Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Er jo du som sitter her og bruker som et argument "det er utgått og gammel teknologi"?

Da må vell du klare å begrunne dine uttalelser?

EDIT:

Intel har talt ja :roll:

Så om AMD uttaler at DenebII er nyere, mer avansert og bedre teknologi enn Nehalem så får vi ta det som god fisk dere!

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo du som sitter her og bruker som et argument "det er utgått og gammel teknologi"?

EDIT:

Så om AMD uttaler at DenebII er nyere, mer avansert og bedre teknologi enn Nehalem så får vi ta det som god fisk dere!

Det er utgått på den måten at Intel og HK-prosentene, software-leverandører, osv.. vil ikke gidde å videreutvikle produkter for denne plattformen, mener jeg.

Deneb ligger par år bak i7 (basert på de første testene), vi får se hvor den ender opp etterhvert.

Det beste som kan skje (høydepunktet for penryn) vil være at Intel vil lansere par rimelige CPU som er like puslete som Deneb og litt billigere, mener jeg.

Lenke til kommentar

Sam_oslo, kan jeg spørre deg om du vil hoppe rett på X68 brikkesettet når det kommer?

For da er fokuset på X58 borte for lenge siden, maskinvare produsentene vil ikke komme med noe nytt rundt X58 i det hele tatt, Intel begynner nok også å nedprioritere X58 til fordel for X68 osv.. dette gjør vell X58 utgått? Og slik som din mentalitet tydeligvis er så kan jo ikke du da bli sittende på utgått og gammal teknologi? Du må vell bytte hovedkort, prosessor, skjermkort og alt flere ganger i året du da? :hmm:

Lenke til kommentar
Sam_oslo, kan jeg spørre deg om du vil hoppe rett på X68 brikkesettet når det kommer?

For da er fokuset på X58 borte for lenge siden, maskinvare produsentene vil ikke komme med noe nytt rundt X58 i det hele tatt, Intel begynner nok også å nedprioritere X58 til fordel for X68 osv.. dette gjør vell X58 utgått? Og slik som din mentalitet tydeligvis er så kan jo ikke du da bli sittende på utgått og gammal teknologi? Du må vell bytte hovedkort, prosessor, skjermkort og alt flere ganger i året du da? :hmm:

Jeg har klart å hoppe over noen plattform-skifte, men siden min først PC (en IBM XT med 640KB RAM i 1988), har jeg alltid prøvd å oppgradere de essensielle komponentene for ny platform, og hittil har ikke angret en enste gang.

Nye plattformer bringer nye muligheter for de som har behov/interesse for teknologi utvikling i vår tids viktigste teknlogi.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg har klart å hoppe over noen plattform-skifte, men siden min først PC (en IBM XT med 640KB RAM i 1991), har jeg alltid prøvd å oppgradere de essensielle komponentene, og hittil har ikke angret en enste gang.

Nye plattformer bringer nye muligheter for de som har behov/interesse for teknologi utvikling i vår tids viktigste teknlogi.

Kommer du til å kjøre nyeste nVidia i 3-sli? Eller skal du bare ha puslete gtx260 i SLI?

Selv skal jeg bare ha 1 skjermkort og et par tre SAS kontrollere på Asus Revolution. Noen må jo være harddiskhorer også :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

EDIT:

Det er utgått på den måten at Intel og HK-prosentene, software-leverandører, osv.. vil ikke gidde å videreutvikle produkter for denne plattformen, mener jeg.

Deneb ligger par år bak i7 (basert på de første testene), vi får se hvor den ender opp etterhvert.

Det beste som kan skje (høydepunktet for penryn) vil være at Intel vil lansere par rimelige CPU som er like puslete som Deneb og litt billigere, mener jeg.

Par år BAK? Såvidt jeg kan se er det heller i7 som ligger bak, med en rykende fersk integrert minnekontroller og idiotisk spenningsbegrensing på minnet, og TLB BUG halvannet år etter at AMD hadde i nærheten av samme problematikken.

Det eneste som er puslete her er ytelse/pris-forholdet på flodhest-plattformen i7 og dine oppgulp av samme gamle argumenter (du ordlegger deg jo ikke annerledes engang).

Hva er forresten "fineste awards"? Høres ut som disse testene er rene Michelin-guiden her. Det er sjøsprøyt og svada fra ende til annen. Jeg landet i mine dager på et MSI-HK fullt av bugs da jeg handlet 939 for første gang. Hvorfor? Det sto på komplett sin hjemmeside at det hadde vunnet masse ditt og datt i ulike tester. Disse testene betyr svært lite sålenge de ikke tester det programmet akkurat den brukeren som leser testen skal bruke det til.

Forøvrig er det artig at 99.99% av Norges PC-brukere (tror faktisk det tallet der stemmer ganske bra) har et "utdatert" system iflg dine ville definisjoner av begrepet "utgått". Jeg gamer på en Opteron 190 @ 3,15Ghz, den er absolutt ikke utgått. Du kan gjerne hevde det, men det blir ikke rett uansett hvor mange ganger du gjentar det. At den vil bli en flaskehals ved 2 gtx280 er greit nok, men det er ikke slik at et system er utgått bare fordi et kvart dusin av de nyeste GPUene framkaller en flaskehals. Det burde være elementært. Hvis man kan kjøre nye spill i høy oppløsning med akseptable framerates er systemet helt og holdent godt nok etter gjennomsnittlige normer (som nok avviker endel fra dine).

Lenke til kommentar
Jeg har klart å hoppe over noen plattform-skifte, men siden min først PC (en IBM XT med 640KB RAM i 1991), har jeg alltid prøvd å oppgradere de essensielle komponentene, og hittil har ikke angret en enste gang.

Kommer du til å kjøre nyeste nVidia i 3-sli? Eller skal du bare ha puslete gtx260 i SLI?

Selv skal jeg bare ha 1 skjermkort og et par tre SAS kontrollere på Asus Revolution. Noen må jo være harddiskhorer også :p

Bare en puslete GTX 260 55nm + den gamle 9800GTX som dedikert Physx er planen, i første omgang. Jeg får se om jeg går for SLI senere (eller med en gang), men foreløpig planen er å få seg en puslete GTX 260 55nm.

Selv om jeg spiller en god del, men dette er ikke mitt primærbehov. pc er mitt arbeidsverktøy, jo.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Bare en GTX 260 55nm + den gamle 9800GTX som dedikert Physx er planen, i første omgang. Jeg får se om jeg går for SLI senere (eller med en gang), men foreløpig blir GTX 260 55nm.

Selv om jeg spiller en god del, men dette er ikke mitt primærbehov. pc er mitt arbeidsverktøy, jo.

Hvorfor har du ikkje kjøpt skulltrail da? Kan jo være at du kan knuse mere tall med dette? Hvis det er arbeid, så er vel ikkje penger noen hinder?

Lenke til kommentar

Bare en GTX 260 55nm + den gamle 9800GTX som dedikert Physx er planen, i første omgang. Jeg får se om jeg går for SLI senere (eller med en gang), men foreløpig blir GTX 260 55nm.

Hvorfor har du ikkje kjøpt skulltrail da? Kan jo være at du kan knuse mere tall med dette? Hvis det er arbeid, så er vel ikkje penger noen hinder?

Jeg vil overklokke og kommer til å velge et HK som duger til en høy og stabil OC. Om det skulle koste få hundre mer eller mindre, er ikke viktig.

Lenke til kommentar

Må si at jeg synes du kjemper en hard og evig(Tapende) kamp Sammy, du skal ha for det :yes:

Men argumentene dine er syltynne. X58+I7 har kanskje noen få fordeler, som bedre Multi GPU-støtte og bedre klokk per klokk ytelse (Dette kan riktignok diskuteres), men faktum er at I7 er noe totalt overpriset og lite fremgangsrikt "ræl", dette på bakgrunn av hva Intel osv har lovet Oss, de har lovet gull og grønne skoger, og det de sitter igjen med er et produkt som diskutabelt nok kanskje er noe bedre på visse områder og har visse fordeler.

Det er rett og slett skuffende.

Lenke til kommentar

Intel gjør det som de gjør best, nemlig å utvikle teknologi og tjene $$$ på det. Produktet er bra, og de tar seg betalt, så mye som de kan. Alle gjør det, ingen driver med veldedighet arbeid for nerder.

Den som har lovet og sviktet deg er AMD, hvis de kunne levere en dugeleig Deneb, da vill de ha knust prisene på X58. Akkurat som ATI har tvunget Nvidia til å kutte prisene sine med over 40% i løpe av par måneder.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Bare en puslete GTX 260 55nm + den gamle 9800GTX som dedikert Physx er planen, i første omgang. Jeg får se om jeg går for SLI senere (eller med en gang), men foreløpig planen er å få seg en puslete GTX 260 55nm.

Og her kommer jo det faktum at vi alle har forskjellige behov inn!

Maskinen er for deg et arbeidsverktøy, du bruker det til rendering osv..

For meg er maskinen mer et leketøy enn en arbeidsmaskin, for meg ville 1x GTX280 gitt meg mer igjen enn det å betale for en Core i7 920 ville gjort!

Du velger altså å SPARE penger på skjermkort ved å velge GTX260, vi andre velger fort å spare penger ved å velge Penryn fordi det ikke gir oss noen nevneverdi dårligere ytelse i det vi foretar oss på maskinen og bruker da heller de sparte pengene på kraftigere skjermkort som vi mener gir oss mer igjen.

Skal jeg si det er feil av det å gå for GTX260 istedenfor GTX280? GTX280 gir jo bedre ytelse! GTX260 gir jo ikke like god ytelse! Finn et skjermkort som gir meg bedre ytelse enn GTX280 for samme pris?! Sånn argumenterer jo du

Lenke til kommentar
Intel gjør det som de gjør best, nemlig å utvikle teknologi og tjene $$ på det. Produktet er bra, og de tar seg betalt, så mye som de kan. Alle gjør det, ingen driver med veldedighet arbeid for nerder.

Den som har lovet og sviktet deg er AMD, hvis de kunne levere en dugeleig Deneb, da vill de ha knust prisene på X58. Akkurat som ATI har tvunget Nvidia til å kutte prisene sine med over 40% i løpe av par måneder.

Nå har vell ikke AMD sviktet noen da de ikke har lovet gull og grønne skoger i utgangspunktet?

AMD sikter jo til pris / ytelse og lavt effektforbruk disse dager, og det leverer de jo også?

På skjermkort så sa de jo spesifikt at de gikk for lavest produksjonskostnader og siktet etter å tilby best pris / ytelse skjermkort, og det klarte de jaggu meg også! De gjorde ikke annet enn å imponere kraftig med HD4xxx serien som leverte ytelse over all forventning! Folk sa jo på forhånd at de ville bli fullstendig slaktet av GTX260 og GTX280, og det blei de jo på ingen måte!

Intel derimot lovet oss den største forandringen av sin prosessorarkitektur på 10år, de lovet oss en drastisk ytelsesøkning osv osv.. Det har de altså ikke levert. De applikasjonene jeg normalt kjører på maskinen vil jo knapt gå noe som helst raskere enn hva de gjør med min nåværende Q6600? Så da må jo tydeligvis noe ha gått litt feil, for jeg ser ikke noe som er i nærheten av 10-20% bedre ytelse på noe av det jeg foretar meg daglig?

Core 2 Duo var jo en langt større bragd og prestasjon enn hva Nehalem er i nærheten av å være?

Og det etter at Intel har lovet oss gull og grønne skoger med Nehalem, noe de aldri gjorde med Core 2 Duo?

Så i bunn og grunn så skuffer Nehalem sammenlignet med de forventningene Intel bygget opp rundt det hele!

Jeg forventet minst 10% økning i ytelse i det jeg foretar meg på min maskin, hva ser jeg? Kanskje 2-3% bedre ytelse, til 20-30% høyere pris? Skuffet? JA!

AMD DenebII skal jo ikke være noen ytelseskonge, men slik som med HD4xxx serien skal det tilby mye for pengene, og ettersom Nehalem er så dyrt som det er så har jo AMD alle muligheter til å kapre alt som er av kunder som ikke bruker mer enn 15'000kroner på maskinen sin, ergo er jo 90% av de som kjøper maskiner her i landet potensielle AMD kunder om DenebII leverer det den skal :)

Lenke til kommentar

Du må ikke glemme at GTX260 eller 280, hva enn du velger, han en levetid på topp 6 måneder i disse dager. Jeg gidder ikke å investere stort i GPU før DX11 foreligger.

Du må også huske at På X58 kan du slenge både 2, 3 og 4 "nest beste" GPU og få masse for pengene. Men jeg er enig at det er en vurdering av personlig behov som må legges til grunn for oppgradering. Jeg velger X58 fordi jeg driver med programmering på daglig basis, og flere av mine favoritt applikasjoner er alltid sultne på CPU og RAM.

Jeg regner med at X58 mulighetene for flere ATI eller Nvidia GPU kan gi en del fordelere på spill også, om man bryr seg om sånt.

Lenke til kommentar
Intel gjør det som de gjør best, nemlig å utvikle teknologi og tjene $$$ på det. Produktet er bra, og de tar seg betalt, så mye som de kan. Alle gjør det, ingen driver med veldedighet arbeid for nerder.

Det du egentlig sier nå er at Intel egentlig er et skikkelig skitent firma som behandler kundene sine som noen Cash-machines (Aka bikjer).

Så det er helt akseptabelt det intel har gjort/gjør og kan leve på det, mens det overhode ikke kommer forbrukeren til nytte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...