Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

DDR3 koster mer enn hva det smaker, det samme gjør X58 kontra P45 / X48 og når også selve Core i7 prosessoren ser ut til å skuffe litt så ser jeg ikke verken poenget eller verdien i å hopper over på dette her? Blei ingen ny Core 2 Duo vraks sukse av Intel dette her nei :(

Da venter jeg spent på AMD Deneb å hva det har og tilby også håper jeg vi får se mye større L2 Cache med 32nm Nehalem om 1år! Ser ut som jeg heller bytter ut min Q6600 til en Penryn før jeg vurderer å hoppe over på Nehalem.

Forgjengeren til Core 2 var en fiasko så var ikke rart ytelsesøkningen opp til Core 2 ble såpass stor.

Flere blander dette med spill og GPU og tegner et vrangt bilde, mener jeg. De som vil bruke PCen til bare spill, vil trolig klare seg fint med dagens CPU. Eller kanskje en Xbox 360 for kr. 2500.

Xbox 360 kan ikke måle seg med PC siden man på PC har bedre kontrollsystem, grafikk, MP del, muligheter for mods osv.

Har en Q9550. Nå sitter jeg her og angrer på at jeg ikke ventet litt, men ja. Både prossesoren, minnet og hovedkortene er veldig dyre så når det kommer til pris/ytelse så vil jeg tro at LGA775 fremdeles er endel bedre.

Har akkurat samme CPU og kjøpte meg et helt nytt system for 2,5 måneder siden, men angrer ikke siden jeg sparte mye penger (var rett før dollaren steg ekstremt i pris) og har hatt 2,5 fine måneder med rask PC :) .

Jeg har Core Duo og er så lei av bråk. Så jeg lurer på om det vil være mulig å skru ned noen av kjernene under idle eller vil alle kjernen ture å gå på høy frekvens ?

Nå må oen se til å fokusere på dette så jeg kan gå til innkjøp her! =)

Hvis du har et kraftig skjermkort i PC'en er det nok det som bråker. For å få ned bråket på CPU'en kan dette enkelt løses til et par hundre lapper ved å kjøpe en ny CPU kjøler :) .

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra test det Adrian, særlige når den kommer på første dagen, da er farten veldig bra også.

Det er heftige ytelse økning og bra overklokking selv på den billigste CPU og dette lover veldig bra, men det virker at i7 vil i første omgang være drømme CPU for de som driver med 3D-rendering, video redigering og slikt.

Dagens spill er storstett GPU begrenset og det virker at de ikke klarer ha like stor glede av disse flotte CPU. Det blir spennende å se hvordan det vil påvirke ytelsen på ekstreme multi GPU systemer.

Det som er tricky med Engineering samples er at de ikke alltid er lik de som kommer på markedet. Vi skal i alle fall ikke forvente god overklokking i følge Tomshardware :

Overclockers shouldn’t get their hopes up though: all standard models are equipped with an overclocking lock.

Intel wants to prevent customers from buying an inexpensive processor and then overclocking it to very high or even extreme levels.

Tomshardware.

Lenke til kommentar
Overclockers shouldn’t get their hopes up though: all standard models are equipped with an overclocking lock.

Intel wants to prevent customers from buying an inexpensive processor and then overclocking it to very high or even extreme levels.

Tomshardware.

Hmmm... Hadde faktisk ikke overraska meg.

Og HVIS de er så dumme at de gjør dette er det mer i potten til AMD, de legger jo til rette for overklokking nå, hørte til og med at de har planer om å gi ut ny verson av... Nå har det stoppa helt, alt for seint... Uansett, prosessorer som er beregnet på entusiaster for overklokking, slike som de hadde for en del år siden. Og med ny sørbro med ekstra muligheter for overklokking pluss sokkel som er både fremmover og bakoverkompatibel tror jeg de vil score stort.

Nå blir det puta, akkurat ferdig men kjemi innlevering, og har calculus forelesning om 4 og en halv time...

Lenke til kommentar
Det finnes billig X48/P45 kort også, helt ned til under en høvding.

Du sa spesifikt X48 og de finnes for øyeblikket fra 1448 kr. Dersom du går ned til P45 så får man det fra 755 kr

AM2+ hovedkort koster fra 369 kr.

For både AM2+, P45 og X48 bør man legge til noen hundrelapper for å få et skikkelig bra hovedkort.

Men du har rett at AMD oppgraderingen blir billigere, men da bør Deneb bli like rimelig og bra som AMD lover. Ytelsen på Deneb kommer til å bli avgjørende, om den ikke blir like bra som i7, bør kunne komme i nærheten.

Nei, ytelsen er ikke avgjørende

Nei, prisen er ikke avgjørende (AMD har forsåvidt ikke lovet noen pris ennå slik du hevder)

Det er kombinasjonen pris/ytelse vs andre egenskaper som er avgjørende

Lenke til kommentar
Da lurer jeg på, er det noen der ute som vet hva "Nehalem" betyr ?
The Nehalem architecture is named after the Nehalem River in Northwest Oregon, which is in turn named after the Nehalem Native American tribe in Oregon. The code name itself had been seen on the end of several roadmaps starting in 2000. At that stage it was supposed to be the latest evolution of the NetBurst architecture. Since the abandonment of NetBurst, the codename has been recycled and refers to a completely different project.

kilde

Lenke til kommentar

Wowsa... lo godt da jeg leste 3dguru's forferdelige test.., veldig ok med folk som kan det der med å sammenligne :D.. Men, hvordan kan en CPU fjerne en GPU flaskehals.. det lurer jeg på.. Og SLI på X58 eller i790 har vel mindre å si, men, skal ikke si noe før jeg har sett tall på det med samme i7 prosessor.

SLI er et herk, det fungerer ikke alltid, og det er ikke mulig å kjøre flere skjermer samtidig, physx fungerer like greit uten SLI som med SLI.

Mehhh.. la oss nå vente 3-6mnd og se hva som skjer.. Med mindre du skal oppdatere maskinparken akkurat nå er dette ikke en god investering akkurat nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette skjønte jeg ikke, I cinebench testen får en E8600 stock dobbelt så mange poeng som en qx9650 på 4GHz. Sistnevnte har jo 4 kjerner og 633 mhz mer.

Jepp.

Her må Adrian/Wheelman oppklare.

Dette virker helt feil/ulogisk.

For det første må dere oppgi om det er Cinebench2003 eller Cinebench R10 (antar det siste).

Og så må det dokumenteres hva som testes!!

Det er i tilfelle multiCPU render test og da kan vel alle se at grafen er tullball.

Ref. nedenstående "shot" av 2 rigger jeg testet for en tid siden (Cinebench R10). På ganske så mye dårligere hardware.

post-40756-1225794641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Dette skjønte jeg ikke, I cinebench testen får en E8600 stock dobbelt så mange poeng som en qx9650 på 4GHz. Sistnevnte har jo 4 kjerner og 633 mhz mer.

Jepp.

Her må Adrian/Wheelman oppklare.

Dette virker helt feil/ulogisk.

Der ser det ut til at vi har et par fire prosessorer for mye i tabellen ja, skal se om jeg får fikset på det :)

Kikker på saken nuh

For det første må dere oppgi om det er Cinebench2003 eller Cinebench R10 (antar det siste).
Fikset.
Lenke til kommentar

Der ser det ut til at vi har et par fire prosessorer for mye i tabellen ja, skal se om jeg får fikset på det :)

Kikker på saken nuh

Da var det fikset.

Lenke til kommentar

Hva slags luftkjøler ble benyttet under overklokkingen. Ser dere fikk til 4GHz "sånn passe stabilt" Vil det si dere testet å Prime95 den? Har selv en 965EE, og med stock kjøler runder den 90 grader i løpet av noen sekunder med stock kjøler. Har hatt den av å på flere ganger for å sjekke om det er dårlig kontakt, men den ser bra ut. Hvis dere klarte 4GHz stabilt på deres 920 på stock kjøler er jeg imponert. Har selv bestemt meg for å utsette overklokkingen til jeg har en skikkelig kjøler jeg kan bruke, hvis ikke kommer jeg til å ende opp med en svidd CPU rimelig fort. Kan legge til at jeg også kommer rett inn i Windows på 4.2GHz med alle kjernene igang, men da turte jeg ikke starte Prime95 :D

Lenke til kommentar
Hva slags luftkjøler ble benyttet under overklokkingen.

Ser dere fikk til 4GHz "sånn passe stabilt" Vil det si dere testet å Prime95 den?

Har selv en 965EE, og med stock kjøler runder den 90 grader i løpet av noen sekunder med stock kjøler.

Har hatt den av å på flere ganger for å sjekke om det er dårlig kontakt, men den ser bra ut.

Hvis dere klarte 4GHz stabilt på deres 920 på stock kjøler er jeg imponert. Har selv bestemt meg for å utsette overklokkingen til jeg har en skikkelig kjøler jeg kan bruke, hvis ikke kommer jeg til å ende opp med en svidd CPU rimelig fort.

Kan legge til at jeg også kommer rett inn i Windows på 4.2GHz med alle kjernene igang, men da turte jeg ikke starte Prime95 :D

Den som følger med. Er en noe forvokst 65nm-kjøler.

4GHz var benchmark-stabilt, som testen viser. :)

Med 100% load på 8 tråder (@ 3,6GHz 1,225v) når den 95 grader load med åpent kabinett.

Kjøleren jeg sitter på er ikke helt rett, nei. Håper dette bedres på retail-prosessorene. En forbedring er at det ser ut til at kjøleren ahr fått solid kobber-bunn, ikke bare en slags trakt nedi. :)

Med bedre luft/vannkjøling vil 4 GHz i teorien være oppnåelig som 24/7 hastighet, noe som bør være nok ytelse for både deg og naboens familie :p

Jeg har et par suicide-shots liggende på 4,22 GHz @ 1,425v - men her er det hovedkortet som gir opp, desverre. :(

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Hvis noen mener de MÅ ha trichannel 1600mhz cl7 eller heftigere, ka tenker dere me ?

minne har sååå lite å si, når man kan nå nermere 30GB/sec! med halvgreie kits, hva skal du med mer?

kjøp heller ett skjermkort til.

eller 6 gig til!

Det er det jeg ha prøvde å fortelle folk lenge, også ang ddr og ddr2. Men når folk setter opp pc på nettbutikkene så flesker de alltid til med dyrt minne... Jeg har kjøpt billigste minne jeg finner siden DDR1, og har alltid klart å overklokke med god margin likevel. Du får LANGT mer igjen for å spare penger på minne og bruke det på andre deler, som f.eks skjermkort.

Lenke til kommentar
4GHz var benchmark-stabilt, som testen viser. :)

Med 100% load på 8 tråder (@ 3,6GHz 1,225v) når den 95 grader load med åpent kabinett.

Kjøleren jeg sitter på er ikke helt rett, nei. Håper dette bedres på retail-prosessorene. En forbedring er at det ser ut til at kjøleren ahr fått solid kobber-bunn, ikke bare en slags trakt nedi. :)

Med bedre luft/vannkjøling vil 4 GHz i teorien være oppnåelig som 24/7 hastighet, noe som bør være nok ytelse for både deg og naboens familie :p

Jeg har et par suicide-shots liggende på 4,22 GHz @ 1,425v - men her er det hovedkortet som gir opp, desverre. :(

Håper på ett sted mellom 4GHz og 4.2GHz Prime95 stabilt så fort jeg får festene til TRUE'en min. Ser de har kommet på nettsidene i Statene, så bør vel være tilgjengelige her hos oss også innen så ikke alt for lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...