RamGuy Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Herregud Sam_oslo, som du drar ting FULLSTENDIG ut av konteksten! Et knall godt Intel NIC koster 200-400kroner i butikk! Snakker ikke 2'500kroner for noe Gigabit NIC, hvilken klode lever du på?! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Er jo samme juggel på P6T6 WS Workstation som det er på de vanlige Asus kortene jo!Eneste er at du får vell en SAS-kontroller og PCI-Express only på det? Vi snakker samme Marvell skvip her, som på Asus kort til 1000kroner, noe som gjør det helt skammelig av Asus og brande det "workstation". Folk som deg går tydeligvis rett i fella og tror at siden Asus skriver "workstation" så må det være gode kontrollere, kanskje lese opp litt før du kommer med misledende informasjon? For det er de samme Marvell kontrollerne her som på nesten hvilket som helst annet Asus kort. EDIT: Hadde forventet litt mer av deg Sam_oslo, enn dette her? Trodde da du faktisk leste før du postet? Tar deg jo 2sek å finne ut at det er samme Marvell kontrollere på P6T6 WS Revolution som det er på nesten samtlige andre Asus kort? Jeg har irritert meg over det samme, på disse såkalt workstation hovedkortene. Fremstår som vanlige entusiastkort som har blitt gitt litt annen kjøling, og satt på workstation i navnet. Skal en ha ekte workstation hovedkort, må en nesten over på merker som Supermicro og Tyan. Selv hovedkortet i jobbmaskina mi nå har innebygd Gbit NIC fra intel, og vi snakker om en ganske billig HP bedriftsmaskin med Q965 basert m-atx hk. Hvorfor klarer ikke da Asus og andre merker og gjøre det samme? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 RamGuy: Hva med ett Intel DX58SO "Smackover" ? Er ihvertfall ikke gnudd fullt av alt mulig piss. Kjører ett selv her på jobb, å synes det gjør en god jobb. Overklokker faktisk godt også. Dette kortet kjører vell til og med Intel NIC? Og er vell et nokså "plain" kort uten så mye ekstra dill-dall og greit NIC Ellers så er jo ofte SuperMicro veien å gå for de som er ute etter nokså gode kontrollere og minst mulig "bling-bling" og annet dill-dall! Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Er jo samme juggel på P6T6 WS Workstation som det er på de vanlige Asus kortene jo!Eneste er at du får vell en SAS-kontroller og PCI-Express only på det? Vi snakker samme Marvell skvip her, som på Asus kort til 1000kroner, noe som gjør det helt skammelig av Asus og brande det "workstation". Folk som deg går tydeligvis rett i fella og tror at siden Asus skriver "workstation" så må det være gode kontrollere, kanskje lese opp litt før du kommer med misledende informasjon? For det er de samme Marvell kontrollerne her som på nesten hvilket som helst annet Asus kort. EDIT: Hadde forventet litt mer av deg Sam_oslo, enn dette her? Trodde da du faktisk leste før du postet? Tar deg jo 2sek å finne ut at det er samme Marvell kontrollere på P6T6 WS Revolution som det er på nesten samtlige andre Asus kort? Jeg har irritert meg over det samme, på disse såkalt workstation hovedkortene. Fremstår som vanlige entusiastkort som har blitt gitt litt annen kjøling, og satt på workstation i navnet. Skal en ha ekte workstation hovedkort, må en nesten over på merker som Supermicro og Tyan. Selv hovedkortet i jobbmaskina mi nå har innebygd Gbit NIC fra intel, og vi snakker om en ganske billig HP bedriftsmaskin med Q965 basert m-atx hk. Hvorfor klarer ikke da Asus og andre merker og gjøre det samme? Helt enig! Er nesten fristet til å si at det er misledende markedsføring av Asus! Og det blir jo ikke noe bedre av at folk som Sam_oslo tydeligvis biter fem på og skal begynne å anbefale disse kortene? Jeg kan tenke meg at HK-produsenter møter flere fordringer, skal de ha en innebygd NIC som kan koste opp til 2500? Skal de ha en disk kontroll som kan koste opp til 3000? osv ... I tilfelle, kan målgruppen ah noe nytte av disse som henvender seg til spesifikke behov innenfor server/workstasjon segmentet? Derfor velger de fleste produsenter "greie" komponenter for å holde prisene "rimelig" for målgruppen sin. Du får jo også greie RAID-kontrollere som danker ut Marvell skvipet vi ser for godt under 2'000kroner! Nå er ikke SATA / RAID kontrollerne det som er så alt for dårlig da, ettersom sørbrikka til Intel gjør en tilfredsstillende jobb og har 6x porter! nVIDIA kortene er det derimot litt verre med! NIC til 2'500kroner *humrer lavt og rister på hode EDIT: Du må jo ikke tro at produsenter som Asus, Gigabyte osv.. betaler butikk pris for slike kontrollere heller da! Kontrollerne du sikter til som koster 3'000kroner ville jo de aldri måtte betale i nærheten av 3'000kroner for.. Hvor mye ekstra tror du det hadde kostet per kort for Asus om de skulle gått fra Marvell til Intel NIC? Ville ikke vært 100kroner per kort engang? Endret 4. desember 2008 av RamGuy Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Velg et HK som dekker dine primærbehov. Resten kan oppgraderes med add-on kort om nødvendig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Hva med ett Intel DX58SO "Smackover" ? Er ihvertfall ikke gnudd fullt av alt mulig piss. Kjører ett selv her på jobb, å synes det gjør en god jobb. Overklokker faktisk godt også. Jeg har vurdert det, men det står følgende: One PCI Conventional* bus add-in card connectors One primary PCI Express* 2.0 x16 (electrical x16) bus add-in card connector One secondary PCI Express 2.0 x16 (electrical x16) bus add-in card connector One PCI Express* 1.0a x16 (electrical x4) bus add-in card connector Jeg mangler ett spor... PCI-X eller PCIe (x4 el x8). En annen ting som er litt designmessig snodig er valget med 4 memory slot's. Her burde de vel heller gått for 3 eller 6 (pga tri-channel). Endret 4. desember 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Herregud Sam_oslo, som du drar ting FULLSTENDIG ut av konteksten! Et knall godt Intel NIC koster 200-400kroner i butikk! Snakker ikke 2'500kroner for noe Gigabit NIC, hvilken klode lever du på?! Det finnes NIC som koster kr. 2500. Der er en link til den i denne tråden, ett eller annet sted. Du må ikke ta helt av. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Herregud Sam_oslo, som du drar ting FULLSTENDIG ut av konteksten! Et knall godt Intel NIC koster 200-400kroner i butikk! Snakker ikke 2'500kroner for noe Gigabit NIC, hvilken klode lever du på?! Det finnes NIC som koster kr. 2500. Der er en link til den i denne tråden, ett eller annet sted. Du må ikke ta helt av. Det der var ikke engang et svar på Quoten din. Ramguy sa aldri at det ikke fantes, han sa at man kunne få NIC-kort til 2-400 kroner av god kvalitet. Når det er sagt, Har Foxy Marvell-kort? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Så du skal forsvare ditt utsagn med at det finnes et vannvittig overpriset kort for 2'500kroner? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Problemet er at noen ønsker å henge seg på tull for å avlede poenget. Poenget er at: Det finnes NIC fra 100 til 2500, hva skal HK-produsenten velge? Det finnes disk kontroll fra 100 til 3000, hva skal de velge? De finnes sound card fra 100 til 1500, hva skal de velge? Ovs ...... Det velger de komponentene som dekker behovet hos de fleste i målgruppen for HK. Dett er så klart at du skulle være unødvendig å stave for oppegående folk. Dere later som et HK må alt, men det vil ofte øke prisen uten noe særlig nytte for målgruppen. Endret 4. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Intel DX58SO "Smackover har Intel gigabit NIC ja. Det er 4 minneslotter, men man bruker bare 3 av de for å kjøre tripplechannel. Tror rett å slett de bare har en fjerde der slik at folk med 2 x dual kits kan kjøre alle brikkene sine. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Det finnes NIC fra 100 til 2500, hva skal HK-produsenten velge? Utelat. Det finnes disk kontroll fra 100 til 300, hva skal de velge? Utelat. De finnes sound card fra 100 til 1500, hva skal de velge? Utelat. Skulle ønske produsentene (ihverfall et par av dem) hadde mot til å lansere et hovedkort uten alt sånt og putte på et par ekstra innstikk-slotter isteden... Endret 4. desember 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Det velger de komponentene som dekker behovet hos de fleste i målgruppen for HK. Dett er så klart at du skulle være unødvendig å stave for oppegående folk. Dere later som et HK må alt, men det vil ofte øke prisen uten noe særlig nytte for målgruppen. Det er nettopp der forskjellen burde være når du velger et Entusiast kort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Det er 4 minneslotter, men man bruker bare 3 av de for å kjøre tripplechannel. Tror rett å slett de bare har en fjerde der slik at folk med 2 x dual kits kan kjøre alle brikkene sine. Den kunne de ha spart seg etter min menig da det er såpass få som kjører DDR3 fra før. Hadde Ci7 hatt støtte for DDR2 ville jeg hatt større forståelse. ...men det er vel ingen katastrofe å ha en memory slot som ikke er i bruk. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Det velger de komponentene som dekker behovet hos de fleste i målgruppen for HK. Dett er så klart at du skulle være unødvendig å stave for oppegående folk. Dere later som et HK må alt, men det vil ofte øke prisen uten noe særlig nytte for målgruppen. Det er nettopp der forskjellen burde være når du velger et Entusiast kort. Er du villige til å betale kr. 8000 for et Entusiast kort? Flere syter at 3000 er for mye. EDIT: Et Entusiast kort er beregnet på overklokking og stabilitet under stress! resten kan oppgraderes med add-on kort, om nødvendig. Endret 4. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Må si meg enig med Sam her, som forøvrig i det siste holder en fin tone i tilsvar. I klar motsetning til en viss annen. De hk som diskuteres her, er "entusiastkort" med vekt på overklokking/"blingling"-faktor. Og det er ikke bare "fjortisser" (tvert imot) som er opptatt farger, kjøleløsninger, layout på hk, komponentplassering, kvalitet på vrm'er etc. Godt "voksne" som bl.a. Theo og meg selv vektlegger dette. Og ikke minst hardcore overklokkere. De av dere som kjøper hk for så å sette inn kontroller for lyd, disker og ikke minst nettverk er nok i mindretall. Det er forståelig at dere er frustrerte over "toppkort" som i deres øyne har mindreverdige komponenter for dette. Dere har helt klart behov som fint kunne løses med andre hk som hverken er gode til å klokke eller har annet enn chipset/sokkel for en CPU samt ram. Alt annet må da kjøpes ekstra til den enkeltes behov. Slike hk lages vel ikke lenger? Mao.. ta en realtitycheck, eller prøv å få hk-produsentene til å lage hk etter andre kritierier. Og jo, 100k x "kvalitets"nic til under halv pris av en "minderverdig"nic utgjør mye for bunnlinjer til produsenter som allerede ikke akkurat går strålende. Og det er "blingbling" og markedsføring av irrasjonelle faktorer som selger (ref annen nedlaltende post om Asus "leds" over her). Dette gjelder det meste av det som markedsføres for tiden, ikke bare hw. Gjenta etter meg: Entusiastkort betyr ikke hk med de beste komponenter for lyd, diskkontrollere og nettverk. Entusiastkort betyr hk som skal se bra ut, ha fancy kjøleløsninger, klokke bra og støtte quad-SLI/XFire. Opprett gjerne en egen tråd om hk/kompoenter, da det helt klart er legitimt å ha fokus på dette. I en tråd om ci7/test av CPU blir dette malplassert. Synes jeg. Ideelt sett hadde det sikkert vært fint at det fantes "entusiast-hk" for klokking/gode kjøleløsninger(masse skjermkort) uten noe annet. Så kunne de av dere som "må" ha best mulig thruput for nett, diskaksess eller "hifidelity" kjøpe dette til den pris dere syntes var grei. ATW som må ha best mulig ytelse for nettverkskopiering, Nizzen som må ha kjappeste kontroller for 10TB med "data"...osv.. Men dette finnes altså ikke, og er totalt irrelevant til test/lansering av en ny cpu-platform. Det er mer en generell diskusjon om hk, uansett sokkel/cpu. <puuuh> Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Det velger de komponentene som dekker behovet hos de fleste i målgruppen for HK. Dett er så klart at du skulle være unødvendig å stave for oppegående folk. Dere later som et HK må alt, men det vil ofte øke prisen uten noe særlig nytte for målgruppen. Det er nettopp der forskjellen burde være når du velger et Entusiast kort. Er du villige til å betale kr. 8000 for et Entusiast kort? Flere syter at 3000 er for mye. Ja, men fins det noen logikk i at et X58-kort skal koste 3000 når f.eks. DFI sine toppmodeller for AM2+ koster halvparten og har like gode (dårlige?) onboardløsninger som X58-kortene - og ditto overklokkingsegenskaper? De 1500 kronene i forskjell burde gitt utslag i bedre NIC og SKIKKELIG RAID-kontroller. Syns forresten det er snodig at du kaller onboard-ræl for "greie" komponenter, mens AMD er "puslete". Er det noe som er puslete her må det vel være SATA-kontrollerne på diverse hovedkort. Sliter selv med å få alle 8+4 SATA-slottene på mitt ASUS socket 940 SERVER-hk til å funke (med disker plugget i alle sammen). nVIDIA chipset, og 2 silicon image-kontrollere... og når jeg fører over filer til og fra flere disker samtidig går overføringene tregt. Tipper disse kontrollerne ikke takler mer enn det absolutte minimum av belastning. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Er du villige til å betale kr. 8000 for et Entusiast kort? Flere syter at 3000 er for mye. Det finnes en mellomting, hvis et brukbart NIC-kort f.eks koster 300 nytt, så hadde jeg betalt for det ekstra. Nå er X58 overpriset nok fra før av og slike "spesielle" funksjoner burde være inkludert på Hovedkort som er rettet mot "Entusiastene". Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Godt "voksne" som bl.a. Theo og meg selv vektlegger dette. Og ikke minst hardcore overklokkere. Av det jeg har lest så har Aldri Theo lagt vekt på dette, han sa det bare var et pluss? Edit: Sry for dobbelpost Endret 4. desember 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) PS. Jeg ville *aldri* kjøpt ett av de hk som diskuteres over her for å kjøre 8 disker i raid, eller som "base" i ett hjemmentteverk. *Aldri*. Da hadde jeg satt opp en SAN-disk og dedikert nettverks-server.. med "versting-komponenter". Men for å sette pers i 3DMark.. høyest mulig klokk på en i920.. etc, da hadde jeg vurdert Xn8 eller tilsvarende. (Men dette er dårlige kjøp uansett i forhold til hk i "klassen" under). Og *prisen* er satt høy fordi det er noen som mer villig til å betale det, ikke fordi det skal pøses på med kvalitetskomponente for integrerte kontrollere. Det gjør jo bare fortjenesten/marginene lavere! Av det jeg har lest så har Aldri Theo lagt vekt på dette, han sa det bare var et pluss? Sjekk en annen lyrisk post om Bloodrage fra Theo.. før du disser meg neste gang. Endret 4. desember 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå