Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Hvis en skal nå høyest mulig frekvens, er det bare idiotisk å ha seks sokler, en må faktisk ned til én modul per kanal på DDR3-1600-minne hvis en vil følge standarden. Jeg vil tro at dette kortet kommer til å nå høyere minnefrekvens enn andre X58-kort.

Problemet er at de prøver å lage hovedkort som er både high-end desktop-kort og "benchmarkkort". Dette er nok fordi det ikke er økonomisk fornuftig å lage hovedkort rettet mot "ekstremklokkere", men et par verdensrekorder gjør dem mer ettertrakta blant fjortenåringer med konfirmasjonspenger.

Hvis jeg skulle hatt et hovedkort i denne prisklassen, ville jeg sett etter skikkelige kontrollere (det kortet bruker faktisk Realtek til nettverk), store mengder tilkoblingsmuligheter (gjerne SAS) og slikt. Hvis jeg hadde vært overklokkingsentusiast hadde jeg heller vært interessert i hvordan det oppfører seg under ekstremkjøling og hvilken minnefrekvens jeg kan nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis en skal nå høyest mulig frekvens, er det bare idiotisk å ha seks sokler, en må faktisk ned til én modul per kanal på DDR3-1600-minne hvis en vil følge standarden. Jeg vil tro at dette kortet kommer til å nå høyere minnefrekvens enn andre X58-kort.

Nizzen sa det var nettopp derfor Foxy gitt for en slik "Løsning" :)

Forsåvidt greit, men hva ville du f.eks valgt mellom 12 gb 1333 mhz enn 6 gb 1800/2000 mhz? Da tror jeg valget er lett (Selv om jeg ville valgt 6 gb 2000 mhz :ph34r: )

Lenke til kommentar
3*4GB holder lenge vil jeg tro til en PC.

4GB brikker til DDR3 og vil nok ikke bli særlig billig.

I tillegg så kan man bruke sine gammle DDR3-brikker om den hadde hatt 6-slots.

Har jo 4*1GB brikker nå, og hadde jeg kjøpt en pakke til så hadde jeg fått 6GB. Vel og merke kun hvis den hadde hatt seks slotter.

Med andre ord blir man nesten nødt til å kjøpe nye brikker, selv om man har DDR3 for seg selv. + at du må bruke enda flere penger fordi du må kjøpe brikker med mer kapasitet.

Lenke til kommentar
3*4GB holder lenge vil jeg tro til en PC.

4GB brikker til DDR3 og vil nok ikke bli særlig billig.

I tillegg så kan man bruke sine gammle DDR3-brikker om den hadde hatt 6-slots.

Har jo 4*1GB brikker nå, og hadde jeg kjøpt en pakke til så hadde jeg fått 6GB. Vel og merke kun hvis den hadde hatt seks slotter.

Med andre ord blir man nesten nødt til å kjøpe nye brikker, selv om man har DDR3 for seg selv. + at du må bruke enda flere penger fordi du må kjøpe brikker med mer kapasitet.

Ja, Deneb er det mer økonomiske valget med støtte for DDR2 og alle typer DDR3.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Problemet er at de prøver å lage hovedkort som er både high-end desktop-kort og "benchmarkkort". Dette er nok fordi det ikke er økonomisk fornuftig å lage hovedkort rettet mot "ekstremklokkere", men et par verdensrekorder gjør dem mer ettertrakta blant fjortenåringer med konfirmasjonspenger.

Hvis jeg skulle hatt et hovedkort i denne prisklassen, ville jeg sett etter skikkelige kontrollere (det kortet bruker faktisk Realtek til nettverk), store mengder tilkoblingsmuligheter (gjerne SAS) og slikt. Hvis jeg hadde vært overklokkingsentusiast hadde jeg heller vært interessert i hvordan det oppfører seg under ekstremkjøling og hvilken minnefrekvens jeg kan nå.

Det er da vel mulig å kjøre bare en modul per kanal som man har 6 slots?

AtW

Har man internett så er det det samme med hvem som har laget lan-kontrolleren.

Det er vel omtrent like saklig som å si "har man internett er det samme hvilken CPU man har". Det er stor forskjell på LAN-kontrollere. Og nvidia som du nevner har jo hatt flere dokumenterte tilfeller der de faktisk har bitfeil, dvs at data blir ødelagt. At du ikke har hatt feil eller har så store behov gjør ikke at det er ett fett hviklen kontroller det er.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg klarer meg tydelighvis med interne lankort. Og takk og pris for det, så kan jeg velge hk utifra andre ting.

At andre har andre behov er jo en selvfølge, men hva dere driver med som ikke kan bruke integrerte lan-kontrollere av normal kvalitet vet jeg ikke.

Og for min del, jeg er mer opptatt av hvilken cpu det er enn hvilken lan-kontroller det er. Så nei, det var ikke en dårlig sammenligning.

Lenke til kommentar
Jeg klarer meg tydelighvis med interne lankort. Og takk og pris for det, så kan jeg velge hk utifra andre ting.

At andre har andre behov er jo en selvfølge, men hva dere driver med som ikke kan bruke integrerte lan-kontrollere av normal kvalitet vet jeg ikke.

Og for min del, jeg er mer opptatt av hvilken cpu det er enn hvilken lan-kontroller det er. Så nei, det var ikke en dårlig sammenligning.

For din del ja, da er det klokt å ikke uttale seg gnerelt og bastant, sliks om "Har man internett så er det det samme med hvem som har laget lan-kontrolleren"

Ellers så driver vel vi som trenger bedre kort med genrell nettrafikk, noe som er ganske vanlig. Nå vet jeg ikke helt hva du legger i drivere av "normal kvalitet", men mye av det som er på hovedkort er dårlig. Forbedringer kan være, bedre drivere, mer funksjonlitet, ikke bitfeil, mindre CPU-load, bedre ytelse osv, noen sankker også om mindre pakketap uten at jeg har merket noe til akkurat det personlig.

AtW

Lenke til kommentar

Var vell på HardOCP forumet, eller var det XtremeSystems? Hvor en person kjøpte seg et ekstra HD4870 (eller hva det var) skjermkort for å sette i Crossfire med den han alt hadde, og da virker plutselig ikke den integrerte nettverkskontrolleren lengre..

Så han gikk å kjøpte seg et Intel Pro/1000 PT Desktop kort, så kom han på at han burde jo ha forsøkt med en BIOS Update først, så han gjorde det og da fungerte den integrerte nettverkskontrolleren igjen, men siden han alt da hadde kjøpt seg dette Intel Ethernet kortet skulle han forsøke å se hvordan det var kontra det Realtek kortet som satt på hovedkortet fra før av.

På forhånd hadde han ikke store trua på at det skulle være noen spesielle forskjell, men så oppdaget han nesten en DOBLING når han overførte ting lokalt på nettverket mellom sin maskin og sin DGL-4500 router? Han gikk vell fra maks 35mbps på Realtek kortet over til 57-59mbps med Intel kortet? Og dette da på Vista, i XP gikk det enda bedre? Er ikke det forskjell det da kanskje?

For ikke å snakke om at prosessoren aldri ble belastet mer enn 0-1%, kontra med Realtek kortet hvor du ligger på? 3-5x så mye hele tiden? Om ikke enda høyere?

Dette var da også et Realtek nettverkskort, Marvell kortene er vell ikke kjent for å være noe spesielt bedre?

Ved siden av dette har du jo mer package loss, generelt høyere ping osv..

Lenke til kommentar

Når det gjelder overklokking osv.. Så ser begrensingen ut til å ligge i dårlige prosessor chips og ikke i hovedkortene, så vi vil vell ikke få sett noe skikkelig skille mellom hva de forskjellige hovedkortene presterer av overklokking før vi får ny chip?

Nå stiller jo BloodRage knallsterkt når overklokking ikke er med i bildet uansett da!

Digital PWM, SAS-kontroller, kick-ass layout og design, samt lagt opp for vannkjøling, passivkjøling, extreme kjøling og hele pakka!

Eneste kortet der ute som jeg tror kan "utfordre" dette er DFI LanParty X58..

Hvorfor? Fordi DFI stort sett alltid på sine LanParty kort leverer knallgode og avanserte BIOSer! Så her kan de faktisk slå Foxconn sin QuantumForce BIOS? Dog har ikke DFI LanParty X58 noen SAS-kontroller, ikke like "kick-ass" design osv.. Så siden overklokking ikke ser ut til å bli begrenset av hovedkortene så tror jeg også DFI LanParty X58 må se seg slått av BloodRage, hvert fall inntil videre til vi får ny chip og det blir klarere hvilke hovedkort som faktisk klokker best!

Lenke til kommentar
Når det gjelder overklokking osv.. Så ser begrensingen ut til å ligge i dårlige prosessor chips og ikke i hovedkortene, så vi vil vell ikke få sett noe skikkelig skille mellom hva de forskjellige hovedkortene presterer av overklokking før vi får ny chip?

Nå stiller jo BloodRage knallsterkt når overklokking ikke er med i bildet uansett da!

Digital PWM, SAS-kontroller, kick-ass layout og design, samt lagt opp for vannkjøling, passivkjøling, extreme kjøling og hele pakka!

Eneste kortet der ute som jeg tror kan "utfordre" dette er DFI LanParty X58..

Hvorfor? Fordi DFI stort sett alltid på sine LanParty kort leverer knallgode og avanserte BIOSer! Så her kan de faktisk slå Foxconn sin QuantumForce BIOS? Dog har ikke DFI LanParty X58 noen SAS-kontroller, ikke like "kick-ass" design osv.. Så siden overklokking ikke ser ut til å bli begrenset av hovedkortene så tror jeg også DFI LanParty X58 må se seg slått av BloodRage, hvert fall inntil videre til vi får ny chip og det blir klarere hvilke hovedkort som faktisk klokker best!

DFI-BIOSene er vel viden kjent for å ha flest innstillingsmuligheter, tror ikke Foxconn helt plutselig tar tronen der. :p SAS-kontroller er vel og bra det, men er disse diskene så veldigmye brukt i dag - blant "vanlige" brukere?

Lenke til kommentar
En dedikert nettverkskontroller og i noen tilfeller en dedikert buss for gigabit trafikk vil alltid være vesentlig mye bedre på alle områder og også driverne er av normal status.

Har tenkt på en stund om ikke et Intel PCIe NIC til 500-lappen ville vært en forbedring over Attansic-kontrolleren på hovedkortet mitt (P5B-E). Spyr ofte over en del ting fra hovedmaskinen til HTPC'n (da veldig store/mange filer).

Lenke til kommentar
SAS-kontroller er vel og bra det, men er disse diskene så veldigmye brukt i dag - blant "vanlige" brukere?

Kanskje ikke, men ved å koble 2 stk vanlige SATA disker i RAID på en SAS kontroller får man alikevel rimelig rå ytelse.

Sette en Seagate Cheetah 15K.6 disk som OS disk er jo også knall, inntil vi ser SSD på vannvittige hastigheter til en grei pris!

En dedikert nettverkskontroller og i noen tilfeller en dedikert buss for gigabit trafikk vil alltid være vesentlig mye bedre på alle områder og også driverne er av normal status.

Har tenkt på en stund om ikke et Intel PCIe NIC til 500-lappen ville vært en forbedring over Attansic-kontrolleren på hovedkortet mitt (P5B-E). Spyr ofte over en del ting fra hovedmaskinen til HTPC'n (da veldig store/mange filer).

Gode Intel NIC's koster jo såpass lite også, er jo bare å droppe byturen en helg og du har råd til et lass med Intel NIC's! :p

Intel Pro/1000 PT Desktop Adapter er jo knall bra!

Vet ikke helt hva som er forskjellen på Intel Pro/1000 PT Desktop og Server utgaven? Må da være noe ettersom Server kortet koster nesten det dobbelte? Uansett så er det bare å sette av 300-500kroner og du har et Ethernet kort som utklasser alt som er av integrerte kort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...