Anders Jensen Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Eneste planen jeg har for Nehalem er compute nodes i Linux cluster og kanskje ESX cluster, der er den forventet å bli helt konge (Xeon DP versjonen) utover det avventer jeg fremtidige Nehalem baserte produkter som er rettet mot bedre ytelse/watt og bedre ytelse/krone forhold enn disse plattformene er. Ser for meg at dette kan bli fett i bærbare maskiner gpa. integrert DDR3 minne kontroller, men dette er ventet først sommeren 2009. Jeg er rimlig grønn på viritualisering, hva er det som gjør Xeon-versjonen bedre egnet til dette enn den tilsvarende desktop-versjonen? AtW Så langt jeg vet er det ingen forskjell på de, men det kan jo være at Intel har utelatt noe funksjonalitet i desktop modellene uten at jeg har noe grunn til å tro det. Grunnen til at jeg skal bruke Xeon modeller er at de støtter mer RAM, har bedre pålitelighet og at større maskiner generelt er en fordel når en virtualiserer. Dessuten tviler jeg på at HP vil levere noen gode blad, om noen i det heletatt, med desktop modellene av Nehalem. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Hei! Takk for fin test. Jeg har allerede mottatt ASUS P6T Deluxe hovedkort og jeg har bestillt den minste CPU'en (Core i7 920). Jeg trenger en anbefaling av passende RAM til denne combo'en. 1. Ut i fra det jeg har lest så trenger jeg DDR3-minne (DDR-1066) hvis jeg ikke skal overklokke? 2. Hva er realistisk å overklokke til uten at jeg trenger å bytte viften som følger med CPU'en? 3. Hva slags minne trenger jeg da? Kan dette minnet fungere like bra hvis jeg likevel ikke velger å overklokke? Jeg ønsker ikke å overklokke for heftig, men kanskje innenfor området 3.0 - 3.6GHz. Det var spørsmålene så langt. På forhånd takk for hjelpen. Godt spørsmål, DDR3 valget blir de vanskeligste, fordi prisene er generell høye og varierer veldig veldig mye også. Det finnes nesten ingen tester å støtte seg til heller. Men jeg tror at vi kommer til å se en del tester av 3-chanell lav spenning RAM i kommende dagene. For nå har både OCZ og Corsair lansert ganske lovende DDR3 1600, men disse er ikke akkurat billig og jeg vil vente på tester før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 "Ytelsesmessig er likevel disse prosessorene som regel helt identisk som de vanlige prosessorene som når oss forbrukere." Hvis det er et ES sample, er det ikke da en av de bedre chippene som er blitt plukket ut, og ikke av de dårligste? Lik effektforbruk som amd 65nm, og høyest temperatur av alle cpu'er selv med større kjøler Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Etter å ha lest testen sitter jeg igjen ganske så tankefull og ser at i7 absolutt ikke helt ble den revolusjonen den lovet å bli. Sam Oslo drar frem flere ganger Multi-gpu som en god grunn til å gå for i7 men jeg personlig synnes at det blir litt feil å anbefale slikt da de fleste kommer til å velge en rig som har et skjermkort som koster en plass mellom 700 til 1500 Kr (mainstream), Multi-gpu vil være luksus og kun for de med mye penger. Nei, tror faktisk at vi har råd til å vente til Amd kommer med since cpu, da kan man i alle fall sammenligne og finne ut om det passer for en. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 "Ytelsesmessig er likevel disse prosessorene som regel helt identisk som de vanlige prosessorene som når oss forbrukere." Hvis det er et ES sample, er det ikke da en av de bedre chippene som er blitt plukket ut, og ikke av de dårligste? Lik effektforbruk som amd 65nm, og høyest temperatur av alle cpu'er selv med større kjøler Denne svakeste i920 banker liver ut av 10.000 kroners QX770. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 1. Ut i fra det jeg har lest så trenger jeg DDR3-minne (DDR-1066) hvis jeg ikke skal overklokke?2. Hva er realistisk å overklokke til uten at jeg trenger å bytte viften som følger med CPU'en? 3. Hva slags minne trenger jeg da? Kan dette minnet fungere like bra hvis jeg likevel ikke velger å overklokke? 1. Det stemmer 2. Tenker du på CPU eller RAM nå? 3. Minne er det som har omtrent minst å si i dagens maskiner - såfremt du har nok har hastigheten mer eller mindre ingenting å si i "dagligdagse" applikasjoner. "Ytelsesmessig er likevel disse prosessorene som regel helt identisk som de vanlige prosessorene som når oss forbrukere."Hvis det er et ES sample, er det ikke da en av de bedre chippene som er blitt plukket ut, og ikke av de dårligste? Lik effektforbruk som amd 65nm, og høyest temperatur av alle cpu'er selv med større kjøler ES er absolutt ikke kun håndplukkede chipper - håndplukkede chipper yter ikke bedre på samme hastighet enn retail heller, forresten. Mindre kjøler, that is. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 "Ytelsesmessig er likevel disse prosessorene som regel helt identisk som de vanlige prosessorene som når oss forbrukere." Hvis det er et ES sample, er det ikke da en av de bedre chippene som er blitt plukket ut, og ikke av de dårligste? Lik effektforbruk som amd 65nm, og høyest temperatur av alle cpu'er selv med større kjøler Denne svakeste i920 banker liver ut av 10.000 kroners QX770. Banker og banker.. Blir jo til og med slått av E8500 / E8600 ved noen anledninger? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Etter å ha lest testen sitter jeg igjen ganske så tankefull og ser at i7 absolutt ikke helt ble den revolusjonen den lovet å bli. Sam Oslo drar frem flere ganger Multi-gpu som en god grunn til å gå for i7 men jeg personlig synnes at det blir litt feil å anbefale slikt da de fleste kommer til å velge en rig som har et skjermkort som koster en plass mellom 700 til 1500 Kr (mainstream), Multi-gpu vil være luksus og kun for de med mye penger. Nei, tror faktisk at vi har råd til å vente til Amd kommer med since cpu, da kan man i alle fall sammenligne og finne ut om det passer for en. Ja, muti-GPU oppsett er ikke for alle, men hvis du først velger den, da vil i7 være det klare valget, mener jeg. X58-kortene har både 3 og 4 PCIe spor og dette signaliserer trolig en trend. Men vi bør vente litt for å se hvordan drivere vil hjelpe med multi-GPU skalering på X58-plattformen først. Jeg personlig liker ekstra CPU kraft fordi jeg bruker maskinen til flere CPU-intensive applikasjoner i tillegg til spilling, men selvfølgelige det er ikke alle som har behov for det heller. Endret 3. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Blir nok Nehalem på meg også (om ikke Deneb blir veldig bra), men venter på bedre 3-veis DDR3 minne, vil ha noen 1600MHz @ CL7 om ikke enda mer aggressivt! Og det uten å måtte gi opp bil og hjem! Samtidig som jeg venter på gode hovedkort, nå i starten blir det vell buggy BIOSer og mye rart, samtidig som jeg venter på et verdig hovedkort ala noe fra Foxconn (som har noe på trappene alt), noe fra Supermicro eller et godt LanParty kort fra DFI! Og disse skal helst ikke koster stort mer enn 2700 disse heller! Og sist men ikke minst syntes jeg Core i7 920 blir for snau! Her må vi opp på Core i7 940! Og da må den ned i pris, forhåpentligvis dukker det opp nye og bedre utgaver i løpet av 2-3Q 2009. Kanskje jeg avventer til vi får X68 og 32nm på denne tiden til neste år? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 (endret) i920 har veldig bra ytelse og gir bra pris/ytelse også. Hovedkortene er ikke så ille heller, de ligger noen endrings over sine X48 kontrapart. Det som er ille er den j@@£€£ DDR3 og 6MB av høyeste frekvensene kan fort bli like dyrt som HK + CPU. Endret 3. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Hæ? disse koster jo mindre enn bare hovedkortet? Selv syntes jeg de ikke er godt nok spesifiserte enda, og over 3000 er latterlig dyrt men vi skal nå ikke overdrive heller da. Syntes nå hovedkortene er like idiotisk priset som DDR3.. Lenke til kommentar
KoN_BerZerK Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Takk for svar Sam_Oslo. Jeg fant ut at [H]ardOPC skal publisere en egen artikkel ang. RAM og Core i7. @ WheelMan2. Tenker du på CPU eller RAM nå? 3. Minne er det som har omtrent minst å si i dagens maskiner - såfremt du har nok har hastigheten mer eller mindre ingenting å si i "dagligdagse" applikasjoner. 2. Beklager at jeg skrev det uklart, jeg mente CPU. 2.a. Kan man overklokke CPU og RAM uavhengig av hverandre? 3. OK, blir spennende å lese om dette i en kommende test hos [H]ardOPC. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 @ WheelMan2. Beklager at jeg skrev det uklart, jeg mente CPU. 2.a. Kan man overklokke CPU og RAM uavhengig av hverandre? 2. CPU er villig for gode 3,4 - 3,6 GHz stablit på stock kjøler 2 a. Delvis, bedre støtte for dette er på vei. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Hæ? disse koster jo mindre enn bare hovedkortet?Selv syntes jeg de ikke er godt nok spesifiserte enda, og over 3000 er latterlig dyrt men vi skal nå ikke overdrive heller da. Syntes nå hovedkortene er like idiotisk priset som DDR3.. Ja, og trolig 1600MHZ er den beste pris/ytelse på disse, men det finnes synsk dyre 2000MHZ også. Det jeg prøver å si er at, det som drar opp prisen er DDR3 prisen. Ellers i920 + X58-HK vil koste ca. 500 mer enn X48-HK + Q9550. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Akkurat som om X48-hovedkort er så veldig billige. Gode AM2+ hovedkort koster ned mot 1500 kr mindre enn et X58-kort. Er man heldig å ha et AM2/AM2+ hovedkort fra før blir det 2200 kr billigere pluss at man sparer tusenlappene til ny ram. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Det finnes billig X48/P45 kort også, helt ned til under en høvding. Men du har rett at AMD oppgraderingen blir billigere, men da bør Deneb bli like rimelig og bra som AMD lover. Ytelsen på Deneb kommer til å bli avgjørende, om den ikke blir like bra som i7, bør kunne komme i nærheten. Ellers blir det som å sammenligne fugl og fisk. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Er glad jeg gikk for Phenom jeg... kan skalere ganske godt videre uten å bytte hele riggen. Når det gjelder 1024x768 som er nevnt tidligere her blir faktisk dette brukt en del innenfor proff FPS spill. Selv spiller jeg en del Counterstrike: Source, og har denne oppløsningen, selv om jeg fint kan ha mye mer. FPS over 100 er egentlig irrelevant, siden man ikke kan se forskjell, og det ikke utgjør noen forskjell i gameplay, men når man spiller på 100 tic servere er det faktisk betydelig forskjell på 60 og 100 FPS, selv om skjermen ikke kan vise mer enn 60 (60hz). (og så begrenser man selvfølgelig maks fps til 100 for å unngå unødvendig skjermkort/prosessor-varme). Det jeg digger mest med oppsettet mitt nå er at jeg kan kjøre praktisk talt hva jeg vil i bakgrunn mens jeg spiller, og ta opp samtidig, uten at FPS noen sinne detter under 100. Riggen min her er jo egentlig massivt overkill for CSS, men det er jo ikke det eneste jeg spiller da, koser meg også stort med 60+ FPS konstant i COD4 på 1920x1200 med alt på fullt. Jeg håper at AMD snart kan få ut noen bra 45nm prosessorer, så både prisen på nehalem faller for de som ønsker det, og så jeg kan vurdere oppgradering. Kanskje jeg bytter hovedkort i samme slengen til nye SB også, og bruker det jeg har nå og prosessoren til proteinbretter / server... Får se hvordan det står til med budsjettet på nyåret Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Har på følelsen av at i7 må ned kraftig i pris for at det skal bli salgbart, alt for mange som har andre prioriteringer akkurat nå med den økonomiske krisen vi ser. Tror vi nok kommer til å se en trend hvor man satser på gode og billige cpu'er, der prinsippet mest for kr til fornuftig pris kommer til å gjelde. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Hvordan kan en Q9550 knuse en QX9650?? Her MÅ det jo være noe feil. Det er jo samme CPU, bare på lavere klokk, så det kan rett og slett ikke stemme. Den slår jo en QX9650 på 4GHz også på flere tester. Rekkefølgen er nå 1. Q9550 2. QX9650@4GHz 3. QX9650. Det må vel være forbyttet noen tall, slik at den realistiske rekkefølgen egentlig er: 1. QX9650@4GHz 2. QX9650 3. Q9550 Det er den eneste logiske forklaringen her. Er det virkelig ingen andre som har reagert på dette? Det er null logikk bak at samme CPU med høyere klokk (og så 4GHz vs 2.83GHz da!) skal være TREGERE på mange tester. Det må jo være byttet om noe her. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Artig sak Intel har funnet på. Det som er kjekt for forbrukerne er jo at det er noen områder disse nye Nehalem'ene har en ytelse som ligger langt under det prislappene forsvarer, mens andre områder drar de klart ifra. Gjør det MYE lettere å se m det er noen vits i å oppgradere fra det man har for øyeblikket. Det som også er kjekt (sett fra min synsvinkel ) er at for den jevne gutten/mannen i gata er det tilsynelatende Deneb som kan bli det beste valget. Mange som tenker langsiktig og vil ha 4-kjerner uten å måtte betale flesk for det. Der kan det se ut som AMD rapper tronen, med mindre Deneb blir en kjempeflopp. Med dagens kvalitet på 9950-kjernene f.eks. kan det se ut som AMD har fått fart i sakene, og det BØR smitte over på 45nm. Nehalem kan vel bli en vinner for de som bruker PCen til TUNGE arbeidsoppgaver (unntatt spilling), og de som driter penger og vil ha så mange GPUer som overhodet mulig. Programmer som skalerer veldig bra med minnebåndbredde vil jo selvfølgelig tjene friskt på Nehalem, men spørsmålet er jo om disse som syns de trenger dette faktisk har råd til å svi av solid overpris for disse hovedkortene. Forøvrig liker jeg ikke dissing av Marvell. Ethernet-kontrollerne deres har ALDRI skapt hodebry for meg, derimot er det et helvete å finne noe så simpelt som en driver til denne Broadcom-kontrolleren jeg bruker nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå