Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

DFI har jo alltid tatt seg god tid med kortene sine hvert fall! Ikke slik som Asus som ønsker å slippe flest mulige kort, så tidlig som mulig for å håve inn mest mulig penger, raskest mulig..

.....Her er vi positive til Asus :whistle: ( :p )

Er jo et faktum at ingen andre produsenter er i nærheten av å slippe kort i flere utgaver enn Asus? Nærmeste her i landet må vell være Gigabyte?

Asus kommer jo mer flere kort som faktisk er mer eller mindre identiske, hva var liksom forskjellen på mitt gamle P5N32-E SLi og Striker Extreme? Om vi ser bort ifra den ekstra "bling-bling" faktoren så var de jo identiske kort? Sto faktisk Striker Extreme på selve hovedkortet mitt?! Og jeg kunne uten problemer hoppe fra Striker Extreme BIOS over til P5N32-E BIOS og tilbake igjen akkurat som det passet meg?

P5Q-serien er jo i hundre og førti forskjellige utgaver? Og ved siden de har de også kort som Maximus 2 Formula? Asus pøser jo ut utallige kort på no time, de kunne droppet 50% av kortene og heller fokusert på å få BIOSen på de resterende kortene feilfri raskest mulig istedenfor å pøse ut en haug av kort og kaste BETA BIOSer i alle retninger de første 2mndene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TW3X4G1600C9DHX 12GB KIT 3X4GB DDR3 1600MHZ 2X240DIMM UNBUFF 9-9-9-24

De er kommet på lager i USA :D

http://www.penguinsexpress.com/product.asp...BiX_r3-AyDJvtFM

Hva skjer med løse timing på DDR3?

1600MHz @ CL9? Gi meg CL7 så snakker vi!

Hvert fall CL8, for meg virker CL9 nokså skuffende? Og spesielt til Nehalem hvor båndbredden ikke akkurat er noe "issue" fra før av så må da stramme timings være veien å gå?

Ser for meg at 1333MHz @ CL6 tar rotta på selv 2000MHz @ CL9?

Er uansett lite imponerende med CL9 på 1600MHz når vi alt har sett 1600 @ CL7, for ikke å snakke om 1800MHz @ CL9?

Nå har det vel alltid vært slik at minnebrikker med stor kapasitet ofte har dårligere timings og hastighet enn brikker av mindre kapasitet.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor EVGA er så dyrt i Norge?

På newegg.com koster begge ASUS P6T Deluxe og EVGA for $299, (de har nesten samme pris i flere butikker i USA), men i Norge er EVGA opp til 800 kroner dyere.

Kan det være feilpriset og vil bli billigere når den kommer på lager?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hvorfor EVGA er så dyrt i Norge?

På newegg.com koster begge ASUS P6T Deluxe og EVGA for $299, (de har nesten samme pris i flere butikker i USA), men i Norge er EVGA opp til 800 kroner dyere.

Kan det være feilpriset og vil bli billigere når den kommer på lager?

Kan jo hende at de er feilpriset i USA istedet.

Sannsynligvis har de vel bestilt fler ASUS-kort hit enn evga, og at det er det som presser prisen på de kortene opp.

Lenke til kommentar

Det kan ikke være feilpriset i USA, EVGA X58 er på lager og selges for rundt $300 i mange nettbutikker. Storstett nesten samme pris som ASUS P6T Deluxe.

EDIT: Kjekket nå, og på tigerdirect er EVGA til og med $10 billigere.

Prisforskjellen i Norge kan ha noe med volumet å gjøre, med ikke så mye vel? Jeg lurer (håper) at EVGA er feilpriset i Norge og dette vil rettes opp når den kommer på lager.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Kan selvfølgelig være at EVGA har blitt populært nok til at nettbutikkene føler de kan ta ekstra avanse på kortene.

Forøvrig ser jeg ikke helt problemet her. Er ikke kortet verdt prisen, så kjøp et annet. Gjør man seg avhengig av et spesielt kort må man bare finne seg i å betale det det spesielle kortet koster. Går vel også an å kjøpe et kort, og levere det tilbake på angrefristen om du ikke liker det.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt EVGA (pga. den beryktet n200-brikken), og har ikke bestemt meg for ett kort ennå, men EVGA X58 får ganske gode omtaler rundt omkring. Alt tyder at den kan bli aktuelt, og med en pris på $300, prisen er veldig bra også, mener jeg.

Det er godt mulig at butikkene/leverandøren har blitt litt grådig, men jeg utelukker ikke feilprising ennå.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

EVGA selger jo som hakka møkk i statene for tiden!

Bare les rundt på forum, folk kjøper jo EVGA mye på grunn av den soleklart beste kundesupporten der borte.

Så har sikkert noe å gjøre med at butikkene har bestilt et helt lass med EVGA kort og dermed selger de til en grei pris, mens her i Norge bestiller nok Norek osv opp flest Asus kort og et heller smalere antall EVGA kort da blir prisene deretter dessverre :(

Lenke til kommentar
TW3X4G1600C9DHX 12GB KIT 3X4GB DDR3 1600MHZ 2X240DIMM UNBUFF 9-9-9-24

De er kommet på lager i USA :D

http://www.penguinsexpress.com/product.asp...BiX_r3-AyDJvtFM

Disse brikkene var forbløffende billig. 12GB av disse koster $275.80 mens 6GB av samme merke(Corsair) og samme timing selges for $279 i flere butikker.

Hva er grunnen til denne prisen, er fake7fail eller?

Trolig fake ja :(

Ikke noe info å spore angående det settet på Corsair sine egne sider, og kan ikke finne det noen andre steder heller?

Prøver du å søke opp det varenummeret der på Corsair sine sider så er det nærmeste du kommer et sett på 2x 4GiB 1600MHz @ CL9 brikker. Attpåtil kjører de på 1.80V?

Lenke til kommentar

Noen som har noen som helst anelse hva strammere timings har å si her?

Siden du selv med billig 1066MHz Tri-Channel moduler får såpass høy båndbredde som du knapt klarer å benytte i det hele tatt, så må det da være utrolig lite å hente ved og anskaffe brikker med høye frekvenser?

Er vell da mer å hente ved og kjøre strammest mulig timings kontra høyest mulig frekvens?

Altså noe ala 1333MHz @ CL6 > 1800MHz @ CL8?

Lenke til kommentar

Forsøkte å søke frem de mest interessante modulene jeg kunne finne med tanke på stramme timings, men det virker jo som G.Skill, Corsair, Mushkin og alle disse "kvalitets produsentene" stiller med mye av det samme.

Går stort sett i 1333MHz @ CL9 (noen få hadde også noen med CL8), 1600MHz @ CL8 - CL9 og 1800MHz @ CL9?

Det som er litt overraskende er jo kanskje det at moduler på 1066MHz og 1333MHz stort sett alle kjører CL9? Skulle jo tro at de fikk presset ned tilgangstidene litt bedre enn det når frekvensen er såpass slapp, men dette er vell de forskjellige produsentene sine "billig" moduler som bruker deres dårligste IC, så det har vell kanskje noe med det å gjøre?

Forskjellen på 1600MHz @ CL8 og 1800MHz @ CL9 er vell minimal, du klarer vell fint å kjøre 1800MHz @ CL9 modulene på 1600MHz @ CL8 uten noen større problemer, blir ikke overrasket om det er de samme IC-ene på begge de to?

Så da blir jo spørsmålet hvilken produsent du skal velge? G.Skill eller Corsair er vell de jeg personlig hadde gått for hvert fall :)

Og jeg hadde vell tatt 1600MHz @ CL8 > 1800MHz @ CL9 grunnet sistnevnte oftest er dyrere?

Litt overraskende er det jo kanskje at det er OCZ som tilsynelatende har det mest fristende settet av alle?

De slår til med 1600MHz @ CL7 og jeg kan ikke helt se noen av de andre større produsentene har noe som matcher det?

Dog er jeg litt skeptisk til OCZ da jeg har brent meg på moduler fra dem tidligere, men dette settet virker jo lovende?

Da er jo spørsmålet det hvor mye det faktisk er å hente på strammere timings? Er det overhode noe merkbar forskjell i praksis på om du kjører 1066MHz @ CL9 vs 1800MHz @ CL9 vs 1600MHz @ CL7? Om det ikke er det spor forskjell å merke på de forskjellige så kan det jo kanskje være likså greit å gå for noe billig og heller få trøkket inn 12GB RAM istedenfor 6GB?

Lenke til kommentar

Hva vil bli de "vanligste" standardene på DDR3 på hastighet og timing? Tenker på at DDR2 PC6400 4-4-4-12 ble standarden etterhvert, samt at PC8000/8500 5-5-5-15 ble "entusiast favoritten" ettersom DDR2 prisene raste, med unntak av meget villige PC5300 serier før de store prisfallene.

Hadde man ikke spesielle krav var de billigste PC6400 settene det greieste kjøpet og de var ikke dyre selv med så lave timings som 4-4-4-12. Hva kan man sammeligne sistnevnte med i DDR3, 1333MHz CL6 eller 1600MHz CL8?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jo, jeg tror lave timing er å foretrekke overfor høye frekvenser, fordi DDR3 1066/1333 gir så enorme bandtwich som er overkill uansett. Anandtech har en interessant setning:

" For the rest of us, this platform offers simply amazing bandwidth and latency numbers with tri-channel DDR3 1066 or DDR3 1333. In fact, we think tri-channel DDR3-1333 at 5-5-5-12 timings or DDR3-1500~DDR3-1600 6-6-5-15 settings (1.65V) will provide optimal memory bandwidth, write speeds, and latencies for 95% of the users at this point. So, unlike the P45/X38/X48 platforms, having low-speed rated DDR3 is not going to be a hindrance to extracting fantastic performance from a i7/X58 setup. " - Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...