Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Kan godt være at ting i teorien utnytter mange kjerner, men multicore-støtte kan også bety at ting blir fordelt over 4 kjerner slik (i prosent): 85-5-5-5. Her er det jo ikke så veldig mye å hente på 4 kjerner, kontra f.eks. 2.

At flerkjerneprogrammering kommer til å bli bedre er vel opplagt, men om halvannet år er i920/940/965 avlegs, og man må kjøpe nyere greier for å få nok ytelse :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programutviklings miljøer har vært klar over denne trenden og har jobbet med dette for en god stund nå. Dette kommer ikke akkurat som overraskelse. Vi har mange applikasjoner som utnytter multi-core og multithreading idag!

Vi kan forvente mange oppgraderinger eller nye applikasjoner på fortløpende bane i nærmeste fremtiden, mener jeg. Applikasjonsutviklere er fullstendig klar over at de har ingen valg, enten applikasjonen kan utnytte diss enorme mulighetene, eller ingen vil ha dem, enkelt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Akkurat som folk skrev for 2år siden når Q6600 kom det der Sam_oslo ;)

Nå har du jo nesten blitt en filosof her?

Klart ting vil bli bedre med tiden, ting utvikler ser jo faktisk!

Spørsmålet er jo hvor lang tid det vil ta? Og det kan du rett og slett ikke svare på?

For alt du vet så vil ikke ting være "godt nok" optimalisert før vi ser Core i7 1020 32nm CPU på 3.0GHz til 1'800kroner?

Og da er jo Core i7 920 for lengst fastet ut, hvert fall i din bok?

Selvsagt har programvareutviklere vært klar over dette i lang tid nå, det har tross alt vært Quad-CPU på markedet i 2år nå?

Trenger ikke akkurat å være noe geni for å se hvordan ting utvikler seg, først tokjerner, så fire og tre og nå snart seks og åttekjerner?

Men selv nå etter 2år så er optimaliseringen opp mot firekjerner temmelig laber?

Har vi mange applikasjoner som utnytter en firekjerner CPU effektivt idag? Hvor mange prosent utgjør det av antall applikasjoner der ute? 1-2%?

Hvor mange av de applikasjonene folk bruker til vanlig utnytter firekjerner effektivt? 5 - 10%?

Du sier ingen vil ha applikasjoner som ikke drar fult utbytte av alle kjerner osv..? Deg om det, jeg kjøper maskinvaren min med tanke på applikasjonene jeg kjører og ikke motsatt.. Jeg har xx - antall applikasjoner jeg har på alle mine datamaskiner, jeg boikotter ikke dem sånn helt uten videre fordi de ikke drar fult utbytte av alle mine firekjerner, da dropper jeg heller å anskaffe meg maskinvare som tilsynelatende er "overkill" iforhold til de applikasjonene jeg kjører.

På jobben så spør ikke folk "hvilke applikasjoner utnytter firekjerner effektivt da?", de spør heller "er det noe vits med firekjerner? jeg har hørt at jeg ikke vil bruke alle uansett?"

"Vi kan forvente mange oppgraderinger eller nye applikasjoner på fortløpende bane i nærmeste fremtiden, mener jeg."

Det er en strofe jeg har hørt de siste to årene.. "Fremtidens spill vil bruke alle kjernene", "bare vent på nye versjonene av programmene dine, de vil sikkert utnytte alle kjernene" osv osv..? Det har kommet oppdaterte versjoner av samtlige applikasjoner jeg har på alle mine systemer, er vell rundt 2-5% av de som faktisk sånn halvveis er i nærheten av å utnytte firekjerner på en god måte. Må vell bli WinRAR som klarer dette best? De fleste andre applikasjonene mine belaster ikke alle kjernene mine i det hele tatt?

En dag kommer, da ting vil utnytte firekjerner effektivt.. Ingen tvil om det, spørsmålet er bare når?

Når Q6600 kom på markedet maste de om, til neste år så er alt anerledes. Så kommer Q9450 og de sier, like før nå.

Nå har vi Core i7 920 og Sam_oslo sier at i nærmete fremtid vil alt bli så mye anerledes og bedre?

Dette beviser bare nok engang, kjøp ALDRI maskinvare med tanke på hva som måtte kunne komme, men etter hva du skal bruke det til den dagen du faktisk anskaffer det. Fremtiden er uforutsigbar og folk er gjerne alt for optimitiske i sine "spådommer".

God utnyttelse av flere kjerner skulle være utbredt i 2007? Ble visst ikke det nei.. Da blir det 2008 sier noen andre!? Hmm, feil igjen.. Nærmeste fremtid sier Sam_oslo nå? Vell vi for vente å se.. Ender vell med at Core i7 32nm og seks kjerner utgavene har rullet ut før vi ser noe til denne firekjerne optimaliseringen i de mest vanlige applikasjonene.

Klart det finnes jo applikasjoner som benytter flere kjerner på en god måte også, og er du en av de som benytter disse ganske så kontinuerlig, fint for deg! Men det er ikke til å ignorere at av dagens applikasjoner så er det et utorlig lite antall som faktisk utnytter firekjerner effektivt og disse applikasjonene er noe folk flest ikke kjører uansett..

Lenke til kommentar
Den kommer garantert!

Men når den kommer er usikkert :D

Nice! :D

Eneste "minuset" på det hovedkortet er festemekanismen på kjøleløsningen, ville helst sett at de brukte skruer isteden for plastikk-"Skruer", men da begynner vi å snakke pirking :p

Edit: Et Gigantisk pluss er vell at man har mulighet for SAS-Disker (Men det liker vell ikke du Nizzen? :p). Tror jeg faktisk hadde klart meg med en 147 gb harddisk til vanlig lagring, og evt. en SSD disk som OS-disk :hmm:

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Foxconn Blood Rage har jo også SAS-kontroller! :w00t:

Spørsmålet blir vell heller hvordan kvaliteten er på disse? :hmm:

Hehe, Sant nok. Men nå har vel disse Revolution/Evolution kortene til Asus vært kjent for gode overføreingshastigheter osv på harddisker (?).

Uansett, noen som vet når Foxconn sitt kort kommer evt i det hele tatt blir "lansert" i Norge?

Edit: Det som gjør Foxy sitt kort uaktuelt er at det bare har 3-minneslotter (?) :(

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

En ting man kan få utnyttet en 4 kjerne litt bedre på i spill er hvis man spiller online og hoster server selv. Da kan man gå inn i prosess listen og høyreklikke på server prosessen, angi affinitet og få server til å bruke 2 kjerner og deretter gjøre det samme med client prosessen. Viktig at man ikke bruker de samme 2 kjernene til begge oppgavene.

Og så klart internett båndbredde må være god nok, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Akkurat dett med valg av HK, har blitt litt mer kompleks i denne runden. Flere gode kort er annonser men er fraværende fra markedet. Både Fox+ , DFI og P6T6 lover bra, men når kommer de?

EVGA får ganske gode omtaler og skal være i butikkene om par uker. Jeg personlig har lyst å vente par uker til for dette kortet, men det er ikke lett å vente heller.

Lenke til kommentar
Akkurat dett med valg av HK, har blitt litt mer kompleks i denne runden. Flere gode kort er annonser men er fraværende fra markedet. Både Fox+ , DFI og P6T6 lover bra, men når kommer de?

EVGA får ganske gode omtaler og skal være i butikkene om par uker. Jeg personlig har lyst å vente par uker til for dette kortet, men det er ikke lett å vente heller.

Jeg synes Foxconn kortet ser jækla bra ut, selv om det er kun 3 minneslotter (Why?), kanskje litt for mye jalla-rødt men ser ellers veldig bra ut. Og kjøleløsningen er festet med skruer :p

Btw: Ser at Foxy kortet har 14-"phases Power supply for CPU", og at Asus har 16 Faser på en av sine kort, kan dette gi noe nevneverdig utslag?

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Jeg synes Foxconn kortet ser jækla bra ut, selv om det er kun 3 minneslotter (Why?), kanskje litt for mye jalla-rødt men ser ellers veldig bra ut. Og kjøleløsningen er festet med skruer :p

Btw: Ser at Foxy kortet har 14-"phases Power supply for CPU", og at Asus har 16 Faser på en av sine kort, kan dette gi noe nevneverdig utslag?

Det har kun 3 stk minneslotter fordi de er optimalisert for overklokking.

Som Saaya sa på Xtremesystems:

well why more than 3 slots? we had to decide between improving the layout for better memory overclocking or having the full 6 slots... the decision was easy to make...
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Foxconn kortet har jo Hybrid (Digital) PWR og vil nok greit hamle opp med om ikke slå ASUS sin 16-Phase power! :)

DFI går vell også for 14-Phase Hybrid (Digital) PWR?

Grunnen til at Foxconn og DFI stort sett alltid er sent ute er jo fordi de ønsker å lage best mulige kort, og ha mer eller mindre feilfri BIOS og det beste kortet de klarer å lage før de slipper det til massene! :)

DFI har jo alltid tatt seg god tid med kortene sine hvert fall! Ikke slik som Asus som ønsker å slippe flest mulige kort, så tidlig som mulig for å håve inn mest mulig penger, raskest mulig..

Lenke til kommentar
TW3X4G1600C9DHX 12GB KIT 3X4GB DDR3 1600MHZ 2X240DIMM UNBUFF 9-9-9-24

De er kommet på lager i USA :D

http://www.penguinsexpress.com/product.asp...BiX_r3-AyDJvtFM

Hva skjer med løse timing på DDR3?

1600MHz @ CL9? Gi meg CL7 så snakker vi!

Hvert fall CL8, for meg virker CL9 nokså skuffende? Og spesielt til Nehalem hvor båndbredden ikke akkurat er noe "issue" fra før av så må da stramme timings være veien å gå?

Ser for meg at 1333MHz @ CL6 tar rotta på selv 2000MHz @ CL9?

Er uansett lite imponerende med CL9 på 1600MHz når vi alt har sett 1600 @ CL7, for ikke å snakke om 1800MHz @ CL9?

Lenke til kommentar
DFI har jo alltid tatt seg god tid med kortene sine hvert fall! Ikke slik som Asus som ønsker å slippe flest mulige kort, så tidlig som mulig for å håve inn mest mulig penger, raskest mulig..

.....Her er vi positive til Asus :whistle: (:p)

Det er jo rimelig kjent at Asus nesten alltid har dårlige bioser fra første slipp av nye kort. De trenger noen biosoppdateringer for å fungere optimalt. Dette gjelder iallefall overklokking.

Men jeg digger Asus alikevel. Særlig WS serien ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...