RamGuy Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Snakket ikke om billigere Core i7?Snakket om ny og bedre chip? Mer stabile BIOSer på hovedkortene, og flere, bedre og billigere DDR3-moduler? Hvor puslete AMD Deneb blir er det alt for tidlig å si, og påvirke prisene noe vil det nok, men antagelig så kontrer vell Intel med sine mainstream serier enn å redusere prisen på LGA1366 Bedre chip? hva er galt med nåværende chip? Den funker som f.., jo. Det kommer sikker noe bedre etterhvert, på alt. Men dette er ingen grunn for venting, med mindre du vet om feil og mangel som ingen andre vet ennå. BIOS kan alltid flashes, og det er ingen grunn til venting heller. DDR3, blir en vurdering, som jeg har nevnt tidligere. Ja, Deneb kan i beste fall konkurrere/senke prisene på mainstream (Intel's utgått plattform?), og ikke på i7, mener jeg også. Vi får se hva offisielle testene viser, men foreløpig har mistet håpet at Deneb vil berøre i7-prising. Ikke noe galt med dagen chip, men ryktes at en ny chip skal kunne overklokkes endel bedre og det kan være verdt å vente på BIOS kan flashes, men er fullstendig uaktuelt med et litt ustabilt system i 1-2mnd i påvente av den "ultimate" BIOSen, det har jeg måtte gå igjennom før og det er sant lite helvete og ekstremt frustrerende når ditt flunkende nye og dyre system halter på grunn ymse BIOSer. Gigabyte har hatt mange ymse BIOSer på splitter nye hovedkort, og ASUS her en lei tendens til å kaste ut nye BIOSer i fleng som ikke er skikkelig testet. Tok en evighet før mitt P5Q Deluxe ble stabilt med mine Crucial minnebrikker og Q6600 prosessor.. Deneb vil konkurrere med Intel sine mainstream Core i7 mente jeg, og ikke dagens Penryn, det vil nok overgå dagens Penryn plattform Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 hvor mange systemer har du hørt om som er ustabile med i7? du/dere overdriver hele i7 "barnesykdommer" greia helt vanvittig. systemene fungerer som 775 i mine øyne. dette er ikke noe A64 all over again. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 hvor mange systemer har du hørt om som er ustabile med i7? du/dere overdriver hele i7 "barnesykdommer" greia helt vanvittig. systemene fungerer som 775 i mine øyne. dette er ikke noe A64 all over again. Uten at jeg påberoper meg fasiten (AMD's release av K8 var før min tid som pc-entuasiast), så sier magefølelsen meg at minnekompatibilitet kan ha vært et problem helt i starten der. Ang. minne-"inkompatibilitet" for i7 trengs det vel neppe utredes i det vide og breie for den som har fulgt med... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 hvor mange systemer har du hørt om som er ustabile med i7? du/dere overdriver hele i7 "barnesykdommer" greia helt vanvittig. systemene fungerer som 775 i mine øyne. dette er ikke noe A64 all over again. Har vell til gode å oppleve at noen hovedkort de siste 2-3år har hatt optimal BIOS fra dag 1.. Ser ingen grunn til at dette plutselig skulle ha forandret seg drastisk med Core i7? Er vell mer at det er så fersk at så få folk har det at de fleste problemene ikke er oppdaget enda, men de ligger nok der å lurer Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) BIOS kan ikke brukes som argument mot X58. På min Asus Maximus Formula har jeg flashet minst 4 ganger (som jeg husker) i løpe av de 8 månedene jeg har hatt den . Og det var et godt gjennomarbeidet kort/BIOS da jeg kjøpte den. Flere X58-kort har vært gjennom flere tester, og mange mener at BIOSene er veldig bra for være så pass nye kort. Endret 29. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Er vell strengt tatt opp til meg om jeg mener at det er en god nok grunn eller ei til å avvente litt? Har brent meg såpass mange ganger på minnekompatibilitet og svake BIOSer tidligere, senest med mitt nåværende Asus P5Q-Deluxe kort at jeg helst ikke vil gå igjennom det igjen.. Leste aldri noe som helst negativt om P5Q-Deluxe heller, men gud jeg hadde diverse problemer den første tiden for det. De som tester disse hovedkortene tester de jo bare en veldig kort periode, diverse problematikk trenger ikke å dukke opp eller oppleves før etter ukers med bruk. Klart jeg har nok vært utrolig uheldig også, for hadde det ikke vært for at jeg hadde akkurat den prosessoren og de minnebrikkene jeg hadde så ville jeg mest sannsynlig sluppet mye av problemene, men oppleve de gjorde jeg altså. Og den faren er alltid til stedet når BIOSene er såpass ferske som de enda er til egentlig samtlige X58-kort per dags dato, noen og de fleste er vell heldige og slipper problemer, mens det vil være noen som for problemer. Og jeg venter kanskje 1mnd bare for å minimere kjangsen for å brenne meg På den måneden kan det kanskje ha dukket opp nye 920 prosessorer med ny stepping, samt bedre og billigere DDR3-moduler så det blir jo bare ekstra bonuser med å avvente litt Lenke til kommentar
Professional Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Er vell strengt tatt opp til meg om jeg mener at det er en god nok grunn eller ei til å avvente litt?Har brent meg såpass mange ganger på minnekompatibilitet og svake BIOSer tidligere, senest med mitt nåværende Asus P5Q-Deluxe kort at jeg helst ikke vil gå igjennom det igjen.. Leste aldri noe som helst negativt om P5Q-Deluxe heller, men gud jeg hadde diverse problemer den første tiden for det. De som tester disse hovedkortene tester de jo bare en veldig kort periode, diverse problematikk trenger ikke å dukke opp eller oppleves før etter ukers med bruk. Klart jeg har nok vært utrolig uheldig også, for hadde det ikke vært for at jeg hadde akkurat den prosessoren og de minnebrikkene jeg hadde så ville jeg mest sannsynlig sluppet mye av problemene, men oppleve de gjorde jeg altså. Og den faren er alltid til stedet når BIOSene er såpass ferske som de enda er til egentlig samtlige X58-kort per dags dato, noen og de fleste er vell heldige og slipper problemer, mens det vil være noen som for problemer. Og jeg venter kanskje 1mnd bare for å minimere kjangsen for å brenne meg På den måneden kan det kanskje ha dukket opp nye 920 prosessorer med ny stepping, samt bedre og billigere DDR3-moduler så det blir jo bare ekstra bonuser med å avvente litt Bruker feil? Haha. Neida berre spøker, jeg sleit lenge med mitt asus kort, primet og memtest helt fint på OC men random bluescreen mot io / memory feil reason. Fant ut usb hub på HK er elendig, koblet ut usb hub i fra hk til case og tada 100% stabilt. Det er svakt det i fra asus, men men. Er 100% enige med ramguy når det kommer til ny chipset aldri kjøp først. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Er det enda ikke klart om Asus P6T6 WS Revolution blir å se i butikkhyllene? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Er vell strengt tatt opp til meg om jeg mener at det er en god nok grunn eller ei til å avvente litt?Har brent meg såpass mange ganger på minnekompatibilitet og svake BIOSer tidligere, senest med mitt nåværende Asus P5Q-Deluxe kort at jeg helst ikke vil gå igjennom det igjen.. Leste aldri noe som helst negativt om P5Q-Deluxe heller, men gud jeg hadde diverse problemer den første tiden for det. De som tester disse hovedkortene tester de jo bare en veldig kort periode, diverse problematikk trenger ikke å dukke opp eller oppleves før etter ukers med bruk. Klart jeg har nok vært utrolig uheldig også, for hadde det ikke vært for at jeg hadde akkurat den prosessoren og de minnebrikkene jeg hadde så ville jeg mest sannsynlig sluppet mye av problemene, men oppleve de gjorde jeg altså. Og den faren er alltid til stedet når BIOSene er såpass ferske som de enda er til egentlig samtlige X58-kort per dags dato, noen og de fleste er vell heldige og slipper problemer, mens det vil være noen som for problemer. Og jeg venter kanskje 1mnd bare for å minimere kjangsen for å brenne meg På den måneden kan det kanskje ha dukket opp nye 920 prosessorer med ny stepping, samt bedre og billigere DDR3-moduler så det blir jo bare ekstra bonuser med å avvente litt Er helt enig her. Det lønner seg alltid å "vente litt" ekstra fra inital launch. Til og med Intel selv er nå på femte bios revisjon for sitt eget (DX58SO) extreme X58 kort hvor det har vært relativt mange bugfixer siden den initielle. Og man må i tillegg regne med at intel selv er et lite hestehode foran 3'de parts hovedkort fabrikanter. DX58SO Bios release notes: http://downloadmirror.intel.com/17136/eng/...eleaseNotes.pdf Forøvrig kan vel dette være et smart kort å gå for om man ikke er ute etter 3 PCI-EX porter og NF200 chip om man skal ha X58 nå. Det ligger i prisguiden , med pris rundt 2500. Man får tom skikkelig nettverkskontroller (intel sub system eth kontroller i form av Intel® 82567LM Gigabit Ethernet Controller) . Produktside: http://www.intel.com/support/motherboards/...x58so/index.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Core i7 920 Core Disabling Performance Analysis http://www.tweaktown.com/articles/1669/cor...ysis/index.html Quad for å spille crysis er en løgn lol. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Core i7 920 Core Disabling Performance Analysishttp://www.tweaktown.com/articles/1669/cor...ysis/index.html Quad for å spille crysis er en løgn lol. Interessant artikkel, jeg er ikke helt enig i konklusjonen der dog. Jeg mener at opp til dual-core kan det være endel å hente, over det er det ganske små forbedringer. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Core i7 920 Core Disabling Performance Analysishttp://www.tweaktown.com/articles/1669/cor...ysis/index.html Quad for å spille crysis er en løgn lol. Interessant artikkel, jeg er ikke helt enig i konklusjonen der dog. Jeg mener at opp til dual-core kan det være endel å hente, over det er det ganske små forbedringer. AtW Nei, konklusjonene til tweaktown hang ikke på grep med resultatene. Samme med hva de skrev underveis i testen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Det som var interessant var jo at ytelsen med 3 kjerner enabled avogtil var lavere enn med 2. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Mange applikasjoner og spill klarer ikke å utnytte multi-core og multithreading ennå. Utnyttelse av de enorme potensialene som ligge i Core i7 vil kommer med oppgraderinger/patch. Det kan ta litt tid, men denne trenden er der og har nødt til utvikle seg med tid. Fordi alle stor aktorer i CPU-bransjen satser no på multi-core og software utviklere kommer uten tvil til utnytte disse potensialene bedre med tid. Vi har flere applikasjoner som utnytter multi-core og multithreading idag, så verktøyene/muligehete er der, og det er bar spørmål om tid. Endret 30. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Noen må fyre opp FSX på i7. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Kan ikke regne med noe økt ytelse med multi-kjerne processorer i spill før directX 11 kommer, men da er det ment at en multi-kjerne cpu slik som larrabee skal gjøre jobben og ikke en 4-kjerne. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Kan ikke regne med noe økt ytelse med multi-kjerne processorer i spill før directX 11 kommer, men da er det ment at en multi-kjerne cpu slik som larrabee skal gjøre jobben og ikke en 4-kjerne. CPU har veldig lite med spille-ytelse å gjøre, her vil GPU ha mest å si. dette kan variere litt avhengig av spill og GPU, men her vil GPU ha mest å si. Spillene er på en måte CPU-begrenset når det kommer til berging/kalkulering av spille-logikk, AI, Phsyx, og lignende. Mange av dagen spill har ganske "tilbakestående" AI, fordi CPU kravet setter en grense her. Disse begrensingene kan fort forbedres med oppgraderinger/patch som utnytter multi-core og kraftigere CPU. Her prater vi mer om forbedringer i spille-opplevelse, og mindre om spille-ytelse. DX11 vil bli en hel ny verden med masse nytt, som kommer til å utnytte alle nye godbitene som ligger i nye GPU, CPU og RAM mye bedre . Endret 30. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Kan ikke regne med noe økt ytelse med multi-kjerne processorer i spill før directX 11 kommer, men da er det ment at en multi-kjerne cpu slik som larrabee skal gjøre jobben og ikke en 4-kjerne. CPU har veldig lite med spille-ytelse å gjøre, her vil GPU ha mest å si! Spillene er på en måte CPU-begrenset når det kommer til berging/kalkulering av spille-logikk, AI, Phsyx, og lignende. Mange av dagen spill har ganske "tilbakestående" AI, fordi CPU kravet setter en grense her. Disse begrensingene kan fort forbedres med oppgraderinger/patch som utnytter multi-core og kraftigere CPU. Her prater vi mer om forbedringer i spille-opplevelse, og mindre om spille-ytelse. Hmm.. Har du noe bevis på dette? Tviler sterkt på at noe vil forandre seg drastisk her uansett, spillutviklere må alltid ta hensyn til folk med svakere maskiner, og siden jeg aldri til nå har sett noe spill som skalerer slikt som AI etter hvor kraftig system du har så vil vell ikke utviklere pøse på med mer kompleks AI fordi Core i7 920 takler det, om kun 5% av de som kjøper spille sitter på et slikt system. Mange applikasjoner og spill klarer ikke å utnytte multi-core og multithreading ennå. Utnyttelse av de enorme potensialene som ligge i Core i7 vil kommer med oppgraderinger/patch. Hvordan kan du si dette så sikkert? Du sier ikke "forhåpentligvis vil dette forbedre seg med tiden da ting forhåpentligvis blir litt mer optimalisert for denne nye plattformen" Du sier det akkurat som om du vet hva fremtiden vil bringe? Det du sier er jo noe folk har mast om helt siden firekjerne prosessorer kom på markedet, alle har jo sagt at alle applikasjoner og spill ville ha blitt optimalisert og begynt å utnytte alle firekjernene innen "no time", men det har jo på ingen måte skjedd? Selv den dag i dag så vil jo de fleste i 9 / 10 tilfeller ikke få utnyttet alle deres firekjerner på noen spesielt effektiv måte? Og nå er det altså 2år siden vi så Q6600 på markedet? Ting går nok ikke like fort som du skal ha det til her, og da kan man jo likså greit sitte å avvente litt og dermed ende opp med bedre systemer, til en billigere penge? Om kraften i Nehalem plattformen ikke blir spesielt godt utnyttet før om 1-2år, hvorfor bytte ut sitt Penryn system idag da kontra og vente 1-2år når de vil ha X68 tilgjengelig, sammen med 32nm Core i7 og langt bredere og billigere utvalg av DDR3? Er det noe jeg har lært så er det å ALDRI kjøpe datautstyr med tanke på fremtiden.. Endret 30. november 2008 av RamGuy Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Jeg har jobbet som programutvikler for over 15 år, jeg kan forsikre deg at mange applikasjoner utbytter multi-core og multithreading idag, og vi kommer SIKKERT til å se mer av det. EDIT: Du trenger ikke å være programmerer å vite dette, Intel prater om både 8 og 16 Core, osv... . De applikasjonene som ikke kan følge med denne trenden, vil bli dumpet av forbrukere og har nødt til å dunken, mener jeg. Endret 30. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Intel har jo snakket om mange kjerner for lenge siden, vi har nå hatt firekjerne i 2år og allikevel så har jo ikke akkurat utnyttelsen av firekjerne flydd i taket? Så hvor lang tid tar det før vi ser god utnyttelse av Nehalem da? Minst 1år EDIT: Vil vi forbrukere dumpe applikasjonene som ikke henger med? Er vell heller sånn at vi handler maskinvare utifra de applikasjonene vi kjører og ikke motsatt? Opplever da langt oftere at folk dropper firekjerner og heller skaffer tokjerner fordi utnyttelsen av firekjerner rett og slett er for dårlig og du får en tokjerner på høyere frekvenser billigere og det vil gi de mer utbytte. Har til gode å oppleve at noen faktisk heller går for en firekjerner og bare dropper applikasjoner som ikke "følger trenden"? Da sitter du vell uansett igjen med et så snevert utvalg av programvare om du skal boikotte alt som ikke "følger med i trenden" Endret 30. november 2008 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå