Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Ser formidable ut? Hvordan kan du bedømme en vannblokk utifra bilder? :blink:

Rampage II Extreme ser ut som et fint og godt kort, men blir alt for mye jallah og "bling-bling" for min smak, du betaler skjorta for litt platiskk som følger med ved siden av som du aldri vil bruke..

3'500kroner på Komplett? Er jo rene galskapen, hva betaler vi så mye for? En plastikk LCD-poster som er nærmest helt ubrukelig?

Da venter jeg heller på Foxconn BloodRage som faktisk leverer litt ekstra utstyr av kvalitet som halvveis kan forsvares en litt høy pris :)

Gigabyte har jeg endel dårlige erfaringer med når det gjelder tidlige BIOSer, pleier å være veldig mye rart med de.. Med tiden blir Gigabyte kortene veldig bra og får god BIOS, men i starten pleier det å være litt for mye hodebry til at jeg vil satse på et Gigabyte kort.. Liker ikke akkurat fargevalget deres heller :tease:

Selv om den ekstra kjøleribba for Northbridge ser snasen ut, men når jeg skal gå for vannkjøling uansett så blir nok det mer pynt enn noe særlig annet.

Nå undervurderer du flere kort pga. utsende. Rampage II Extreme er litt mer enn bar pynt og plastikk, vettu. :no:

Foxconn BloodRage virker til være et bra alternativ, og samme gjelder for DFI, men ingen av disse er i sikte nå. Jeg mener at Gigabyte Extreme og Rampage II Extreme er de beste valgene blant dagens tilgjengelige kort, ihvertfall for mine behov som basere seg på først og fremst et stabilt OCing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser formidable ut? Hvordan kan du bedømme en vannblokk utifra bilder? :blink:

Rampage II Extreme ser ut som et fint og godt kort, men blir alt for mye jallah og "bling-bling" for min smak, du betaler skjorta for litt platiskk som følger med ved siden av som du aldri vil bruke..

3'500kroner på Komplett? Er jo rene galskapen, hva betaler vi så mye for? En plastikk LCD-poster som er nærmest helt ubrukelig?

Da venter jeg heller på Foxconn BloodRage som faktisk leverer litt ekstra utstyr av kvalitet som halvveis kan forsvares en litt høy pris :)

Gigabyte har jeg endel dårlige erfaringer med når det gjelder tidlige BIOSer, pleier å være veldig mye rart med de.. Med tiden blir Gigabyte kortene veldig bra og får god BIOS, men i starten pleier det å være litt for mye hodebry til at jeg vil satse på et Gigabyte kort.. Liker ikke akkurat fargevalget deres heller :tease:

Selv om den ekstra kjøleribba for Northbridge ser snasen ut, men når jeg skal gå for vannkjøling uansett så blir nok det mer pynt enn noe særlig annet.

Nå undervurderer du flere kort pga. utsende. Rampage II Extreme er litt mer enn bar pynt og plastikk, vettu. :no:

Foxconn BloodRage virker til være et bra alternativ, og samme gjelder for DFI, men ingen av disse er i sikte nå. Jeg mener at Gigabyte Extreme og Rampage II Extreme er de beste valgene blant dagens tilgjengelige kort, ihvertfall for mine behov som basere seg på først og fremst et stabilt OCing.

Undervurderer på grunn av utseende? Er ikke noe galt med utseende på Rampage II Formula, men det koster jo skjorta og det er jo ingen tvil om at tidligere Rampage / Maximus kort også har vært nokså overpriset og det mye på grunn av de jallah tingene som blir kastet med kortet..

Kortet er nok et fint kort, men det kommer nok bedre, ASUS har skuffet meg litt med BIOSene sine den senere tiden også.. Så jeg har større trua på Foxconn og DFI, og kanskje EVGA? 3'500kroner? Hva gjør det verdt såpass mye kontra de andre X58 kortene?

Lenke til kommentar

Tilgjengeligheten er viktig også, jeg kan ikke sitte med CPU på boret i evighet. Fox+ og DFI har ikke fått fingeren ut ennå. Jeg må velge ett kort som er på lager eller forventet snart.

EVGA kommer snart og er et fint kort også, men på en eller annen merkelig grunn er overpriset i Norge. Den selges for ca. kr. 3200, mens flere butikker i USA selger den for 300 USD. Den er 99 USD (ca 900 kr?) billigere enn ASUS Rampage II Extreme, men i Norge koster bare par hundre kroner mindre. Dette er hva jeg kaller dyrt og overpriset! - Link til prisene i USA

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvorfor er det defekt bare for at det blir varmt i furmark?

når kortet går RETT til 105C i furmark for så å henge seg, da er kortet defekt. de andre ligger på ca 85C på samme testen. noe mer du vil vite?

Vel du var ikke så detaljert i uttalelsen din :) Det er ikke helt unormalt at et skjermkort kan gå over 100C i en hard bench over tid. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Asus Rampage II Extreme koster litt mer enn Gigabyte GA-EX58 Extreme som er alternativet jeg har på listen.

Gigabyte har flott vannkjøling som koste flesk hvis man kjøper det løs, men jeg kommer til å ha luft-kjøling. På annen side Asus Rampage klarer mye høyre BLCK, og jeg har sett par tester hvor den kjører stabilt på BLCK 210. Jeg har sett en test hvor de mener Gigabyte klarer BLCK 195 (dette gir max overklokk 190x20=3.9GHZ på i920). 3.9GHz er flott overklokk også, men det er greit å ha mulighetene åpent, mener jeg.

Jeg vurderer begge og har ikke bestemt meg helt, ennå. Men foreløpig har jeg ett inntrykk at Asus er bedre for OCing, (dette gjelder kun for i920 som har locked multipleier, og man er avhengig av høy BLCK for å kunne overklokke).

Hva med MSI X58 ?

Snublet over en Fudzialla artikkel, og der gjøres et poeng ut av at MSI X58 Eclipse visstnok skal ha fortrinn vs. andre X58 hovedkort;

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...9&Itemid=37

*snip*.. which means only one thing: that MSI's Eclipse, unlike some other X58-based motherboards, can separate CPU and memory voltage and the 1.65V limit doesn't apply.

Har ikke satt meg inn "i alt" rundt i7/socket 1366, så aner ikke om det er noe man skal sprette champagnekorken for, eller om det "bare er fud" :hmm:

Edit: link

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Asus Rampage II Extreme koster litt mer enn Gigabyte GA-EX58 Extreme som er alternativet jeg har på listen.

Gigabyte har flott vannkjøling som koste flesk hvis man kjøper det løs, men jeg kommer til å ha luft-kjøling. På annen side Asus Rampage klarer mye høyre BLCK, og jeg har sett par tester hvor den kjører stabilt på BLCK 210. Jeg har sett en test hvor de mener Gigabyte klarer BLCK 195 (dette gir max overklokk 190x20=3.9GHZ på i920). 3.9GHz er flott overklokk også, men det er greit å ha mulighetene åpent, mener jeg.

Jeg vurderer begge og har ikke bestemt meg helt, ennå. Men foreløpig har jeg ett inntrykk at Asus er bedre for OCing, (dette gjelder kun for i920 som har locked multipleier, og man er avhengig av høy BLCK for å kunne overklokke).

Hva med MSI X58 ?

Snublet over en Fudzialla artikkel, og der gjøres et poeng ut av at MSI X58 Eclipse visstnok skal ha fortrinn vs. andre X58 hovedkort;

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...9&Itemid=37

*snip*.. which means only one thing: that MSI's Eclipse, unlike some other X58-based motherboards, can separate CPU and memory voltage and the 1.65V limit doesn't apply.

Har ikke satt meg inn "i alt" rundt i7/socket 1366, så aner ikke om det er noe man skal sprette champagnekorken for, eller om det "bare er fud" :hmm:

Edit: link

Det er nok "FUD" , og merk at artikkelen er fra 10 okt da masse var uvisst rundt dette.

Det vil alltid være en viss påtrykt vdd spenning på bussen satt som står i lineært forhold med vdimm som går inn i cpuens memory controller som ikke kan "separeres" bort.

Dessuten har "jimm'ern" linket til xs.org brukere med vdimm lik dette tidligere i denne tråden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jag har hørt rykter at andre HK skal bryte 1.65v også , bla. DFI Landparty skal tåle høyere spenningen, sier ubekreftet rykter.

Høyere spenning vil være nyttig for folk som sitter med DDR3 fra før (som hifiking), ellers prisene på nye 3-kanal lav-volt DDR3 er nesten det samme som de gamle, og disse fungerer minst like bra på X58.

Akkurat dette med RAM er et stort tema på X58, og valget er ikke like enkelt som gode og gamle dager, X58 har så pass høy bandwich at flere vil heller velge å gå for lavere spenning(QPI) og lavere timing enn høye frekvenser, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Høyere spenning vil være nyttig for folk som sitter med DDR3 fra før (som hifiking), ellers prisene på nye 3-kanal lav-volt DDR3 er nesten det samme som de gamle, og disse fungerer minst like bra på X58.

Selvfølgelig muligheten for høyere spenninger en kjempe fordel!

Da kan du jo presse timings ned, og eventuelt frekvensene opp (unødvendig egentlig) på bekostning av litt høyere spenninger.

Da kan jo fort dine 1600 @ CL9 brikker presses ned til CL8?

Lenke til kommentar

Litt merkelig at hovedkortet skal ha noe å si når det er CPU'en som kan dø ved å gi den alt for mye volt. Men som sagt før, så lenge man også øker vtt voltage også så skal det går greit. Det er ikke for mye strøm til RAM som dreper CPU'ene, det er forskjellen på volt internt som gjør det. Holder man seg innenfor 0.5v forskjell her så skal det "hvisnok" gå greit.

Her er noen eksempler jeg har stjålet av sajaa på XS:

1.65v vdimm / 1.20 vtt = ok forever according to intel

1.80v vdimm / 1.30 vtt

1.95v vdimm / 1.40 vtt

Men han har også kjørt det slik som dette over lengre tider uten problemer:

2.05v vdimm / 1.45 vtt

2.05v vdimm / 1.36 vtt

2.30v vdimm / 1.35 vtt

Jeg kommer til å testet med litt hardcore DDR3 minne etterhvert å gnu opp volten selv også for å se hvordan det funker. For Faen, No Guts, No Glory. Det er bare en 965XE :D

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Litt merkelig at hovedkortet skal ha noe å si når det er CPU'en som kan dø ved å gi den alt for mye volt. Men som sagt før, så lenge man også øker vtt voltage også så skal det går greit. Det er ikke for mye strøm til RAM som dreper CPU'ene, det er forskjellen på volt internt som gjør det. Holder man seg innenfor 0.5v forskjell her så skal det "hvisnok" gå greit.

Her er noen eksempler jeg har stjålet av sajaa på XS:

1.65v vdimm / 1.20 vtt = ok forever according to intel

1.80v vdimm / 1.30 vtt

1.95v vdimm / 1.40 vtt

Men han har også kjørt det slik som dette over lengre tider uten problemer:

2.05v vdimm / 1.45 vtt

2.05v vdimm / 1.36 vtt

2.30v vdimm / 1.35 vtt

Jeg kommer til å testet med litt hardcore DDR3 minne etterhvert å gnu opp volten selv også for å se hvordan det funker. For Faen, No Guts, No Glory. Det er bare en 965XE :D

Høre rett ut, er vel IMC som står for det problemet der. Var sånn på A64 også, men i langt mindre grad - kun de som kjørte godt over 3v KUNNE få det problemet, om de samtidig kjørte CPUen på stock spenning.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig muligheten for høyere spenninger en kjempe fordel!

Da kan du jo presse timings ned, og eventuelt frekvensene opp (unødvendig egentlig) på bekostning av litt høyere spenninger.

Da kan jo fort dine 1600 @ CL9 brikker presses ned til CL8?

Dette må bli en "balansering" her, fordi NB er borte nå. Vi har QPI nå, og minnekontroller er integrert i CPU. Enhver spenning økning på QPI/RAM kan påvirke CPU-temp også, mener jeg. Dette er foreløpig lite omtalt, og jeg har mine usikkerhet om dette også.

Balansen mellom RAM og CPU overklkking, er noe jeg prøver å finne mer om det nå. men jeg har ett inntrykk at lav QPI/RAM spenning (lav gir både lave rekvenser og høyre timing på RAM, men gir lavere temp på CPU/minne kontroll) og dette kompenseres/resulteres i høre CPU-frekvenser. Så det blir en balanse her, uten at jeg er helt sikker om forholdene eller om hvor langt dette kan trekkes.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...