Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjørte E8600 3,85ghz med to 280. Fikk 68 FPS i snitt i FC2.

Men ang tearing og sli, ja det er tearing, men ikke på noen annen måte enn vanlig tearing. Her er det fint vær i allefall.

skal vi se.. 68fps ja.. jeg hadde 105 :D uklokkede skjermkort.

3.5GHz nehalem.. blir vel til at jeg putter inn 965 cpuen min etterhvert, så jeg får kjørt 4Ghz på stock kjøling.

Men med hvilke instillinger, er jo litt viktig for sammenligningen. Jeg kjørte 1920x1200, 8xAA/AF, alt annet på maks.

Lenke til kommentar
For den vanlige gamer vil vel dette være totalt bortkasta penger, med mindre man vil ha det for å skryte av det? Ettersom i7 blir slått av eldre 2-kjerner så vil det vel lønne seg å kjøpe en E8600 og blodklokke den.

Kan hende jeg tar feil her, men å legge 15-20k i et "vanlig" system vil vel gi deg mer ytelse i spill enn i7 kan tilby til samme pris, ettersom prisen er sykt høy?

En gamer og datainteresert kan vel bruke 30k uten at folk skal synest det er så rart. Ungdommer bruker jo mere i året på tobakk og alkohol. Selv venter eg på en i7 extreme med et asus mobo, 9gb ddr3, 4870x2, og 1.15tb lagring + skjerm på 24", tastatur og mus fra roccat og 1000w psu fra corsair. Koster en del ja, men data er min hobby, så da sier det seg selv. Man kommer seg fra A til B i en lada også, men hvorfor ikke kjøpe en Bmw 320?

Lenke til kommentar

Er oppgraderings forskjellen størst ved å prosessor oppgradering (fra 4Gb DDR2 1066 775 E6600) eller grafikkort oppgradering (7900GTX).. Da er det snakk om oppgradering: 3gb DDR3 1600 , nytt hovedkort (gamle er nvidia 680 chipset) og i7 920. Eller grafikkort oppgradering (for samme prisen får du 2x280gtx eller 2x4870X2 (dog tviler på at nforce 680 støtter crossfirex :D), så jeg tipper 1x4870X2 er relevant, og da har en penger til overst til å installere en 120gb OCZ V2 Core SSD i tillegg (selv om systemet har raid5 6x150gb Raptor disker på ekstern Highpoint raid controller)?

Det nye systemet orker jeg ikke oppgradere.. Da jeg nettop kjøpte komplett vannkjøling og hverken gidder eller trenger å oppgradere (selv om ytelses økningen er ENORM 62-105 fps, så ser hverken du eller jeg forskjell på de hastighetene, skjermen min har 60hz refreshrate (LCD), om du er ivrig FPS spiller så er det kun CRT skjermer i 1280x1024 som gjelder.. og da DYRE skjermer som takler 120hz i den oppløsningen, eller bedre 1600x1200 i 120hz.. ).. Gud jeg vandrer fra diskusjonen.. Men jeg blir evig oppgitt av de som kun ser tall.. Om du med hånden på hjertet kan si at spillet blir en helt ny opplevelse i 105 enn 62, så fint for deg, men det gjør det ikke for meg..

Å oppgradere med en gang det kommer noe nytt er kun for de som enten ikke kan vente, eller de som ikke bryr seg om penger. Det lønner seg alltid å ha litt is i magen (selvfølgelig kan man si det om alt, men istedet for å blåse 10 tusen på fett kjøleskap før jul, er det lurt å vente til januarsalget, men trengre du et kjøleskap nå så hjelper det lite..)..

Sam er som en religiøs ekstremist når det gjelder i7.. og det er helt fint, bare ikke tro at vi kan overbevise ham om at investeringen er dårlig i forhold til hva du får for pengene...

Jeg tror at å vente til mars-mai perioden er et lurt valg... muligens helt frem til sommeren.. da har mest sannsynlig nvidia lansert noe nytt (280GTX var en laber oppgradering fra 8800/9800) som har et bra steg opp fra 280, om det bare er en die shrink så bør det i allefall bli et pris fall på "eldre" produkter (om du da ikke må ha det nyeste til enhver tid).

Om det er 3d rendering som står i høysetet er det neppe en enslig i7 du bør kjøpe sam.. Gå for de nye Xeon som kommer med i7 kjerne.. 2 sokkler og 12gb minne.. Så kan du spe på med Tesla kort ettersom hvor mye mer flyt du trenger i "byggingen"..

Lenke til kommentar
når kortet går RETT til 105C i furmark for så å henge seg, da er kortet defekt. de andre ligger på ca 85C på samme testen. noe mer du vil vite?

Hehe, hadde lignende "problem" på mitt 8800 Ultra en gang i tiden, byttet Goop og vips så var det veldig fine temps, Enkelte ganger er kjølepastan størknet og er helt tørr :(

Lenke til kommentar

overse :D.. Kan prisen forsvares? Yter det bedre enn andre, eller tilbyr ting andre ikke kan? Har hatt asus kort lenge, men de siste 2 kortene jeg hadde var labre og måtte byttes flere ganger, men men.. shit happens.. Har et abit i680 kort, masse tull og et XFX i790 kort.. som fungerer bra.

Neste gang jeg opppgraderer er det layout og evt. lagt opp for vannkjøling som vil avgjøre (samt positive reviews hjelper :D).

Lenke til kommentar
overse :D.. Kan prisen forsvares? Yter det bedre enn andre, eller tilbyr ting andre ikke kan? Har hatt asus kort lenge, men de siste 2 kortene jeg hadde var labre og måtte byttes flere ganger, men men.. shit happens.. Har et abit i680 kort, masse tull og et XFX i790 kort.. som fungerer bra.

*Host: N-Force" :p

Lenke til kommentar

Asus Rampage II Extreme koster litt mer enn Gigabyte GA-EX58 Extreme som er alternativet jeg har på listen.

Gigabyte har flott vannkjøling som koste flesk hvis man kjøper det løs, men jeg kommer til å ha luft-kjøling. På annen side Asus Rampage klarer mye høyre BLCK, og jeg har sett par tester hvor den kjører stabilt på BLCK 210. Jeg har sett en test hvor de mener Gigabyte klarer BLCK 195 (dette gir max overklokk 190x20=3.9GHZ på i920). 3.9GHz er flott overklokk også, men det er greit å ha mulighetene åpent, mener jeg.

Jeg vurderer begge og har ikke bestemt meg helt, ennå. Men foreløpig har jeg ett inntrykk at Asus er bedre for OCing, (dette gjelder kun for i920 som har locked multipleier, og man er avhengig av høy BLCK for å kunne overklokke).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
De "standard" blokkene som fulgte med hovedkortet trodde jeg sugde max og ikke var noe å satse på (?)

Disse blir bedre hele tiden, og Kjøleløsning på Gigabyte GA-EX58 Extreme ser formidable ut, både på luft og vann. Testene viser ganske fine temperaturer også. Man kan selvfølgelig kjøpe løse blokker og vil få bedre resultater, men vil nok koste flesk, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ser formidable ut? Hvordan kan du bedømme en vannblokk utifra bilder? :blink:

Rampage II Extreme ser ut som et fint og godt kort, men blir alt for mye jallah og "bling-bling" for min smak, du betaler skjorta for litt platiskk som følger med ved siden av som du aldri vil bruke..

3'500kroner på Komplett? Er jo rene galskapen, hva betaler vi så mye for? En plastikk LCD-poster som er nærmest helt ubrukelig?

Da venter jeg heller på Foxconn BloodRage som faktisk leverer litt ekstra utstyr av kvalitet som halvveis kan forsvares en litt høy pris :)

Gigabyte har jeg endel dårlige erfaringer med når det gjelder tidlige BIOSer, pleier å være veldig mye rart med de.. Med tiden blir Gigabyte kortene veldig bra og får god BIOS, men i starten pleier det å være litt for mye hodebry til at jeg vil satse på et Gigabyte kort.. Liker ikke akkurat fargevalget deres heller :tease:

Selv om den ekstra kjøleribba for Northbridge ser snasen ut, men når jeg skal gå for vannkjøling uansett så blir nok det mer pynt enn noe særlig annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...