Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kom over denne i dag btw:

http://www.corsair.com/_appnotes/AN811_Gam..._6GB_vs_3GB.PDF

Gjett hvem som skal gå fra 3GB til 6GB etter den testen? Synd det ikke er kommet inn noen 6GB sett på jobben enda :(

Testen er produsert av Corsair selv så jeg tar den med et stor klype salt. Mulig valget av Vista som OS spiller en stor rolle i minneforbruket her.

Hvis resultatene kan verifiseres av nøytrale parter så er det interessant å se hvor mye mengden minne spiller inn. Det bør i hvert fall være et stort argument for 4GB fremfor 3GB. Jeg skulle likt å se en nøytral test der minnemengdene i flere spill, XP og Vista testes. Gjerne med 1, 2, 3, 4, 6, 8 og 12 GB for å ta hele den tilgjengelige skalaen.

PS. Det er fult mulig å bruke bare 2 av de 3 minnekanalene på LGA1366 om man vil. Man må heller ikke ha trippelsett for å bruke alle 3 minnekanalene. F.eks går det fint å bruke 3 av 4 brikker om man kjøper to dobbeltsett, eller 6 brikker om man kjøper 3 dobbeltsett eller 6 enkeltbrikker. Kravet er bare at minnebrikkene er like (samme produsent, type hastighet og serie.) I praksis betyr det at man kjøper alle brikkene samtidig.

Lenke til kommentar

Sweet, dette var nytt for meg. :D

Selv om den nok ikke ville gjort seg særlig bra i benchmarks med tanke på at en som regel må restarte systemet (ved for høy overklokking, eller bytte av maskinvare).

Men til vnalig bruk så ser jeg for meg at det kan ha store fordeler. Har jo på maskinen 24/7 uansett.

(noe sier meg at jeg alikevell kommer til å være uendelig lei av installasjon av visse programmer etter en tid)

For selv om maskinen er på 24/7, så er det bare i teorien. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg må nok skuffe deg. Cache kommer alltid til å være svært begrenset i kapasitet. Det kommer av tekniske begrensninger som gjør at økning i kapasiteten nødvendigvis må gå ut over hastigheten. Siden cachens primæregenskap er å være svært rask så vil også kapasiteten til å være svært begrenset.

Forøvrig ser jeg ikke helt poenget med ramdisk i cache. Det som trenger så høy hastighet og har liten nok størrelse ligger allerede i cache med dagens teknologi. Å cache filer for det lokale nettverket er helt bak mål da det lokale nettverket uansett er enormt mye tregere i både båndbredde og respons enn det både cache og normal ram har. Til og med (i denne sammenhengen) den ultratrege teknologien SSD kan makse ut det nettverket klarer.

Ramdisk i cache blir som å bruke en Formel1-motor i en supertanker og tro det skal bli bra. Det blir selvsagt fullstendig malplassert.

Lenke til kommentar

TL1000S:

PS/Edit:@Theo.

Det virker unektelig litt morsomt at du viser til "fornuft" mtp dyr oppgradering når du har ett 9800GX2 liggende å slenge til overs (av de x antall skjermkort til 20k++? tilsammen).

Vi har vel tidligere konkludert med at ingen av oss er "fornuftige".D

Her er det vel mer snakk om prioritet.

Hehe jeg ser humoren din men må samtidig rette en streng pekefinger. Her må du se sammenhenger og bruksområder samt hva jeg får igjen og hva det kostet i pris.

Her er noen fakta:

- 9800GX2 ble kjøpt inn til 1799,- per stk inkl. mva. Dette er råbillig. Billigste ellers ligger på oppimot 3000,- per stk.

- Jeg bruker kortene til folding@home og 9800GX2 gir 10.000PPD per kort minimum som er ganske mye for pengene, om man har greie på dette.

- Jeg bygger mine foldingmaskiner etter kr investert og watt brukt per poeng. Ergo kjøper jeg billigst mulig for å oppnå best mulig vitenskaplig poengsum/resultat.

- en i7 920 gir meg ikke bedre resultat enn en Q6600, så hvorfor skal jeg da betale minst dobbelt så mye for den?

- Det ene 9800GX2 "slenger" i skuffen akkurat nå, fordi den ikke har en maskin å jobbe as we speak. Jeg har drøyd pga. varierende USD og litt andre hensyn med rokkering av hardware. Men investeringen vil være lønnsom selv om 3mnd om så lang tid skulle gå, noe jeg tviler på.

- De fleste av mine GPUer i GPGPU bruk er kjøpt inn fra 450,- til 695,- ink. mva. på godt timede tilbud og som brukt rundt omkring. Ergo snakker vi mer 7-8000,- kontra 20.000,- All annen hardware er også kjøpt brukt eller billig og etter "behovsprøving" prinsippet med mål om å gjøre alt så billig som mulig men alikevel utføre oppgaven godt.

Så konklusjonen er at 9800GX2 selv i skuffen gir meg masse valuta for pengene så fort den kommer i en maskin. Mens i7 920 gir meg ikke en smule mer valuta for pengene enn en Q6600.

Klar nok tale? ;)

Det er akkurat her jeg mener Sam_Oslo og mange andre har en "epic fail"... Hva får man igjen for pengene i forhold til hva man hovedsaklig skal bruke utstyret til. Jeg kan alltids kjøpe meg en 8 socket server bare fordi det er bra, men er det noe poeng å bruke så mye penger om jeg ikke har bruk for det til mine formål?

En Gamer vil helt sikkert få glede av i7 920, men det er ikke verdt pengene nå, er min klare mening.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Wheelman testet det for oss med sin klokkede i7 920 og han oppnådde maksimalt 2000PPD på to av fire kjerner med f@h SMP klient. Vi fikk aldri vite resultatet for fire kjerner, men det ligger ofte litt under det dobbelte.

En [email protected] gir 3500+PPD på fire kjerner.

Uansett skal en i7 920 altså klare å levere opptil 7000+PPD for at den skal være verdt investeringen for en SMP f@h klient ift. Q6600. Kun CPU kostnad alene, og helst en del mer pga. dyrer HK, Minne mm.

Folding@home SMP v6.23 er altså en klient som er spesiallaget for å mest mulig effektivt fordele tunge og meget krevende beregninger over nettopp 4 kjerner.

EDIT:

Til sammenligning så klarer min E8400@4GHz å levere 2431PPD på to kjerner med samme klient, selv om den kjører andre oppgaver som tar opptil 10% av CPUen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...