Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Ourasi: Jeg legger merke til at 2 stk 4870 X2 er unødvendig i World in Conflict, da en stykk holder fint helt opp til 2560x1600 4xAF 4xAA Very High Quality. Det er jo rimelig rått.

Lost Planet er det ikke så enkelt med. Der bør man nok ned på 2xAA eller Dx9-modus for å få den til å yte bra på "stusselige" 1920x1200 for de som "bare" har 24-tommer skjerm.

CF med 2 x 4870x2 i 16x slotter betyr 100C på de første gpuene. man kan ikke kjøre CF i port 1 og 3, bridgen er for kort.

Hvilke kjølere og kabinett er det som yter så dårlig kjøling som du beskriver?

les de andre postene mine.. stock kjøling på gpu og kortene i slot 1 og 2 pga for kort CF bridge.

Hadde knapt en grad høyere tempratur med Crossfire på Maximus Formula SE ved å bruke slot 1&2, CF bridgen rakk akkurat på håret på det hovedkortet. Det hjalp selfølgelig med 120mm PCI kjølingen på Lian-Li kabinettet, men noen økt tempratur var altså fraverende på dette oppsettet. Ikke veldig trangt om plassen heller, dette da med dualslot orginalkjølere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Hvorfor skal man på død og liv ha HW som kan kjøre spill på langt over 100 fps? Selv merker jeg ikke forskjell om jeg har 300fps eller 75fps i CSS. Er for dumt å påstå at folk burde oppgradere for å få disse ekstra fps godt over 100. Man har ikke bruk for det, og man MÅ ikke ha 16xAA på alle spill til enhver tid. Har en 19" LCD 1280*1024, og jeg ser ærlig talt ikke forskjell på 4xAA og 16xAA, annet enn et heftig fps-drop.

Edit: Og hvorfor så evig hysteriske rundt den såkalte sinnsyke økningen i CPU og RAM-ytelse. Joda, det er fint og flott for folk som driver med rendering osv, men hvor mye tid er det faktisk snakk om? Hvor mange sekunder sparer du på å rendre et bilde med i7 kontra Q9770? Jeg mener, programvare som vi har hørt om som nå kan cracke trådløs kryptering på minutter istedet for dager pga GPU, der har vi litt av en tidssparer. Har fulgt med på alle postene i denne tråden, og lest et par tester osv, men kan ikke helt se at dette er en livsviktig oppgradering........

Endret av GLaDOS
Lenke til kommentar
http://www.guru3d.com/article/core-i7-mult...mance-review/10

haha, i7 slår 8400 i spill? oh yeah!!

jeg vil faktisk påstå at dette er revolusjonerende:

http://www.guru3d.com/article/core-i7-mult...mance-review/19

"You could also look at this processor as a good investment for future (much faster) graphics cards."

Ser ikke så verst ut, men det BØR nevnes at det er den beste Nehalem'en mot den tredje beste Wolfdale'en.

Snur man den på flisa, som ville vært et mer logisk valg, så vil vel fortsatt Nehalem ligge over i akkurat de testene, men avstanden vil krympe betraktelig. (920 har 5/6 av regnekraften til 965, og e8600 har 5/4 ganger regnekraften til e8400 - og MANGE av disse grafene var CPU-begrenset.)

Brothers in Arms:

9770, 67fps - 965, 107fps

utklassing, kraftigste fra begge serier.

Far Cry 2

9770, 77fps - 965, 112fps

Dette er spill som er "optimalisert" for kraftige cpuer, eller bare flere tråder. Hva er det dere ikke skjønner? Dette er UTKLASSING i høyeste grad.

"ikke noe spess oppgradering".. nei vel folkens..

sier jo seg selv at når vi får 3 x 290GTX eller drøyere vil dette gapet bare fortsette i 1920x1200 og 2560x1600.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor E8400 sammenlignes med 965, men det skjønte du kanskje. Hva blir det neste? Kjøre 965 vs. Celeron D?

Jeg har ikke sagt disse CPUene yter dårlig med 3 skjermkort, diskusjonen begynte med at det ville være dårlig økonomi å oppgradere, med noen unntak - tri-sli var et av de unntakene. Er helt sikker på at folk med ræva full av cash vil handle disse oppsettene, men folk på et ikke-skyhøyt budsjett bør fortsatt velge andre løsninger for å få mest gaming-valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Brothers in Arms:

9770, 67fps - 965, 107fps

Far Cry 2

9770, 77fps - 965, 112fps

Dette er spill som er "optimalisert" for kraftige cpuer, eller bare flere tråder. Hva er det dere ikke skjønner? Dette er UTKLASSING i høyeste grad.

"ikke noe spess oppgradering".. nei vel folkens..

sier jo seg selv at når vi får 3 x 290GTX eller drøyere vil dette gapet bare fortsette i 1920x1200 og 2560x1600.

Ja.

De(n) testen(e) du linket til over var ganske overbevisende.

Jeg har ikke noe problem med å se at enkelte blir veldig lyriske over i7 + tilhørende chipset/hk (X58).

Bare det å endelig kunne kjøre SLI med Intel chipset er jo mildt sagt en stor forbedring alene.

Dette har blitt en laaaang krangletråd hvor pris/ytelse har vært tema, ihvertfall fra tvilerne.

Jeg vil ikke gå så langt som Sam her, men dette er vel mer en nyhet for entusiastene blant oss, så å trekke inn "fornuft" og hva vanlige bruker/gamere "trenger" blir kanskje litt malplassert.

Det er ett faktum at de verste gamer"horene" her bytter skjermkort *hver* gang ny toppmodell kommer ut, det være seg fra Nvidia eller ATI.

Og dette er *langt* større kostnad enn ett (dyrt) high-end hk.

Hk for nForce Intel (toppkort) har dessuten lenge vært ekstremt overprisede (og av tilvsom kvalitet i tllegg).

Dette er ikke samme "revolusjon" som med COre 2, men det er virkelig en flott oppgradering Intel har fått til med i7.

Det er rart at den integrerte minnekontrollen nå ikke "roses i skyene" av andre enn Sam.

:)

Jeg må si at i7/X58 er det eneste som frister litt mtp å starte opp med hardware-hobbien igjen (den er latent). :D

PS/Edit:

@Theo.

Det virker unektelig litt morsomt at du viser til "fornuft" mtp dyr oppgradering når du har ett 9800GX2 liggende å slenge til overs (av de x antall skjermkort til 20k++? tilsammen).

Vi har vel tidligere konkludert med at ingen av oss er "fornuftige".D

Her er det vel mer snakk om prioritet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er det fordi skaleringen har blitt bedre, eller fordi prosessoren er så mye bedre? For ser en på Adrian (HW.no) sine resultater sammenlignet, så ville jeg trukket konklusjonen at multi-GPU skaleringen har blitt godt forbedret. (samtidig som at prosessoren naturligvis har blitt bedre)

I spilltester der Ci7 taper ganske kraftig mot C2Q i CPU begrenset situasjon, så er det selvsagt ikke Ci7 som er årsaken til kraftig seier i samme testen med flere GPU's. Spesiellt SLI viser jo nå ekstra form siden den ikke lenger er avhengig av nokså labre NF kort. ATI kortene har stortsett hatt gode villkår i x38/x48, så disse har ikke fått den store boosten, men har enda ikke sett tester med 8.11 Ci7/x58 Hotfixen...

Lenke til kommentar
Er det fordi skaleringen har blitt bedre, eller fordi prosessoren er så mye bedre? For ser en på Adrian (HW.no) sine resultater sammenlignet, så ville jeg trukket konklusjonen at multi-GPU skaleringen har blitt godt forbedret. (samtidig som at prosessoren naturligvis har blitt bedre)

Jeg tror det er først og fremt pga. optimalisering/tilpassing av big bang 2 for X58-plattformen (ikke bare i7), noe som Nvidia har jobbet lenge med, og i tillegg, selvfølgelig all form for CPU-flaskehals (om det skulle være i noen spill, eller multi-GPU) er borte også.

EdIT:

Det er rimelig å tro at ATI vil optimalisere sine drivere for X58 etterhvert også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ourasi: Jeg legger merke til at 2 stk 4870 X2 er unødvendig i World in Conflict, da en stykk holder fint helt opp til 2560x1600 4xAF 4xAA Very High Quality. Det er jo rimelig rått.

Lost Planet er det ikke så enkelt med. Der bør man nok ned på 2xAA eller Dx9-modus for å få den til å yte bra på "stusselige" 1920x1200 for de som "bare" har 24-tommer skjerm.

CF med 2 x 4870x2 i 16x slotter betyr 100C på de første gpuene. man kan ikke kjøre CF i port 1 og 3, bridgen er for kort.

les de andre postene mine.. stock kjøling på gpu og kortene i slot 1 og 2 pga for kort CF bridge.

Hadde knapt en grad høyere tempratur med Crossfire på Maximus Formula SE ved å bruke slot 1&2, CF bridgen rakk akkurat på håret på det hovedkortet. Det hjalp selfølgelig med 120mm PCI kjølingen på Lian-Li kabinettet, men noen økt tempratur var altså fraverende på dette oppsettet. Ikke veldig trangt om plassen heller, dette da med dualslot orginalkjølere...

1850_l.jpg

der vil man ha en slot i mellom kortene..

392557.jpg

her må man bruke de to 16x slottene dvs de to øverste.. kortene blir da KLINT inntil hverandre, dvs 1mm i mellom.

1mm kontra 2cm er endel :)

Lenke til kommentar

1850_l.jpg

der vil man ha en slot i mellom kortene..

392557.jpg

her må man bruke de to 16x slottene dvs de to øverste.. kortene blir da KLINT inntil hverandre, dvs 1mm i mellom.

1mm kontra 2cm er endel :)

Jau, det er vel ingen tvil om at MF-SE kortet er et flott CF hovedkort i så måte, ingen sure tempratur problemer og bare å fyre løs med 2-3-4 GPU'er. Hadde jeg fått tak i en QX9xxx for en grei pris for noen uker siden hadde jeg beholdt det glatt......

Lenke til kommentar

det øverste kortet i ett sånt oppsett vil bli usannsynlig varmt egentlig uansett vil jeg tro. spacingen blir jo praktisk talt fraværende.. dette i tillegg til at luften viften får inn sannsynligvis allerede kommer fra ett glovarmt 4870x2 kort som står under :D

Endret av **dp**
Lenke til kommentar
Hehe. Hørte rykter om at du hadde hatt omtrent alle CPUene som var å oppdrive i C2-serien, og du sier det er mye for vannkjøling? :p

Men joda, det koster jo en del. Har to vannkjølingslooper som skal i casemoddet mitt. Det kosta ikke bare 5k, for å si det sånn.....

Nå er det ikke akkurat lite **DP** har av utstyr når det kommer til kjøling (Og komponenter).

Lenke til kommentar
Hehe. Hørte rykter om at du hadde hatt omtrent alle CPUene som var å oppdrive i C2-serien, og du sier det er mye for vannkjøling? :p

Men joda, det koster jo en del. Har to vannkjølingslooper som skal i casemoddet mitt. Det kosta ikke bare 5k, for å si det sånn.....

Nå er det ikke akkurat lite **DP** har av utstyr når det kommer til kjøling (Og komponenter).

Denne tråden har utviklet seg noe merkelig. Det startet med flere ville ha minst og billigst mulig, og flere argumenterte brett for å spart noen hundre lapper. Nå har den utviklet seg til, "min er større".

Lenke til kommentar

litt enig den.. Sam, de skrek om at alt var for dyrt.. hehe..

jeg har selv en ganske ok loop, men selv den ville nok hatt høye temps med 2 x 4870x2 pluss cpu og mch. jeg har ikke fester til 1366 enda, så kjører på luft så lenge.

kom over denne i dag btw:

http://www.corsair.com/_appnotes/AN811_Gam..._6GB_vs_3GB.PDF

Gjett hvem som skal gå fra 3GB til 6GB etter den testen? Synd det ikke er kommet inn noen 6GB sett på jobben enda :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...