Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Nå er det vell strengt tatt bare en mindre del av "gamerne" der ute som blar opp fire høvdinger årlig?

Av alle "gamerne" jeg kjenner så bytter de færreste noe som helst i maskinen årlig i det hele tatt, de bytter ting i det de føler det de har har blitt for svakt, og det er sjeldent slik at skjermkortet ditt er pensjonert alt innen et år.

Så det tror jeg er forbeholdt en entusiast del av gamerne der ute, de fleste skaffer seg en maskin til 8'000 - 15'000kroner og er fornøyd med den helt til de ikke fikk tilfredsstillende ytelse i spillene sine lengre og først da vurderer de å bytte ut / forandre på noe i systemet sitt.

Vi får se, om 3-4 uker kommer en ny runde med 55nm GPU fra Nvidia, og deretter en "refresh" fra ATI. Da vil denne kompisen din være ute og kjøre, igjen. Tenker jeg.

EDIT:

PS! i Q1 2009 kommer begge med nye GPU , og samme kjøret igjen!

Ditt syn på "ute-å-kjøre" er tydeligvis helt forskjellig fra min?

Hvorfor skal kompisen mitt sitt skjermkort være ute å kjøre fordi det kommer nye skjermkort på markedet?

Det gjør jo ikke kompisen min sitt skjermkort noe svakere? Han har da nøyaktig den samme ytelse (om ikke bedre på grunn av nyere drivere) i de spillene han idag spiller? Helt uavhengig av om det har kommet nye skjermkort på markedet?

Tydeligvis mener du at systemet ditt er utdatert så snart noe nytt dukker opp, du får nå være deg om det :)

Men da må jo du føle en trang / press til å oppgradere hver gang det kommer noe nytt og bedre? Det burde jo bety at du bytter ut maskinvare stort sett hver 4-6mnd?

Så fremt til min skjermkortløsning gir meg tilfredsstillende ytelse i de spillene jeg kjører, hvorfor skulle jeg føle at jeg er ute å kjøre selv om det kanskje har kommet noen nye revisjoner av kortet, eller kanskje en helt ny generasjon? Om jeg idag har over 60FPS i de spillene jeg spiller, hvorfor skal jeg føle trang etter å anskaffe meg et helt ny skjermkortløsning? Bare for å få øke fra mine 80FPS til 150FPS? Poenget med det var?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg la merke til nå på de X58-kortene... mange gamere liker å ha et lydkort istedet for onboard-drit. Men alle disse kortene har jo pcie x16-slottene plassert slik at det blir INGEN slotter ledige til det lydkortet. Mao, tri-sli + lydkort = umulig (med mindre noen begynner å lage kort med enten 7 ekspansjonsslotter, som jeg har på 939-kortet mitt forøvrig, eller man heller slenger den ene slotten til den forhatte, nederste slotten).

2x 4870x2 + lydkort vs. 3x gtx280 - hva gir best gaming-opplevelse?

Er det ikke sånn at Pci-express lydkort klarer å degradere seg fra X16 til X4 (eller hvor mye nå det enn er på)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Når du prater om gammere, nå kan vil ha topp-ytelse uten å betale blod-pris på topp-kort. Jeg tenker på GTX 270 (som snart vil brake løst) og den vil trolig koste 40% mindre enn GTX 290 og kommer til å yter nesten 10% mindre. Så 2-3way SLI av "nest-beste" kan gi mye for pengene til de som bryr seg om spilleytelse og spilleopplevelse.

Jøsses, dette var nye ord fra deg Sam, dvs. "bang-4-the-buck" linja. Dette er jo relativt lineært med tankegangen noen av oss her har mht Ci7 vs Q9.../E8...

Det måtte altså en ny lansert dings til (denne gangen dog med lavere ytelse). Trur du lider litt av en "nytt stuff er kulest" fetish ;) .

Lenke til kommentar

Usakligheter rundt Netbooks

Hvorfor blande inn netbooks i diskusjonen, alle skjønner vel at det er suplementsmaskiner og ikke hovedmaskiner for noen som helst. Alle som ikke sitter innelåst på hjemmekontoret ser nyttverdien av den. Dog synes jeg selv ikke de er gode nok ennå og har derfor ikke kjøpt.

Deneb gjengen

Kutt også "Deneb gjengen" pratet ellers så får snart moderatorene sitte i tråden på fulltid og moderere usakligheter som flommer over her og som gjør at tråden er meget slitsom å følge med på.

DP

GB X58 kortet likte jeg, det hadde en flott slotlayout.

SLI/CF

CFX eller CF kort er alldeles ikke "ditchet", nå er det X58 og Nehalem, med fullverdig SLI-støtte, som er det nye hotte og dermed kaster alle produsenter seg i kjent stil over dette.

At SLI får førstefokuset(med retorikken om 3 dualslots) er nok fordi SLI på Intelplattformen har vært ikke-eksisterende ganske så lenge og når det nå kommer tilbake er det en stor nyhet. Ganske så naturlig og ikke noe annet å si om det.

Men si det på en annen måte, hvorfor i alle dager skulle de ikke gitt mulighet for tri-sli, det hadde jo vært produktselvmord på entusiast HK.

Man kan fortsatt kjøre TriCF som er det som skalerer best også der i gården, og det er ytterst få som kjører true CFX. Det var nok heller ren preferansevinkling i den kommentaren og neppe relevant for virkeligheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
CF med 2 x 4870x2 i 16x slotter betyr 100C på de første gpuene. man kan ikke kjøre CF i port 1 og 3, bridgen er for kort.
La meg avlive alle myter om at 9800GX2 skal være så mye bedre temperaturmessig. Når man presser dette kortet(kun 1 stk i maskinen) hardt(load) uten overklokking, selv med kabinettkjøling i bauger og kanter, så holder kortet 93C på øverste interne GPU i vanlig romtemperatur på rundt 20C. Og da med viften på 100%. På 89% fortsatte temperaturen å stige.

Jeg har to stk. 9800GX2 som er testet i 2 forskjellige rått avkjølte kabinetter(som lager viftesus og støy som de færreste hadde hælet å sitte med). Dette x2 skytset blir merkelig.

Skal man spille hardt med 9800GX2 så må man ha viften fort over 65% for å få grei temperatur, og da er den absolutt hørbar.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
CF med 2 x 4870x2 i 16x slotter betyr 100C på de første gpuene. man kan ikke kjøre CF i port 1 og 3, bridgen er for kort.
La meg avlive alle myter om at 9800GX2 skal være så mye bedre temperaturmessig. Når man presser dette kortet hardt(load) uten overklokking, selv med kabinettkjøling i bauger og kanter, så holder kortet 93C på øverste i vanlig romtemperatur på rundt 20C. Og da med viften på 100%.

Jeg har to 9800GX2 som er testet i 2 forskjellige rått avkjølte kabinetter(som lager viftesus og støy som de færreste hadde hælet å sitte med). Dette x2 skytset blir merkelig.

skytset..? med x2 kort må disse stå ved siden av hverandre, med 1mm i mellom. x2 blir varme nok fra før. skjønner du nå hva jeg mener? hadde ikke forundre meg om dette ikke fungerte i praksis i det hele tatt, at det kanskje hadde blitt ustabilt.

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Hørtes merkverdig høy temperatur. Kanskje du burde sjekke at alt er bra med 9800 GX2 kortene?

Vet at noen har klagd på høye temperaturer på 9800 GX2, og andre som har opplevd det motsatte. Personlig så tilhører jeg sistnevnte, og mitt 9800 GX2 kort blir ikke spesielt varmt. Og kjører som regel ikke stort høyere enn 50-60 % på vifta o mejg ikke husker feil.

Og da ligger den på en 70-80 grader. Med andre ord ikke spesielt mye.

På 100 % derimot, så blir den aldri varm whatsoever.

Lenke til kommentar

Jeg har nok presset kortet hardere enn del fleste Andrull. Testene er gjort med folding@home(GPGPU) med fahcore_11.exe v1.13, v1.15 og v1.18 som presser shadere og GPU mer enn de fleste spill klarer.

Det som dog overrasket meg er at kortet blir like varmt som overklokkede 8800GT kort blir i samme situasjon med vesentlig dårligere kjøling.

Ellers er det nok ikke noe galt med kortet, jeg passer på at det aldri kjører over 85C til daglig og begrenser heller loaden på kortet.

Nå har jeg lukket igjen vinduet(kuldegrader ute), avsluttet all folding og skal enable SLI og spille Fallout3 på 1920*1200 med 4/16x AA, sette viften på 65% og se hvordan tempen blir. Alt stock.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Med ovenstående innlegg om 9800GX2 hvordan tror du 2 av de tett innpå hverandre gjør det? De blir sittende minst like tett som x2 kortene.

med gx2 får du jo spacing i ett SLI hk (du bruker port 1 og 3 med lang sli bridge), med X2 på x58 må du bruke kortene i port 1 og 2, dette gjør at det blir FINT lite spacing. hvorfor? jo, fordi CF bridgen ikke er lang nok for port 1 og 3.

Lenke til kommentar
Jeg har lest rykter om at X58 ikke liker CF? hva menes med dette? Noen som vet mer?

skalerer ikke så godt som SLI ser det ut som, leste noen tester på XS.

Det er vel ofte slik at CF trenger drivere laget direkte for chipsettet, og vil nok skalere like bra på X58 som X48 o.l. etter noe tid vil jeg tro... Hotfixen til Ci7/X58 vil nok hjelpe litt: http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Nå har vel ikke 2xHD4870x2 skalert fenomenalt akkurat på x48/x38, ville heller kikket litt på HD4870x2+HD4870 1GB... Om de finnes ennå da... Ser greit ut på Driverheavens CFX 2xHD4870x2:

post-72177-1226943061_thumb.jpg

post-72177-1226943069_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...