Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Kan være enig at Nehalem har sine fordeler og godbiter, CF + SLi på samme hovedkort er ikke å forakte, samtidig som du får bedre skalering ved Tri-SLi, men ikke CF-X. Det har vel forsåvidt ikke så mye med Nehalem å gjøre. Jeg ville personlig sett på Nehalem med helt andre øyne om jeg kunne kjøpt et mobo med kun CF støtte + DDR2 til pluss/minus 1500,- Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 For noen få så KAN det hende det lønner seg ja. Men for mange som skal kjøpe seg nytt system så dekker ikke X58 deres behov. (som fortsatt er for dyrt for de fleste) Heller ikke i7 920 gir god nok pris/ytelse for mange til at det er verdt noen investering. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg skal jo selv gå til innkjøp av et Nehalem-system, og jeg ser jo faktisk ikke på det som noen større oppgradering? Grunnen til at jeg bytter ut systemet er fordi jeg nærmest har det som tradisjon å bytte ut hele systemet vært andre år, og når er det altså (i Januar) to år siden jeg betalte for mitt forrige system. Samtidig som jeg har hatt store problemer med maskinvare ustabilitet, som jeg da håper på å bli kvitt ved å bytte ut hele systemet for mitt forsøk på å eliminere disse ustabilitetene har gått rett i dass.. Jeg har ingen voldsomme begrensinger på budsjettet så jeg kommer til å gå til innkjøp av noe til rundt totalt 16'000kroner blir det vell, og da skal det legges til ting over tid også.. Så blir nesten totalt 20'000kroner for hele systemet, noe som ikke akkurat er billig! Og for folk flest er jo det latterlig mye for et system, Ola Nordmann ville sett på dette som absurd og kan ikke forstå hvorfor folk betaler mer enn 4'000 - 8'000kroner. Så for mitt vedkommende så tar jeg meg råd til Nehalem, men jeg føler ikke at det blir på noen måte som forrige oppgradering fra et AMD system over til Core 2 Duo, da følte jeg virkelig forskjellen! Nå vil jeg nok knapt merke forskjellen på min Q6600 og kommende Core i7 920. Hadde budsjettet mitt vært litt mer begrenset så hadde jeg jo uten noen større tvil aldri gått for Nehalem, det er alt for lite å hente! Hadde heller brukt mer penger på kraftigere skjermkort løsnnig osv.. enn å bruke flere tusen ekstra på en plattform som gir meg såpass lite igjen, det er jo knapt merkbart i praksis? Og for alle systemer til under 10'000kroner så vil du jo i 99% av tilfellene ende opp med et bedre penryn system enn Nehalem system, mye på grunn av punktene hvor Nehalem er god er så lite relevant for det folk flest benytter systemene sine til at det er så lite å hente i praksis, kommer mye bedre ut av det hele ved å investere ekstra i kraftigere skjermkort løsninger osv.. Måten du skriver på, ordlegger deg på og generelt oppfører deg på så tviler jeg på at du har testet alt det der..Og jada, alle vi her sitter bare å leser tester men har knapt rørt en eneste datamaskin.. Du busta oss! Vi er bare noen uvitende sjeler som kaster bort livet vårt å sitte på forum og diskutere, egentlig vet vi kun hvordan en datamaskin startes opp og intet mer. Vi burde nok høre på og tilbe deg med all erfaring! Nå har faktisk **DP** testet x-antall CPU/GPU/HK den siste tiden, så jeg tror han rimelig greit, men spørsmålet er om det er verdt prisforskjellen, noe jeg er uenig i Pris argumentasjonen er beriktiget for de som sitter med et ok X48/p45 med co2 system og storstett bruker maskinen til spill. Men X58 er mye bedre alternativ for de som sitter på gamelt system, eller skal bygger nytt, mener jeg. Jasså? Om du er en gamer og skal ha ny maskin til TOPPEN 8'000kroner? Hva setter du sammen da? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 PS! gjør oppmerksom på at prisene for i7 blir lansert nå som dollaren er HØY, disse vil synke hvis dollaren synker i forhold til den norske kronen (noe som er nærliggende å tro) Det vil vel også diverse 45 nm CPU'er gjøre Hvorfor velge så dyrt HK egentlig (den uten I7)? får jo brukbare kort til 1200 kroner. ja, man får det, men hvilke muligheter har man på P5Q til 1100kr? en 16x port suger. for alt vi vet kommer det kort med x58 som er billigere, og uten alt stasjet de litt dyrere har. wr i 06/vantage er i boks.. de andre er det bittelitt værre med. nye steppingen klarer helt sikkert det med glans Innen det dukker opp billige X58 /P55(?)-kort vil vel Deneb være ute også. Deneb har blitt tatt lite hensyn til til nå i denne tråden, skal vi ta med i betraktningen nå? Hvis vi ser såpass langt frem i tid blir ting veldig usikkert, alt avhenger av Deneb. Med mindre man spiller spill som liker nVIDIA veldig godt (evt ikke liker AMD noe særlig) holder vel et 4870x2 i massevis. Det tar såvidt jeg vet kun en slot, og gir massevis av ytelse. helt tydelig at du har testet 4870x2 kort mye. jeg unner ingen å bruke 4870x2, bugs i spill + microstuttering herifra til månen er nok for meg.. for ikke å snakke om bråket.. SATAN. det kortet høres ut som en F16 i takeoff - hele tiden under load! jeg byttet til 280gtx, gikk ned i fps i noen spill, men opp i andre. alt i alt ville jeg MYE heller hatt 280gtx kontra 4870x2. (jeg har byttet nettopp selv...) Kan ikke si noe på at du opplever problemer, det vet du best selv. Men såvidt jeg ser så selger 4870x2 som hakka møkk, og tror du er uheldig om dette skaper problemer for deg. Hadde dette vært et generelt stort problem ville vel GTX280 vært folkets favoritt blant de to beste, eller? Forøvrig er det artig at lavere FPS + flyt > høyere FPS + mindre flyt - diskusjonen dukker opp igjen. Ligner VELDIG på en diskusjon jeg har hørt før ang. minnelatency(?) og hvilke fordeler det ga Agena vs. C2Q. Kanskje det var noe i den teorien som ble framsatt den gangen likevel? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Vi må ikke blande forskjellige målgrupper. Flere blander folk flest, spillere, overklokkere og entusiaster i det samme bås. Folk flest bør kjøpe seg en nett-PC og kose seg med kun surfing og slikt. Når vi prater om nerder som hanger på forumet her, da kan ikke forstå at noen av dem vil velge X48/p45 for å spare ett par tusen i forhold til X58 på ett nytt bygg. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Så om du sitter på et forum så er du nødt til å bla frem mer for en PC enn hva budsjettet ditt tillater? Mange her er gamere, og om du er en gamer så må du fort over 10'000kroner om Nehalem overhode skal gi deg noe mer enn et penryn oppsett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Vi må ikke blande forskjellige målgrupper. Flere blander folk flest, spillere, overklokkere og entusiaster i det samme bås. Folk flest bør kjøpe seg en nett-PC og kose seg med kun surfing og slikt. Når vi prater om nerder som hanger på forumet her, da kan ikke forstå at noen av dem vil velge X48/p45 for å spare ett par tusen i forhold til X58 på ett nytt bygg. Jeg er veldig enig med Sam her. Har selv sitttet litt på sidelinjen, da det ble litt for mye av det samme hver oppgradering. Gikk rett og slett litt lei av å bygge omtrent samme type rigg, bare med nye "bokstaver" for chipset og litt nyere CPU'er (Klart, overgang til Core 2, og 45nm var jo spennende nok). Edit: @Ramguy: Litt merkelig at det kan se ut som du ikke er klar over hvem **dp** er? Tror han er en av de som har mest grunnlag for å si hvilken rigg/oppsett som evt er ett kvantesprang mtp ren ytelse. Det er også litt bastant å påstå at ett mindretall ikke er opptatt av rendring/encoding. Har selv "donert" en del av ex-riggene mine til slike folk (hobby-fotografer). X58/i7 ser faktisk litt interessant ut, men ja det er en realtivt dyr platform, selv for en nerd. Endret 16. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Så om du sitter på et forum så er du nødt til å bla frem mer for en PC enn hva budsjettet ditt tillater?Mange her er gamere, og om du er en gamer så må du fort over 10'000kroner om Nehalem overhode skal gi deg noe mer enn et penryn oppsett? Disse gamere punger ut 4 høvdinger par ganger årlig or å få seg en brukbar GPU (forresten snart braker det løst igjen). Hvorfor skal de spare par tusen på pultformen og hele grunnlaget? Endret 16. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Vi må ikke blande forskjellige målgrupper. Flere blander folk flest, spillere, overklokkere og entusiaster i det samme bås. Folk flest bør kjøpe seg en nett-PC og kose seg med kun surfing og slikt. Når vi prater om nerder som hanger på forumet her, da kan ikke forstå at noen av dem vil velge X48/p45 for å spare ett par tusen i forhold til X58 på ett nytt bygg. Når du henviser til nerder med litt interesse for gaming o.l. så er det å annta at disse allerede sitter med et bra 775 Q2D/C2Q system, og således IKKE er i den posisjon at de kan velge mellom P45/X48/X38 og X58, siden de allerede har et slikt 775 hovedkort... Alle som sitter med 775 hovedkort og en C2D/Q 65nm/45nm og klokker litt, som er mange på dette forumet, vil etter en objektiv vurdering slite med å forsvare pengebruken for å gå over til den nye plattformen, de som ikke sliter har anntagelig god råd eller overvurderer Ci7 plattformen... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Vi må ikke blande forskjellige målgrupper. Flere blander folk flest, spillere, overklokkere og entusiaster i det samme bås. Folk flest bør kjøpe seg en nett-PC og kose seg med kun surfing og slikt. Når vi prater om nerder som hanger på forumet her, da kan ikke forstå at noen av dem vil velge X48/p45 for å spare ett par tusen i forhold til X58 på ett nytt bygg. Når du henviser til nerder med litt interesse for gaming o.l. så er det å annta at disse allerede sitter med et bra 775 Q2D/C2Q system, og således IKKE er i den posisjon at de kan velge mellom P45/X48/X38 og X58, siden de allerede har et slikt 775 hovedkort... Alle som sitter med 775 hovedkort og en C2D/Q 65nm/45nm og klokker litt, som er mange på dette forumet, vil etter en objektiv vurdering slite med å forsvare pengebruken for å gå over til den nye plattformen, de som ikke sliter har anntagelig god råd eller overvurderer Ci7 plattformen... Jeg sitter på en x38 + E8400 selv, og ville oppgradere til X48 + E8600 for noen måneder siden (dette ville kanskje gi med 2-3%? ekstra). da hørte jeg om X58 og klarte å vente. etter denne beskrivelsen som flere kjenner seg i igjen, hvor lenge vil disse nerdene klare å sitte på en 775 hovedkort, tror du? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 hvor lenge vil disse nerdene klare å sitte på en 775 hovedkort, tror du? Til prisen faller en god del % på hovedkort og DDR3 ram. Dette kan skje allerede når Deneb ser dagens lys, eller når Intel/hovedkortprodusentene ikke selger som ønsket, eller konkuransen/mangfoldet på hovedkort øker.. DDR3 prisene synker vel når produksjonen/konkuransen øker, slik vi har sett på DDR2.. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Jeg sitter på en x38 + E8400 selv, og ville oppgradere til X48 + E8600 for noen måneder siden (dette ville kanskje gi med 2-3%? ekstra). Du som sier du driver med 3D rendering o.l. oppgaver, burde jo da heller satset på en C2Q, og beholdt hovedkortet siden x48 ikke akkurat bringer noe spesiellt nytt sammenlignet med x38. Mange av disse programmene du henviser til er jo flertrådet, og skalerer bra med Quad og således gir mye bedre ytelse gitt at du klokker den litt.... For rundt 3000,- på bruktmarkedet kunne du skaffet deg en QX9770, eller en QX9650 til 2500,-, det ville gitt deg mye ytelse for pengene, så kunne du brukt de 6000-7000,- du sparte på annen hardware, f.eks. Intels nye SSD, eller noe helt annet... Endret 16. november 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det kan være lurt å drøye den inntil lansering av Deneb, men jeg frykter at AMD vil ikke klare å innfri på ytelsen. Da vil den ikke påvirke prisene på i7 og X58 noe nevneverdig. DDR2 har falt en god del i de siste pga. utfasing av en utgående teknologi, og jeg tror ikke at DDR3 prisene vil falle i samme tempo. Den kan falle litt pga. konkurransen og økt produksjon, men ikke i den grad at det vil hjelpe så mye, tror jeg. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Måten du skriver på, ordlegger deg på og generelt oppfører deg på så tviler jeg på at du har testet alt det der..Og jada, alle vi her sitter bare å leser tester men har knapt rørt en eneste datamaskin.. Du busta oss! Vi er bare noen uvitende sjeler som kaster bort livet vårt å sitte på forum og diskutere, egentlig vet vi kun hvordan en datamaskin startes opp og intet mer. Vi burde nok høre på og tilbe deg med all erfaring! du kan tvile så mye du vil, sier vel heller litt mer om deg enn om meg. gidder ikke dra opp "skrytelinjen av cpuer" som jeg har hatt oppigjennom, men man kan vel si at jeg har hatt ca 25stk Core 2 cpuer totalt. Kall meg gjerne idiot, men dette er hobbyen min. med 25stk mener jeg heller ikke 20stk E6550, jeg har vel hatt alt bortsett fra qx9770. edit: kan ikke skryte at jeg har mer peiling enn deg, men jeg har testet mer hardware. det er jeg rimelig sikker på. Endret 16. november 2008 av **dp** Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 jeg hadde ASUS 4870x2. Problemet med HD4870x2 er forbundet med Crossfire metodikken brukt i det enkelte spillet, i.e. flimmer/waves, og blir bedre når vi kan velge metodikk selv i nær fremtid. Din erfaring med lydnivå på default er jeg enig i, men det kan da også justeres, både med spill maxfps og manuell justering av vifte. Dog. enig at det bråker endel, men GTX280 er ingen sinke på dette nivået heller, men bedre. Din konklusjon om at hele HD48xx serien er dårlig basert på din erfaring av X2 er meget mangefull, da HD4870/4850 fungerer strøkent, og like kvalitetsmessig bra som sin rival, bare med bedre ytelse til lavere pris, med rival mener jeg da ikke GTX280, men GTX260/9800GTX.... min oppsummering er: 4870x2, kortet som per dags dato yter best overall. kortet har for mange bugs, og bråker helt forferdelig. 280gtx: singelgpu kortet som yter best, tett opptil x2 kort fra ati. fungerer flawless i alle spill. viften bråker selvfølgelig, men ikke på langtnær så mye som x2 kortet. 4870: helt ok kort, ikke samme bugsene som x2. eneste er at kortet ikke yter godt nok, det kommer til kort i ren ytelse i de spillene jeg har testet/spiller. til skeptikerne: JA, jeg har testet x2, 280 og 4870 i SAMME maskin. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 4870: helt ok kort, ikke samme bugsene som x2. eneste er at kortet ikke yter godt nok, det kommer til kort i ren ytelse i de spillene jeg har testet/spiller. Mao var den "Crap" uttalelsen litt i "hetens øyeblikk" En artig kuriositet: Dersom jeg capper FPS til gjennomsnittet til GTX280 i COD4, så bråker HD4870x2 mindre enn GTX280.... Bare litt sånn for morro Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) 4870: helt ok kort, ikke samme bugsene som x2. eneste er at kortet ikke yter godt nok, det kommer til kort i ren ytelse i de spillene jeg har testet/spiller. Mao var den "Crap" uttalelsen litt i "hetens øyeblikk" En artig kuriositet: Dersom jeg capper FPS til gjennomsnittet til GTX280 i COD4, så bråker HD4870x2 mindre enn GTX280.... Bare litt sånn for morro hehe.. crap var litt i "hetens øyeblikk". jeg mener bare at kortet ikke yter tilfredstillende alene. CF teknologien generelt skalerer dårligere etter de små testene på det jeg har gjort og lest. jeg tester som regel alt av ny hw, og gjør meg opp en mening av det. kjøpte 3870x2.. og brukte det, var ikke helt fornøyd.. kjøpte 9800gx2, og det var i mine øyne bedre. det helhetlige inntrykket nvidia gir meg kontra ati er grunnen til at jeg alltid faller tilbake på NV. uansett, DU er fornøyd med mitt gamle x2 kort? dine meninger? Endret 17. november 2008 av **dp** Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Jeg annser meg som en hardware nerd, men jeg har det ikke som hobby å kaste penger hodeløst ut av vinduet av den grunn. Selv om jeg per dags dato har 11stk G92 GPUer hvor et 9800GX2 og et 8800GTS512 ligger uvirksomme for øyeblikket. Alt er vurderinger på hva man skal bruke det til, hva man oppnår med det og om det da er verdt investeringen. E8400 yter nok også uansett en del bedre enn E6700 med luftklokk. Jeg skulle ellers gjerne se en en sammelingning på spilltester av E8400@4GHz/E8600@4,4GHz og i7 920MHz på sin høyeste luftklokk. Samme GPU og 1280*1024 til 1920*1200 i skermoppløsning med 4xAA og 8x multi. Selvf. HDR mm. Jeg tviler på at forskjellen blir noe merkbart. Endret 17. november 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) hvor høyt kommer man primestabilt med en 8400/8500/8600 evt 9550 på STANDARD/STOCK luftkjøling? jeg kjører som sagt med standard luftkjøling på i7 920, og 3500Mhz går fint hittil. Endret 17. november 2008 av **dp** Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) 4870: helt ok kort, ikke samme bugsene som x2. eneste er at kortet ikke yter godt nok, det kommer til kort i ren ytelse i de spillene jeg har testet/spiller. Mao var den "Crap" uttalelsen litt i "hetens øyeblikk" En artig kuriositet: Dersom jeg capper FPS til gjennomsnittet til GTX280 i COD4, så bråker HD4870x2 mindre enn GTX280.... Bare litt sånn for morro hehe.. crap var litt i "hetens øyeblikk". jeg mener bare at kortet ikke yter tilfredstillende alene. CF teknologien generelt skalerer dårligere etter de små testene på det jeg har gjort og lest. jeg tester som regel alt av ny hw, og gjør meg opp en mening av det. kjøpte 3870x2.. og brukte det, var ikke helt fornøyd.. kjøpte 9800gx2, og det var i mine øyne bedre. det helhetlige inntrykket nvidia gir meg kontra ati er grunnen til at jeg alltid faller tilbake på NV. uansett, DU er fornøyd med mitt gamle x2 kort? dine meninger? At flimmeret i enkelte spill fremdeles er tilstedeværende, er skuffende, men mulig å forbedre, les mere her: http://www.rage3d.com/board/showpost.php?p...mp;postcount=25 Å ikke kunne lage profil selv og velge Crossfire metoden for å bli kvitt flimmeret, er fjollete, og jeg er glad det nå ser ut til å bli en forandring da det sies at denne muligheten kommer om få strakser. Spiller for tiden mest COD4, og har endel plagsomme områder som knelet GTX280 i 1920x1200 4xAA/16xAF, på HD4870x2 har jeg på disse områdene 70-80fps mer eller 60-80% forbedring.. I mitt andre spill som får litt tid på kveldene, America's Army, kan jeg for første gang spille 1920x1200 16xAA/16xAF fullt ut, noe ikke GTX280 klarte i det hele tatt, og da snakker jeg ikke om denne liksom AA saken.. Fornøyd, mtp hva det brukes til, men ingen tvil om at GTX280 er et vanvittig bra singelgpu kort, med svært få problemer og det er heller ingen tvil om at du blir fornøyd med mitt gamle GTX280 kort... Endret 17. november 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå