Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg klarer ikke og se hva som er så sinnsykt imponerende med i7?

Den leverer langt ifra nok ytelse for det en må betale for en komplett i7 rigg.

Den er for varm, jeg tør ikke og tenke på hva temperaturen blir på en dårlig kjøler med litt støv på og i et kabinett med dårlig luftflyt. (et scenario en ser i veldig mange OEM maskiner, og det er også her de aller fleste i7 prosessorene vil havne etterhvert)

Alt i alt fremstår i7 som en særdeles dårlig oppgradering for de som sitter på et ok c2d system fra før, de må ha nytt hovedkort, de må ha ny prosessor og de fleste må ha ny ram. Og det til en pris som ikke forsvarer ytelsen en får igjen for en slik oppgradering. Selv kommer jeg til og holde fast på mitt socket 775 oppsett, og se an hvordan markedet blir i løpet av neste år.

Jeg vil tro det tar lang tid før en ser i7 slå igjennom i OEM markedet, og det er tross alt der pengene ligger.

De som har en ok c2d system fra før, og bruker PCen storstett bare til spill, da har gode grunner til å være forbanna.

EDIT:

Men det blir noe helt annet for de som bygger nytt. Tidligere idag skrev jeg denne kommentaren for noen som vill bygge et c2d system:

Du kan vurdere å bytte følgende:

Gigabyte GA-X48-DS5 1 kr. 2061 --------> Gigabyte GA-EX58 Extreme kr. 2736

Intel Core 2 Quad Q9550 kr. 2664 -------> Core i7 920 kr. 2560

Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500 kr. 926 ---> Kingston HyperX DDR3-1375 3 GB kr. 1495

SUM : 5651 --------> 6791

Resten vil være det samme, men for kr. 1140 ekstra kan du få et system som er mye kraftigere, og ikke minst fremtidsrettet.

Skal han sitte med mindre RAM?

For meg er faktisk 3GiB RAM for lite, har null problemer med å bruke opp 4GiB RAM :p

Hvorfor skal en kjøpe de DDR2 brikkene i det hele tatt? Klarer deg likså greit med et billigere sett..

hvis du har null problemer med å bruke 4GB ram, så går du for 6GB.. 1000kroner mer.. so? da trenger du uansett 8GB på C2D/Q systemet ditt..

Lenke til kommentar
PS! gjør oppmerksom på at prisene for i7 blir lansert nå som dollaren er HØY, disse vil synke hvis dollaren synker i forhold til den norske kronen (noe som er nærliggende å tro)

Det vil vel også diverse 45 nm CPU'er gjøre :)

Hvorfor velge så dyrt HK egentlig (den uten I7)? får jo brukbare kort til 1200 kroner. :)

ja, man får det, men hvilke muligheter har man på P5Q til 1100kr?

en 16x port suger.

for alt vi vet kommer det kort med x58 som er billigere, og uten alt stasjet de litt dyrere har.

wr i 06/vantage er i boks.. de andre er det bittelitt værre med. nye steppingen klarer helt sikkert det med glans ;)

Lenke til kommentar

en 16x port suger.

for alt vi vet kommer det kort med x58 som er billigere, og uten alt stasjet de litt dyrere har.

wr i 06/vantage er i boks.. de andre er det bittelitt værre med. nye steppingen klarer helt sikkert det med glans ;)

Man får et brukanes Hovedkort til en vettug pris med de fleste funksjonene et normalt Hk burde ha.

X58 og Nehalem er ikke modent enda, mener jeg. Men når denne plattformen kommer til en brukbar pris, HK, CPU og Ram til tusenlappen per stykk så blir det mye mer interessant.

Mange trodde vel at Nehalem skulle være noe helt for jævlig revolusjonerende, noe den ikke akkurat har vært :)

Edit: Man får også Biostar sitt P45 kort til 1400 kroner, og etter hva RamGuy sa så var det dette kortet som innhar WR'n i FSB (?) :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500 kr. 926 ---> Kingston HyperX DDR3-1375 3 GB kr. 1495

- X48 er overpriset. P45 til en tusenlapp mindre gjør praktisk talt samme nytten. 1000 kr spart - ubetydelige egenskaper tapt

- i7 920 har lavere klokkefrekvens enn Q9550 og har dermed dårligere litt ytelse i noen programmer/spill. Noen ganger har den også bedre ytelse pga arkitekturmessige fordeler. Alt i alt er det ikke stor forskjell til generell bruk. Om det er verd prisen kommer jeg tilbake til i oppsummeringen.

- En reduksjon fra 4 til 3 GB minne kan gi dramatisk lavere ytelse om man ofte bruker mye minne, eller om man har Vista (og bruker superfetch-funksjonen). Dersom man bruker mye mindre minne kan man like gjerne gå for 2 GB DDR2. DDR2-8500 gir ikke nevneverdig høyere ytelse enn DDR2-6400. Man kan like gjerne spare seg hundrelappene som gir så lite ytelseforskjell. 4 GB DDR2-6400 koster under 500 kr. Altså drøyt 400 kr spart. 4 vs 3 GB kan ha reddet kjøperen fra vesentlig lavere ytelse. Mye større forskjell enn det DDR2-800 vs DDR3-1333 vil gi.

Oppsummering: Prisforskjellen har økt fra 1140 kr til drøyt 2500 kr. Ytelseforskjellen fra ditt forslag er generelt sett marginal. Jeg kan ikke se at det er verd prisen for de fleste vanlige folk. Særlig ikke for de som allerede har et moderne system i f.eks Core 2-serien. Jeg vet det finnes unntak som de som driver med videoredigering og 3D studio max, så de får vi behandle separat med en egen anbefaling. Til oss som ikke driver med sånt så er forskjellene for små til at det er verd pengene ennå. Vent noen måneder så kanskje det endrer seg. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Jeg vet det finnes unntak som de som driver med videoredigering og 3D studio max, så de får vi behandle separat med en egen anbefaling. Til oss som ikke driver med sånt så er forskjellene for små til at det er verd pengene ennå. Vent noen måneder så kanskje det endrer seg. Tiden vil vise.

Veldig fornuftig sagt :thumbup:

Nehalem er kanskje nyttig for ekstrem brukerne, men for en vanlig mann er det noe overflødig :)

Lenke til kommentar
PS! gjør oppmerksom på at prisene for i7 blir lansert nå som dollaren er HØY, disse vil synke hvis dollaren synker i forhold til den norske kronen (noe som er nærliggende å tro)

Hvorfor velge så dyrt HK egentlig (den uten I7)? får jo brukbare kort til 1200 kroner. :)

en 16x port suger.

Innen det dukker opp billige X58 /P55(?)-kort vil vel Deneb være ute også. Deneb har blitt tatt lite hensyn til til nå i denne tråden, skal vi ta med i betraktningen nå? Hvis vi ser såpass langt frem i tid blir ting veldig usikkert, alt avhenger av Deneb.

Med mindre man spiller spill som liker nVIDIA veldig godt (evt ikke liker AMD noe særlig) holder vel et 4870x2 i massevis. Det tar såvidt jeg vet kun en slot, og gir massevis av ytelse.

Lenke til kommentar

en 16x port suger.

Innen det dukker opp billige X58 /P55(?)-kort vil vel Deneb være ute også. Deneb har blitt tatt lite hensyn til til nå i denne tråden, skal vi ta med i betraktningen nå? Hvis vi ser såpass langt frem i tid blir ting veldig usikkert, alt avhenger av Deneb.

Med mindre man spiller spill som liker nVIDIA veldig godt (evt ikke liker AMD noe særlig) holder vel et 4870x2 i massevis. Det tar såvidt jeg vet kun en slot, og gir massevis av ytelse.

helt tydelig at du har testet 4870x2 kort mye. jeg unner ingen å bruke 4870x2, bugs i spill + microstuttering herifra til månen er nok for meg.. for ikke å snakke om bråket.. SATAN. det kortet høres ut som en F16 i takeoff - hele tiden under load!

jeg byttet til 280gtx, gikk ned i fps i noen spill, men opp i andre. alt i alt ville jeg MYE heller hatt 280gtx kontra 4870x2. (jeg har byttet nettopp selv...)

Hadde vell ikke godt for noe Q9550 i det hele tatt, heller noe ala E8400 - E8500..

test farcry2 eller crysis med 8400/8500 kontra 920.. haha, det er en SPØK i forhold. flyt + fps er OVERLEGENT med i7 kontra c2d.

DP: Thermalright LGA1366 Bolt-Thru-Kit Retail BOX Bolt-thru Board Mounting kit...

<a href="http://www.sidewindercomputers.com/thlgboreboxb.html" target="_blank">http://www.sidewindercomputers.com/thlgboreboxb.html</a>

jeg har en helt killer vannloop som bare ligger og slenger nå + 2 true som ligger og slenger :(

blir deilig med nye fester :D

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

- X48 er overpriset. P45 til en tusenlapp mindre gjør praktisk talt samme nytten. 1000 kr spart - ubetydelige egenskaper tapt

- i7 920 har lavere klokkefrekvens enn Q9550 og har dermed dårligere litt ytelse i noen programmer/spill. Noen ganger har den også bedre ytelse pga arkitekturmessige fordeler. Alt i alt er det ikke stor forskjell til generell bruk. Om det er verd prisen kommer jeg tilbake til i oppsummeringen.

- En reduksjon fra 4 til 3 GB minne kan gi dramatisk lavere ytelse om man ofte bruker mye minne, eller om man har Vista (og bruker superfetch-funksjonen). Dersom man bruker mye mindre minne kan man like gjerne gå for 2 GB DDR2. DDR2-8500 gir ikke nevneverdig høyere ytelse enn DDR2-6400. Man kan like gjerne spare seg hundrelappene som gir så lite ytelseforskjell. 4 GB DDR2-6400 koster under 500 kr. Altså drøyt 400 kr spart.

Oppsummering: Prisforskjellen har økt fra 1140 kr til drøyt 2500 kr. Ytelseforskjellen fra ditt forslag er generelt sett marginal. Jeg kan ikke se at det er verd prisen for de fleste vanlige folk. Særlig ikke for de som allerede har et moderne system i f.eks Core 2-serien. Jeg vet det finnes unntak som de som driver med videoredigering og 3D studio max, så de får vi behandle separat med en egen anbefaling. Til oss som ikke driver med sånt så er forskjellene for små til at det er verd pengene ennå. Vent noen måneder så kanskje det endrer seg. Tiden vil vise.

Hvis vi skal loffere ytelse/egenskaper og bruke sparekniven, da kan han også kjøpe Intel DX58SO for 2300 , og Kingston DDR3 1066MHz 6GB for 2099, også. Men han ønsket seg de komponentene i utgangspunktet og tidlighvits ønsket å bruke litt ekstra for noe som han trodde var et high-end system.

Disse er før lansering-priser og snart kan bli litt billigere også. Dollarkursen har en fordyrende effekt på nye import varer også. Som du konkluderer, verdien vil variere avhengig av behov, og den største verdien i dette vil være et kraftig system (kanskje overkill for hans behov idag), og et fremtidsrettet system som kan beholdes for en stund.

Det er riktig at Q9550 2833HMZ har en høyere frekvens enn i7 920 2.67MHZ, men clock.for.clock i7 yter 20% mer, og dette er påvist i flere tester. Så Q9550 kan ikke yte bedre, med mindre det er begrensninger i de få spillet/applikasjonene. i tillegg, flere tester understreker at i7 920 2.67MHZ yter på høyde med QX770 3.2MHZ. HW.no testen sier også at "Core i7 920 vil gi en pen ytelsesøkning i enkelte tester, og den er til og med raskere enn dagens Extreme-prosessorer (QX9650 til rundt 8000 kr)." - Link Så din argumentasjon for dårlig ytelse iforhold til Q9550 er ubegrunnet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
hvem bruker noname ram til under 500kr for 4GB?

Du får mange navngitte rambrikker til den prisen:

Kingston ValueRAM DDR2-800 4GB - 350 kr

Crucial DDR2-800 4GB - 411 kr

Geil Value DDR2-800 4GB - 411 kr

Kingston HyperX DDR2-800 4GB - 499 kr

Kilde

Dette er helt kurrant ram. God kvalitet til en lav pris, uten så mye fancy markedsføring mot overklokkere og LED-fans.

@ Simen1: skulle du kjøpt deg nytt system nå, ville du da seriøst ha gått for 9550 i stedenfor i7 920?

Jeg ville ikke kjøpt noen av delene, men hvis jeg bare kunne velge mellom de to så ville jeg gått for Q9550. Begrunnelsen har du tydeligvis nettopp lest.

Lenke til kommentar
Core i7 920 knuser E8400 / E8500 i spill? Det må være dagens..

i noen spill, JA

Hvis du sier "i noen spill", hvorfor er i7 så evig mye å skryte av. Vi kan jo også si at E8400-E8600 gruser i7 på alle punkter "i noen spill". Typisk fanatikere som har brent sykt masse penger på det aller aller nyeste, må nødt til å forsvare kjøpet sitt ved å beinhardt påstå at det er det aller beste på alle punkter for å ikke få dårlig samvittighet ovenfor segselv. Ganske tragisk egentlig...

Lenke til kommentar
hvem bruker noname ram til under 500kr for 4GB?

Du får mange navngitte rambrikker til den prisen:

Kingston ValueRAM DDR2-800 4GB - 350 kr

Crucial DDR2-800 4GB - 411 kr

Geil Value DDR2-800 4GB - 411 kr

Kingston HyperX DDR2-800 4GB - 499 kr

Kilde

Dette er helt kurrant ram. God kvalitet til en lav pris, uten så mye fancy markedsføring mot overklokkere og LED-fans.

@ Simen1: skulle du kjøpt deg nytt system nå, ville du da seriøst ha gått for 9550 i stedenfor i7 920?

Jeg ville ikke kjøpt noen av delene, men hvis jeg bare kunne velge mellom de to så ville jeg gått for Q9550. Begrunnelsen har du tydeligvis nettopp lest.

rett og slett idioti å gå for 9550 kontra i7.

Core i7 920 knuser E8400 / E8500 i spill? Det må være dagens..

i noen spill, JA

Hvis du sier "i noen spill", hvorfor er i7 så evig mye å skryte av. Vi kan jo også si at E8400-E8600 gruser i7 på alle punkter "i noen spill". Typisk fanatikere som har brent sykt masse penger på det aller aller nyeste, må nødt til å forsvare kjøpet sitt ved å beinhardt påstå at det er det aller beste på alle punkter for å ikke få dårlig samvittighet ovenfor segselv. Ganske tragisk egentlig...

ja, der traff du virkelig spikeren på hodet. jesus...

alle testene jeg har gjort mellom gamle riggen min med c2d 6700, p5q pro og geil 2x2GB viser at i7 gruser den på alt. selv med cpuen på tett opptil 4Ghz.

kjører 3500mhz på i7 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...