ATWindsor Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 jeg har ett inntrykk at Deneb-gjengen har ingen respekt for teknologi-utviklingen. Først nekter dere alt som er nytt og bra, og hevder at CPU-ytelse er uvesentlig, RAM-bandwich er overflødig, RAM-ytelse er bare tull, og nekter alt som har noe med vår tids mest avanserte teknologi å gjøre. Og til slutt kommer frem hva dere er ute etter i denne tråden, nemlig å hylle Deneb. Mitt inntrykk er at Deneb-gjengen bryr seg bare om prisen, og vil ha en billig ulegelig CPU, gjerne gårsdagens teknologi, som skal duger til ingenting. Og dere tør å sammenligne det med X58? Vennligst spesifiser hvem du mener er med i "deneb-gjengen" folk mener mange forskjellige ting, det er umulig å forholde seg til det du sier når du tilleger en grupe brukere, som man ikke vet hvem er engang et sett med meninger. Svar enten til enkelt-brukere eller si hvem du mener er i deneb-gjengen, ellers er det ikke mulig å dkjønne hvem du snakker til. AtW Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Jeg skulle kjøpe i7, men det måtte kunne forsvares ikke bare til overklokking, men også til 24/7. Det går ikke. Valget var 1600,- i mellomlegg for en qx9650 eller mangfoldige tusen for 940/965 og et nytt hovedkort. DDR3 minne og skjermkort har jeg, og mtp multigpu så ville kanskje i7 gitt litt mer, men i de spillene jeg spiller så har jeg max fps (CoD4 1920*1200 8AA/AF 91fps alltid), og til overklokking regner jeg med mer moro med en qx9650 enn en 920/940. Så får heller prisene synke over jula og vurderingen taes opp på nytt. Jeg har vurdert å kjøpe en en E8600 eller qx9650 også, men fant ut at jeg bør kjøpe en QX770 for å kunne i helltatt komme nærheten til samme ytelse som i7 920. Og da ville det ha blitt mye dyrere. Det som fikke den til å tippe var det faktum at X58 har kommet til å bli, og jeg måtte før eller senere oppgradere til X58. DDR3 prisene kan falle litt innen jul, men resten (CPU og HK) er nesten samme som gode og gamle dager og vil ikke falle noe særlig, tror jeg. Puls at, X58 vil gi en helt nye dimensjon til multi-GPU oppsett. Jeg bruker ett par CPU-inetsive applikasjoner til daglig også, og da kunne jeg ikke vente. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Hehe. Da er jeg stolt av å være med i "Deneb gjengen" jeg også ^^. Tviler på et det er noen i denne tråden som har argumentert mot at Core i7 er best på ytelse. Derimot er det flere som setter sin tvil til om Core i7 er verdt prisen. For noen er den det, for andre er den det ikke. Dette bør du være ydmyk nok til å forstå selv om det tydeligvis plager deg. jeg har ett inntrykk at Deneb-gjengen har ingen respekt for teknologi-utviklingen. Først nekter dere alt som er nytt og bra, og hevder at CPU-ytelse er uvesentlig, RAM-bandwich er overflødig, RAM-ytelse er bare tull, og nekter alt som har noe med vår tids mest avanserte teknologi å gjøre. Og til slutt kommer frem hva dere er ute etter i denne tråden, nemlig å hylle Deneb. Mitt inntrykk er at Deneb-gjengen bryr seg bare om prisen, og vil ha en billig ulegelig CPU, gjerne gårsdagens teknologi, som skal duger til ingenting. Og dere tør å sammenligne det med X58? en q9650 overklokket til ca 4.2 ghz yter ikkje så elendig i forhold til en i7 @ 4,2 ghz. Selv liker jeg å ha det beste, men kan ikkje si at jeg har "brukt" for det bestandig Tror det er flere enn meg som er enig i det. Gøy med det beste, men ikkje alltid man har brukt for det Jeg klarer meg med èn pc, men av en eller annen grunn så har jeg 2 stk pc`er på hendholdsvis 4,4 ghz og 4,5 ghz :!: Jeg er enig, en q9650 overklokket til ca 4.2 ghz yter ikkje så elendig i forhold til en i7 @ 4,2 ghz på spill. En 5-år gammel Pentium 4 3.2 GHz ville ikke vært stort annersledes heller. Fordi CPU har lite å si på spil .. osv ... Hvis man skal bruke maskinen til litt mer enn bare spilling, da vil i7 være noe helt annet enn q9650. Når den beste kommer, bli neste ikke akkurat den beste, for meg. Ble litt poetisk Endret 14. november 2008 av Nizzen Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Jeg forslår at du kjøper Asus Eee PC 901 da, masse perf/krone. Billig og lav effekt bruk, osv... Det eneste problemet er at dette i likhet med AMD, duger ikke til noe særlig mer enn bare surfing. Hva fader? Duger verken AMD AM2/2+ eller Penryn til noe mer enn nettsurfing nå? Her beviser du jo helt tydelig at du er en eneste stor Nehalem fanboy! Greit nok at du kan rose Nehalem til himmels, og Nehalem har jo noen godbiter som fortjener litt positiv kritikk også, men det å begynne å rakke ned på andre plattformer å si at det er langt dårligere enn de faktisk er blir tullete.. Da er du rett og slett en fanboy? Her prøver vi å fortelle deg hvorfor Ola Nordman ikke vil oppleve det som noen spesielt god investering å betale dyrt for et Nehalem oppsett, at forskjellen i praksis vil være minimal fra et Penryn system til en langt billigere penge. Er knapt noen av oss som har sagt at AMD eller Penryn er bedre enn Nehalem, eller at Nehalem er dårlig.. Bare at det nå i starten, som nesten all ny teknologi koster langt mer enn hva det smaker, og at for 90% av folkene ute i verden så vil det bli en dårlig investering. De fleste her i verden betaler jo ikke 10'000kroner for en datamaskin engang. Og da må du kontre med usaklige ting som Atom systemer og at AMD systemer ikke duger til annet enn nettsurfing? Patetisk.. Rett og slett patetisk. Du nevner alle godbitene som X58 har? Kan du nevne noen? Hva gjør X58 så revlusjonerende sammenlignet med P45 / X48? Og gjør at det er verdt 1'000kroner mer for et hovedkort, hovedkort som i seg selv aldri burde koste mer enn TOPPEN 1'800kroner i utgangspunktet (om de ikke stapper på noen annet enn billige kontrollere da) Du må også forstå at når du i praksis ikke mer EN ENESTE TING i forskjell på minnebåndbredden du får med P45 + E8500 + DDR2-800MHz @ CL4 og X58 + Core i7 920 + DDR3-1600 @ CL8 så er den store prisøkningen en dårlig investering? Her har vi jo snakket om at det å investere i DDR2-1150MHz har vært meningsløst, da tester viser at selv forskjellen på DDR2-533MHz og DDR2-1150MHz er så minimal at du må ha nokså sære behov for å merke noe som helst forskjell, så blir det akkurat sammen situasjon med båndbredden til Nehalem, du betaler store summer for noe som ser pent ut på papiret men blir FULLSTENDIG overkill for nesten alt av desktop bruk da selv båndbredden til svakere Penryn systemer tilfredstiller behovet mer enn godt nok. Blir som SATA150 vs SATA200 vs SATA300, om disken du kjører bare overfører i 75mbps så har det ikke det spøtt å si om båndbredden til SATA-portene dine er på 150mbps, 200mbps eller 300mbps! Klart for uvitende folk så høres kanskje 300mbps mye bedre ut enn 150mbps, men det har INGEN forskjell i praksis. Blir samme greia med denne minnebåndbredden, det ser kanskje fint ut på papiret men når ingen dagligdagse desktop applikasjoner klarer engang å benytte seg av Penryn sin båndbredde, så blir det enda mer overkill med dette her. Så du betaler for noe som vil gi deg tilnærmet null ytelsesøkning i praksis? På den andre siden så har Core i7 lav L2 Cache, som faktisk kan ha utslag i praksis? Så det går vell heller i gal retning for Nehalem på dette punktet enn i rett retning, om du ikke kjører en database server så blir denne minnebåndbredden ubetydelig i praksis.. Da hadde faktisk høyere L2 Cache gjort seg bedre! Mulig at du ser verdien i dette her Sam_Oslo, og det er mulig at du har såpass sære behov at AMD systemer bare holder til nettsurfing, og du ser på Atom som den eneste verdige motstanderen til Nehalem når det gjelder pris / ytelse.. Deg om det. Men her snakker vi om Nehalem er verdt å betale for som en DESKTOP oppgradering, for Ola Nordman. Ola Nordman betaler kanskje toppen 8'000kroner for sinn maskin, det finne selvsagt de som også betaler kanskje heler 10'000 - 12'000kroner, men uansett.. Du får knapt det billigste Nehalem oppsettet for den prisen? Kan du sette opp det beste Nehalem oppsettet du får til for 8'000kroner, 10'000kroner og 12'000kroner? Så kan vi andre forsøke å sette opp et Penryn system, og kanskje et AMD AM2/AM2+ system i samme prisklasse så får vi se hvem som faktisk gir mest "bang-for-the-bucks" til dagligdagse gjøremål? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Det krever en god klump av fornektelse for at noen skal tørre å sammenligne AMD's vrak med Core i7. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Savner Simen1 forklaringen med 4 felts motorvei vs 2 felts motorvei jeg Så lenge ikkje motorveien er full, så kjører ikkje bilene nor fortere på en 4 felts enn en 2 felts vei. Samme gjelder den minnebåndbredden som ikkje utnyttes.. Simen1 hvor er du! Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Folk hadde håpet på en enorm (merkbar) ytelse som var verd å bruke penger på. Som da jeg oppgraderte fra AMD athlon XP 3000+ og ati radeon x800 til C2D Q9300 og 2stk 9800gtx. Her snakker vi forskjeller. Jeg gikk fra 10fps i crysis med alt på low til 50fps med alt på high. Okey, mitt system var gammelt, men hvem ville oppgradert fra C2D og 9800GX2 f.eks, til i7? Det er så godt som ingen som merk: TRENGER i7. Man vil ha det fordi det er best, men trenger? Neppe. Endret 14. november 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Egentlig er jeg glad at så mange er forbanna. Det er litt flere grunner til disse "fornektelsene". Først og fremst kommer "fornektelsene" fra Deneb-gjengen. De er fly forbanna at Deneb har ingen sjanse i forhold til i7. Detter kommer fra de som har nettopp oppgradert. De er forbanna at nå er PCen min ut datert og nærmest et vrak i forhold til i7. Kjennetegnet for disse er at de nekter alt blankt, uten å vise til saklige tester. Alt dette tyder at Core i7 har blitt mye bedre enn det disse folka hadde forventet, mener jeg. Endret 14. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Der tar du grundig feil Sam oslo, jeg tror nok at det er en vesentlig andel med personer som sitter fortsatt på et intel system (fordi det ga mest bang for the bucks og bra oc) og som faktisk synnes det ikke er verdt å oppgradere enda til i7. Jeg er en av disse personene, når jeg personlig oppgraderer så prøver jeg å få mest mulig kr for det jeg kjøper og sånn sett kan i7 ikke forsvares i mitt tilfelle da ikke noe av de forbedringene denne cpu'en har i forhold til min overklokkede cpu gagner meg ei heller i forhold til kostandene ved å oppgradere. Sånn sett i mine daglige gjøremål så har jeg ikke et eneste program som kan nyttegjøre seg av den "Enorme ytelseøkningen på minnefronten" som du sikter til , forhåpentligvis så vil dette endre seg med tid samtidlig som i7 går ned i pris og får mer cache / mindre tdp og da kan det bli mer aktuelt å vurdere den som oppgradering. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Der tar du grundig feil Sam oslo, jeg tror nok at det er en vesentlig andel med personer som sitter fortsatt på et intel system (fordi det ga mest bang for the bucks og bra oc) og som faktisk synnes det ikke er verdt å oppgradere enda til i7. Jeg er en av disse personene, når jeg personlig oppgraderer så prøver jeg å få mest mulig kr for det jeg kjøper og sånn sett kan i7 ikke forsvares i mitt tilfelle da ikke noe av de forbedringene denne cpu'en har i forhold til min overklokkede cpu gagner meg ei heller i forhold til kostandene ved å oppgradere. Sånn sett i mine daglige gjøremål så har jeg ikke et eneste program som kan nyttegjøre seg av den "Enorme ytelseøkningen på minnefronten" som du sikter til , forhåpentligvis så vil dette endre seg med tid samtidlig som i7 går ned i pris og får mer cache / mindre tdp og da kan det bli mer aktuelt å vurdere den som oppgradering. Hvis du mener att det er dyrt, eller overkill for dine behov, det er greit. Herligheten koster, som vanlig. Men ingen kan avvise i7 pga. dårlig ytelse, uten å fornekte over 10 av de fineste "award" fra hele industrien, og det er det jeg reagerer på. Endret 14. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Vi får ta diskusjonen oss imellom, men siden alle oss "andre" er stort sett enige om det meste rundt denne lanseringen sammen med alle de seriøse reviewsidene, så er det like greit å stenge denne tråden før den forsøples enda mer av en eller annen hissig "fanboi"... Kan også sitere litt fra konklusjonen på hw testen som denne tråden ble opprettet for: "Ytelsen i spill er litt opp og ned. I World in Conflict ser vi at i7 gir en god ytelsesøkning på lavere oppløsning, men når skjermkortet ikke takler mer på de høyere oppløsningene, er det logisk nok ikke noe mer å hente. På Crysis gir i7 noe lavere ytelse på lave oppløsninger, men igjen jevner det seg ut når skjermkortet blir flaskehalsen." Bare sånn i tillfelle noen trenger å få dette gjentatt nok en gang..... Endret 14. november 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Si meg, har vedkommende som skrev konklusjonen sovet i timen? En enorm minnebåndbredde er en av årsakene, til tross for at vår i7-prosessor klarer ikke å utnytte de tre minnekanalene systemet tilbyr og forholdsvis beskjeden klokkefrekvens på minnemodulene. For en horribel setning. Det skal vel forøvrig også være "ikke klarer" istedet for "klarer ikke". Som en bonus støtter noen av X58-hovedkortene både SLI og Crossfire, dette gjør det enklere å bytte de ekstreme skjermkortløsningene enkelte av oss har. Skal det ikke stå "beholde" her? Eller er det bare nok en setning som er veldig dårlig skrevet? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Så jeg er altså forbanna fordi mitt nå ca 6mnd gamle system er totalt utgått, forbigått og ubrukelig? Hmm, dette er news for meg. Eneste jeg synes er litt kjipt et at jeg betalte 4400kr for skjermkorta mine, og nå koster de 3400kr, men det var jeg beredt på. Sånn er det alltid. Ellers har jeg ikke noen formening om Deneb, jeg bare håper det blir en knallbra prosessor, for da synker intel sine overprisa prosessorer i pris, og kanskje jeg spanderer en E8600 på megselv hvis den detter nok. Du kan ikke med vettet i behold mene at jeg burde heller selge systemet mitt og oppgradere til i7? Hvor mye vil det gi meg i spillytelse? Og hvor mye av den ytelsen trenger jeg? Jeg gir da blanke i tester osv, jeg er interessert i hva jeg faktisk trenger. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Så jeg er altså forbanna fordi mitt nå ca 6mnd gamle system er totalt utgått, forbigått og ubrukelig? Hmm, dette er news for meg. Eneste jeg synes er litt kjipt et at jeg betalte 4400kr for skjermkorta mine, og nå koster de 3400kr, men det var jeg beredt på. Sånn er det alltid. Ellers har jeg ikke noen formening om Deneb, jeg bare håper det blir en knallbra prosessor, for da synker intel sine overprisa prosessorer i pris, og kanskje jeg spanderer en E8600 på megselv hvis den detter nok. Du kan ikke med vettet i behold mene at jeg burde heller selge systemet mitt og oppgradere til i7? Hvor mye vil det gi meg i spillytelse? Og hvor mye av den ytelsen trenger jeg? Jeg gir da blanke i tester osv, jeg er interessert i hva jeg faktisk trenger. Kjøp deg en Xbox 360 du. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Haha, hva faen? Du kan ikke svare seriøst så du ber meg kjøpe meg en xbox360?? Neitakk, jeg har en knallgod pc og en Sega Master System II (som nesten alle jeg har prata med missunner meg heftig for ). Prøv å gi et hvertfall litt alvorlig svar på spørsmålene da. Geeez Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Nå blir jeg ganske usikker på om jeg skal ta å oppgradere til nehalem. Har DDR3-brikker fra før av, så det er null problem. Samt at jeg i tillegg trenger nytt hovedkort. Dermed så kan det nok hende jeg oppgraderer snart, men det kommer da ikke på grunn av Core i7 920, men fordi jeg har lyst på et X58... Ytelseoppgraderingen fra dagens prosessorer til Core i7 920 var skuffende. Ivhertfall sammenlignet med hva en kunne se fra andre generasjoner. Høyt strømforbruk, temperatur, og "middelmådig" ytelse. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Nå blir jeg ganske usikker på om jeg skal ta å oppgradere til nehalem. Har DDR3-brikker fra før av, så det er null problem. Samt at jeg i tillegg trenger nytt hovedkort. Dermed så kan det nok hende jeg oppgraderer snart, men det kommer da ikke på grunn av Core i7 920, men fordi jeg har lyst på et X58... Ytelseoppgraderingen fra dagens prosessorer til Core i7 920 var skuffende. Ivhertfall sammenlignet med hva en kunne se fra andre generasjoner. Høyt strømforbruk, temperatur, og "middelmådig" ytelse. Et av problemene du møter er jo den standarløsningen Intel har på lansering, en billig CPU (920) og 2000,- mer (940) for 150-300mhz ekstra. Om en tid kommer sikkert en enda litt høyere klokket versjon enn 940, og 940 detter med 2000,- over natten.. Varmen fra Ci7 blir vel neppe noe bedre før 32nm, så den må man nok leve med om ikke de finner på noe lurt.. Kan ikke helt se noe å tjene på å oppgradere til denne platformen med mindre du har helt spesifike behov, og multigpu med f.eks 2xHD4870x2 ser ikke ut til å tjene noe å snakke om på x58, SLI får endel fremgang, lite på 2 kort men endel ekstra på 3. Så man kan vel si at for folk som jobber med 3drendring o.l. og spiller/bencher med TriSLI GTX260/280, så kan det være verd pengene om de sitter løst, men disse har vel nok av penger og behøver ikke å sulte etter handelen... Man vil nok mest sannsynlig få mer for det gamle utstyret nå, mens når x58/ci7 får mer fornuftige priser, så blir det mindre verd. Men i sum, vil det nok koste deg mer å handle nå uansett, siden merkostnaden nå i lanseringen både for hovedkort og CPU er høyere enn tapet av verdi på utstyret som skal selges vil få ved å vente... Endret 14. november 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Nå blir jeg ganske usikker på om jeg skal ta å oppgradere til nehalem. Har DDR3-brikker fra før av, så det er null problem. Samt at jeg i tillegg trenger nytt hovedkort. Dermed så kan det nok hende jeg oppgraderer snart, men det kommer da ikke på grunn av Core i7 920, men fordi jeg har lyst på et X58... Ytelseoppgraderingen fra dagens prosessorer til Core i7 920 var skuffende. Ivhertfall sammenlignet med hva en kunne se fra andre generasjoner. Høyt strømforbruk, temperatur, og "middelmådig" ytelse. Dette bør være drømme opsettet for deg som driver med GPU testing. Du kan benche både ATI og Nvidia på samme HK under identiske forhold. i7 er så pass kraftig at du kan benche til og med 3-way GTX 280/260 uten at CPU-flaskehals påvirker resultatene. Du har gode grunner for å hive deg på dette med en gang, mener jeg. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Diverse OT poster og personangrep er fjernet fra tråden. Et par navn kom opp ganske så ofte og bør holde seg klar for videre slik posting. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Endret 14. november 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
KoN_BerZerK Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå