Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Vi må ikke sammenligne fugl med fisk. Vi bør heller ta utgangspunktet i et high-end X48/P45 system, og da om man ikke kjøper en av disse: EVGA nForce-790i Ultra SLI BlackPerl kr. 5541 Foxconn QF DREADNOUGHT kr. 3776 Foxconn QF BLACKOPS kr. 2995 Hvorfor må du hele tiden sammenligne i7/X58 med de dyreste og mest overprisede produktene du klarer å oppdrive? Tåler du ikke at vi sammenligner i7/X58 med andre normale produkter? Du kan ikke sammenligne prisen eller ytelse på Deneb med Intel Atom. Vet du hvorfor? fordi det blir som å sammenligne fugl med fisk. Hvis du skal sammenligne noe med X58 + i7 + den enorme RAM ytelsen, da bør du velge noe som kan noenlunde måle seg med, og kan henvende seg til samme segmentet. Dvs. man må sammenligne de reelle alternativene for folk som vil ha et high-end system. Egentlige, har jeg prøvd mitt beste for å være snill, fordi jeg burde sette QX770 i det oppsette for å kunne komme til nesten samme ytelse. Endret 13. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Jeg kommer nok til å behandle den pen i innkjøringsfasen, og kommer til å kjøre på stcok spenning @3.3GHZ i første måneden. Men ingenting tilsier at dan skal lide av heftig OCing og for nå sikter jeg til å overklokke i7 920 til 4.0 GHZ på luft 24/7 etter innkjøringsfasen. Sa ikke du tidligere at man bør undervolte den i starten for å forberede den på klokking senere? Ja, på mitt nåværende CPU, undervolte jeg og kjørte prime95 nesten i ett strekk de første dagene. Detter overklokket jeg til 3.6GHZ på stcok spenning og kjørte på den i første måneden, igjen med mange prime95 og mye spilling og en god del CPU-tortur. Jeg tror at denne prosessen har hatt ett viss effekt på CPU, og er en av grunnene til at den kjører dønn stabil @4.2GHZ på 1.36v nå. Det var derfor jeg stusset litt på at du skulle kjøre i7 på stockspenning fra første dag istedet for å undervolte den. Og jepps, du har en meget pen klokk på din E8400 . Jeg fikk maks 4.1 stabilt 24/7 og det med godt over 1.4v. Endret 13. november 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Jeg kommer nok til å behandle den pen i innkjøringsfasen, og kommer til å kjøre på stcok spenning @3.3GHZ i første måneden. Men ingenting tilsier at dan skal lide av heftig OCing og for nå sikter jeg til å overklokke i7 920 til 4.0 GHZ på luft 24/7 etter innkjøringsfasen. Sa ikke du tidligere at man bør undervolte den i starten for å forberede den på klokking senere? Ja, på mitt nåværende CPU, undervolte jeg og kjørte prime95 nesten i ett strekk de første dagene. Detter overklokket jeg til 3.6GHZ på stcok spenning og kjørte på den i første måneden, igjen med mange prime95 og mye spilling og en god del CPU-tortur. Jeg tror at denne prosessen har hatt ett viss effekt på CPU, og er en av grunnene til at den kjører dønn stabil @4.2GHZ på 1.36v nå. Det var derfor jeg stusset litt på at du skulle kjøre i7 på stockspenning fra første dag istedet for å undervolte den. Og jepps, du har en meget pen klokk på din E8400 . Jeg fikk maks 4.1 stabilt 24/7 og det med godt over 1.4v. E8400 @4.1GHZ er veldig bra, og den yter så pass at CPU-flaskehalsen for de fleste spillene blir borte. Utover 4GHZ, vil ikke påvirke noe særlig på spill. OCing egenskapene på disse variere litt også, men hvis man klarer å være litt tålmodig og forsiktig med lave spenninger i innkjøringsfasen (noe som ikke er lett), det kan påvirke litt på OCing egenskapene senere, mener jeg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Ikke alle handler på salg så det heter... Noen vil ha det nyeste / kuleste og blar gjerne opp. Apple anyone. Det er sant, noen kjøper ting fordi det er best, ikke fordi man får mye valute for pengene, eller har behov for det beste. Det er greit nok det, men da er de tingen vits å argumentere for at ytelsen per krone er så god. AtW Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Vi må ikke sammenligne fugl med fisk. Vi bør heller ta utgangspunktet i et high-end X48/P45 system, og da om man ikke kjøper en av disse: EVGA nForce-790i Ultra SLI BlackPerl kr. 5541 Foxconn QF DREADNOUGHT kr. 3776 Foxconn QF BLACKOPS kr. 2995 Hvorfor må du hele tiden sammenligne i7/X58 med de dyreste og mest overprisede produktene du klarer å oppdrive? Tåler du ikke at vi sammenligner i7/X58 med andre normale produkter? Du kan ikke sammenligne prisen eller ytelse på Deneb med Intel Atom. Vet du hvorfor? fordi det blir som å sammenligne fugl med fisk. Hvis du skal sammenligne noe med X58 + i7 + den enorme RAM ytelsen, da bør du velge noe som kan noenlunde måle seg med, og kan henvende seg til samme segmentet. Dvs. man må sammenligne de reelle alternativene for folk som vil ha et high-end system. Egentlige, har jeg prøvd mitt beste for å være snill, fordi jeg burde sette QX770 i det oppsette for å kunne komme til nesten samme ytelse. Hva er det som gjør disse rådyre X48-kortene bedre enn billigere varianter? Skal det være noe poeng i å ta de med må det være ytelse å hente, ikke bare ta de med for at prislappen appellerer til de med mye penger - slik du gjør. Man får fullgode X48-kort til 16-1700, og helt greie P45 med 2 pcie x16-slotter for enda mindre. QX9770-diskusjonen gidder jeg ikke ta en gang til, den har du tapt på alle fronter flerfoldige ganger allerede. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Ikke alle handler på salg så det heter... Noen vil ha det nyeste / kuleste og blar gjerne opp. Apple anyone. Det er sant, noen kjøper ting fordi det er best, ikke fordi man får mye valute for pengene, eller har behov for det beste. Det er greit nok det, men da er de tingen vits å argumentere for at ytelsen per krone er så god. AtW Jeg leste en ganske internsang artikkel om dette, hvor man sammenligner mange tenkelig kombinasjoner av Intel og AMD hovedkort og CPU og beregner den relative plattform verdien. Konklusjonen er ganske indresang: " While the Core i7 965 may top many tables and the Phenom X4 9950 may languish at the bottom - when we take what you get for your money into account, the two sit within a two percent relative difference " - Intel Core i7 CPU and Platform Value Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Vi må ikke sammenligne fugl med fisk. Vi bør heller ta utgangspunktet i et high-end X48/P45 system, og da om man ikke kjøper en av disse: EVGA nForce-790i Ultra SLI BlackPerl kr. 5541 Foxconn QF DREADNOUGHT kr. 3776 Foxconn QF BLACKOPS kr. 2995 Hvorfor må du hele tiden sammenligne i7/X58 med de dyreste og mest overprisede produktene du klarer å oppdrive? Tåler du ikke at vi sammenligner i7/X58 med andre normale produkter? Du kan ikke sammenligne prisen eller ytelse på Deneb med Intel Atom. Vet du hvorfor? fordi det blir som å sammenligne fugl med fisk. Hvis du skal sammenligne noe med X58 + i7 + den enorme RAM ytelsen, da bør du velge noe som kan noenlunde måle seg med, og kan henvende seg til samme segmentet. Dvs. man må sammenligne de reelle alternativene for folk som vil ha et high-end system. Egentlige, har jeg prøvd mitt beste for å være snill, fordi jeg burde sette QX770 i det oppsette for å kunne komme til nesten samme ytelse. Hva er det som gjør disse rådyre X48-kortene bedre enn billigere varianter? Skal det være noe poeng i å ta de med må det være ytelse å hente, ikke bare ta de med for at prislappen appellerer til de med mye penger - slik du gjør. Man får fullgode X48-kort til 16-1700, og helt greie P45 med 2 pcie x16-slotter for enda mindre. QX9770-diskusjonen gidder jeg ikke ta en gang til, den har du tapt på alle fronter flerfoldige ganger allerede. Dette er ikke fotballkamp, hva mener du med "tapt"? Men hvis det hadde vært en slik kamp som du prøver å legge deg opp til, da ville jeg ha skåret mål akkurat nå og du ville "tape" her og nå. Fordi enten du ikke vet forekjelen mellom hovedkortene, eller bare later som det er ingen forskjell mellom Foxconn QF BLACKOPS med en fjols-kort for kr. 16-1700. Uansett hvem av oss taper eller vinner, noe som etter min mening er en barnslig beskrivelse av denne diskusjonene, Core i7 920 vinner over QX7700 i alle testene. Endret 13. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Herregud da mann, du drar jo ting helt ut på viddene her.. Vi lurer på hva som er forskjellen på disse rådyre X48 kortene du drar frem til 2'700 - 5'000kroner kontra et Rampage Formula til under 2'000kroner? Eller et Maximus 2 Formula til enda mindre? Hvem i allverden snakket om billigkort til under 1'000kroner? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Herregud da mann, du drar jo ting helt ut på viddene her..Vi lurer på hva som er forskjellen på disse rådyre X48 kortene du drar frem til 2'700 - 5'000kroner kontra et Rampage Formula til under 2'000kroner? Eller et Maximus 2 Formula til enda mindre? Hvem i allverden snakket om billigkort til under 1'000kroner? Herregud først les hva jeg mener. Jeg skrev "om man ikke kjøper en av disse dyre kortene ... . må ihvertfall betale ett par høvdinger for et noenlunde high-end X48 kort for å kunne sammenlignes med X58 i hele tatt: Vi må ikke sammenligne fugl med fisk. Vi bør heller ta utgangspunktet i et high-end X48/P45 system, og da om man ikke kjøper en av disse: EVGA nForce-790i Ultra SLI BlackPerl kr. 5541 Foxconn QF DREADNOUGHT kr. 3776 Foxconn QF BLACKOPS kr. 2995 må ihvertfall betale ett par høvdinger for et noenlunde high-end X48 kort for å kunne sammenlignes med X58 i hele tatt, og til og med da vil det være urettferdig å sammenligne disse med hverandre uten å fornærme X58, tenker jeg. En Q9550 for kr. 2664 koster mer en i7 920 også, og er selvfølgelig en total fornærmes til i7 å sammenligne dem, også. Eneste som gjenstår blir den synsk høye prisen på DDR3-1600 som gir utslag på prisforskjell mellom disse 2 plattformene, mener jeg. Endret 13. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 [*snip* Du taper, som at du får mange argumenter imot om hvorfor QX9770 er irrelevant å sammenligne med i en diskusjon som omhandler pris/ytelse og ikke klarer å hoste opp noe som holder vann selv. Fotballkamp? Himmel... Forklar meg ytelsesforskjellene mellom et vanlig, 16-1700 kroners X48 og BlackOps. Jeg ser dem ikke, og trenger hjelp til å få det inn med teskje at BlackOps yter i en helt annen liga enn de billigere kortene. Du virker veldig dedikert, og kan sikkert vise noen tall som gir deg rett. 920 yter midt på treet der det teller. I mange tilfeller blir den grusa av Yorkfield så det holder. QX9770 må være en helt middels CPU til en latterlig høy pris, om det du sier stemmer. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 i7 vil vel ikke ta av før vi får bedre hovedkort enn det vi ser nå. Akkurat nå er det hovedkortene som holder prosessorene igjen mtp. overklokking o.l. Lenke til kommentar
Professional Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Ikke alle handler på salg så det heter... Noen vil ha det nyeste / kuleste og blar gjerne opp. Apple anyone. Det er sant, noen kjøper ting fordi det er best, ikke fordi man får mye valute for pengene, eller har behov for det beste. Det er greit nok det, men da er de tingen vits å argumentere for at ytelsen per krone er så god. AtW Nå har jeg aldri argumentert for valuta for pengene. Personlig syns jeg det er ikke et bra kjøp for de så har intel core 2 og kan OC. Var kun utsagnet som stemmer ganske bra mot sam oslo som og nizzen, som har penger og bryr seg lite om pris. (Liker nye leketøy selv om de er overpriset) Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) i7 vil vel ikke ta av før vi får bedre hovedkort enn det vi ser nå. Akkurat nå er det hovedkortene som holder prosessorene igjen mtp. overklokking o.l. Ja, du har en bra poeng der, men foreløpig det er få HK som har blitt testet av seriøse folk. Etter det jeg har klart å få med meg, det er storstett bare Asus som er blitt testet. Jeg er veldig spent på å se noen tester på EVGA X58 og Gigabyte Extreme og håper at en av disse vil være bra. Flere solide leverandører som FOX+ og DFI har annonsert sine kort også, men de har ikke kommet til benchene enda. Jeg er ikke akkurat fornøyd med HK rotet heller, og håper på å finne en snart. Endret 13. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Hva er så galt med Asus Rampage II Extreme og P6T6 WS Revolution? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Det at RIIE er dyrt, og P6T6 muligens ikke kommer? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 i7 vil vel ikke ta av før vi får bedre hovedkort enn det vi ser nå. Akkurat nå er det hovedkortene som holder prosessorene igjen mtp. overklokking o.l. Tviler på at det dukker opp bedre HK med det første, hvilket prisleie skal de havne på? Det eneste må vel være bedre BIOS'er, alltid noe å hente der. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Hva er så galt med Asus Rampage II Extreme og P6T6 WS Revolution? Det er ikke noe galt med dem. De er begge solide kort, men P6t6 kommer på lager litt sent for meg. Jeg synes Rampage II Extreme er aktuelt også, men bare ønsker å se flere tester for å ha litt bedre sammenlign grunnlag og flere utvalg. Kanskje jeg har mistet tålmodigheten, men jeg synes at dette er litt rotete og det finnes få tester så sent som få dager før lanseringen. Intel hadde planer om å lansere i7 senere, men plutselig ombestemte seg for par måner siden, og dette har tatt flere HK og RAM-produsenter på senga, tror jeg. Endret 13. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Ikke alle handler på salg så det heter... Noen vil ha det nyeste / kuleste og blar gjerne opp. Apple anyone. Det er sant, noen kjøper ting fordi det er best, ikke fordi man får mye valute for pengene, eller har behov for det beste. Det er greit nok det, men da er de tingen vits å argumentere for at ytelsen per krone er så god. AtW Nå har jeg aldri argumentert for valuta for pengene. Personlig syns jeg det er ikke et bra kjøp for de så har intel core 2 og kan OC. Var kun utsagnet som stemmer ganske bra mot sam oslo som og nizzen, som har penger og bryr seg lite om pris. (Liker nye leketøy selv om de er overpriset) Det var ikke nødvendigvis deg jeg siktet til når jeg tok for meg den argumentasjonen. AtW Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Ser at det siktes flere ganger til den "enorme minneytelsen" man får med i7 , men er det i det hele tatt noen programmer som greier å benytte seg av dette? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Ser at det siktes flere ganger til den "enorme minneytelsen" man får med i7 , men er det i det hele tatt noen programmer som greier å benytte seg av dette? Det finnes sikkert, men det er ingen her på forumet som bruker det regner jeg med. Store databaseservere kan utnytte båndbredden bra f.eks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå