Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

CPU har lite å si på spill

Den var ny :xmas:

LES ;)

http://www.tomshardware.com/charts/desktop...chmarks,31.html

Og denne

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-cha...chmarks,16.html

En 5-år gammel Pentium 4 3.2 GHz ville ikke vært stort annersledes heller.

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-cha...od%5B1285%5D=on

Fin sammenlikning qx9770 vs e8500 vs p4 3,2 ghz :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se på denne setningen i sammenhengen, jeg skrev det slikt "Fordi CPU har lite å si på spil .. osv ... ". fordi jeg vill ikke stave hele leksen, men jeg kan si litt er om det.

Det er ingen tvil at dagens spill er storstett GPU-begrenset. Det kan selvfølgelig variere fra spill til spill og er avhengig av GPU og resolusjonen også, og CPU-ytelse har stor betydning for multi-GPU oppsett også, osv ... . Når det er sagt, en q9650 overklokket til ca 4.2 ghz eller en Pentium 4 3.2 GHz eller i7 ville ha små effekt på FPS i høye oppløsligheter på mange av dagens spill, uansett.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Når det er sagt, en q9650 overklokket til ca 4.2 ghz eller en Pentium 4 3.2 GHz eller i7 ville ha små effekt på FPS i høye oppløsligheter på mange av dagens spill, uansett.

Dette er rett og slett FEIL, et HD4870 kort blir jo faktisk begrenset av en E6600 / Q6600 på 2.4GHz, klokker du de til 3.0GHz så holder de vell nivå, men en Pentium4 vil så aldeles ikke holde tritt disse dager..

Lenke til kommentar

Du må se på denne setningen i sammenhengen, jeg skrev det slikt "Fordi CPU har lite å si på spil .. osv ... ". fordi jeg vill ikke stave hele leksen, men jeg kan si litt er om det.

Det er ingen tvil at dagens spill er storstett GPU-begrenset. Det kan selvfølgelig variere fra spill til spill og er avhengig av GPU og resolusjonen også, og CPU-ytelse har stor betydning for multi-GPU oppsett også, osv ... . Når det er sagt, en q9650 overklokket til ca 4.2 ghz eller en Pentium 4 3.2 GHz eller i7 ville ha små effekt på FPS i høye oppløsligheter på mange av dagens spill, uansett.

Må si meg uenige her, hvis du ser på en Core 2 vs AMD Phenom eller Athlon 6000 så får du dobbelt fps i crysis. Ville ikke si at cpu har så lite å si, snarere tvert imot. For spill kreves det at følgenedes deler er på plass og av go nok ytelse. (størrelse) (GPU,CPU og RAM)

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Hvorfor drar du alltid frem QX770? Den er jo overhode ikke relevant? Er jo en overpriset prosessor som ingen ville giddi å kaste bort penger på..
:blush:

Hvorfor nevne DDR3-2000 også? I 95% av de dagligdagse oppgavene så vil jo knapt noen merke noen større forskjell på DDR2-1066 @ CL5 og DDR3-2000?
Det skal nevnes at man trenger litt godt minne for å presse det ned i 1066 ved CL5.

Jeg har nå kjøpt følgende:

Hovedkort: Asus P6T Deluxe m/OC Palm (3 050,-)

CPU: iCore7 920 (2 595,-)

RAM: Kingston 7-7-7-20 Value RAM 3 x 2GB kit DDR3-1066 (2 099,-)

PSU: Mist 1KW (1 595,-)

Sum: 9 703,- ink. mva.

Det ser ut som et godt oppsett, du vil forhåpentligvis bli fornøyd :)

Venter fremdeles på CPU'en. Den kommer kanskje den 17.11.2008.

Må sannsynligvis kjøpe en bedre kjøler til CPU'en før man overklokker noe særlig. Venter på noen bra. Utvalget er dessverre skralt foreløpig.

Så får vi se hvordan dette går... :)

Den datoen stemmer meget godt med det jeg har hørt, ja.

Har du funnet noen gode kjølere/vannblokker? Jeg har ikke finni noe enda :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg er enig at CPU-ytelsen vil vise seg først og fremst i CPU-intensive applikasjoner som 3D-rendering, video, multi-GPU oppsett, osv. Jeg er også enig at det kan bli litt dyr oppgradering, men HK + CPU koster ikke stort mer enn X48/P45 og det er bare høye high-end DDR3-priser kan gi stor utsalga på prisen i high-end segment.

Det der stemmer ikke helt:

Core i7 920: fra 2560 kr

X58 hovedkort: fra 2085 kr

SUM: fra 4645 kr

X48 koster fra 1580 kr

P45 koster fra 755 kr

4645 kr vil jeg definitivt kalle stort mer enn X48 eller P45. DDR3 er altså ikke det eneste som gjør i7-systemene overpriset. X58-hovedkotrene er definitivt med på å øke prisen betraktelig. (1330 kr forskjell mellom X58 og P45. X48 er også overpriset, men ikke fullt så mye som X58.)

Lenke til kommentar
Disse Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6GB brikkene har nettopp dukket opp på HW.no's anbefalingliste. Minneanbefalingene er oppdatert .

Jeg tror at noen skribenter fikk noen ideer :innocent:

Over 500 kr per GB. Velger man DDR2-800 så får man 4 ganger så mye for mindre penger. Rimelig enkelt valg. ;)

Ellers så leser jeg mellom linjene her at det lønner seg å vente med å kjøpe i7:

DDR2 eller DDR3?

Både AMD og Intel har nå gått helt over til DDR2-standarden og Intel har sågar tatt i bruk DDR3-teknologien i enkelte brikkesett. Skal du ha et nytt system er det foreløpig DDR2 som gjelder, da DDR3-minne etter vår mening koster langt mer enn det smaker. Utfordringen er for dem som skal ha seg Intel Core i7, der er det nemlig DDR3 som gjelder. Med Intel X58 ble også treveis minneoppsett satt på dagsplanen.

Lenke til kommentar
Jeg er enig at CPU-ytelsen vil vise seg først og fremst i CPU-intensive applikasjoner som 3D-rendering, video, multi-GPU oppsett, osv. Jeg er også enig at det kan bli litt dyr oppgradering, men HK + CPU koster ikke stort mer enn X48/P45 og det er bare høye high-end DDR3-priser kan gi stor utsalga på prisen i high-end segment.

X48 koster fra 1580 kr

P45 koster fra 755 kr

4645 kr vil jeg definitivt kalle stort mer enn X48 eller P45. DDR3 er altså ikke det eneste som gjør i7-systemene overpriset. X58-hovedkotrene er definitivt med på å øke prisen betraktelig. (1330 kr forskjell mellom X58 og P45. X48 er også overpriset, men ikke fullt så mye som X58.)

Vi må ikke sammenligne fugl med fisk. Vi bør heller ta utgangspunktet i et high-end X48/P45 system, og da om man ikke kjøper en av disse:

EVGA nForce-790i Ultra SLI BlackPerl kr. 5541

Foxconn QF DREADNOUGHT kr. 3776

Foxconn QF BLACKOPS kr. 2995

må ihvertfall betale ett par høvdinger for et noenlunde high-end X48 kort for å kunne sammenlignes med X58 i hele tatt, og til og med da vil det være urettferdig å sammenligne disse med hverandre uten å fornærme X58, tenker jeg.

En Q9550 for kr. 2664 koster mer en i7 920 også, og er selvfølgelig en total fornærmes til i7 å sammenligne dem, også.

Eneste som gjenstår blir den synsk høye prisen på DDR3-1600 som gir utslag på prisforskjell mellom disse 2 plattformene, mener jeg.

Lenke til kommentar

En 5-år gammel Pentium 4 3.2 GHz ville ikke vært stort annersledes heller.

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-cha...od%5B1285%5D=on

Fin sammenlikning qx9770 vs e8500 vs p4 3,2 ghz :p

Jeg tar en kjapp oppsummering for min egen og andres del:

Warhammer Mark of Chaos THG Timedemo 1280x1024 default Quality: Enorm forskjell: 57 vs 51 vs 12 FPS

Supreme Commander 60 second game 1024x768 default Quality: Enorm forskjell: 63 vs 52 vs 8 FPS

Quake IV THG Timedemo 1280x1024 @ 32 bit: Middels forskjell: 149 vs 143 vs 55 FPS

Prey THG-Demo 1280x1024 @ 32 bit: Middels forskjell: 128 vs 125 vs 52 FPS

Unreal Tournament 2004 1280x1024 @ 32 bit): Middels forskjell: 106 vs 104 vs 48 FPS

Serious Sam 2 1024x768 @ 32 bit: Middels forskjell: 184 vs 183 vs 55 FPS

Jeg kan bare konkludere med at det er enorm forskjell på P4 og de nyere prosessorene i et par av spillene, men mindre forskjell i de 4 siste spillene.

Når det gjelder E8500 vs QX9770 så er forskjellene små. Om man bruker 1,5 eller 10 tusenlapper på prosessoren har tydeligvis ikke så mye å si på ytelsen i de 6 spillene. Det havner uansett i samme område. Det er snakk om nyanser i spilleopplevelsen, ikke spillbart vs uspillbart.

Lenke til kommentar
Vi må ikke sammenligne fugl med fisk. Vi bør heller ta utgangspunktet i et high-end X48/P45 system, og da om man ikke kjøper en av disse:

Hvorfor må du hele tiden sammenligne i7/X58 med de dyreste og mest overprisede produktene du klarer å oppdrive? Tåler du ikke at vi sammenligner i7/X58 med andre normale produkter?

Lenke til kommentar

X48 koster fra 1580 kr

P45 koster fra 755 kr

må ihvertfall betale ett par høvdinger for et noenlunde high-end X48 kort for å kunne sammenlignes med X58 i hele tatt, og til og med da vil det være urettferdig å sammenligne disse med hverandre uten å fornærme X58, tenker jeg.

En Q9550 for kr. 2664 koster mer en i7 920 også, og er selvfølgelig en total fornærmes til i7 å sammenligne dem, også.

Eneste som gjenstår blir den synsk høye prisen på DDR3-1600 som gir utslag på prisforskjell mellom disse 2 plattformene, mener jeg.

Hvem i allverden betaler for de hovedkortene der? Kommer jo like langt med et Maximus 2 Formula, eller Rampage Forumla? Om ikke et P5Q-Deluxe? Du mener vell virkelig ikke at det EVGA kortet der er relevant?

Og hvorfor skal vi ikke kunne sammenligne Core i7 920 med en Q9550? Den blir jo faktisk slått av Q9550 på et par punkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...