Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Hehe, denne tråden har jo tatt helt av!

Moro å se at visse folks blinde forkjærlighet/hjernevaskelse fortsatt er intakt.

Det var en eller annen som sa at man bare kan sende en epost til ASUS hvis man hadde problemer med onboard ethernet kontrolleren på deres hovedkort. Den som foreslo dette, har du noensinne forsøkt å snakke med ASUS' support? Det er nesten like moro/irriterende som å lese denne tråden...

Dette er en stor bombe, fordi i tillegg til en overlegen CPU, vi har 3way-DDR3 som gir 17-20 MB/s på rimelig DDR3-1066 (som er nesten det dobbelte av hva man kan få med de dyreste DDR3 på X48/P45). Denne kombinasjonen blir en bombe som vi har ikke sett maken til før. På både ytelse og pris/ytelse.

Av alle vel gjennomtenkte utsagn du har i denne tråden velger jeg dette. Hvilke applikasjoner/bruksområder kommer i nærheten av å benytte denne mengde minnebåndbredde? (Tenker da på dine henvisninger til at andre brukere som har postet i tråden burde se seg om etter serverhovedkort/WS basert på NIC behov)

Hva skal du med overlegen minnebåndbredde hvis NIC'et ikke klarer å holde unna all trafikken som må til for at du skal ha behov for en slik minnebåndbredde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som hadde vært morro å se er om å kjøre dual channel på Nehalem gir mye mindre ytelse enn tri channel (eller hva pokker det heter). I spill er ikke forskjellen så enorm mellom QX9770 og Nehalem, som poengtert 100 ganger tidligere. Men man ville jo tro at tri-channel ville gi en viss FPS-boost likevel, tross alt er jo også minne en vesentlig ytelsesfaktor i en PC. Den uendelige båndbredden burde jo vært nyttig i diverse brukssituasjoner, for at det i det hele tatt skal ha noen relevans å komme med båndbreddesammenligninger - og bruke dem som et argument for X58-plattformens "overlegenhet".

K8 fikk jo en overdimensjonert HTT-link, for de som husker det. Fins sikkert en obskur test for å måle et eller annet som KUN utnytter den også (i likhet med minnebåndbreddetester). Uten at jeg kan huske at HTT-linken ble noe stort salgsargument (for de som ikke kjørte multi-socket-systemer, hvertfall).

Lenke til kommentar
Hmm holder vi enno på her. Alle vet Q6600 beste cpu for pengene :D evnt 2 kjerner E8500 for de som ikke er tøff nok til 4 kjerner som alle ekte menn har.

Pøh, en Celeron E1200 til 162 spenn er det som gjelder :p

Er ikke noe å fleipe med den. Kjører min E1200 på 100% OC 24/7 med luftkjøling. Ikke mange CPU'er man kan gjøre det med. Minuset er jo at den ikke yter all verden, selv ved 100% overclock :!: Godt det ikke er min eneste PC.

Lenke til kommentar
Er ikke noe å fleipe med den. Kjører min E1200 på 100% OC 24/7 med luftkjøling. Ikke mange CPU'er man kan gjøre det med. Minuset er jo at den ikke yter all verden, selv ved 100% overclock :!: Godt det ikke er min eneste PC.

Tehe, kjører min med 110 prosent :p

Jeg synes den er kjempebra iforhold til mitt bruk, det sier litt om mitt bruk gitt :p

Veldig OT, men hva er egentlig en bra klokk for en Celeron E1220?

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
og X58-hovedkortene støtter kun DDR3-minne, så... Blir vel ikke aktuelt i nær framtid:(

Ser ikke problemet, det er sånn folk skrev for 2 år siden.

512 DDR3 ram får man for 209Kr 1066Mhz

1GB 1333Mhz 361Kr 2GB 451 Kr

2GB 1600Mhz 750 Kr

Er bare tullball at DDR3 er så dyrt at man ikke skal oppgradere til det før DDR4 kommer og all DDR3 er på salg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange high-end hk har det som i min og mange andres mening er søppelkontrollere, har jo null og niks og si for CPU-ytelse. Det vi simpelheten sier er at vi er skuffet over at de (med "de" mener jeg de fleste hk produsenter) NOK en gang leverer dårlige kontrollere på hk til flere tusen kroner. En kan jo gjerne argumentere for at en har NIC en setter inn i et ledig pci/pci-e spor, men saken er at i mange tilfeller er dette en løsning som passer særdeles dårlig.

For det første så er ikke pci-bussen så alt for godt egnet til gigabit, på grunn av den maksimale overføringshastigheten på 133MB/s. Jeg vet dette er et stykke over makshastighet over Gbit nett, men så deler flere enheter disse 133MB/s en har tilgjengelig på pci-bussen. Noe som tilsier at en nesten må ha pci-e NIC. Noe som passer dårlig når en har en arbeidsstasjon med pci-e skjermkort, pci-e diskkontroller og divesre andre enheter. Noe som fort fører til at en rett og slett ikke kan sette inn noe kvalitets NIC. Og når et godt pci-e NIC ikke koster mer enn ca. 300 kroner, så er det ikke så rart en synes det er for dårlig av hk-produsentene at de ikke klarer og inplementere noe slikt, men heller holder seg til kontrollere fra realtek og marvell og andre produsenter som ikke leverer skikkelig ytelse, eller mangle muligheter en får på kvalitetskontrollere.

Jeg kan til dels forstå at de setter feks. marvell kontrollere på såkalte "gamer" hovedkort, da slike kort gjerne er overprisede som fy, og ofte har komponenter av laber kvalitet, men at de setter slike kontrollere på hk som er ment for mer profesjonell bruk, og gjerne blir markedsført mot brukere som krever en god del mer av pcen enn hva den vanlige bruker gjør er totalt uforståelig for meg.

Noen ganger må en tenke på at folk gjerne stiller helt andre krav til feks. NIC enn hva en selv gjør :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har et Asus P6T Deluxe hovedkort.

Jeg har ikke kjøpt RAM ennå da jeg ikke helt har klart å lese meg frem til hva slag minne jeg bør ha for å kjøre optimalt på det jeg har lyst til. Derfor lurer jeg på om noen kan gi råd angående dette?

Hva slags RAM (DDR3) bør jeg ha hvis jeg velger å overklokke min 920 til 3.2 - 3.4GHz?

DDR1066, DDR1333, DDR1367, DDR1600 eller noe annet?

Hva slags timing bør disse være på.

På forhånd takk til alle konstruktive svar.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt RAM ennå da jeg ikke helt har klart å lese meg frem til hva slag minne jeg bør ha for å kjøre optimalt på det jeg har lyst til. Derfor lurer jeg på om noen kan gi råd angående dette?

Hva slags RAM (DDR3) bør jeg ha hvis jeg velger å overklokke min 920 til 3.2 - 3.4GHz?

Du bør vente noen dager til, da vil det sikkert komme flere tester på RAM. De få første tester viser at forskjellen mellom rimelig DDR3-1066 7-7-7-20 og dyrere DDR3-1600 8-8-8-24 er minimalt. Det virker at latencies har mer enn bandwich å si, og 6-6-6 er anda bedre. Grunnen for dette er nok den høye bandwidth på X58, og i praksis blir det ikke noe forskjell mellom 20,000MB/s og 30,000MB/s på dagens desktop applikasjoner og spill.

Prisforskjellen er stor og du kan spare en god del på kjøpe 6GB DDR3-1066 7-7-7-20.

EDIT:

Fant en av testene. Intel Core i7 - Choosing the Best Memory Kit

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Yowser... denna tråden gror værre enn en kreftsvulst på speed..

2 ting..

1. onboard lyd, raid og nic er stort sett søppel.. Kjøpte eksternt lydkort + raid kontroller og cpu lasten datt med 7% i snitt.. og fps økte med 4-5%.. MEN den største ytelsen kom med raid kontrolleren, windows lastet seg selv på halve tiden og det var slutt på BSOD pga nvidia raid drivere. Tipper jeg kjøper et intel nic da det er grusomt deprimerende å ikke få mer enn 200mbit ut av ditt 1000mbit nettverks oppsett pga onboard nic..

2. Om du driver med masse 3d rendering så er 1 sokkel amatør opplegg. Er du hyppig amatør renderer så er alt annet en dual socket og xeon uaktuelt.. har et par kompiser som driver med 3d rendering/cad og ingen kjører annet enn dual socket xeon.. Dog, begge har kjøpt maskiner via jobben så.. muligens at de har en fordel der.. Men, om du er på jakt etter optimal 3d ytelse så gi beng i x58 og i7 (intil xeon utgaven er ute), hyperthreading er ikke på langt nær så effektivt som 2xquadcore xeon.. men men.. hva vil i7's server utgave i dualsocket løsning hvor alle kjører hyperthreading yte?.. sikkert supert.

Så hva har vi forstått så langt?

1. Sam_oslo elsker i7

2. alle som ikke er sam_oslo = deneb gjeng

3. Sarkasme (og humor) er ikke velkomment her.

4. Asus lager bra hovedkort med dårlige komponenter for entusiaster

5. Det finnes "addon" kort (pci/pcie) som kan erstatte onboard ræl

6. i7 920 gir mer smell enn QX9770 (hvem i granskauen kjøpte den uansett??? QX9650 er jo et myyyyye bedre kjøp og klokker vel så bra)

7. i7 er for øyeblikket (og mest sannsynlig vi være det i 2-6 mnd til) hårreisende overpriset som alt annet enn entusiast produkt

8. Klokken er nuh over 16:00 og arbeidsdagen er over.

9. Jeg burde ha dratt hjem for lenge siden.

Lenke til kommentar

Du bør vente noen dager til, da vil det sikkert komme flere tester på RAM. De få første tester viser at forskjellen mellom rimelig DDR3-1066 7-7-7-20 og dyrere DDR3-1600 8-8-8-24 er minimalt. Det virker at latencies har mer enn bandwich å si, og 6-6-6 er anda bedre. Grunnen for dette er nok den høye bandwidth på X58, og i praksis blir det ikke noe forskjell mellom 20,000MB/s og 30,000MB/s på dagens desktop applikasjoner og spill.

Prisforskjellen er stor og du kan spare en god del på kjøpe 6GB DDR3-1066 7-7-7-20.

EDIT:

Fant en av testene. Intel Core i7 - Choosing the Best Memory Kit

Takk for tips igjen. Jeg postet spørsmålet hos forumet deres, men har nå 10 timer senere ikke dett noen repons der... Jeg må vel kanskje smøre meg med mer tålmodighet...

WheelMan: Greit at de brikkene du testet (DDR1600) yter bra også som DDR1066 minne, men DDR1600 er dyrere enn f.eks. DDR1066.

Skulle ønske noen hadde testet i920 med forskjellige RAM-brikker på forskjellige overklokkingshastigheter for å kunne gi leserene en mer entydig konklusjon på hva slags RAM man bør kjøpe hvis man vil overklokke sånn eller sånn, evt. uten overklokking.

Jeg synes forøvrig også Asus burde ha vært mer på banen og kommet med mer anbefalinger om RAM og hva som passer til hvilke CPU'er under hvilke hastigheter og memory timings. Det virker som det er litt cowboytilstander nå. ;)

Hvordan vil dere vurdere Kingston KVR1066D3N7K3/6G 6GB 1066MHz (CL7-7-7 @ 1.5v) ValueRAM kit of 3?

Produktarket

Jeg kan dessverre ikke se mer enn de 3 første timingene (7-7-7) og kan derfor ikke se om det er 20 eller noe annet som skal være den siste?

Endret av KoN_BerZerK
Lenke til kommentar
Det eneste spørsmålet jeg stiller meg er levetiden på en overklokket i7 , lurer på om vi kommer til å se cpu'er som tar kvelden fortere enn med dagens core duo og quad.

Dagens core duo og quad tar kvelden? Hvis man pusher det for hardt, da vil enhver CPU ta kvelden. Min E8400 @4.2GHZ har ikke hostet an gang.

Ingenting tilsier at i7 skal lide av OCing heller, tvert imot, alt tyder at i7 skal klare seg veldig fint. Uansett, vi må vente litt og se hvordan denne nye dingsen vil klare seg over lengre tid.

Lenke til kommentar

Sam Oslo : Her er det nok du som ikke har alle fakta på bordet (ikke jeg heller) da ingen har overklokket i7 over tid enda.

Det er nettop derfor jeg stiller meg spørsmål om hvor tolerant den vil bli med tanke på volt til cpu og minne, innstillinger på hovedkort og kjøling og mye mer. Dette er noe som blir spennende å se, kanskje ser vi cpu'er som tar kvelden etter bare noen få måneder eller kanskje så blir de veldig slitesterke.

Om du overklokker din så kan du jo i alle fall bidra med din erfaring ;)

Lenke til kommentar

Ingenting tilsier at den skal klare seg alt for bra heller?

Bare å innse det, ingen av oss vet hvordan Core i7 takler overklokking over lengre tid, så er ingen vits å late som om Core i7 skal være bedre enn alt annet på dette punktet Sam_Oslo, for det kan ingen av oss vite enda..

Lenke til kommentar

Ja, ingen vet hvordan en ny CPU vil klare seg på OCing over lengre tid. Men Core i7 er mye bedre på flere andre punkt, som på ytelse, effektbruk, RAM-utnyttelse, osv ... Intel har ikke spart noe på OCing egenskaper heller og i7 overklokker over alt forventninger.

Alt tyder på at intel har lagt veldig mye i dette og det er lov å håpe at den vil klare seg fint på heftig OCing over lengre tid også.

Vi må vente og se hvordan den vil oppføre seg i praksis, men å trekke tvil på dette nå, blir nok å undervurdere vår tids flotteste teknologi.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...