Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Vi må ta det rolig, vi har god tid. Det er fremdeles 8 dager til lansering av i7.

Per idag har vi bare 3 tester, og all 3 skryter av i7 og har gitt den sine fineste "award". Det kommer sikkert flere tester med mer utdypende fakta. Vi trenger ikke bli enig idag, og vi kommer til å ha moro i flere dager fremover, tenker jeg.

Men du bør nok forandre på uttalelsen at I7 gir best ytelse i forhold til pris, det er den desverre langt ifra å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint at du fant noe bedre , men har du funnet svar på simens spørsmål da?

Med mindre du kommer med fakta for påstandene dine så er ikke innleggene dine så utrolige mye å skryte av.

Her er i alle fall et eksempel :

Intel Core i7 920 : 2570

Asus P6T Deluxe : 2589

2x OCZ PC3-8500 DDR3 2Gb : 1386

MSI GeForce GTX 280 OC : 3995

Totalt : 10540 ; kr pr Fps : 74,80

Til sammenligning har Simens oppsett en ytelse/pris faktor på

50,59Kr/fps

Har tatt utgangspunktet i tabelen til Tomshardware

Bruker vi feks Intel Core i7 Extreme Edition 965 til skarve 8995 kroner så får vi en følgende resultat : 104Kr/fps eller overklokket : 99,59Kr/fps

(Edit : Begge oppsettene er justert til å bruke 280 kortet og prisene er justert opp etter dette i både simen og mitt oppsett).

Nå er vel de to 4850 kortene i crossfire vel så raskt som et 280 i de fleste tilfellene, noen ganger kjappere også, så den relative ytelsen er nok ganske lik dersom en ikke kun spiller i lave oppløsninger eller reklametitlene til Ci7. Så ville vel tro at hans eksempel burde være halve prisen pr. fps av ditt oppsett..

Edit: så litt sent at regnestykket ble andreledes da du byttet gpu...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Vi må ta det rolig, vi har god tid. Det er fremdeles 8 dager til lansering av i7.

Per idag har vi bare 3 tester, og all 3 skryter av i7 og har gitt den sine fineste "award". Det kommer sikkert flere tester med mer utdypende fakta. Vi trenger ikke bli enig idag, og vi kommer til å ha moro i flere dager fremover, tenker jeg.

Men du bør nok forandre på uttalelsen at I7 gir best ytelse i forhold til pris, det er den desverre langt ifra å gjøre.

Jeg har skrevet " en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU", så du bør sitere litt mer nøyaktig til mine utelatelser:

i7 er en flott CPU for de som bryr seg om CPU-ytelse.

i7 både yter på høyde med historiens kraftigeste desktop CPU, QX770, har en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU også.

Topp ytelse + top pris/ytelse, er det ikke natulig at Deneb-gjengen er så skuffet?

Jeg mener fremdels at i7 920 gir en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU. Og bygger mine påstander på denne flotte setningen fra AnadTech:

"Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet " en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU", så du bør sitere litt mer nøyaktig til mine utelatelser:

i7 er en flott CPU for de som bryr seg om CPU-ytelse.

i7 både yter på høyde med historiens kraftigeste desktop CPU, QX770, har en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU også.

Topp ytelse + top pris/ytelse, er det ikke natulig at Deneb-gjengen er så skuffet?

Jeg mener fremdels at i7 920 gir en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU. Og bygger mine påstander på denne flotte setningen fra AnadTech:

"Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link

Enhver AMD-quad gir bedre pris/ytelse enn denne i7 920. For eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Denne tråden har blitt en parodi i seg selv...

Nå har Intel lansert Ci7 + X58 og prisene på de første modellene er kjent. Jeg venter nå på Shanghai/Deneb for å se hva den løsningen kan tilby og hva den lanseringen evt. gjør med prisene på Ci7.

Med hensyn til Highend HK og komponenter; Ja, det er utvilsomt mye rart. Dette har ikke noe med X58 og gjøre, men det har vært sånn ei stund. Savner enkle HK av høy kvalitet med nok slotter til eksterne kort for nettverk, lydkort, disk-ktrl og skjermkort.

Når en produsent klarer å lage en PCIe slott hvor du kun kan sette inn skjermkort sier det en del om hvilken politikk de konstruerer etter. Farger og fjas er viktigere enn kvalitet og funksjonaliet.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede sagt sa at jeg kommer til å ta Simen1's utfordring når vi har flere utvalg av RAM og HK, etter 17.NOV.

Er ikke snakk om Core i7 og hvordan det yter lengre, nå er det snakk om at du rett og slett slenger med leppa og kaller oss det ene og det andre (ref Deneb-gjengen)

Uansett hva vi sier, om det så handler om at Asus bruker dårlige Marvell NIC's, selv på sine blodprisede "Workstation" kort så skal du slenge med leppa og ta det som et personlig angrep på deg og Nehalem plattformen? Det har jo IKKE EN ENESTE TING med verken X58 som brikkesett eller Nehalem å gjøre, og det fantastiske er jo at vi plutselig blir "Deneb-gjengen" av å kritisere ASUS sine KONTROLLERE når det ikke har en drit med verken din kjære Nehalem plattform ei heller X58 å gjøre? Det har heller null og niks med AMD å gjøre?

Asus leverer jo de samme Marvell kontrollerne på flere av sine AMD brikkesett?

Også sier du at Core i7 920 BANKER QX770 som det anledeles ikke gjør? De yter jo på ca sammen nivå, hvor QX770 er bedre på noen områder og Core i7 på andre? Hvor kommer banker inn i bildet her?

Også oppfører du deg som QX770 skulle være en CPU som er fornuftig priset og dermed et utmerket sammenlignings grunnlag? Du tar altså det som kanskje var markedet mest overprisede prosessor og putter den inn i en pris / ytelse setting?

Så snakker du om at X58 er så overlegent og revlusjonerende, uten å egentlig ikke ha kommet med noe som skulle bekrefte dette? Hva gjør X58 så utrolig overlegent og revlusjonerende kontra P45 / X48 om vi ser bort fra SLi-støtte og litt småttrier som en burde kunne forlange av nye brikkesett? Er jo knapt større forskjell på X48 og X58 enn det var med P35 og P45?

Og når vi kommer med den MINSTE LILLE kommentar mot Nehalem plattformen så skal du begynne å slenge med leppa, dra fra bilder av "awards" og virke så overlegen og nok engang starte med at Core i7 920 BANKER QX770 (noe som vi vell nå har blitt enig om at den faktisk ikke gjør?) og at hele plattformen er overlegent alt annet vi har sett i hele verden, så utrolig revlusjonerende osv..? Men noe som kan bekrefte dette kan du altså ikke komme med?

Og du skal til og med ha det til at per dags dato så gir et Nehalem oppsett deg mer for pengene enn et Penryn oppsett?

Du kan overhode ikke bekrefte denne uttalsen med noe som helst heller, bare er stor i kjeften og sier noen imot deg så er vi "deneb-gjengen" med engang?

Ironisk er det jo også at du er den eneste som faktisk har begynt å vase om Deneb i det hele store?

Vi som faller under din "deneb-gjeng" har ikke engang nevnt Deneb i denne tråden?

Hva AMD måtte komme med bryr meg ingenting, det er da det som eksisterer per dags dato vi diskuterer, så hvorfor du på død og liv skal dra inn Deneb fatter ikke jeg? Hvordan kan noen av oss kommentere noe som helst rundt Deneb uansett da vi ikke har snett fnurten av Deneb i det hele tatt?

Ærlig talt så er det på tide å ta seg litt sammen, oppfør deg som folk. Blir som å diskutere med en liten unge når du fornekter alt som du ikke kan svare på og bare slenger med leppa og er stor i kjeften tilbake? Er det noe personlig med deg og Nehalem eller når du nærmest tar det som krenkelse når vi sier noe som helst negativt i denne tråden? Om det så handler om Nehalem eller ei?

Du har enda ikke kommet med noen fornuftige oppsett som svar på verken mitt eller Simen1 sitt innlegg?

Men det driter du vell bare i siden du ikke får det til? Du skal bare fortsette å forgude Nehalem over alt her på jord uten å klare å motsi noen motargumenter, du drar bare "dere er "deneb-gjengen"" som om det skulle være saklig?

Minner meg litt om de mange fjortis nVIDIA fanboyene som er ute å går nå..

Ukjent person: "Hvilket skjermkort yter best idag?"

nVIDIA Fanboy: "GTX280 eier! Ingen over og ingen ved siden"

Meg: "Nja, nå gir vell HD4870X2 minst like god ytelse om ikke litt til?"

nVIDIA Fanboy: HAHAHA! GTX280 eier HD4870X2, bare se på Crysis ytelsen!!"

Meg: "Crysis ytelsen er kanskje en smule bedre, men overall så yter HD4870X2 minst like bra.."

nVIDIA Fanboy: "Du er dum azz! Alle veit jo at nVIDIA eier! Og at GTX280 KNUSER ALT!!!"

Og sånn kan det fortsette i evigher.. nVIDIA fanboyen vil alltid dra fra Crysis testen som et bevis på at GTX280 liksom skal være så mye bedre enn HD4870X2, mens han bare ignorerer og slenger litt med leppa hver gang noen nevner noe som tilsier noe annet enn at GTX280 er best.

Noe ala denne tråden hvor Sam_Oslo mener at Nehalem er fullstendig overlegent og revlusjonerende og banker alt annet som ekisterer idag, uansett hva settingen måtte være. Prøver noen å si noe imot slenger han med leppa, kaller oss "deneb-gjengen" og referer til diverse "awards" som har blitt gitt ut eller at Core i7 yter svært godt i 3D rendering (akkurat som det er relevant for folk flest)

Lenke til kommentar
Denne tråden har blitt en parodi i seg selv...

Nå har Intel lansert Ci7 + X58 og prisene på de første modellene er kjent. Jeg venter nå på Shanghai/Deneb for å se hva den løsningen kan tilby og hva den lanseringen evt. gjør med prisene på Ci7.

Med hensyn til Highend HK og komponenter; Ja, det er utvilsomt mye rart. Dette har ikke noe med X58 og gjøre, men det har vært sånn ei stund. Savner enkle HK av høy kvalitet med nok slotter til eksterne kort for nettverk, lydkort, disk-ktrl og skjermkort.

Når en produsent klarer å lage en PCIe slott hvor du kun kan sette inn skjermkort sier det en del om hvilken politikk de konstruerer etter. Farger og fjas er viktigere enn kvalitet og funksjonaliet.

Shanghai kan i beste fall yte og konkurrere på høyde med Intel's utgående platform (X48/P45). Deneb bør kunne yte nesten like bra som i7 for å kunne sammenlignes eller konkurrere med X58. Vi får se hva AMD klarer å levere, men det virker til å være en formidable oppgave.

For nå X58 har ingen konkurrent eller alternativ for high-end systemer, og dette fører til litt høyrere priser. Jeg håper også at AMD klarer å levere en bra Deneb, fordi det vil knuse prisene, men jeg legger ikke mye håp i dette og kommer ikke til å vente og la et slikt flott X58 gå meg forbi.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg mener fremdels at i7 920 gir en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU.

Deg om det.

Og bygger mine påstander på denne flotte setningen fra AnadTech:

Jaha, du mener vel sikkert også at prisen på QX770 er riktig i forhold til hva den yter. Jeg tror jeg unnlater å si hva jeg mener om den setningen fra den godeste Adnan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skal gi Sam_Oslo honnor for en ting.

Han er flink til å påse at denne tråden ikke dør ut.

Likner litt på denne typen kanskje?

Dog, jeg vil gi Sam støtte i at i7 viser virkelig muskler i rendring/encoding.

Det er da laaangt mer matnyttig enn å spille tåpelige skytespill. :)

En objektiv test skal vise flere sider og i7 har da fått god omtale sålangt.

Prisen på de rimeligste modellen ser da også helt grei ut.

MEN:

Det som har vært ett poeng i tråden her er de *sinnsykt* dyre hk'en *MED* tildels lavmål NIC'er etc.

Dette har likevel vært tilfelle for alle nyere "toppkort" ikke minst fra Asus uansett chipset, i955, i975, X38, X48.. 680i, 780i etcc. (Ett og annet hederlig unntak har det vel vært, men fra andre leverandører).

Her er jeg på linje med de som synes at slike hk skal ha topp komponenter "all over", ikke bare "superclockfriendly bios", 2kg kobber-kjølere.. og masse "bling-bling".

Jeg lurer også på hvem "Deneb-gjengen" er?

Alle som ikke er enig med Sam? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Deneb bør kunne yte nesten like bra som i7 for å kunne sammenlignes eller konkurrere med X58.

Det spørs på prisen. Legger den seg mellom C2 og Ci7 kan den bli kjekk om prisen er riktig. Den gir i utgangspunktet langt flere velgmuligheter mht hk og RAM.

For nå X58 har ingen konkurrent eller alternativ for high-end systemer, og dette fører til litt høyrere priser. Jeg håper også at AMD klarer å levere en bra Deneb, fordi det vil knuse prisene, men jeg legger ikke mye håp i dette og kommer ikke til å vente og la et slikt flott X58 gå meg forbi.

Enig. Bortsett fra at Socket 1366 for meg koster mer enn det smaker for øyeblikket, så jeg venter.

Lenke til kommentar

Okay, nå har jeg lest igjennom hele tråden her og det er en ting som virkelig plager meg. SAM_OSLO: Skjelden har jeg sett så mye fanboy aktivitet blandet med usaklige argumenter for å kjøpe x58/Icore7 systemet. Det er så vanvittig overpriset som det lar seg gjøre. Og rent ytelsesmessig er det totalt økonomisk uforsvarlig å kjøpe når du får et like bra system/Bedre til halve prisen

Lenke til kommentar
* Sip

Jeg mener at i7 290 yter på høyde med historiens beste desktop CPU, QX7700. Hvis du mener noe annet, kom med bevis, lange innlegg er greit, men påstandene bør støttes med fakta. Enten fra dine erfaringer eller noen seriøse tester.

Jeg ønsker at du skal avvise denne setning med litt bedre argumenter enn lange innlegg.

"Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas."

Lenke til kommentar
AnanTech sier dette om i7 920 pris og ytelse i forhold til QX770:

"Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas."

Konteksten rundt det sitatet er nok ganske viktig å få med:

If you do a lot of 3D rendering on your system, Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas.
Endret av haalo
Lenke til kommentar
Jeg mener at du skal komme med litt bedre svar enn bare å referer til tester. Og testene viser jo til og med at dagens HW (fra intel) faktisk slår x58 systemet. Men på sikt når X58 går ned i pris så kan det vurderes. Jeg skal selv ha det hvis det går ned i pris.

Huh? For nå ingen har adgang til dette, og vi har bare tester å forholde oss til. Til og med da burde man henvise til seriøse og uavhengige tester. Har vi kommet så langt i "fornektelser" at nå vi skal avvise testene også?

X58 er ikke dyrt for de som ønsker høy CPU og RAM ytelse, den har aldri vært rimeligere for de som har bruk for ekstra ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg mener at du skal komme med litt bedre svar enn bare å referer til tester. Og testene viser jo til og med at dagens HW (fra intel) faktisk slår x58 systemet. Men på sikt når X58 går ned i pris så kan det vurderes. Jeg skal selv ha det hvis det går ned i pris.

Huh? For nå ingen har adgang til dette, og vi har bare tester å forholde oss til. Til og med da burde man henvise til seriøse og uavhengige tester. Har vi kommet så langt i "fornektelser" at nå vi skal avvise testene også?

X58 er ikke dyrt for de som ønsker høy CPU og RAM ytelse, den har aldri vært rimeligere for de som har bruk for ekstra ytelse.

hva driver du på med som trenger den ytelsen dette kan gi deg da? som du ikke får med dagens system?

Lenke til kommentar

hva driver du på med som trenger den ytelsen dette kan gi deg da? som du ikke får med dagens system?

Jeg driver med en del 3D-rendring og film editering på hobby basis. jeg driver med programmering på daglig basis og mine verktøy koser seg med høy CPU-ytelse og får aldri nok av dette.

Jeg spiller en del også, men forventer ikke veldig mye forandringer på dagens spill og GPU, med mindre jeg skaffer meg multi-GPU, og jeg får se om jeg finner på det etterhvert.

Lenke til kommentar
* Sip

Jeg mener at i7 290 yter på høyde med historiens beste desktop CPU, QX7700. Hvis du mener noe annet, kom med bevis, lange innlegg er greit, men påstandene bør støttes med fakta. Enten fra dine erfaringer eller noen seriøse tester.

Jeg ønsker at du skal avvise denne setning med litt bedre argumenter enn lange innlegg.

HALLOOOOO!!!!

Jeg har kommentert den setningen 100 ganger. Her har du en ny vinkling: setningen sier ikke NOE om pris/ytelse generelt, bare at det fins en CPU til $1400 som yter omtrent i samme liga som den til $284.

...som sier noe om hvor ufattelig overpriset denne QX'en Anand-idiotene trekker fram er.

Til din kommentar ang. hvor bra Deneb må være:

Alt avhenger av prisen på Deneb + HK + minne. Yter denne combo'en like bra/bedre enn tilsvarende X58-oppsett (CPU + HK + minne) så er Deneb vinneren. Enkelt og greit. Hovedkortkvaliteten er minst like bra (eller dårlig, alt etter som man ser det...) på AMD-plattformene som hos Intel,likevel er prisforskjellene store. Yter den beste Deneb'en ca likt med i920 kan Deneb i seg selv koste 1500 MER enn i920 uten at pris/ytelses-forholdet går i disfavør AMD (sett med hensyn på total plattformkostnad). Det vil vel si at en toppmodell-Deneb med den ytelsen kan gå for minst 4000 kroner. Og det med (sannsynligvis) ulåst multiplier, noe som faktisk har dratt MANGE brukere over på 9850 og 9950 den siste tiden. I prinsippet er vel en ulåst multi kanskje verdt litt den også, så i så måte kan vi vel si 4500. Men kommer Deneb'ene til å koste så mye? Tviler. Ytelsesmessig vil vel disse havne rett under i7 til ting som folk flest bryr seg om, f.eks. spill. Prismessig havner de mer under enn ytelsesforskjellen tilsier, og toppet med MYE billigere kvalitets-HK vil prisforskjellen gi en solid fordel til AMD.

Lenke til kommentar
* Sip

Skal jeg komme med bevis imot mine egne påstander? Jeg har jo HELE tiden sagt at Core i7 920 og QX770 yter på samme plan, noen steder er QX770 best, andre steder er Core i7 920 best..

Er jo du som har skravlet om at Core i7 920 BANKER QX770, er jo det jeg har reagert på, og nå skal du plutselig bytte ut "BANKE" med "på høyde" og late som du ikke har driti på draget med dine påstander tidligere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...