Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Jeg registrere at Deneb-gjengen er skuffet, men i7 er slett ikke skuffende for de som vil ha et flott og overlegent CPU og forløpig den har 3 av de fineste "award" for å bvise det. Men jeg skjønner godt at disse flotte omtaler er skuffende for Deneb-gjengen.

Deneb gjengen? Jeg har sammenlignet den med Core 2 CPUer og har vesentlig flere Intel enn jeg har AMD. Latterlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og igjen tar de jo overhodet ikke hensyn til bang for bucks (ikke for de testene hvor faktisk QX9770 er like god som/bedre enn i7, heller), som er det største ankepunktet for plattformen. Om CPUene hadde kostet $100 og et HK $150 hadde saken vært en annen. Poenget er at den magre ytelsesøkningen man får ikke er verdt prislappen, unntatt for noen få individer som drar nytte av fordelene som fins i plattformen.

Det å lese og forstå tallmaterialet i de enkelte testene er dessverre ikke alle forunt. Konklusjonen fra Anandtech summerer opp de sterke og svake sidene http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...i=3448&p=20 og han er vel ikke akkurat uenig i oss som har kommet med kritikk på pris/ytelse på denne nye platformen....

Lenke til kommentar

Det kan godt være at i7 er mye(20-40%) bedre på 3D rendering og Video encoding, men det gjør jeg så sjelden eller aldri at det ikke er relevant for meg i det hele tatt. I ren tallknusing hos bla. f@h var den ikke bedre enn en Q6600.

If you're not doing a lot of 3D rendering or video encoding work and you already have a Core 2 Quad, the upgrade to Nehalem won't be worth it.
Jeg ville skrevet.. "far from worth it". Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Intel Core 2 Duo E8500 3,16 GHz 1419 kr

Geil 4 GB DDR2-800 411 kr

Hovedkort med 2x PCIe x16 og P45 brikkesett 995 kr

2x Crossfire Radeon HD 4850 2x 1159 kr

SUM: 5143 kr

Her kommer to utfordringer til Sam_Oslo:

1. Sett opp et system med CPU + GPU + HK + ram til samme pris, men med generelt bedre ytelse i spill (praksis).

2. Sett opp et system med CPU + GPU + HK + ram til dobbelt så høy pris som også gir dobbelt så høy ytelse i spill (praksis).

Jeg kan gjerne sette opp et flott og rimlig system etter lanseringen den 17.Nov for deg. Fordi akkurat nå har vi kun 3 produsemter med X58 kort og 2 med 3-way DDR3 på prisguide. Utvalget vil snart bli bedre og muligens enda rimligere. Forløpig kan jeg sette opp dette:

Intel Core 2 Duo E8500 3,16 GHz 1419 kr - Intel Core i7 920 kr. 2570

Geil 4 GB DDR2-800 411 kr - Kingston HyperX 3 GB 1375MHz DDR3 kr. 1495

Hovedkort med 2x PCIe x16 og P45 brikkesett 995 kr EVGA X58 SLI, Socket-1366, DDR3, ATX 2xGbLAN, SLI&CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x1 kr. 3250

2x Crossfire Radeon HD 4850 2x 1159 kr

SUM: 5143 kr 9633 kr.

Så du må betale for hærligheten og det blir 80-100% dyere enn gårsdagens utgått system. Men hvis du venter par uker, det er godt mulig at vi ser felere og rimiligere utvalg på RAM og HK.

EDIT: satt inn link. Husk at dette vil banke live ut av QX770 basert system, som bare CPU alenen koster kr. 10.000

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Utvalget vil snart bli bedre og muligens enda rimligere.

Enda rimeligere? Hehe, jeg ler.

Jeg ser at du har klart å nesten doble prisen på systemet men ser ingen spor av en dobling av ytelsen. Utfordring nr 2 var jo å klare å sette opp et system som yter dobbelt så bra til den prisen der. Forsøk gjerne en gang til å sette opp et system som dobler ytelsen av mitt forslag til ~5000 kr system, innenfor en prisramme på ~10000 kr

EDIT: satt inn link. Husk at dette vil banke live ut av QX770 basert system, som bare CPU alenen koster kr. 10.000

Joda, det er et bedre kjøp enn en av tidenes dårligste kjøp, men er det virkelig sånne sammenligninger du må gjøre for å sette i7 i et godt lys?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ser at du har klart å nesten doble prisen på systemet men ser ingen spor av en dobling av ytelsen. Utfordring nr 2 var jo å klare å sette opp et system som yter dobbelt så bra til den prisen der. Forsøk gjerne en gang til å sette opp et system som dobler ytelsen av mitt forslag til ~5000 kr system, innenfor en prisramme på ~10000 kr

Jeg satt inn en EDIT, men la meg understreke det igjen:

Dette rimlige systemet for totalt kr. 9633 inkludert alt, vil banke live ut av QX770 basert system, som bare CPU alenen koster kr. 10.000. Om QX770 er dårlig kjøp, det er klart nå, men var ikke så selfølge før dette.

Ja, denne samligningen viser i7 i sitt beste lys. Det er der den tilhørere, egentlig, i beste lys.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg tror følgende:

- i7 er neppe verdt det for den jevne kjøper

- i7 vil gi 20-40% ytelsesforbedring i 3D rendering og Video encoding, jobber du med dette er det verdt det, da all spart tid er bra. Utgifter føres på firma uansett.

- Når i7 kommer i krympet utgave vil den muligens få mer L2 som kan gi en bredere ytelsesøkning og ikke så snevert som i dag.

- i7 er spennende på servere med mange sokler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når har Extreme prosessorene til Intel noengang vært et pris / ytelse tilfellet?

At du sammenligner med en prosessor som alltid har vært blodpriset sier jo sitt..

Dessuten banker ikke Core i7 920 livet ut av QX770? Kan jeg få se en test hvor dette er tilfellet?

Alle tester jeg har sett til nå så er det opptil flere punkter hvor faktisk sistnevnte slår førstnevnte?

Lenke til kommentar

Jeg satt inn en EDIT, men la meg understreke det igjen:

Dette rimlige systemet for totalt kr. 9633 inkludert alt, vil banke live ut av QX770 basert system, som bare CPU alenen koster kr. 10.000. Om dette er dårlig kjøp, det er klart nå, men var ikke så selfølge før dette.

Sammenlign det med Q9650, f.eks. BITTElitt mindre ytelse enn QX9770, men 40% av prisen.

Lenke til kommentar
i7 er en flott CPU for de som bryr seg om CPU-ytelse.

i7 både yter på høyde med historiens kraftigeste desktop CPU, QX770, har en av de beste pris/ytelse blant dagens CPU også.

Topp ytelse + top pris/ytelse, er det ikke natulig at Deneb-gjengen er så skuffet?

Hvorfor blander du inn "Deneb-gjengen" igjen?

Kan jeg få et skikkelig svar på det?

Usakelighetens konge.

Ah, tørk av deg sinna-fjeset, og på med smilet ;)

Mener du at det faktisk var et saklig innspill?

Ja nei må nesten ta et opteron hovedkort, hører de har bedre NIC. :)

Er passe dum du? Kontrolleren er ikke bundet opp mot verken plattform eller brikkesett, det er faktisk produsenten selv som velger denne.. Finner nok Asus Opteron hovedkort med Marvell kontrollere også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...