Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Vi bør se X58 i sin helhet som en plattform. Basert på disse tilige testene, det er ingen tvil at den er overlegen på RAM, CPU, overklokking, osv ...

Vi må vente på release dato den 17.Nov. for å ha en slik dypgående diskusjon som du ønsker. Vi får vente litt, men for nå alt tyder at AMD kan bare gå og legge seg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hvem bryr seg som det er marvell *facepalm* Til vanlig bruk spiller det ingen rolle :roll:

Hvis alt hva du krever av nettverkskortet er og kunne spille spill og gå på nettet fungerer de helt fint, men problemet kommer når en virkelig begynner og belaste disse nettverkskorta. Da blir en fort plaget med høyt pakketap.

Og siden en server hjemme har blitt langt mer vanlig, og da gjerne feilserver som streamer til en annen pc, så er i min mening marvell NIC for dårlige. Og for og ikke snakke om dårlig drivertilgang på andre OS enn de microsoft produserer.

Har feks aldri opplevd et intel NIC som ikke har fungert helt uten videre i linux, en kan ikke si samme om marvell sine kontrollere.

Det som jeg virkelig reagerer på er bruk av dårligere kontrollere på såkalte workstation hovedkort, deriblant asus sin WS serie. Er ikke uten grunn de fleste ferdigbygde maskiner fra feks. Dell og HP rettet mot bedrifter kommer med kvalitetsnic fra feks. Intel og Broadcom.

Lenke til kommentar
Vi bør se X58 i sin helhet som en plattform. Basert på disse tilige testene, det er ingen tvil at den er overlegen på RAM, CPU, ytelse, overklokking osv ... For nå hevder noen for å ha klart 4.3GHZ på 2.66GHZ i920 på luft, og det er sikkert over alt forventning.

Vi må må vente på relansere den 17.Nov. for å ha en slik dypgående diskusjon som du ønsker. Vi får vente litt, men for nå alt tyder at AMD kan bare gå og legge seg.

Såvidt jeg kan se vil AMD ta innpå så det monner. Mange Nehalem-benchmarks viser liten til null boost over Yorkfield. Ingen som regner med at den beste Deneb'en skal bli bedre bedre enn 965, det er heller ikke poenget. Poenget er at forspranget til Intels bedre CPUer vil bli betydelig redusert. Hvor mye vil tiden vise.

Igjen, hva gjør den X58 suveren på overklokking? Utifra det jeg har sett er ikke den plattformen noe noe spesiell i så måte. De 4.3Ghz'ene er vel ikke 100% stabile, er de? Og lurer på om dette var ved spenninger som er relativt forsvarlige ved 24/7-bruk.

Tipper det går an å få 50% OC på noen av disse 920'ene på luft. Stabilt. Ikke så hakkende galt, men ikke noe bedre enn det vi er vant med fra før, heller.

Lenke til kommentar

Er litt morsomt hvordan Sam_Oslo klager på at vi kritiserer X58?

For det første har vi vell aldri kritisert X58 som brikkesett? Det at ASUS og andre produsenter bruker billige kontrollere har da overhode ikke noe med brikkesettet å gjøre? Og det har vell ingen av oss sagt heller?

Det samme gjelder jo alle brikkesett? Uansett brikkesett fra ASUS så får du jo i 95% av tilfellene Marvell kontroller? Så hvorfor begynner du å klage på at vi kritiserer X58 som brikkesett?

Og du klager på at vi kritiserer det (noe som vi ikke gjør), da må jeg nesten få lov til å klage litt på hvor urealistisk over-entusiastisk du er.. Overlegent alt annet? Hva er så himla overlegent med X58 kontra det vi har sett før?

Syntes du tar helt av uten grunn her nå, og si at vi klager for mye på brikkesettet (som vi ikke gjør) fordi vi har sett for få kort og vet for lite osv enda.. Hvordan kan du forsvare din urealistiske entusiasme da? Ser overhode ikke noe som er så voldsomt overlegent med X58 kontra X48 / P45? Forskjellene ligger jo for det meste i CPU'en som har støtte for tri-channel minne (som egentlig er en liten gimmick?), selve X58 brikkesettet har da ikke noen voldsomme nyvendiger kontra P45 / X48? Da må jeg i såfall ha gått glipp av noe her? X58 leverer ikke mer enn hva en strengt tatt burde kunne forvente? Og kanskje ikke det engang?

Supermicro kommer jo med et X58 kort, der blir det vell mest sannsynlig et Intel nettverkskort :)

Eneste som er synd er at Supermicro sine kort ikke egner seg så godt til verken det ene eller det andre :p

Så hva i allverden har det med at vi kritiserer NIC'et som de forskjellige produsentene velger å putte på sine latterlig dyre kort med X58 som brikkesett å gjøre?

Er du virkelig så over-entusiastisk at du tar selv den minste ting som kritikk mot plattformen du helt tydelig elsker?

Lenke til kommentar

Jeg elsker bare min kjære, og ikke HW. Jeg liker X58 fordi basert på disse første testene, den er en overlegen plattform med mange fordeler og et stort skritt fremover.

Problemet er at, flere har kommet med sine anklageleser, den ene vil ha bra NIC, den andre vil ha bra RAID, osv.. . Men det viser seg endelig at flere av dem vil ikke ha Intel uansett NIC eller RAID osv. den skulle hatt. Siden Deneb er ikke her ennå, og det er helt uklart hva den kommer til å bli, derfor må de finne på noe for å bortforklare sine "fornektelser", har jeg ett inntrykk av.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvem bryr seg som det er marvell *facepalm* Til vanlig bruk spiller det ingen rolle :roll:

Hva er "vanlig bruk"?, jeg kan jo argumentere for at kjøre ting fra en filserver er like vanlig som overklokking. Disse tppkortene er vel heller ikke noe godt kjøp til "vanlig bruk" i alle tilfeller.

AtW

Vanlig bruk? Sjekke nermeste arbeidsplass og hjemme hos naboen. Der bruker de en web browser, spiller spill og kjører p2p.

Kjøp deg et standalone kort hvis du har extreme krav, marvell har tatt seg opp siste årene og fungere helt fint.

Og vits å whine på et forum som ikke tilhører produsenten engang? Send asus en mail med dine klager.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Hva er "vanlig bruk"?, jeg kan jo argumentere for at kjøre ting fra en filserver er like vanlig som overklokking. Disse tppkortene er vel heller ikke noe godt kjøp til "vanlig bruk" i alle tilfeller.

AtW

Vanlig bruk? Sjekke nermeste arbeidsplass og hjemme hos naboen. Der bruker de en web browser, spiller spill og kjører p2p.

Kjøp deg et standalone kort hvis du har extreme krav, marvell har tatt seg opp siste årene og fungere helt fint.

Og vits å whine på et forum som ikke tilhører produsenten engang? Send asus en mail med dine klager.

Nærmeste arbeidsplass har ikke X58. Ikke de som i all hovedsak bruker pcen som webbrowser og til p2p, heller. Her bommer du fullstendig på målgruppen til dette chipsettet, bortsett fra gamere. Og de har som nevnt flere ganger nytte av gode kontrollere som virker. Er mange bruekre som liker å kjøre forskjellige raid-oppsett også. Om disse ikke funker slik de skal, evt. støtter altfor få standarder, er jo det langt fra godt nok.

De som har enorme krav til diskkontrollerne kjøper jo Highpoint eller Promise-kontrollere f.eks, det her handler om å ha ting som yter litt mer enn minstekravet, som jo er noe man bør forvente fra de "beste" kortene.

Lenke til kommentar

Stadig flere bruker jo nettverk selv hjemme i stuene sine, og disse dager kan man plukke opp "hjemmeservere" i vanlige elektronikkbutikker. Jeg vil derfor påstå at god nettverksytelse er et laaangt vanligere behov enn gode overklokkingsegenskaper.

Et godt NIC vil gi lavere packet loss, bedre throughput, og lavere CPU-bruk, sammenliknet med en del av søppelet som har blitt levert onboard på ymse hovedkort.

De har kanskje skjerpet seg litt. Jeg hadde i hvertfall mer drivertrøbbel for et års tid siden. Men jeg vil fortsatt ikke karakterisere Marvell som en kvalitetsprodusent av NIC.

Lenke til kommentar

AtW

Ja, og nærmeste arbeidsplass eller nabo driver ikke akkurat med heftig klokking heller, skal man drite i å tilby kort som er egnet for overklokking også? Hele poenget med et forum er menings og erfaringsutveksling, noe som er vesentlig mer meningsfyllt enn å henvise alle til å klage til produsenten.

AtW

Nå tar jeg ikke unix som en del i likningen pga det er ikke noe jeg anbefaler til noen eller noe som er utbred i hjemmet hos average joe. Drivere fungere 100% på windows.

Alle ASUS sine kort sikter seg inn mot "averge joe", "average joe" kjøper ikke kort i denne prisklassen.

AtW

Lenke til kommentar
X58 har nettop blitt releaset, trur du alt koster lite når det kommer ut? :roll:

Du får det til å høre ut som marvell er 100% søppel, er LANGT ifra sanheten i 2008. Ubegrunnet svada mesteparten av dette her.

X58 er et high-end-entusiastchipsett, som x48 og x38, og vil fortsetter å være det. Så nei, det er ikke fordi jeg tror alt koster lite når det kommer ut, men fordi jeg har elmentær kjennskap til intel sine forskjellige chipset.

Jeg synes jeg har ganske tydlig sagt hva jeg mener er feil med marwell-kontrollere, hva mener du er galt med de punktene? 100% søppel-tolkningen får du stå for selv.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes jeg har ganske tydlig sagt hva jeg mener er feil med marwell-kontrollere, hva mener du er galt med de punktene? 100% søppel-tolkningen får du stå for selv.

AtW

:p

Men det ender vell opp med billige Marvell kontrollere dette kortet også?

I kjent asus-stil kan du vel regne med søppelkontrollere ja.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

:p

Men det ender vell opp med billige Marvell kontrollere dette kortet også?

I kjent asus-stil kan du vel regne med søppelkontrollere ja.

AtW

Det er en forskjell på søppelkontrollere, og 100% søppel. ihvertfall slik jeg tolker 100% søpppel. Det tolker jeg som at det ikek fungerer i det hele tatt. Det gjør de jo, men til nettverkskontrollere å være, så er de blant de dårligeste.

AtW

Lenke til kommentar
X58 har nettop blitt releaset, trur du alt koster lite når det kommer ut? :roll:

Du får det til å høre ut som marvell er 100% søppel, er LANGT ifra sanheten i 2008. Ubegrunnet svada mesteparten av dette her.

X58 er et high-end-entusiastchipsett, som x48 og x38, og vil fortsetter å være det. Så nei, det er ikke fordi jeg tror alt koster lite når det kommer ut, men fordi jeg har elmentær kjennskap til intel sine forskjellige chipset.

AtW

Vel x38 koster nå: 792,- x48 koster 1580,- Og marvell kontrollen gjere jobben helt fint. Hva du mener er feil med en marwell kontroller vet jeg ikke siden de ikke finnes. Når prisen detter på x58 med 300kr kan du kjøpe deg et Intel Pro/1000GT Desktop Adapter 1000BaseT, som koster 295 på komplett. Profesjonelle brukere bruker ikke innebygd NIC i krevendes omstendigheter. Då prater vi høgere en en hjemmeserver.

www.asus.com kan kanskje selge deg et oppgradert hovedkort med det NIC du ønsker.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

AtW

Vel x38 koster nå: 792,- x48 koster 1580,- Og marvell kontrollen gjere jobben helt fint. Hva du mener er feil med en marwell kontroller vet jeg ikke siden de ikke finnes. Når prisen detter på x58 med 300kr kan du kjøpe deg et Intel Pro/1000GT Desktop Adapter 1000BaseT, som koster 295 på komplett. Profesjonelle brukere bruker ikke innebygd NIC i krevendes omstendigheter. Då prater vi høgere en en hjemmeserver.

Det er fortsatt high-end entusiast-kontorllere, intel har billigere alternativer. Mener du det ikke finnes feil med marwell-kontrollere? Eller er det noe annet du mener? og problemet til ASUS er at så godt som alle kortene deres har marwell-kontrollere.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

AtW

Det er fortsatt high-end entusiast-kontorllere, intel har billigere alternativer. Mener du det ikke finnes feil med marwell-kontrollere? Eller er det noe annet du mener? og problemet til ASUS er at så godt som alle kortene deres har marwell-kontrollere.

AtW

Eg har aldri hørt om marwell, tenker du marvell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...