Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Takk for linker Må si det var veldig dyrt. Snedig kort hvis du har egen spill server hjemme (egen servermaskin), da man kan justere ping til ønsket verdi (egen spillmaskin) for å rettferdiggjøre gameplay i forhold til resten av spillerne. Men ikke verdt 2000,-. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Slike kort er ikke morsomme før du får de slengt etter deg, nei.. ..er vi ikke litt OT nå? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvor får man kjøpt dette killer NIC kortet? Har sett etter det før uten å finne noen nettbutikk som selger det. PCStyling har de på lager: http://www.pcstyling.no/index.php?cPath=61...ea00106b46825ee Mange klager at 3500 er for mye for et HK med innebygd NIC, hvordan tør du å like til en MIC for 2500? Godt poeng. Men nettverkskortet er en investering. Kan sikkert ha det fem år uten at det går av moten. Hovedkortet er dødt etter ett år. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Takk for linker Må si det var veldig dyrt. Snedig kort hvis du har egen spill server hjemme (egen servermaskin), da man kan justere ping til ønsket verdi (egen spillmaskin) for å rettferdiggjøre gameplay i forhold til resten av spillerne. Men ikke verdt 2000,-. Som jeg nevnte, kortet er jo sterkt overpriset, og det eneste du får igjen for det er noen veldig spesielle features med diskutabel verdi, feks dette å kunne sette opp pingen. AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Blir jo dårlig sammenligning å ta med det kortet da, er jo ikke slik at du enten må ha en kontroller til 2000kroner, eller en billig Marvell kontroller, du har jo diverse Intel kontrollere til 250 - 700kroner som er veldig gode! Hadde vell ikke vært store ekstra kostnaden å slenge på en Intel kontroller kontra Marvell kontrolleren de idag bruker, skulle nesten ønske Intel kom med noe tilsvarende Centrino for bærbare, hvor også Intel nettverkskontroller skulle blitt en del av "hovedkortene" deres, så X58 = Intel nettverskontroller. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 skulle nesten ønske Intel kom med noe tilsvarende Centrino for bærbare, hvor også Intel nettverkskontroller skulle blitt en del av "hovedkortene" deres, så X58 = Intel nettverskontroller. Egentlig denne diskusjonen var litt OT og dreide seg om ASUS nettverkskontroller, Men Intel nettverskontroller er en integrert del av X58: Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Det der betyr ikke at det er intel NIC onboard. Kun at det er en IO connect fra intels IO hub til "en eller annen" PHY nettverkskontroller. Har samme diagram på P35/ICH9 (som jeg har på et av mine hovedkort) Fremdeles er det kun realtek 8169/8110 Gigabit kontroller på hovedkortet. Endret 8. november 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Ja, HK produsenter kan ha forskjellige NIC på hovedkortet. Men flere i denne tråden har hengt seg på det som ASUS har brukt (Marvel), og til slutt prøver noen å koble den til X58 og svartmale det hele, glatt. Deneb! Endret 8. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Er det noen som har "hengt seg opp" i noe er det vel deg Sam_Oslo. Det er fullt berettiget mener også jeg å stille spørsmålstegn ved produsenters valg av nettverks onboard PHY på X58. X58 bringer tydligvis intet nytt i så måte enn tidligere brikkesett - selv på "toppmodeller" . Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det er litt drøyt å kritisere X58, bare fordi den ene eller ander HK-produsenten velger den ene aller ander nettverkskontroller eller ander kontroller på sine HK. Du må ha litt bedre argumenter for å kritisere brikkesett! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg er ekstremt lei disse dårligere NIC's en finner på hovedkort i dag, greit nok at de slenger med noe søppel på et low-end hk til noen få hundrelapper, men og putte halvgode marvell NIC på high-end kort til flere tusen kroner burde vært straffbart. Spesielt når en finner disse kontrollerne på hk ment for profesjonell bruk, som feks asus sine WS kort. Burde da ikke koste dem så alt for mye og slenge på et ok NIC fra feks. Intel? Her burde hovedkortprodusentene se mot hk en finner i maskiner ment mot bedriftsmarkedet fra feks. HP, DELL og lignende. I disse maskinene finner en ofte gode NIC fra feks. Intel. Heldigvis for oss forbrukere kan en få kjøpt gode Intel Gbit pci-e NIC til ikke så mange hundrelapper. Har selv tenkt til og gå helt og holdent over til kvalitets NIC i de pcene som jeg bruker aktivt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det er litt drøyt å kritisere X58, bare fordi den ene eller ander HK-produsenten velger den ene aller ander nettverkskontroller eller ander kontroller på sine HK. Du må ha litt bedre argumenter for å kritisere brikkesett! Da får man finne noe annet å kritisere for Pris vs. kvalitet er en god start. Er ikke noe bedre kvalitet på disse enn på de beste AM2+-HK'ene, som koster MYE mindre. Du må gjerne vise oss hva på utstyrlista osv som forsvarer prisen på disse kortene. Lovlig mye ekstra man må betale for å få 2 ekstra minneslotter og støtte for SLI. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Det er litt drøyt å kritisere X58, bare fordi den ene eller ander HK-produsenten velger den ene aller ander nettverkskontroller eller ander kontroller på sine HK. Du må ha litt bedre argumenter for å kritisere brikkesett! Jeg kritiserer ikke brikkesettet , ei heller andre her. Intel har tydligvis ikke noen "egen" PHY chip å tilby til onboard builders bruk koplet til sin ICH/IO-hub i P35/P45/X38/X48/X58 desktop brikkesettene , ellers ville vel noen produsenter ha implementert dette. Centrino plattformene til laptops er annerledes slikt sett. Det jeg og andre kritiserer er hovedkort produsentenes valg av onboard nic chip - ikke selve X58 brikkesettet. Endret 8. november 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) For nå har vi bare 3 produsenter med X58 på prisguide. Spesifikasjonen på Abit, FOX+, EVGA og flere store og små X58-kortene er ikke kjent enda. Det er godt mulig at noen av disse vil slenge inn andre komponenter og kanskje vi ser noen bedre NIC også, hvem vet. X58 er en overlegen plattform, med sine overlegne egenskaper på en rekke mye viktigere saker. Man bør vær forsiktig med å svartmales X58 med slike bagateller som en NIC som det går an å kjøpe en add-on kort for kr. 300. EDIT: La oss heller prate om den overlegne RAM-ytelse, CPU ytelse, overklokiing, osv... på X58 som ikke kan oppgraderes med add-on kort. Endret 8. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 For nå har vi bare 3 produsenter med X58 på prisguide. Spesifikasjonen på Abit, FOX+, EVGA og flere store og små X58-kortene er ikke kjent enda. Det er godt mulig at noen av disse vil slenge inn andre komponenter og kanskje vi ser noen bedre NIC også, hvem vet. What? Skulle ikke Abit slutte å produsere Hovedkort? Lenke til kommentar
Professional Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvem bryr seg som det er marvell *facepalm* Til vanlig bruk spiller det ingen rolle Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvem bryr seg som det er marvell *facepalm* Til vanlig bruk spiller det ingen rolle Jeg har ikke hørt noe om det ennå, men de vil sikkert komme med ett par kort før eller senere. X58 er for stor og Abit kan ikke overse den, de er litt smartere enn så. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Samy quota feil Siden de med en gang kuttet ut x38-biten er jeg litt skeptisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvem bryr seg som det er marvell *facepalm* Til vanlig bruk spiller det ingen rolle Hva er "vanlig bruk"?, jeg kan jo argumentere for at kjøre ting fra en filserver er like vanlig som overklokking. Disse tppkortene er vel heller ikke noe godt kjøp til "vanlig bruk" i alle tilfeller. AtW Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 For nå har vi bare 3 produsenter med X58 på prisguide. Spesifikasjonen på Abit, FOX+, EVGA og flere store og små X58-kortene er ikke kjent enda. Det er godt mulig at noen av disse vil slenge inn andre komponenter og kanskje vi ser noen bedre NIC også, hvem vet. X58 er en overlegen plattform, med sine overlegne egenskaper på en rekke mye viktigere saker. Man bør vær forsiktig med å svartmales X58 med slike bagateller som en NIC som det går an å kjøpe en add-on kort for kr. 300. EDIT: La oss heller prate om den overlegne RAM-ytelse, CPU ytelse, overklokiing, osv... på X58 som ikke kan oppgraderes med add-on kort. Hvordan kan du påstå at X58 er overlegen på overklokking når man ikke kan teste CPUene på andre brikkesett? Jeg lanserer 790FX som et MYE bedre overklokkingschipset. Standard HTT er 200MHz på dual cores. MSI sitt 790FX/SB750 har vært kjørt på over 500 MHz, dvs 150% OC. Prøv 150% over stock på X58. Tri-channel er jo fint, men får man masse ekstra ytelse i dagligdagse applikasjoenr av det? CPU-ytelsen skal vel ikke chipsettet få så mye ære for, ligger vel mest i prosessoren akkurat det... og overlegenhetsgraden er heller diskutabel, har det vist seg. Personlig syns nå jeg at nettverk er relativt viktig, hvertfall siden målgruppen til disse kortene er gamere også - som ifølge andre som har mer peil enn meg har svært god nytte av en god kontroller. At raid-kontrollerne bør fungere slik produsentene lover, uten store problemer, er også noe man bør forlange. Om jeg tolket diverse klager rett, så er ikke disse Marvell-kontrollerne til å stole på - uten at jeg ahr noen førstehåndskjennskap til RAID-problematikk selv. Hva annet vesentlig er det som gjenstår nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå