Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke påta meg en rolle som ASUS-forvarer. Det kommer sikker flere tester og vi får se hva andre sier om ASUS P6T. Jeg personlige har gode erfaringer med flere ASUS kort og synes det er litt urettferdig når flere henger seg på bagateller for å avvise ASUS blankt.

Gidder ikke avvise ASUS, men de har noen irriterende mangler ofte, som får meg til å se til andre merker (DFI). I DFI-BIOSer kan man også endre en access-sak til IDE-harddisker. Det har man ikke kunnet på NOEN av ASUS-kortene jeg har sett. Rimelig slapt, og gidder jo ikke kjøpe ny OS-disk fordi HK-produsenten ikke tar med en sånn enkel filleting? For all del, dette kortet er sikkert godt over middels, men noen vinner er det garantert ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ikke påta meg en rolle som ASUS-forvarer. Det kommer sikker flere tester og vi får se hva andre sier om ASUS P6T. Jeg personlige har gode erfaringer med flere ASUS kort og synes det er litt urettferdig når flere henger seg på bagateller for å avvise ASUS blankt.

Det er vel ikke mange her som sier at kortet er dårlig, men kritiserer det faktum at karakteren det får ser ut til å være basert på litt spett grunnlag, og litt blindet av at nye ting er "veldig blanke og skinnende". Det er sikkert et godt kort, men på ingen måte noe bedre enn kort han har testet før, som ikke har fått slik karakter....

:p

Men det ender vell opp med billige Marvell kontrollere dette kortet også?

I kjent asus-stil kan du vel regne med søppelkontrollere ja.

AtW

Lenke til kommentar

De to er vel ikke en god definisjon på "mange", men de har helt legitime argumenter, og det er helt klart noe som kommer til å bli bemerket av andre nettsider. Om disse kontrollerene er forbedret eller samme som tidligere, så bør dette uansett undersøkes nøye i en seriøs test, og iallefall kommenteres av testeren...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jeg har hatt flere Asus kort, og har alltid vært kjempe fornøyd med stabilitet på disse. Asus lager Kjempe fine HK, mener jeg.

Jeg har ikke fått noe problemer med ethernet-kontrollere ennå, og raid-støtte har jeg ikke hatt bruk for heller. Men jeg har hatt bruk for en stabil overklokking plattform, og Asus har ikke skuffet meg ennå.

Du som hevder at Core i7 920 knuser QX770 må jo også vite at Marvell kontrollerne blir grust så til de grader?

Bare sjekk Toms Hardware sin sammenligning av RAID-kontrollere, ICH9R brikken til Intel har dobbelt så god ytelse?

Både Gigabyte sine Realtek kontrollere og ASUS sine Marvell kontrollere sliter stort, har noen her sett båndbredde tester av Marvell Ethernet kontrollerne? På ingen måte perfekt overhode..

Guru3D tar jo ikke høyde for slike ting i sine tester i det hele tatt, det er det de færeste som gjør faktisk.

Hvor ofte ser du kontrollerene på hovedkortene testet? Om de mot all formodning skulle tester RAID kontrolleren så blir det gjerne sørbrikken som blir testet og ikke ASUS sine Marvell kontrollere, og testing av ethernet ser vi vell strengt tatt aldri?

Søk opp tester av ASUS sine Marvell kontrollere og se hvor svake de faktisk er, at noe sånt kan sitte på hovedkort til over 3'000kroner er rett og slett lureri av ASUS som selger mye utelukkende på navn og utseende..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Jeg har hatt flere Asus kort, og har alltid vært kjempe fornøyd med stabilitet på disse. Asus lager Kjempe fine HK, mener jeg.

Jeg har ikke fått noe problemer med ethernet-kontrollere ennå, og raid-støtte har jeg ikke hatt bruk for heller. Men jeg har hatt bruk for en stabil overklokking plattform, og Asus har ikke skuffet meg ennå.

Du som hevder at Core i7 920 knuser QX770 må jo også vite at Marvell kontrollerne blir grust så til de grader?

Bare sjekk Toms Hardware sin sammenligning av RAID-kontrollere, ICH9R brikken til Intel har dobbelt så god ytelse?

Både Gigabyte sine Realtek kontrollere og ASUS sine Marvell kontrollere sliter stort, har noen her sett båndbredde tester av Marvell Ethernet kontrollerne? På ingen måte perfekt overhode..

Guru3D tar jo ikke høyde for slike ting i sine tester i det hele tatt, det er det de færeste som gjør faktisk.

Hvor ofte ser du kontrollerene på hovedkortene testet? Om de mot all formodning skulle tester RAID kontrolleren så blir det gjerne sørbrikken som blir testet og ikke ASUS sine Marvell kontrollere, og testing av ethernet ser vi vell strengt tatt aldri?

Søk opp tester av ASUS sine Marvell kontrollere og se hvor svake de faktisk er, at noe sånt kan sitte på hovedkort til over 3'000kroner er rett og slett lureri av ASUS som selger mye utelukkende på navn og utseende..

Vil denne dårlige Ethernet-brikke-kvaliteten ødelegge for f.eks. gamere? Tenker da på ping og den type ting.

Lenke til kommentar
Vil denne dårlige Ethernet-brikke-kvaliteten ødelegge for f.eks. gamere? Tenker da på ping og den type ting.

Sitter å bruker Marvell til spilling, siden jeg har lånt bort nettverkskortet, og kan si med engang at denne onboard kontrolleren er mye svakere, ofte packetloss og høyere ping. Ikke imponerende mao...

Lenke til kommentar

Sitter å bruker Marvell til spilling, siden jeg har lånt bort nettverkskortet, og kan si med engang at denne onboard kontrolleren er mye svakere, ofte packetloss og høyere ping. Ikke imponerende mao...

Da får jeg handle inn noe eksternt ;)

Her må det jo være en enkel vei til suksess for HK-produsenter - bruk et par ekstra hundrelapper på en kontroller, lag et gaming-appeal-look, og folk vil kjøpe som gale når det reklameres for lavere og mer stabil ping.

Lenke til kommentar
Uansett hvordan det har vært i fortiden, nå den første review på Asus' nye HK, GURU 3D konkludere med at den er "nesten perfekt" og "elskverdig" og har fått "Best hardware award". Og dette skal være "main stream" kortet og jeg lurer på hva de kommer til å si om Asus Rampage II Extreme.

"So let me close this verdict right here and now, .... dang, it's close to being perfect. Have you ever heard me say that before in a review? Yeah, me neither.

Extremely recommended. Best hardware award granted. Lovely."

ASUS P6T DeLuxe review - X58 motherboard

Og som vanlig er det en overfladsik test som mer eller mindre kun ser på klokking og hvor mange porter kortet har. Greit nok for de som klokker, men for oss som er opptatt av litt andre ting er hovedkortanmeldelser flest labre greier. Jeg har selv mange ASUS-kort, også nye, og blant irritasjonsmomentene er: 1. Dårlige nettkontrollere (om man har litt mere krav enn "å komme på nett") 2. Dårlig diskkontrollere, med elendig raid-støtte, manglende drivere til alternative os, og andre problemer. 3. PCIe-slots om ikke fungerer med anent enn skjermkort, eller bare fungerer med andre ting om man kjører det i spesielle kombinasjoner eller oppsett. 4. dårlig støtte for å blande minne fra flere forskjellige produsenter. Jeg driter i hvordan et hovedkort klokker, jeg vil at det skal fungere bra, og ha bra komponenter.

AtW

Guru3D og [H]Enthusiast er 2 seriøse aktorer med gjennomgående bra tester. Disse begge skryter av ASUS P6T uten noen reservasjoner. Du bør ikke avvise disse testene så enkelt, med mindre du kan selv vise til andre resultater.

Vi som bryr oss om ytelse og stabilitet, henger ikke oss på overflødige saker som raid støtte og nettkontrollere som skal koble seg til alt inkludert kjøleskapet osv ... . Vi bryr oss først og fremst om stabilitet og oveklokkings egenskaper og her er ASUS uten tvil en konge, mener jeg.

Man ser jo fint i testen at de ikke har tatt noe hensyn til tingene jeg snakker om i testen.

At du bryr deg om klokking er fint for deg, da er det mange gode tester, problemet er at vi som bruker PCen til litt andre ting knapt nok får tak i saklige anmledelser. Det er vel ikke så vansklig å skjønne at alle ikke bruker PCer likt, og at tester burde ta hensyn til dette?

AtW

Lenke til kommentar
Er det så mange ulike kontrollere som kommer på "vanlige" hovedkort? Såvidt jeg kan huske er det (for SATA) kontrolleren som er innbygd i chipset + en SIL3132-chip som er det vanlige, evt uten SIl3132.

Forøvrig er det vel servere som trenger gode raid-kontrolelre, huttemegtu hvor dyre HK hadde vært om ALT skulle vært high-end. SIkkert fint med en Highpoint Rocketraid 35xx integrert, men gidder ikke betale 3 høvdinger ekstra for det. Da er det bedre å kjøpe en "løst", nok av slotter å slenge den i (bortsett fra dette ASUS-kortet).

Desverre er det vanlig med søppel ja, ihvertfall på HD-kontrollere, men mange har bedre nettverk enn ASUS, og det er noen forskjellig typer HD-kontrollere som brukes ja.

Ellers finnes det en mellomting mellom et akselerert HW-raid og søplet som finnes i dag, greie kontrollere som kjører raid-beregnigner i software er ikke så dyrt. Intel sine er jo feks ok de. Det er ikke snakk om å ha det høyeste av high-end, men å slippe low-end på et kort som koster 3k.

AtW

Lenke til kommentar
Uansett hvordan det har vært i fortiden, nå den første review på Asus' nye HK, GURU 3D konkludere med at den er "nesten perfekt" og "elskverdig" og har fått "Best hardware award". Og dette skal være "main stream" kortet og jeg lurer på hva de kommer til å si om Asus Rampage II Extreme.

"So let me close this verdict right here and now, .... dang, it's close to being perfect. Have you ever heard me say that before in a review? Yeah, me neither.

Extremely recommended. Best hardware award granted. Lovely."

ASUS P6T DeLuxe review - X58 motherboard

Og som vanlig er det en overfladsik test som mer eller mindre kun ser på klokking og hvor mange porter kortet har. Greit nok for de som klokker, men for oss som er opptatt av litt andre ting er hovedkortanmeldelser flest labre greier. Jeg har selv mange ASUS-kort, også nye, og blant irritasjonsmomentene er: 1. Dårlige nettkontrollere (om man har litt mere krav enn "å komme på nett") 2. Dårlig diskkontrollere, med elendig raid-støtte, manglende drivere til alternative os, og andre problemer. 3. PCIe-slots om ikke fungerer med anent enn skjermkort, eller bare fungerer med andre ting om man kjører det i spesielle kombinasjoner eller oppsett. 4. dårlig støtte for å blande minne fra flere forskjellige produsenter. Jeg driter i hvordan et hovedkort klokker, jeg vil at det skal fungere bra, og ha bra komponenter.

AtW

Guru3D og [H]Enthusiast er 2 seriøse aktorer med gjennomgående bra tester. Disse begge skryter av ASUS P6T uten noen reservasjoner. Du bør ikke avvise disse testene så enkelt, med mindre du kan selv vise til andre resultater.

Vi som bryr oss om ytelse og stabilitet, henger ikke oss på overflødige saker som raid støtte og nettkontrollere som skal koble seg til alt inkludert kjøleskapet osv ... . Vi bryr oss først og fremst om stabilitet og oveklokkings egenskaper og her er ASUS uten tvil en konge, mener jeg.

Man ser jo fint i testen at de ikke har tatt noe hensyn til tingene jeg snakker om i testen.

At du bryr deg om klokking er fint for deg, da er det mange gode tester, problemet er at vi som bruker PCen til litt andre ting knapt nok får tak i saklige anmledelser. Det er vel ikke så vansklig å skjønne at alle ikke bruker PCer likt, og at tester burde ta hensyn til dette?

AtW

Ja, folk har litt forskjellige behov, og de fleste hovedkort er beregnet på å være bra på sitt område, og ikke alt.

Hvis jeg forstår deg riktig, utifra dine krav, du har bruk for en "server bord" og utifra disse kriteriene har du bedømt ASUS' ROG (Republic of Gamers) for å ha "søppelkontrollere" for å kunne oppfylle kravene som en server HK. Har jeg misforstått deg?

EDIT:

Du sier " at tester burde ta hensyn til dette?"

Hvorfor skulle testene bry seg om server egenskaper når kortet er beregnet på overklokkere og de som spiller.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja, folk har litt forskjellige behov, og de fleste hovedkort er beregnet på å være bra på sitt område, og ikke alt.

Hvis jeg forstår deg riktig, utifra dine krav, du har bruk for en "server bord" og utifra disse kriteriene har du bedømt ASUS' ROG (Republic of Gamers) for å ha "søppelkontrollere" for å kunne oppfylle kravene som en server HK. Har jeg misforstått deg?

Problemet er at hovedkort gjerne fokuserer på enten å være billige, eller klokking (ihvertfall i praksis, selv om klistremerket på boksen påstår noe annet), veldig få har saklig IO. Problemet med asus er ikke at det har dårlige kontrollere på noen få kort, men på omtrent alle, også såkalte workstation-kort, som man skulle tro var midt i blinken for gode kontrollere. Serverkort er såklart et alternativ, men de er dyre, har gammel teknologi, og gjerne få slotter og tilkoblinger genrelt.

EDIT: alle hovedkort er ikke beregnet på gamere eller overklokkere. Det er knapt nok noen tester som tar slikt alvorlig.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så du mener at gode kontrollere ikke hører hjemme på gamer og entusiast kort?

Og hva med de av oss som er gamere og overklokkere og samtidig faktisk stiller visse minimumskrav til kontrollere på et kort du betaler blodpris for? Det er overhode ingen grunn til at det skal sitte billige Marvell kontrollere på et hovedkort til 3'500kroner..

Er det ikke viktig for en gamer med gode nettverkskort heller? Er ikke ping vesentlig?

Det der var et passe dumt argument.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Så du mener at gode kontrollere ikke hører hjemme på gamer og entusiast kort?

Og hva med de av oss som er gamere og overklokkere og samtidig faktisk stiller visse minimumskrav til kontrollere på et kort du betaler blodpris for? Det er overhode ingen grunn til at det skal sitte billige Marvell kontrollere på et hovedkort til 3'500kroner..

Er det ikke viktig for en gamer med gode nettverkskort heller? Er ikke ping vesentlig?

Det der var et passe dumt argument.

Det er enda dummere å forvente alt fra et HK, særlig når du forventer server egenskaper på ROG-kortet. Jeg personlig har klart meg fint med "billige Marvell kontrollere" uten å savne noe, ennå. Men hvis du har bruk for bedre kontrollere, da er det ikke så dumt å kjøpe et ekstra ad-on kort.

EDIT:

Ellers kjøp deg et server/workstation-kort som kommer til å koste deg dyrt, nettopp pga. disse kontrollere.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Så du kan ikke forvente annet enn de samme billige kontrollerne på et hovedkort til 3'500kroner som de du får på et til 800kroner?

Vi snakker jo ikke "über" kontrollere her heller, bare enkle kontrollere som faktisk holder et godt nivå?

Så for å få noe som skal være i nærheten av gode kontrollere så skal du måtte punge ut for dyre serverkort?

Som da gjerne attpåtil låser deg til andre prosessorer og har dårlige desktop brikkesett, få PCI-Express porer (om noen i det hele tatt?)

Nå er jo ICH10R sørbrikken til Intel heldigvis god så Marvell SATA / RAID kontrollerne rører jeg aldri, men nettverkskontroller er jo faktisk veldig relevant for en gamer også? Burde da ikke være forbeholdt server kort det? Er jo ikke akkurat dyrt for gode nettverkskontrollere heller..

Lenke til kommentar
Så du kan ikke forvente annet enn de samme billige kontrollerne på et hovedkort til 3'500kroner som de du får på et til 800kroner?

Vi snakker jo ikke "über" kontrollere her heller, bare enkle kontrollere som faktisk holder et godt nivå?

Så for å få noe som skal være i nærheten av gode kontrollere så skal du måtte punge ut for dyre serverkort?

Som da gjerne attpåtil låser deg til andre prosessorer og har dårlige desktop brikkesett, få PCI-Express porer (om noen i det hele tatt?)

Nå er jo ICH10R sørbrikken til Intel heldigvis god så Marvell SATA / RAID kontrollerne rører jeg aldri, men nettverkskontroller er jo faktisk veldig relevant for en gamer også? Burde da ikke være forbeholdt server kort det? Er jo ikke akkurat dyrt for gode nettverkskontrollere heller..

Jeg syns det er rart at et kort i ROG-serien (som er for gamere?) ikke har en god nettverkskontroller (bedre med en god i så måte, enn 2 halvdårlige) når de ligger i det prisleiet de faktisk gjør. Gir ikke mening. BLir som å slenge disse forhatte Marvell-satakontrollerne på et highend serverkort :p

Lenke til kommentar
Hva er det dere savner egentlig nettverkskontrollere? raskere ping eller pong?

Bedre drivere, kanskje spesielt for alternative os, mer funskjonalitet, og ikke minst ekstrafunksjonalitet som fungerer skikkelig (Jumbo-frames, vlan, teaming osv). bedre ytelse, mindre cpu-load, osv.

AtW

Lenke til kommentar
Her må det jo være en enkel vei til suksess for HK-produsenter - bruk et par ekstra hundrelapper på en kontroller, lag et gaming-appeal-look, og folk vil kjøpe som gale når det reklameres for lavere og mer stabil ping.

http://www.hardware.no/artikler/nettverksk...utforelse/27702

Klart at dette kan føre til bedre online gaming opplevelse, men problemer er at denne dingsen koster like mye som et HK. " M1 Killer NIC will set you back anywhere from $220 to around $250" _ link

Det fines flere slike løsninger, men alle er ganske dyre pga. den dyre nettverkskontrollere, og dette vil være en fordyrende faktor i et ROG-HK, mener jeg. Dette kan kjøpes septra, hvis man føler behovet og har råd til noe så synskt dyrt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...