Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Det er bare x16-spor på Revolution-kortet.
Sånn det burde være på alle kort, enn så lenge de insisterer på å ikke ha åpne slotter om de er fysisk mindre, nå passer ighertfall alle PCIe-kort fysisk i slotten.AtW
Jeg ser mer og mer på nyere kort at produsentene ikke setter en "bakende" på PCI-Express-slotene som er mindre enn x16 - dvs at kort i alle størrelser passer.

Selv mitt P35 har åpne slotter slik at jeg kan bruke skjermkort i x4 osv, noe jeg har gjort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En åpen løsning med ett par bordvifte kan være en grei og billig løsning. Ellers finnes det mange fine enkel-slott vannblokk også. Uansett her er det muligheter for å bygge CUDA baserte løsninger som kan gi like mange megaflops ytelse som superdatamaskiner i million klassen.
De som driver med frivillige bidrag til GPGPU prosjekter går ut for å bygge best-ytende systemer så billig og strømsparende som overhodet mulig uten at det går utover kvalitet og driftssikkerhet. Eks. er 8800GS kort meget populære da de er klare vinnere på ytelse per krone og watt. Ergo passer vannkjøling veldig dårlig inn i en slik miks når eks. 3*8800GS(som står i min AM2+ maskin) alene har kostet meg kun 1500,- for 3-4mnd siden.

Altså man forsøker hele tiden å optimalisere mot kostnader og miljø samtidig som man får best mulig regnekapasitet for pengene. Derimot er det nok dyre kjøleløsninger for HPC labber hvor de gjerne har tildelte midler.

På hobbybasis så har de med type "lagerhylle farmrom" ofte åpne løsninger i hyller, vi som må kjøre litt mer i våre daglige virkerom, boder ol. må satste på godte vifteløsninger, så i et kabinett har jeg 3*120 og 1*140mm vifter for å holde alle kort under 100C, noe de lett går opp mot.

EDIT:

Det jeg dog er spent på er at dette er CUDAS spede fødsel blant menigmann og jeg gleder meg hemningsløst til å se hvilke nytteapplikasjoner vi kommer til å få for dette etterhvert.

Jeg ser for meg rimelig mange GPU aksellererte løsninger. Hva med GPU aksellerert kryptering og avansert filpakking? Selvf. alle typer rendering, realtime transcoding, enkoding osv?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

6 single slots på det asus kortet.. men du verden hvor nydelig.. bare 16x pcie porter.. Det er så vakkert... sukk.

6x 280GTX eller enda sykere 6x4870x2 kort.. Bra single wc blokker fåes fra Aquacomputer.. Hmm dog en bør vel ha mer enn 3x120mm radiator for å kjøle de beista under full last..

Samt noen vifter for å kjøle baksiden.. så et kabinett med en enorm vifte i døren hadde vøri bra å ha.. Vits i?.. nei, men du verden hvor stilig :D

Og ja Theo, helt enig, rart det ikke har kommet gpu aksellererte løsninger allerede, spesielt når Cuda har verktøy tilgjengelig for kompilering..

Lenke til kommentar
Men det ender vell opp med billige Marvell kontrollere dette kortet også?

I kjent asus-stil kan du vel regne med søppelkontrollere ja.

AtW

Åssen kontrollere er det egentlig dere mener? Ethernet-kontrollerne deres er knall, noe annet har jeg ikke sett etter på HK - de lager vel ikke SATA-kontrollere også?

Marwell sine ethernet-kontrollere er langt fra knall. I aller ebste fall kan jeg være med på middels gode. Disk-kontrollerene jeg har vært borti på Asus-kort har også vært av den labre typen. Med ubrukelig raid-støtte, dårlige drivere og andre problemer.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere Asus kort, og har alltid vært kjempe fornøyd med stabilitet på disse. Asus lager Kjempe fine HK, mener jeg.

Jeg har ikke fått noe problemer med ethernet-kontrollere ennå, og raid-støtte har jeg ikke hatt bruk for heller. Men jeg har hatt bruk for en stabil overklokking plattform, og Asus har ikke skuffet meg ennå.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Men det ender vell opp med billige Marvell kontrollere dette kortet også?

I kjent asus-stil kan du vel regne med søppelkontrollere ja.

AtW

Åssen kontrollere er det egentlig dere mener? Ethernet-kontrollerne deres er knall, noe annet har jeg ikke sett etter på HK - de lager vel ikke SATA-kontrollere også?

Marwell sine ethernet-kontrollere er langt fra knall. I aller ebste fall kan jeg være med på middels gode. Disk-kontrollerene jeg har vært borti på Asus-kort har også vært av den labre typen. Med ubrukelig raid-støtte, dårlige drivere og andre problemer.

AtW

Jeg kan ikke garantere for at de har alt mulig av ekstrafunksjoner, men de Marvell-kontrollerne på NF4/790FX/(alt annet jeg ahr prøvd) koblet seg opp på nett lett som bare det. Broadcom-kontrollern her er derimot bare møkk. Håpløst å finne noe så enkelt som en driver.

Når det gjelder satakontrollere er det vel silicon image-kontrollere stort sett, er det ikke? De er jo elskbare :love: Kan tilogmed plugge i disker mens pcen står på, svært hendig. Det går ikke på de andre kontrollerne jeg har testet ut.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan det har vært i fortiden, nå den første review på Asus' nye HK, GURU 3D konkludere med at den er "nesten perfekt" og "elskverdig" og har fått "Best hardware award". Og dette skal være "main stream" kortet og jeg lurer på hva de kommer til å si om Asus Rampage II Extreme.

"So let me close this verdict right here and now, .... dang, it's close to being perfect. Have you ever heard me say that before in a review? Yeah, me neither.

Extremely recommended. Best hardware award granted. Lovely."

ASUS P6T DeLuxe review - X58 motherboard

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Uansett hvordan det har vært i fortiden, nå den første review på Asus' nye HK, GURU 3D konkludere med at den er "nesten perfekt" og "elskverdig" og har fått "Best hardware award". Og dette skal være "main stream" kortet og jeg lurer på hva de kommer til å si om Asus Rampage II Extreme.

"So let me close this verdict right here and now, .... dang, it's close to being perfect. Have you ever heard me say that before in a review? Yeah, me neither.

Det rare er jo at det skrytes sånn av enkle ting som power og reset-knapp på HK'et. Det har det vært på DFI-kort siden "tidenes morgen". Kan ikke finne noen kjempefeil på det, annet enn at den ene pcie-x16-slotten var ELENDIG plassert. Og å konkludere med at kortet er så kjempebra uten å teste overklokking i nevneverdig grad virker useriøst. Skal de legge lista der tror jeg det blir kort avstand mellom toppkarakterene på de beste kortene.

Lenke til kommentar

Det rare er jo at det skrytes sånn av enkle ting som power og reset-knapp på HK'et. Det har det vært på DFI-kort siden "tidenes morgen". Kan ikke finne noen kjempefeil på det, annet enn at den ene pcie-x16-slotten var ELENDIG plassert. Og å konkludere med at kortet er så kjempebra uten å teste overklokking i nevneverdig grad virker useriøst. Skal de legge lista der tror jeg det blir kort avstand mellom toppkarakterene på de beste kortene.

De som har testet OCing skryter like mye:

"There is not much more to say beyond the P6T is stable, fast, and feature rich. Oh yeah, did we mention being able to run 12GB of RAM easily at DDR3-1600?" - Link

PCie-sporene på ASUS P6T er med villige "feil plassert", tenker jeg. Dette er "main stream" kort og med slike ekstreme egenskapene sine ville hindre salg av high-end kortet Asus Rampage II Extreme, som har har PCie sporene på riktig plass for 3-way SLI.

Lenke til kommentar

Og som vanlig er det en overfladsik test som mer eller mindre kun ser på klokking og hvor mange porter kortet har. Greit nok for de som klokker, men for oss som er opptatt av litt andre ting er hovedkortanmeldelser flest labre greier. Jeg har selv mange ASUS-kort, også nye, og blant irritasjonsmomentene er: 1. Dårlige nettkontrollere (om man har litt mere krav enn "å komme på nett") 2. Dårlig diskkontrollere, med elendig raid-støtte, manglende drivere til alternative os, og andre problemer. 3. PCIe-slots om ikke fungerer med anent enn skjermkort, eller bare fungerer med andre ting om man kjører det i spesielle kombinasjoner eller oppsett. 4. dårlig støtte for å blande minne fra flere forskjellige produsenter. Jeg driter i hvordan et hovedkort klokker, jeg vil at det skal fungere bra, og ha bra komponenter.

AtW

Lenke til kommentar

Og som vanlig er det en overfladsik test som mer eller mindre kun ser på klokking og hvor mange porter kortet har. Greit nok for de som klokker, men for oss som er opptatt av litt andre ting er hovedkortanmeldelser flest labre greier. Jeg har selv mange ASUS-kort, også nye, og blant irritasjonsmomentene er: 1. Dårlige nettkontrollere (om man har litt mere krav enn "å komme på nett") 2. Dårlig diskkontrollere, med elendig raid-støtte, manglende drivere til alternative os, og andre problemer. 3. PCIe-slots om ikke fungerer med anent enn skjermkort, eller bare fungerer med andre ting om man kjører det i spesielle kombinasjoner eller oppsett. 4. dårlig støtte for å blande minne fra flere forskjellige produsenter. Jeg driter i hvordan et hovedkort klokker, jeg vil at det skal fungere bra, og ha bra komponenter.

AtW

Guru3D og [H]Enthusiast er 2 seriøse aktorer med gjennomgående bra tester. Disse begge skryter av ASUS P6T uten noen reservasjoner. Du bør ikke avvise disse testene så enkelt, med mindre du kan selv vise til andre resultater.

Vi som bryr oss om ytelse og stabilitet, henger ikke oss på overflødige saker som raid støtte og nettkontrollere som skal koble seg til alt inkludert kjøleskapet osv ... . Vi bryr oss først og fremst om stabilitet og oveklokkings egenskaper og her er ASUS uten tvil en konge, mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

De som har testet OCing skryter like mye:

"There is not much more to say beyond the P6T is stable, fast, and feature rich. Oh yeah, did we mention being able to run 12GB of RAM easily at DDR3-1600?" - Link

PCie-sporene på ASUS P6T er med villige "feil plassert", tenker jeg. Dette er "main stream" kort og med slike ekstreme egenskapene sine ville hindre salg av high-end kortet Asus Rampage II Extreme, som har har PCie sporene på riktig plass for 3-way SLI.

Om det er med vilje eller ikke gir jo jeg beng i, poenget er at for en bruker er slottene feil plassert. Ergo et solid minus, tri-sli er vel en av de (få) grunnene man har til å velge Nehalem framfor "gammel" teknologi.

...og hvordan kan man si at dette kortet klokekr så bra, klokkeegenskaper er relative. Om alle andre kort klokker bedre er dette kortet dårlig på det området. Skal det forsvare utsagn som sier at det er svært godt til klokking får det være blant de beste, med det utvalget som er i dag topp 2 minst - men helst øverst.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Selv om testene til tider har åpenbare feil eller mangler eller at produktene har manglende kvalitet, så pimper guru3d den nye intel standaren og CPU'ene for allt hva det er verd. Hvorfor, gidder jeg ikke spekulere i engang, men noen seriøs review site har guru3d aldri vært i mine øyne og blir det neppe senere heller.

Det er i allefall mulig å kritisere testene på guru3d, og påvise feil eller mangler, uten å bli sensurert eller bannet. Det samme kan ikke sies om alle review sidene, da jeg senest idag ble bannet for å ha bevist at det var åpenbare feil ved testen av et HD4850x2/4870x2 kort... Det lønner seg ikke å ha mer kunnskap om endel ting enn testeren på enkelte forum ser det ut som.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

AtW

Er det så mange ulike kontrollere som kommer på "vanlige" hovedkort? Såvidt jeg kan huske er det (for SATA) kontrolleren som er innbygd i chipset + en SIL3132-chip som er det vanlige, evt uten SIl3132.

Forøvrig er det vel servere som trenger gode raid-kontrolelre, huttemegtu hvor dyre HK hadde vært om ALT skulle vært high-end. SIkkert fint med en Highpoint Rocketraid 35xx integrert, men gidder ikke betale 3 høvdinger ekstra for det. Da er det bedre å kjøpe en "løst", nok av slotter å slenge den i (bortsett fra dette ASUS-kortet).

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påta meg en rolle som ASUS-forvarer. Foreløpige alle skryter av ASUS P6T, men det kommer sikker flere tester og vi får se hva andre sier om det.

Jeg personlige har gode erfaringer med flere ASUS kort og synes det er litt urettferdig når flere henger seg på bagateller for å avvise ASUS blankt.

EDIT.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke påta meg en rolle som ASUS-forvarer. Det kommer sikker flere tester og vi får se hva andre sier om ASUS P6T. Jeg personlige har gode erfaringer med flere ASUS kort og synes det er litt urettferdig når flere henger seg på bagateller for å avvise ASUS blankt.

Det er vel ikke mange her som sier at kortet er dårlig, men kritiserer det faktum at karakteren det får ser ut til å være basert på litt spett grunnlag, og litt blindet av at nye ting er "veldig blanke og skinnende". Det er sikkert et godt kort, men på ingen måte noe bedre enn kort han har testet før, som ikke har fått slik karakter....

Jeg har selv hatt Asus toppmodell der PCIe nettverkskontrolleren har blitt helt tullerusk og ubrukelig...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...