Gå til innhold

Investering i eiendom


KennethDreyer

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er for tiden student i Australia, samtidig som jeg driver et lite internett-basert firma i Norge. I sommer inngikk jeg en avtale med et selskap som (om ting går som forventet) gjør at jeg kan tjene flere hundre tusen ekstra i året, uten å legge noe særlig med ekstra timer i arbeidet. Fra før av var det forventet en moderat inntekt på ca 100 00 - 150 000 i året. De siste ukene at ting gått meget bra med dette prosjektet og mulighetene er store for at vi når i mål, noe som betyr at jeg vil få en lønnsøkning som vil vare i mange år fremover.

 

Her kommer problemstillingen min inn. Jeg har et ENK dette er registert på. Jeg er også student og kan da bare tjene ca 120 000 i året før det går utover studielånet mitt. Jeg vil selvfølgelig ikke miste dette, da stipendet jeg får trossalt er gratis penger. Jeg har da med andre ord ingenting å bruke pengene på om jeg ikke vil kaste bort penger, noe som igrunn er et luksusproblem. Jeg tenkte da det kunne være lurt å "bruke opp pengene" ved å investere i eiendom.

 

Er dette mulig for meg? La oss si jeg vil omsette for 500 000 neste år (pluss moms).

 

Jeg tar så ut 40 000 i lønn (da er jeg under frikort grensen og slipper skatt!).

Jeg regner med driftskostnadene mine vil bli på et sted mellom 30-50 000 (internettbedrift: hosting, domener, regnskapsfører samt litt kostnader til utvikling/design. Ergo har jeg ingen kontorer, ansatte eller noe annet dyrt).

 

Jeg vil da etter dette sitte igjen med ca 400 000. Vil da lånet være mulig å se på som en utgift? Kan jeg da bare spytte alle pengene inn i lånet (pluss pengene fra utleie av eiendommen) og føre det som en utgift og få tilnærmest null i overskudd, ergo ingenting å skatte av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjer er uaktuelt, da jeg rett og slett ikke har tid til å følge med på den fronten. Fond stoler jeg ikke på og sparing (høyrentekonto) er for gamlinger.

 

Jeg har tenkt tanken på NUF eller AS for å enklere holde styr på hvor mye som tas ut i lønn. Problemet med å kjøpe eiendom som privatperson er jo at leieinntekten da også vil gå på min private økonomi. Jeg kunne egentlig tenke meg å ikke ha mer enn 40 000 i lønn siden jeg da kan kjøre det på frikortet (skattefritt). Tro det eller ei, men jeg er storfornøyd med tilværelsen som fattig student!

 

Hvor enkelt er det å kjøpe eiendom gjennom et AS? Kan jeg persolig gå god for lånet for mitt eget AS?

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt tanken på NUF eller AS for å enklere holde styr på hvor mye som tas ut i lønn. Problemet med å kjøpe eiendom som privatperson er jo at leieinntekten da også vil gå på min private økonomi. Jeg kunne egentlig tenke meg å ikke ha mer enn 40 000 i lønn siden jeg da kan kjøre det på frikortet (skattefritt). Tro det eller ei, men jeg er storfornøyd med tilværelsen som fattig student!

Du kan ikke la være å ta ut lønn med et ENK. Du og foretaket har felles økonomi, og overskuddet beskattes uansett.

 

http://www.adekvat.no/default.aspx?Cid=27045

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...