KennethDreyer Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hei, Jeg er for tiden student i Australia, samtidig som jeg driver et lite internett-basert firma i Norge. I sommer inngikk jeg en avtale med et selskap som (om ting går som forventet) gjør at jeg kan tjene flere hundre tusen ekstra i året, uten å legge noe særlig med ekstra timer i arbeidet. Fra før av var det forventet en moderat inntekt på ca 100 00 - 150 000 i året. De siste ukene at ting gått meget bra med dette prosjektet og mulighetene er store for at vi når i mål, noe som betyr at jeg vil få en lønnsøkning som vil vare i mange år fremover. Her kommer problemstillingen min inn. Jeg har et ENK dette er registert på. Jeg er også student og kan da bare tjene ca 120 000 i året før det går utover studielånet mitt. Jeg vil selvfølgelig ikke miste dette, da stipendet jeg får trossalt er gratis penger. Jeg har da med andre ord ingenting å bruke pengene på om jeg ikke vil kaste bort penger, noe som igrunn er et luksusproblem. Jeg tenkte da det kunne være lurt å "bruke opp pengene" ved å investere i eiendom. Er dette mulig for meg? La oss si jeg vil omsette for 500 000 neste år (pluss moms). Jeg tar så ut 40 000 i lønn (da er jeg under frikort grensen og slipper skatt!). Jeg regner med driftskostnadene mine vil bli på et sted mellom 30-50 000 (internettbedrift: hosting, domener, regnskapsfører samt litt kostnader til utvikling/design. Ergo har jeg ingen kontorer, ansatte eller noe annet dyrt). Jeg vil da etter dette sitte igjen med ca 400 000. Vil da lånet være mulig å se på som en utgift? Kan jeg da bare spytte alle pengene inn i lånet (pluss pengene fra utleie av eiendommen) og føre det som en utgift og få tilnærmest null i overskudd, ergo ingenting å skatte av? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Nedbetaling av lån er ikke en utgift, akkurat som det å låne penger ikke er en inntekt. Lenke til kommentar