KennethDreyer Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hei, Jeg er for tiden student i Australia, samtidig som jeg driver et lite internett-basert firma i Norge. I sommer inngikk jeg en avtale med et selskap som (om ting går som forventet) gjør at jeg kan tjene flere hundre tusen ekstra i året, uten å legge noe særlig med ekstra timer i arbeidet. Fra før av var det forventet en moderat inntekt på ca 100 00 - 150 000 i året. De siste ukene at ting gått meget bra med dette prosjektet og mulighetene er store for at vi når i mål, noe som betyr at jeg vil få en lønnsøkning som vil vare i mange år fremover. Her kommer problemstillingen min inn. Jeg har et ENK dette er registert på. Jeg er også student og kan da bare tjene ca 120 000 i året før det går utover studielånet mitt. Jeg vil selvfølgelig ikke miste dette, da stipendet jeg får trossalt er gratis penger. Jeg har da med andre ord ingenting å bruke pengene på om jeg ikke vil kaste bort penger, noe som igrunn er et luksusproblem. Jeg tenkte da det kunne være lurt å "bruke opp pengene" ved å investere i eiendom. Er dette mulig for meg? La oss si jeg vil omsette for 500 000 neste år (pluss moms). Jeg tar så ut 40 000 i lønn (da er jeg under frikort grensen og slipper skatt!). Jeg regner med driftskostnadene mine vil bli på et sted mellom 30-50 000 (internettbedrift: hosting, domener, regnskapsfører samt litt kostnader til utvikling/design. Ergo har jeg ingen kontorer, ansatte eller noe annet dyrt). Jeg vil da etter dette sitte igjen med ca 400 000. Vil da lånet være mulig å se på som en utgift? Kan jeg da bare spytte alle pengene inn i lånet (pluss pengene fra utleie av eiendommen) og føre det som en utgift og få tilnærmest null i overskudd, ergo ingenting å skatte av? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Nedbetaling av lån er ikke en utgift, akkurat som det å låne penger ikke er en inntekt. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Så hva er det beste man kan putte pengene i om man ønsker at minst mulig av det skal gå til staten og man ikke har behov for lønn selv de neste årene, men bare ønsker at det skal bygges og spares? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Aksje/rentefond. Med unntak av eventuel formuesbeskatning så kommer ikke gevinsten til beskatning før du realiserer, og da får du skjermingsfradrag. Lenke til kommentar
Joakimmo Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Du kan eventuelt opprette et firma hvor du kjøper og selger aksjer. og pengene du tjener forblir i firmaet så slipper du å skatte dem, men når du tar dem ut av firmaet må du skatte dem. Jeg er bare 15 år, ikke skyt meg Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Aksjer er uaktuelt, da jeg rett og slett ikke har tid til å følge med på den fronten. Fond stoler jeg ikke på og sparing (høyrentekonto) er for gamlinger. Jeg har tenkt tanken på NUF eller AS for å enklere holde styr på hvor mye som tas ut i lønn. Problemet med å kjøpe eiendom som privatperson er jo at leieinntekten da også vil gå på min private økonomi. Jeg kunne egentlig tenke meg å ikke ha mer enn 40 000 i lønn siden jeg da kan kjøre det på frikortet (skattefritt). Tro det eller ei, men jeg er storfornøyd med tilværelsen som fattig student! Hvor enkelt er det å kjøpe eiendom gjennom et AS? Kan jeg persolig gå god for lånet for mitt eget AS? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg har tenkt tanken på NUF eller AS for å enklere holde styr på hvor mye som tas ut i lønn. Problemet med å kjøpe eiendom som privatperson er jo at leieinntekten da også vil gå på min private økonomi. Jeg kunne egentlig tenke meg å ikke ha mer enn 40 000 i lønn siden jeg da kan kjøre det på frikortet (skattefritt). Tro det eller ei, men jeg er storfornøyd med tilværelsen som fattig student! Du kan ikke la være å ta ut lønn med et ENK. Du og foretaket har felles økonomi, og overskuddet beskattes uansett. http://www.adekvat.no/default.aspx?Cid=27045 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå