Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte sørover for utdanning - tips?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en snart 19 år gammel gutt som til våren 09 skal flytte sørover i norge for å begynne lærlingtid innen grafisk design. Jeg vurderer foreløbig å flytte til et av distriktene rundt oslo, ettersom de stedene er både mer tilgjengelig tilknyttet hovedstaden, og trolig større mulighet for å få lærlingplass der.

Jeg har foreløbig vurdert: Fredrikstad, Sarpsborg, Askim, Moss etc. Men også Trondheim som nødløsning, ettersom jeg helst ønsker å bo på østlandet. Jeg har ved en tidligere annledning bodd 6 år på østlandet før jeg flyttet nordover, men ønsker å flytte sørover igjen.

Vil hovedsaklig få et bortebostipend, lærlinglønn og en evt deltidsjobb. Noe som vil gi en grei månedsinntekt på mellom 7.000 - 10.000.

Har en veninne som også vurdere å flytte sørover, men er litt skeptisk ettersom gutter er gutter, og skulle jeg for eksempel rive med meg en av motsatt kjønn hjem, ville jo dette kunne skape pinlige situasjoner. Jeg er også av natur avhengig av å ha det ryddig rundt meg.

Noen tips / erfaringer noen ønsker å dele meg meg?

Mvh Luuund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg flyttet selv til Oslo som 19-åring, og har bare positive erfaringer. Må vel si at Oslo er eneste byen i Norge (sorry, Trondheim og Bergen), med tilbud både faglig og sosialt som overgår alt annet du finner i landet.

Prøv å finn en liten leilighet sentralt i Oslo foran en større eller billigere usentralt eller utenfor byen, da kaster du ikke bort tiden på reise. Dersom du kan dele med noen, er det er stor fordel, da en større leilighet for flere gir lavere pris for hver enn dersom du skal leie en liten selv. Ikke forvent at det skal bli som i Friends :D

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Jeg flyttet selv til Oslo som 19-åring, og har bare positive erfaringer. Må vel si at Oslo er eneste byen i Norge (sorry, Trondheim og Bergen), med tilbud både faglig og sosialt som overgår alt annet du finner i landet.

Prøv å finn en liten leilighet sentralt i Oslo foran en større eller billigere usentralt eller utenfor byen, da kaster du ikke bort tiden på reise. Dersom du kan dele med noen, er det er stor fordel, da en større leilighet for flere gir lavere pris for hver enn dersom du skal leie en liten selv. Ikke forvent at det skal bli som i Friends :D

hehe,skjønner :p har hørt at Trondheim er en knall plass å utdanne seg, men ønsker ikke å bo inne i selve oslo, helst et sted utenfor, skal jo gå lærlingtid, ikke skole. Men å bo sammen med noen av motsatt kjønn er vel kansje ikke noe sjakktrekk som venner? Lettere at d oppstår konflikter?

Lenke til kommentar
Konflikter vil det oppstå nesten uansett. Om dere har adskilte soverom, definerte oppgaver og "regler" kan ikk jeg se problemet med det. Jeg ville gitt det et forsøk :)

Kansje sant. Men får se hvor man får lærlingplass. Bosted er fullt avhengig av lærlingplass ;p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

et par uker siden forrige aktivitet i tråden, men sparker liv i den.

Kan komme med min oppfatning av østfoldbyene som eks østfolding:

Fredrikstad: Byen i østfold med desidert mest liv, og beste handlemuligheter. Trafikksituasjonen er et minus, men det skal bedres på sikt. Ok muligheter for å komme seg til Oslo, Sarpsborg og Halden. Trolig også den dyreste byen å bo i i Østfold. Høgskolen har avdeling for helsefag her, og ingeniørene følger etter neste høst er det vell.

Sarpsborg: Helt grei by å bo i, men havner litt i skyggen av Fredrikstad når det gjelder uteliv og fritidsaktiviteter. sosialt for deg som er ung, vil jeg si det er et minus at de snart ikke har studenter lenger. pluss for beliggenhet ved E6, og gode muligheter for å komme seg rundt i fylket og til Oslo.

Askim: mulig de har bystatus, men dette er et trøtt lite tettsted som nevnt tidligere i tråden.

Moss: Kortest vei til oslo av østfoldbyene. har vært veldig lite i moss. mosselukta er forresten mer eller mindre borte, så ikke tenk på det.

Har lyst til å legge til Halden til listen din. trivlig liten by ved svenskegrensen. størstedelen av høgskolen i østfold ligger her også. kort vei til sverige gir lavere bokostnader. riktignok litt lenger til oslo enn de andre byene.

Vurdert Tønsberg og Sandefjord på den andre siden av oslofjorden?

Lenke til kommentar

Jeg kan dytte inn litt info om Moss. Det er en liten soveby på smertegrensa i avstand fra Oslo for mange pendlere. Byen begynner å vokne litt til liv nå, men ligger et stykke bak Fredrikstad og Sarpsborg når det kommer fasiliteter og liv. Mosselukta eksisterer enda, men kommer mer periodevis. Den er i stor grad erstattet av fyllinga (skyt idioten som regulerte et område tett på byen til fylling), så pass på beliggenhet der du skal bo.

Prismessig har Moss ligget litt under de større byene, men nærheten til Oslo har gjort at dette har jevnet seg mer eller mindre ut. Vi er lengt unna noen høgskole, men nærme nok Oslo til at det ikke er noe problem. Lesing på toget fungerer faktisk ganske bra, og man får klemt inn en del sider om man er strukturert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...