IdaN Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hva kommer det av at MP er så utrolig viktig om dagen? Jeg prøvde å kjøpe meg nytt kamera her om dagen. Og stort sett det jeg fikk vite, var hvor mange MP det hadde. Selv er mitt gamle kamera på "bare" 5 MP - og det er helt perfekt til mitt bruk. Det tar klare, fine bilder. En kamerat at meg hadde et med mange flere, og når vi sammenliknet, så fant vi ut at mitt var langt bedre. Derfor er jeg ikke så veldig opptatt av dette. Så hvorfor dette maset om MP? Er det ikke andre ting som er viktigere? Jeg bare undrer meg.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Endelig en forbruker som har skjønt det. Du har helt rett i at det er evindelig mas om Megapiksler. Noe som går utover generell bildekvalitet. Dette gjelder særlig kompaktkameraer som har en liten bildebrikke. Ulempen med veldig mange MP er flerfoldige: - Store filer. - Mye støy på høy ISO (noen man trenger når det er lite lys) - Optikken klarer ikke å henge med (har ikke oppløsning i forhold til antall MP). Skylden bør vel deles mellom Overivrige markedsførere, teknologi-kåte datanerder og uvitende kunder. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg vil føye til flere ulemper: - Mindre dynamikk i fargene (høylys blir fortere utbrente og mørke områder fortere grøtete på grunn av mindre kondensatorer per pixel på bildebrikken) - Tregere seriebilder fordi bildeprosessoren i kameraet får flere megapixler å kverne gjennom for hvert bilde - Tregere overføring til PC og tregere sending via epost og lignende på grunn av større filer - Lavere batterikapasitet (målt i antall bilder per lading) fordi bildeprosessoren må jobbe lengre for hvert bilde Skylden bør nok også legges på selgere i elektrokjeder med for lite kunnskap om kameraer. Det er skremmende ofte de bruker megapixler som skala for bildekvalitet i stedet for skala for antall pixler. Bildekvalitet og megapixler er som du har opplevd, to forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå