kokkelimonke Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Har sett litt rundt på postene her og også lest endel på fagplanene til de forskjellige ingeniørhøyskolene og jeg ønsker å legge frem et spørsmål som dere gjerne kan avkrefte, delvis bekrefte eller hva dere ønsker Jeg har gått grunnkurs Elektrofag, VKI Elektronikk og VKII Data og kontor samt vært lærling på en stor IT-avdeling og jobber nå som IT-konsulent på en relativt stor IT-avdeling. Har vært borti ganske mye og føler jeg er "i rute" utdanningsmessig. Bortsett fra at jeg ikke har papirer på alt jeg kan. Når jeg da leser over fagplanen til en ingeniørhøyskole ser jeg at de har veldig mye av de samme fagene som jeg hadde både på grunnkurs og VKI. Grunnleggende digitalteknikk, grunnleggende PC-arkitektur, Operativsystemer etc.. samtidig er 3.året et år hvor man spesialiserer seg (utifra hva jeg kan se) slik at der er det vel litt mer avansert. Men er det slik at en ingeniørutdannelse i praksis egentlig ikke har noe for seg for min del? Rent bortsett fra tittelen man får og også muligheten til å gå videre på skole igjen? Såklart også det at man får papirer på det man kan.. Førsteinntrykket mitt var at fagplanen egentlig ser litt "spinkel" ut, for jeg har alltid sett på ingeniører som noen med høy utdannelse. Hva sier dere? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Dataingenør er en ganske høy utdannelse ja, skal kansje på forkurs selv neste år. Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Ja, men har du gått Elektronikk f.eks på videregående? Jeg har liksom jobbet i 5 år etter videregående og jeg syns ikke den så så fantastisk ut på papiret Men lurer på i praksis liksom.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 har ikke gått elektronikk men går IKT Driftsfag nå (zzz) og for oss så kan data er nok ikke utdanningen "så kravstor". Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Hei. Har selv gått grunnkurs elektro, VKI elektronikk og VKII Audio/Video. Har nå gjennomført 3 års ingeniørutdannelse, og holder nå på med siv.ing utdanning (+ 2 år). Jeg angrer ikke et sekund på det. Har selv jobbet i 3 år med data/elektronikk før jeg begynte slik at jeg hadde noenlunde det samme som deg. Føler ikke at det er noe overlapp. Noe elektronikk greier er kanskje overlapp men det er så overfladisk uansett så det er ikke så farlig. Du vil f.eks tjene veldig i fysikken på at du kan elektronikk. Det jeg har lært som jeg kunne er blant annet mye matte som jeg ikke viste fantes, programmering, alt mulige standarder innenfor data(protokoller osv). Systemutvikling(hvordan planlegge å utvikle programmer som blir en suksess) Du får heller spørre hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Har du vurdert en sivilingeniørutdanning innen data? Jeg har ikke gått elektronikk, og vet ikke hva man lærer der, men antar at du vil få en mer avansert utdannelse på siv.ing. Går forøvrig 1. siv.ing datateknikk ved NTNU. Mye matte. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Når jeg da leser over fagplanen til en ingeniørhøyskole ser jeg at de har veldig mye av de samme fagene som jeg hadde både på grunnkurs og VKI. Grunnleggende digitalteknikk, grunnleggende PC-arkitektur, Operativsystemer etc.. samtidig er 3.året et år hvor man spesialiserer seg (utifra hva jeg kan se) slik at der er det vel litt mer avansert. Men er det slik at en ingeniørutdannelse i praksis egentlig ikke har noe for seg for min del? Rent bortsett fra tittelen man får og også muligheten til å gå videre på skole igjen? Såklart også det at man får papirer på det man kan.. Førsteinntrykket mitt var at fagplanen egentlig ser litt "spinkel" ut, for jeg har alltid sett på ingeniører som noen med høy utdannelse. Hva sier dere? Forskjellen, selv om fagene heter det samme, er at på ingeniørutdanningen skal fagene bygge på det grunnlaget du har i matematikk og realfag, og man får dermed en bedre forståelse for hva som "ligger bak". Litt flåsete kan man si at det er som å bare lære å kjøre bilen, eller å vite hvordan den fungerer. Elektrofag er et veldig godt eksempel, her er matematikk veldig anvendelig når man kommer opp på et visst nivå. Det er nesten sånn at man på vgs "lærer å trekke kabel" i forhold. Det er ikke for å erte på meg noen jeg sier dette, men for å illustrere hvor anvendelig matematikk faktisk kan være, og hvor viktig den er for å få forståelsen bak ting. Det kan være en fordel å ha gått yrkesfag før man begynner på ingeniøren, men i noen tilfeller kan det også virke i motsatt retning, ved at man må lære seg av med uvaner og snarveier man har lært inn på vgs. (Av egen erfaring) Folk med matematikkutdanning er, tro det eller ei, noen av de mest anvendelige man finner, selv om de egentlig kan kun matte. Dette fordi de har en bakgrunn som gjør dem i stand til å enkelt sette seg inn i nærmest hva det skal være. Det er dette prinsippet ingeniørutdanningen bygger på, hvordan det følges opp på skolene kan diskuteres. Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Matte/fysikk skremmer meg litt Jeg klarer jobben jeg gjør veldig bra uten all matten og fysikken. Men selvfølgelig, jeg ser faren for å stagnere på et visst punkt så en videre utdannelse er nok noe jeg tenker på.. Hva er forskjellen på siv.ing og vanlig ingeniør da? Har alltid vært veldig sånn "lære megselv ting" og har klart meg veldig bra slik. Men nå når jeg har blitt eldre og folk rundt meg tar faste utdannelser og data er mer populært ser man jo at flere og flere kan det samme. Slik at å "vite hva som ligger bak" blir mer og mer viktig.. Jaja.. mye fjas fra meg her Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Ingeniør er 3 år, siv.ing er i utgangspunktet 5. Man kan ved noen studier ta en treårig ingeniørutdanning, for så å bygge på til sivilingeniør med 2 år til (2+3=5 ). Ved NTNU er det litt annerledes lagt opp, da siv.ing sees på som et mer helhetlig studium uten avsluttede moduler. Mao. har du gått 4 år og slutter er du ingenting... Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 har ikke gått elektronikk men går IKT Driftsfag nå (zzz) og for oss så kan data er nok ikke utdanningen "så kravstor". haha ! går det selv! zzzz Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Kan ialfall si deg en ting at kravene ved NTNU (arbeidsmengde) kan skremme vannet av de fleste. Ved høyskolen hadde jeg ikke noe problemer med å ta opptil 35 vektall på 1 år, mens her på NTNU så sliter jeg med å ta bare noe få vektall ekstra. :o Matte kan være gøy når man får det til. Tar du siv ing så må du regne med at du holde på med matte tilsammen i 1 år. (4 mattefag + statistikk, optimering, linær algebra osv) Men husker jeg noe av det..... Lenke til kommentar
CD Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Hva er forskjellen på siv.ing og vanlig ingeniør da? Siv.ing er 2 år lengre og noe må de jo putte inn i de 2 årene , så det er en høyere utdanning enn ingeniør. Ville absolutt ha tenkt på siv.ing når du først går den veien, du vil iallefall oppdage at de to siste årene betaler seg mye bedre lønnsmessig i forhold til de 3 første (Tar da utganspunkt i hva du faktisk driver med nå og tidligere utdanning) Lenke til kommentar
Darth_Maul Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg går også IKT Driftsfag. Det er "farlig" å gå et så "kravstort" skoleår. Jeg har blitt så sløv i løpet av året jeg, lurer på hvordan det går til neste år, da jeg har tenkt å gå allmen påbygning ? Lenke til kommentar
Layne Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 matte En liten trøst: matten og realfagene blir mye mer inspirerende og lettere å jobbe med når du bruker dem til noe fornuftig... På videregående og innføringskursene kan være veldig lite anvendelige, og blir fort kjedelig. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Kanskje det hadde lønnet seg å faktisk lære noe på VK1 IKT isteden for å late seg å tro at alle andre skal gjøre arbeidet for deg? Samtidig som du ler av lærerne og tror at alle bare spiller og klager over at det er "så slapt her"?? -LioKaiser. Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 En liten trøst: matten og realfagene blir mye mer inspirerende og lettere å jobbe med når du bruker dem til noe fornuftig... På videregående og innføringskursene kan være veldig lite anvendelige, og blir fort kjedelig. Enig. Selv om matten ved NTNU til tider er tung å komme gjennom, er det inspirerende når du oppdager at du faktisk får direkte bruk for matten i programmering bl.a Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 I tillegg til faglig forskjell: - Ingeniør er en tittel/et yrke. - Siv.ing. er i tillegg en akademisk grad. (I praksis: enhver idiot kan KALLE seg "ingeniør", men du kan bli retslig forfulgt for å kalle deg siv.ing. hvis du ikke er det.) Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 (I praksis: enhver idiot kan KALLE seg "ingeniør", men du kan bli retslig forfulgt for å kalle deg siv.ing. hvis du ikke er det.) Høgskoleingeniør og Sivilingeniør er beskyttede titler. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Du får betalt for det du vet , ikke det du kan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå