Thomas B Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Dattern min, som blei 13 år nå i høst, sparer penger til et speireflekskamera. Etter som hun skal kjøpe selv er hun ute ett billig nybegynnerkamera for å lære seg fotografering. Noen gode tips for å hjelpe en heller uviten pappa. Hva bør hun kjøpe? Thomas Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Dattern min, som blei 13 år nå i høst, sparer penger til et speireflekskamera. Etter som hun skal kjøpe selv er hun ute ett billig nybegynnerkamera for å lære seg fotografering. Noen gode tips for å hjelpe en heller uviten pappa. Hva bør hun kjøpe? Thomas Tja du kan jo bruke denne: https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=54 Her finner du bla disse som er å annbefale. Canon EOS 450D Canon EOS 400D Canon EOS 1000D Nikon D40 Nikon D60 Olympus E-420 Olympus E-520 Kunne gjordt lista enda lengre,men generelt kan en si at alle er bra kamera og gir flotte bilder, så det blir mere å velge det kamera en liker best. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Vil foreslå at du også tar med Pentax K-m, Pentax K200D , Sony A200 og A300 i listen. Hun bør kjenne litt på kameraene fordi det er store variasjoner i grepet på de; og et dårlig grep kan øelegge dagen din ... Tom Endret 2. november 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jepp,som jeg sa kunne lista gjøres lengre Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Ville ikke valgt D40 eller D60... D80 eller 400D/450D vil være sikre stikk, olympus/pentax/sony gir meg ikke godfølelsen, grunnen er ukjent... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Også er det lurt og se om det er noen som har eldre speilrefleks "de med film" i nærmeste vennekrets,Da det kan være mulig får henne og få låne objektiver til sitt nye kamera.Det er da viktig og kjøpe kamera fra samme fabrikat. Hvis det er tilfelle så post hvilken objektiver det er snakk om så kan du få tips om dem kan brukes. Som sakt her,så er det beste og teste flest mulig av kameraene for å se om man trives med dem da det er såpass forskjell på og holde/operere kameraene. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Ville ikke valgt D40 eller D60... D80 eller 400D/450D vil være sikre stikk, olympus/pentax/sony gir meg ikke godfølelsen, grunnen er ukjent... Bla bla bla.. Ergonomi og grep er desidert viktigst. Sett et budsjett, ta en tur innom en fotobutikk på forhånd og avtal, ta henne med tilbake og la henne prøve å holde kameraene. Kjøp det som passer best i hendene hennes. Og gjør det til en overraskelse. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg synes valget gjøres unødvendig vanskelig. Her er en enkel anbefaling med begrunnelse: Nikon D40 - billig! (2500 på Japan Photo) - ekstremt nybegynnervennlig (bl.a. grafikk som vil hjelep datteren din å forstå blender, lukker og ISO) - bra kit-bojektiv (i denne prisklassen) - lite og lett, men likevel med en gjennomtenkt ergonomi (jeg synes det er unødvendig for en 13 år gammel nybegynner å måtte "kjenne på" alle kameraene på markedet) - 6 megapixler er nok til de aller fleste formål og gir lett håndterbare filstørrelser - Nikon er et trygt systemvalg med kameraer og objektiver i alle prisklasser. Mange av punktene over kan også brukes på andre modeller i dette segmentet, men neppe alle på en gang. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hva slags budsjett er det snakk om? Greit å vite. Uansett så er nok ikke D40 et dårlig valg som førstegangskamera, men som nevnt over så er det greit å ta hensyn til hvorvidt hun har mulighet til å låne optikk til et annet system (eller gammel nikon-optikk for den saks skyld - AF- og AF-D-optikk gir ikke autofokus på D40). Bortsett fra det så er det billig og enkelt i bruk, samtidig som det har et grensesnitt som hjelper med å lære bort virkningen av forskjellige innstillinger. Jeg kan tenke meg få bedre kamerahus til å faktisk lære fotografering med. Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) e Endret 5. november 2008 av sylskarpt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Sier du at Japan Photo selger Nikon D40-kit til 2500 nå? Ja, men det er bare kamerahuset: http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-d40-kamerahus/ Tom Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Om ikke D40-kit til 2500,-, så ihvertfall D40-hus til 2445,-: http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-d40-kamerahus/ Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Nikon D40 + Tamron 17-50 f/2.8 = 2500 + 3200 = 5200 kroner. Om du har råd til det, så har datteren din fått seg et objektiv hun kan beholde i mange år - forutsatt at hun liker kameraet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Versjonen av Tamron 17-50 på Japan Photo ser ikke ut til å være den nye med fokusmotor, så det vil ikke gi autofokus på D40. Er ikke helt sikker på om NII-versjonen er tilgjengelig i Norge ennå. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 En billigere løsning er å kjøpe kit-objektivet brukt til kr. 400,-: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=98552 Eller ferdig D40-kit til kr. 2995,-: https://prisguiden.no/product.php?productId=56799 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg vet Ronny1, tenkte bare at lille gullet vil være fornøyd med å ha fiks ferdig kvalitetsoptikk når hun oppgraderer til en D500 i 2011. Og i mellomtiden går Tamron'en i ring rundt kitoptikken. Den er skarpere, mer lyssterk, et greit portrettobjektiv og nærgrensen er ganske bra. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Versjonen av Tamron 17-50 på Japan Photo ser ikke ut til å være den nye med fokusmotor, så det vil ikke gi autofokus på D40. Er ikke helt sikker på om NII-versjonen er tilgjengelig i Norge ennå. Jeg mener å ha lest at NII versjonen har vært i salg siden forsommeren. Tom Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Nikon D40 + Tamron 17-50 f/2.8 = 2500 + 3200 = 5200 kroner. Om du har råd til det, så har datteren din fått seg et objektiv hun kan beholde i mange år - forutsatt at hun liker kameraet. Kan skrive under på at D40 er et suverent nybegynnerkamera, kona mi elsker det! Jeg er utrolig imponert, har D70s selv. Brukervennlig og lærerikt, knallbra bilder!! Kjøpte Tamron'en til en niese som også skulle begynne med foto, og det gir fantastiske bilder! Tror jeg må ha en selv... Utrolig skarpt og livfulle bilder. Eneste minus var at fokusmotor støyet litt på Canon, håper denne nye utgaven dere snakker om har bedre motor på Nikon. Men får du D40 kit til 3000 er det en fin startpakke! Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 JapanPhoto har tilbud på Olympus E-520 med 14-42 til 3990kr! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 JapanPhoto har tilbud på Olympus E-520 med 14-42 til 3990kr! Det er et bedre tilbud enn Nikon D40 til 2999,- (med kit) Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå