Gå til innhold

Kluss i veikryss. Spørsmål.


Neptun_

Anbefalte innlegg

Bil A skal til venstre. I motgående kjøreretning kommer det 10-15 biler som utelukker alle sjanser for å komme ut av krysset før det blir rødt lys. Det kjørelæreren sa da dette skjedde med meg var at jeg kunne ha kjørt ut i krysset, altså lenger enn den hvite stripa (som jeg så vakkert har tegnet opp), for så å vente på rødt lys på vegen som igjen vil gi meg retten til å kjøre først.

Forsto jeg det riktig? Jeg stryker ikke hvis jeg gjør dette på oppkjøringa?

post-64837-1225664106_thumb.jpg

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører ut i krysset når det er grønt, venter til det blir ei luke (enten når de andre stopper for rødt lys, eller en bil holder lang avstand fra forankjørende) og svinger inn på veien du skal inn på.

 

Har du passert stopplinja før lyset skifter til gult/rødt har du ikke gjort noe ulovlig. Mange kryss der man må stå og vente til det blir rødt motsatt vei, før man kan kjøre. Men da er det altså viktig å kjøre ut i krysset på grønt lys først, for så å vente.

Lenke til kommentar

Det Braseth sier ovenfor stemmer. Du spør om du kan miste lappen om du gjør dette, svaret er selvsagt nei, det som derimot kan skje - er at du kan få en "anmerkning" på oppkjøringen, om du ikke krysser stoppelinjen (forutsatt at du er første bil ved krysset). Sensor ser ikke bare på at trafikkreglene opprettholdes, men også at du som sjåfør er i stand til å følge flyten i trafikken.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Jeg har driti meg ut på det der før. Jeg fikk grønt lys og skulle til venstre, jeg kjørte deretter ut i krysset og antok at jeg hadde forkjørsrett og skulle akkurat til å svinge inn til venstre, før jeg skjønte at bilene i motgående felt hadde forkjørsrett. Jeg antok bare at når jeg har grønt lys, er jeg ved min fulle rett til å kjøre, sannelig tok jeg feil!

 

Heldivis klarte jeg å bremse i tide, og avverget noen alvorlig situasjon. Jeg er nok ingen erfaren bykjører, og ble litt stressa i toplokket!

Lenke til kommentar
Rimelig sikker på at sensor skal nevne hvor mange feil man kan ha. Såvidt jeg husker er det 3 "småfeil". Du ryker derimot umiddelbart om du begår en større feil, som brudd på vikeplikt, rødt lys etc.

Nå er det riktignok 5 år siden jeg tok lappen, men jeg gjorde en feil på oppkjøring i et lyskryss, hvorav jeg hadde brudd på vikeplikten. Dog, jeg fikk da lappen alikevel, selvom jeg ikke oppdaget feilen selv. Du kan være heldig å få en sensor som bruker skjønn når du kjører opp.

Endret av Caliburn
Lenke til kommentar

Jeg vet om en som kjørte på rødt lys og fikk lappen. Da skal det sies at jeg ikke skjønte helt hvorfor vedkommende fikk lappen i det hele tatt, fordi han var ihvertfall den gangen livsfarlig å sitte på med.

 

Oppkjøringa skjer ved en helhetsvurdering. Kjører man perfekt utenom et lite vikepliktbrudd, så er det ingen feil å gi vedkommende førerkortet synes jeg. Men det er mange som har stryki med begrunnelsen at de har ahtt et vikepliktsbrudd, men da ligger det muligens også annet bak.

 

Selvfølgelig har det også noe å si med hvilken sensor du får. Mange av sensorene kan virke sure, selvopptatte og for høyttidlige. Mens man har de igjen som er koselige og man kan spøke med.

 

Med min sensor så var det helt greit å kjøre opp, og hun var heldigvis normal. Hun gjorde jobben sin skikkelig og var ikke urimelig. Gleden var jo dessuten stor når jeg fikk samme sensor på BE også.

 

Man har også de som tror de er bedre enn andre, har de som man ikke kan spøke med og de som tar seg selv alt for høyttidlig.

 

Hadde en kamerat som spøkte med at dette gikk jo strykende. Sensor ble da litt sur, og kandidaten holdt kjeften sin lukket resten av oppkjøringen.

 

For noen år siden var det også en som strøyk oppkjøringen før den haddde startet. Grunnen til det var at sensor var så uheldig å slå hodet sitt når han skulle sette seg inn i bilen. Kandidaten begynte selvfølgelig å si et eller annet rundt dette på tull, og sensor strøk da kandidaten og gikk rett inn igjen.

Lenke til kommentar

Joda, jeg kjenner nok av historier jeg også - derfor blir det jeg sier utifra et generelt utgangspunkt. Er dog litt skeptisk til at kandidaten ble strøket fordi han spøkte av at sensor slo seg i hodet - man skal få oppgitt skriftlig grunnlag om man stryker, hva skulle det stått på denne?

 

 

Sakser forøvrig denne fra Vegvesenet.

 

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

 

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...