Gå til innhold

Hvordan bli lykkelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes buddhismens tro har en ganske bra måte å se på dette med lykkelighet å gjøre. Dersom en aldri eier noe, aldri heller ser fram til å eie noe eller gjøre noe, vil en heller aldri bli skuffet når dine forventninger til det ikke innfris, da en slipper disse forventninge.

 

Buddhismens grunnleggende tro gjør at jeg beundrer de mer enn jeg beundrer noen andre.

Lenke til kommentar

i følge buddhismen så er det slik at vi mennesker har for vane å stemple alle ting rundt oss som enten godt eller vondt.

 

de gode tingene vil vi eie, og de dårlige tingene vil vi unngå. med en gang noe får stempelet 'godt', så vil vi ha dette... når vi ikke får det vi vil ha, så blir vi triste, og opplever lidelse. og om vi får det vi ønsker, så kommer vi nok til å miste det og en eller annen gang, enten ved døden eller tidligere.

 

når noe får stempelet 'vondt' så vil vi unngå dette, og om vi ikke klarer å unngå det så blir vi også triste.

 

om man derimot slutter å stemple alt rundt seg, så vil man bli lykkelig; man aksepterer alt som det er, altså, som en luring sa lenger oppe her, man har ingen forventninger og kan heller ikke skuffes. man er fri for lidelse :)

Lenke til kommentar
om man derimot slutter å stemple alt rundt seg, så vil man bli lykkelig; man aksepterer alt som det er, altså, som en luring sa lenger oppe her, man har ingen forventninger og kan heller ikke skuffes. man er fri for lidelse :)

 

Da vil man heller ikke bli lykkelig fordi man ikke har noe i kontrast til det som er godt. Alle har en målestokk over lykke. Vi velstående nordmenn har en høy levestandard. Vi er fornøyd med en TV som er 42+ tommer, en dyr rask PC og store høyttalere med god lyd. Vi blir gretne når det er mye lekser eller arbeid og irriterer oss over en dårlig episode i favorittserien. Andre i fattigere deler av verden er fornøyd med tak over hodet og et fat med ris. Alle har en målestokk og en oppfatning av lykke. Men alle kan bli like skuffet eller gledet over noe.

Lenke til kommentar

Vi er nok litt bortskjemte, ja...

 

Men jeg har forstått at selv om mange i klassen har minst èn flatskjerm tv i huset, og tv på rommet, der mange er flatskjerm, er ikke de så mye lykkeligere enn meg på grunn av det... Jeg har en god pc, som kan ha det meste av spill på max, men er ikke det som gjør meg lykkelig...

 

Det som gjør at jeg smiler og har det bra, er venner...

Det er det jeg ser på som lykke, venner, og religion... Mange tenker på religion som noe tragisk og kun begrensinger, men det er ikke det...

Det er bare mye bra i tilleg til det man har uten religion...

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt ikke den rette til å svare på dette, siden jeg sliter med depresjoner, og ikke definerer meg selv som lykkelig til enhver tid. Men jeg har noen punkter jeg retter meg etter for å prøve å få det bedre:

 

- Vær deg selv (Ja, dette har man da hørt tusen ganger før, men funker det egentlig?)

- Slapp av. Ikke stress for mye på skolen, eller tenk for mye på karakterer. Følg med i timen, gjør det du klarer, og spør hvis du lurer på noe. Da vil det meste gå av seg selv. Og smil til læreren. Smil gjør underverker, enda de er falske.

- Gjør noe du liker hver dag :)

- Ikke spis for mye sukkerholdig mat. Gå en tur hver dag. Det hjelper på endorfin-nivået i hjernen.

Lenke til kommentar
Ikke akkurat deprimert, men jeg husker en periode for noen år siden at jeg hadde problemer med å sove fordi jeg tenkte på at jeg en dag kom til å forsvinne. Er det liksom vits å være her i det hele tatt, hvis man likevel forsvinner om to strakser?

Man lever livet for andre også, tenk så mange du gleder vær dag.

Men ja, man undrer seg iblant.

Har hatt depressive perioder jeg også, alle har det.

Lenke til kommentar

Er lykken å ha oppnådd noe, da? Jeg kan bli lykkelig av utsiktene til å oppnå noe. Har jeg oppnådd noe kan jeg føle meg tom. Alle mennesker streber gjennom sine mål indirekte etter lykken. Hva vil da skje om vi når alle? Man vil føle seg tom. Hva mer er å oppnå? Jeg tror lykken er å ikke strebe etter lykke, men likevel ha utsikter til å utrette noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...