Jethrotulling Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Man er lykkelig ved fraværet av smerte og dødsfrykt, og har et liv uten avhengighet av andre, dog omgitt av venner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 I følje kven då? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Lykke er bare en illusjon menneskene har skapt for å se bortifra meningen med livet. den blir du nesten nødt til å forklare litt videre Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Lykke er bare en illusjon menneskene har skapt for å se bortifra meningen med livet. den blir du nesten nødt til å forklare litt videre Folk er redde for å bli deprimerte om dem ser på hvordan livet egentlig er. Altså meningsløst. Derfor går folk rundt later seg at dem er lykkelige, for å se bort ifra virkeligheten. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Selvfølgelig er livet meningsløst objektivt sett. Det er fordi mening er noe subjektivt. Tar man så for seg alle de ulike subjektive oppfatningene er livet proppfullt av mening. Det er bare det at ingen av dem er sannere enn andre, per definisjon (subjektiv: som avhenger av subjektet — ergo: intet subjekt, ingen mening). Hva er meningen med «livet» (eller eksistensen, om du vil) til en stein? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hva er meningen med «livet» (eller eksistensen, om du vil) til en stein? Chillern, ta livet helt med ro Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Lykke er bare en illusjon menneskene har skapt for å se bortifra meningen med livet. den blir du nesten nødt til å forklare litt videre Folk er redde for å bli deprimerte om dem ser på hvordan livet egentlig er. Altså meningsløst. Derfor går folk rundt later seg at dem er lykkelige, for å se bort ifra virkeligheten. det går ikke an å fake lykke. eller? hvorfor skal man bli deprimert bare fordi livet er meningsløst? Selvfølgelig er livet meningsløst objektivt sett. Det er fordi mening er noe subjektivt. Tar man så for seg alle de ulike subjektive oppfatningene er livet proppfullt av mening. Det er bare det at ingen av dem er sannere enn andre, per definisjon (subjektiv: som avhenger av subjektet — ergo: intet subjekt, ingen mening). og en subjektiv mening er i mine øyne like bra som en objektiv mening, dog det ikke er alle som føler det slik... universet vet ikke hva 'mening' er for noe sett fra et menneskelig perspektiv er, så derfor virker det ganske så meningsløst. universet er ikke skapt for mennesker, nei Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Objektiv mening er en selvmotsigelse. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 det går ikke an å fake lykke. Hehe, rolig. Man kan til og med produsere egen lykke, og stort sett alle mennesker gjør dette. Det kalles syntetisk lykke Nå var det ikke poenget ditt, så unnskyld for off-topic. Det finnes ingenting som heter objektiv mening. Objektivitet er nemlig fravær av all subjektivitet, deriblant mening. Tror TrondH86 med spørsmålet: Hva er meningen med «livet» (eller eksistensen, om du vil) til en stein? Prøvde å få frem at vi selv tilegner noe en mening. Jeg kan si at en stein har en mening, men det vil bare bli jeg som "ser det slik". Steinen har ikke selv en mening, jeg tilegner den en. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 universet vet ikke hva 'mening' er for noe sett fra et menneskelig perspektiv er, så derfor virker det ganske så meningsløst. Er vi atskilt fra universet, eller er vi en del av det? Hva vet universet? Hva vet vi? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Folk er redde for å bli deprimerte om dem ser på hvordan livet egentlig er. Altså meningsløst. Derfor går folk rundt later seg at dem er lykkelige, for å se bort ifra virkeligheten. Så kver gong nokon seier til deg at dei er lykkelege så trur du dei ikkje? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg fikk karakteren 6 på eksamen forrige uke, jeg må si at det gjorde meg litt lykkelig og komemr kanskje til å føre til ennå mer lykke om jeg er heldig Lenke til kommentar
blured Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Den eneste formen for ren lykke, er den man har i lag med andre. Jeg kan bli svært så fornøyd når jeg oppnår noe; som f.eks når jeg kommer med en bra kommentar, eller når jeg tar et bra bilde, eller skriver noe jeg synes er veldig bra, eller jeg lager noe jeg er stolt av. Men de gangene jeg simpelten spiser, drikker, ler og opplever noe med mennesker som står meg nær, er jeg på mitt lykkeligste. For når jeg oppnår noe på egenhånd, er det alltid noen som kan oppnå eller skape noe som er større enn det jeg selv har oppnådd eller skapt. Men det du har sammen med andre (gjerne kalt venner) kan det ikke i like stor grad stilles spørsmål ved, da det ikke går direkte tilbake på deg som person. Det blir på en måte større en deg selv. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Man er lykkelig ved fraværet av smerte og dødsfrykt, og har et liv uten avhengighet av andre, dog omgitt av venner. I følje kven då? Den kjente greske filosofen Epikur, faktisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det er dog ikkje eit fasitsvar, men ein teori. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hadde du ventet å finne fasiten på det her....? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hva kreves for å bli lykkelig? Lykke mener jeg kommer fra innsiden. Hva som gjør deg lykkelig må du selv finne ut av, men det er ofte det motsatte av det som gjør deg ulykkelig. Lenke til kommentar
cathped Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Ikke så dumt filosofert!! Lenke til kommentar
Dauskrott Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg bare påpeker her at det virker som noen av dere har glemt at vi har et begrep kalt glede. Lykke, om det finnes, er langvarig glede; følelsen av å være konstant fornøyd - en indre ro. Lykke kommer ikke i små porsjoner; det er det glede som gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå