Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justering av chip til ny Toyota Avensis


thalvor

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Toyota Avensis 2007 mod med chip/konfigurator fra diesel-power (KO Invest) i Trondheim. Jeg kjører nå med standardinnstillingen som er trinn 4 eller 5. Går ifra 1-9 og A til F er det vel..

 

Er det noen som har kommentarer eller anbefalinger til hvilken trinn som er optimalt?

I manualen står det at man kan skru opp til motoren "fusker" for deretter å skru litt ned. Men istedenfor å prøve meg frem så kunne det vært greit å satt optimalt trinn med en gang.

 

Usikker på effentforbedringen jeg har nå. Men motoren er en 2.0 D4D 126HK og minste forbruket jeg har klart å få er 0,50 l/mil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en anbefaling: Kast boksen og gå over til en løsning som er designet for din bil. Universalbokser er sjeldent noe å spare på, det er bedre å chippe på ordentlig måte eller omprogrammere bilen.

 

Jeg har også en anbefaling; Lær deg emnet før du skriver om ting du ikke vet noe om.

 

På biler som Toyota, Nissan, Isuzu, Mazda, Mitsubishi og noen Opel er det DENSO styreenhet.

95% av disse kan ikke programmeres. Bruk av tuningboks er eneste mulighet.

Merkeforhandlere bruker også tuningboks på disse bilene, enten det er TTE(hustrimmer toyota) eller Rallitronic(Mitsubishi). Dette er også innkjøpte tjenester da Rallitronic egentlig er Brabus. Brabus lager også tuningbokser til Mercedes. Pr i dag kan ingen heller programmere EDC17(nyeste styreenhet i tyske biler), her er boks eneste mulighet.

 

De beste systemene til biler med Denso styring er såkalte "dysekit" som kobles på dysene og ikke på railsensoren.

 

Det er også viktig å tenke på at tuningen du bruker er fulldigital og ikke analog.

Lenke til kommentar

OK, så du mener altså at det er umulig å tune en Toyota uten å bruke en universalboks hvor du selv stiller inn enheten? Litt merkelig, når en av Norges største chipleverandører oppgir at de henter ut softwaren fra bilen, modifiserer den og så laster den inn i bilen igjen.

 

Noen Toyota har litt spesiell styring, de kan ikke chippes\programeres på vanlig måte

 

Vi har nå digitale chipmoduler til D4D !

 

IKKE "tdibox" som faktisk ikke gir noe effektøkning

men digitale moduler som blir programert på samme måte som chip !

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
OK, så du mener altså at det er umulig å tune en Toyota uten å bruke en universalboks hvor du selv stiller inn enheten?

 

Nei, da leste du ikke godt nok.

 

Enkelte Toyotaer har f.eks bosch styring, dette gjelder samarbeidsmotorer som 1.4D(PSA-motor).

 

Alle avensis som er blitt levert fra fabrikken har DENSO-styring, denne kan ingen tunere omprogrammere.

Har du motstridende opplysninger om dette blir jeg veldig glad/overrasket.

 

Stort sett all tuning som man plugger til kan stilles selv, noen analogt, noen digitalt.

 

Det å bruke en billig universalboks vil aldri gi det mest optimale resultatet uansett.

 

OK, så du mener altså at det er umulig å tune en Toyota uten å bruke en universalboks hvor du selv stiller inn enheten? Litt merkelig, når en av Norges største chipleverandører oppgir at de henter ut softwaren fra bilen, modifiserer den og så laster den inn i bilen igjen.

 

Noen Toyota har litt spesiell styring, de kan ikke chippes\programeres på vanlig måte

 

Vi har nå digitale chipmoduler til D4D !

 

IKKE "tdibox" som faktisk ikke gir noe effektøkning

men digitale moduler som blir programert på samme måte som chip !

 

Dette er klippet fra TS-racing, de bruker tuningboks, bullshit at bilen programmeres.

De beviser jo at de er useriøse ved å skrive at TDI-boks ikke virker, det er det tusenvis av bileiere i norge som kan si seg uenig i, men la TS-racing rakke ned på andre produkter for å selge sitt eget, det er ikke uvanlig i denne bransjen.

Endret av dp-man
Lenke til kommentar

Kan jo legge inn noen sitater ang. universalbokser fra bilforumet.no (Avensis-forumet):

 

Jeg har testa boks fra biltuning.no men sendte den tilbake fordi jeg ikke merket noe effektøkning....

 

De er litt rimeligere enn de fleste andre.

 

Øystein

 

Hei

Montert Tuning boks i Avensis 05

var ikke fornøgd med efekt økning + bilen sota i bratte motbakker ved fullt pådrag(dette etter mye bykjøring)

Eg sente boksen i retur.

Du bør lese Motor nr 6 side 22.

Test av effektbokser = De har liten eller ingen effekt

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Da var kanskje ikke forslaget mitt om å ikke bruke en universalboks så ille allikevel da?

 

Ja, det er klippet fra TS-racing. Hvorfor er det bullshit? Har du noen bremsepapirer som tilsier at universale powerbokser leverer det de skal?

 

Men du kan jo ikke vite at KO-invest sine ikke er tilpasset, selv om jeg skal være delvis enig at de ikke er.

 

Det er bullshit at de programmerer styreenheten, det er en ting som er sikkert.

 

Det finnes mye dokumentasjon på at universale bokser virker, selv om det ikke er det mest optimale med universalboks. Hva legger du i universalboks? Powerbokser leverer ikke alltid det som blir oppgitt, se biltuning.no , der er alle verdier ganget med 1.23

 

Noe av det viktigste med tuningbokser er at hvis det brukes riktig merke/type så er de snillere med motoren, de øker ikke maks turbotrykk og de bra merkene øker ikke maks dieseltrykk.

 

Man kan jo prøve å programmere BMW nå, se denne linken fra en av verdens største leveranør av tuningutstyr. Dette kan ikke skje ved bruk av tuningboks.

Lenke til kommentar
snip

 

Utifra hva jeg så på sidene til Ko-invest tyder alt på at det er universalbokser som leveres. Har du noen annen informasjon her er det bare å komme med den. Jeg skriver på grunnlag av dette at universalbokser på ingen måte er den beste måten å trimme bilen sin på, jeg kan ikke se at jeg har gjort så mye feil her? (ref. din påstand om at jeg ikke skal skrive noe om noe jeg ikke kan noe om).

Lenke til kommentar
Kan jo legge inn noen sitater ang. universalbokser fra bilforumet.no (Avensis-forumet):

 

Jeg har testa boks fra biltuning.no men sendte den tilbake fordi jeg ikke merket noe effektøkning....

 

De er litt rimeligere enn de fleste andre.

 

Øystein

 

Hei

Montert Tuning boks i Avensis 05

var ikke fornøgd med efekt økning + bilen sota i bratte motbakker ved fullt pådrag(dette etter mye bykjøring)

Eg sente boksen i retur.

Du bør lese Motor nr 6 side 22.

Test av effektbokser = De har liten eller ingen effekt

 

 

Som sagt, universalbokser er ikke det beste, se annet innlegg.

 

Testen i motor er samme som om Pepsi skulle teste Coca Cola, norges mest kjente trimmer/motstander av tuningboks tester tuningbokser. Her har de altså testet et lite kjent merke fra beryktede RD-group i danmark.

KCR(produsert av Østerriske Küberl) kom heller ikke bra ut. Denne testen er gjort av inhabile personer og man burde forventet mer av et seriøst blad som motor.

Lenke til kommentar
snip

 

Utifra hva jeg så på sidene til Ko-invest tyder alt på at det er universalbokser som leveres. Har du noen annen informasjon her er det bare å komme med den. Jeg skriver på grunnlag av dette at universalbokser på ingen måte er den beste måten å trimme bilen sin på, jeg kan ikke se at jeg har gjort så mye feil her? (ref. din påstand om at jeg ikke skal skrive noe om noe jeg ikke kan noe om).

 

Beklager det uttrykket, men det finnes ikke måter å omprogrammere bilen på. Hvis du definerer "chippe ordentlig" som å bruke et bedre tuningsett er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
snip

 

Utifra hva jeg så på sidene til Ko-invest tyder alt på at det er universalbokser som leveres. Har du noen annen informasjon her er det bare å komme med den. Jeg skriver på grunnlag av dette at universalbokser på ingen måte er den beste måten å trimme bilen sin på, jeg kan ikke se at jeg har gjort så mye feil her? (ref. din påstand om at jeg ikke skal skrive noe om noe jeg ikke kan noe om).

 

Beklager det uttrykket, men det finnes ikke måter å omprogrammere bilen på. Hvis du definerer "chippe ordentlig" som å bruke et bedre tuningsett er jeg enig med deg.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke var klar over at Toyota har sære motorstyringer, men jeg står allikevel fullt på at universalbokser er en dårlig løsning :)

Lenke til kommentar

Noen merker er bedre på bokser enn andre, slik er det bare. Dessverre er det mange dårlige og useriøse på markedet. Det vil aldri bli like bra med tanke på hvor få parameter som stilles på kontra chiptuning. Men hvis du for eksempel står ovenfår disse DENSO-styreenhetene, kan en god boks være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Noen merker er bedre på bokser enn andre, slik er det bare. Dessverre er det mange dårlige og useriøse på markedet. Det vil aldri bli like bra med tanke på hvor få parameter som stilles på kontra chiptuning. Men hvis du for eksempel står ovenfår disse DENSO-styreenhetene, kan en god boks være et godt alternativ.

 

Enig i de 2 første setningene dine...

Jeg vil bare få kommentere/spørre etter en ting;

Hvordan vet du at det ikke kan bli like bra pga antall parametre?

Programmerer du styreenheter og/eller tuningbokser?

På mange biler blir det like bra, og faktisk bedre nedgang i forbruk.

Problemene med programmering har jo nå kommet på mange nye biler,

EDC17(nyeste fra Bosch) kan ikke programmeres, iallefall ikke enda.

Ingen BMW'er bør programmeres nå heller....Se her...

 

Det er jo ikke alltid slik at en ting blir bedre jo mer komplisert det gjøres....

Lenke til kommentar

Beklager, aldri var kanskje feil ord. Stort sett er vel kanskje et bedre ord. Jeg har også vært ut for at boks har gitt bedre resultat enn chiptuning. Men det er ikke til å legge skjul på at det i de fleste tilfellene er nytt trimprogram som gir bedre effekt.

Lenke til kommentar

Hei.

Blander meg inn her for å bidra med noe jeg mener nyanserer inntrykket av chipboks. Har selv tidligere hatt boks på en 90 hk TDI og en 110 hk TDI, i tillegg til chip på en 110 hk TDI (type innloddet chip fra norsk bildelsenter). Alle var VW motorer av gamle generasjonen uten pumpedyse. Var helt klart best fornøyd med de to boksene fremfor chip. Ga tydelig effektforskjell, lite røyk og problemfritt. Innloddet chip var derimot mer ustabilt, mye røyk og høyere forbruk.

 

På nye 105 hk tdi med pumpeduse og partikkelfilter ble jeg derimot ikke fornøyd med powerboks og har demontert hele dritten. Har fått forståelse for at det er vanskeligere å få dette å fungere på mer avanserte motorstyringer.

Lenke til kommentar
Hei.

Blander meg inn her for å bidra med noe jeg mener nyanserer inntrykket av chipboks. Har selv tidligere hatt boks på en 90 hk TDI og en 110 hk TDI, i tillegg til chip på en 110 hk TDI (type innloddet chip fra norsk bildelsenter). Alle var VW motorer av gamle generasjonen uten pumpedyse. Var helt klart best fornøyd med de to boksene fremfor chip. Ga tydelig effektforskjell, lite røyk og problemfritt. Innloddet chip var derimot mer ustabilt, mye røyk og høyere forbruk.

 

På nye 105 hk tdi med pumpeduse og partikkelfilter ble jeg derimot ikke fornøyd med powerboks og har demontert hele dritten. Har fått forståelse for at det er vanskeligere å få dette å fungere på mer avanserte motorstyringer.

 

Dette er jo et perfekt eksempel på at hvis man skal tune bilen, må man sørge for å bruke profesjonelle merker/forhandlere. Noen hadde sikkert fått til bedre programmering på den gamle din enn det som du opplevde. Veldig mange bruker i dag tuningboks på VAG 105hk DPF med meget godt resultat.

Det må til avanserte tuningbokser på nyere og vanskelige biler, derfor ikke universalboks...

Endret av dp-man
Lenke til kommentar

Det uoptimale med en boks sett i forhold til en omprogrammert chip er at turbotrykket blir mer eller mindre uendret med en boks. Med en chip kan også turbotrykket stilles opp slik at motoren ikke bare får mer diesel, men også mer luft. På mange moderne dieselbiler er luftandelen og førstøvingen i blandingen så høy at det skal en del diesel til før det blir sot og tull, men mer luft betyr som oftest høyere effekt og virkningsgrad.

Lenke til kommentar
Det uoptimale med en boks sett i forhold til en omprogrammert chip er at turbotrykket blir mer eller mindre uendret med en boks. Med en chip kan også turbotrykket stilles opp slik at motoren ikke bare får mer diesel, men også mer luft. På mange moderne dieselbiler er luftandelen og førstøvingen i blandingen så høy at det skal en del diesel til før det blir sot og tull, men mer luft betyr som oftest høyere effekt og virkningsgrad.

 

Det er riktig det ang tuningboks og luft/turbo. Men dette er jo faktisk en av fordelene også hvis man tenker sikkerhet for motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...