GBOne Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Tja, spørsmålet mitt er vel egentlig stilt i overskriften, så er det noen som kan hjelpe meg med svaret? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Nei, ingen speilrefleks fra Nikon har bildestabilisering i huset, kun i optikk. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Svaret er nok nei. De har flere normal- og telezoomer med optisk stabilisering, men ingen hus med ristebrikke. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 hehe... Ristebrikke! Lenke til kommentar
GBOne Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Nei, ingen speilrefleks fra Nikon har bildestabilisering i huset, kun i optikk. Takk. Så det er en ulempe med Nikon altså... Jeg har en svoger som skal ha nytt kamera. Han er ikeglad med værtetting, så jeg vurderte å anbefale D300, men nå vet jeg ikke riktig... Hmmm.... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Må ikke glemme at det var fullt mulig å ta gode bilder før stabilisering, enten i kamera eller objektiv, var oppfunnet også... Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Du kan lage din egen bildestabilisator til alle håndholdte kameraer for en tier: Jeg har prøvd. Det virker. Selvsagt ikke like stabilt som med stativ, men betraktelig mer stabilt enn kun håndholdt. Edit: -Blir vel mer å regne for en kamerastabilisator enn en bildestabilisator, men resultatet blir kanskje det samme? -Har ikke sammenlignet med ordentlig bildestabilisator. Mulig at en slik løsning blir for billig og enkel for utstyrsfanatikere med penger som brenner i lommene, men jeg liker den. Endret 3. november 2008 av Ronny1 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Sony A700 har samme sensoren som Nikon D300, men stabilisering i huset. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Sony A700 har samme sensoren som Nikon D300, men stabilisering i huset. Nope, de har ikke samme bildebrikke, det er bare en myte. Lenke til kommentar
GBOne Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Sony A700 har samme sensoren som Nikon D300, men stabilisering i huset. Meget interessant. Da er det på tide å se litt nærmere på Sony også! Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 finnes andre kameraer som har værtetting og stabilisering i hus. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 finnes andre kameraer som har værtetting og stabilisering i hus. Pentax K20D og Samsungvarianten av av samme kamera for å nevne de jeg kommer på. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Samt Olympus E-3. Tom Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) I følge nettsidene til Nikon så har du prioritert stabilisering i objektiv fremfor bildebrikke. Om di gjør valget for å tjene mer penger, eller om forskjellen i kvalitet gjør det verdt det er opp til noen andre å finne ut av. Med stabilisering i objektiv vil du også se "skarpere" i søkeren før du tar bildet.. Nikon VR-technology Endret 3. november 2008 av nbmofo Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Du har rett i at bildestabilisering i objektivet har en fordel; du får også stabilisert søkerbildet. Det er mange konspirasjonsteorier om hvorfor Nikon (og Canon) har stabilisering i objektivene. Men jeg er nok redd forklaringen er så enkel som at de begynte med stabilisering på den tiden hvor man fortsatt brukte film. Og da er det bare et sted det er naturlig å legge inn stabilisering - i objektivet. Nå har de såpass mange objektiver med bildestabilisering, og det har også kommet mange rimelige objektiver med bildestabilisering de siste årene, at det ikke er noen økonomisk gevinst for Canon og Nikon til å gå over til stabilisering på brikke-nivå. Tom Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det finnes Nikoner med bildestabilisering i huset, husker såklart ikke hva de heter. Dog er det kompaktkameraer vi snakker om, så det blir vel ikke like interessant. Men tolkes av noen som at det snart kommer til slr. Personlig tror ikke jeg det, og mange er sikkert enig i det:d Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Korrekt. De begyndte begge at eksperimentere med billedstabilisering i 80'erne og f.eks. det første stabiliserede Canon-objektiv kom i handelen ca. 1995 -. og det første af Canon udviklede dSLR kom først i 2000. Stabilisering i huset blev introduceret af Konica-Minolta ca. 2003. Du har rett i at bildestabilisering i objektivet har en fordel; du får også stabilisert søkerbildet. Det er mange konspirasjonsteorier om hvorfor Nikon (og Canon) har stabilisering i objektivene. Men jeg er nok redd forklaringen er så enkel som at de begynte med stabilisering på den tiden hvor man fortsatt brukte film. Og da er det bare et sted det er naturlig å legge inn stabilisering - i objektivet. Nå har de såpass mange objektiver med bildestabilisering, og det har også kommet mange rimelige objektiver med bildestabilisering de siste årene, at det ikke er noen økonomisk gevinst for Canon og Nikon til å gå over til stabilisering på brikke-nivå. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå