Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi(syre som etser)

Anbefalte innlegg

Hei!

Min nabo har nettopp flyttet, men har et gjerde han gjærne vil fjærne. Så jeg søker derfor hjelp hos hos noen kloke hjerner.

Jeg tok nemlig denne utfordringen! Jeg skal fjærne dette gjerde, men hvordan er et annet spm...

Jeg tenkte først: Bare hugg det ned, legg det i en haug og brenn det... enkelt og greit.

Men så tenkte jeg: Hvorfor ikke eksprimenter litt? Mine kunskaper om syrer og baser er ikke ved de fulle fem, men alikevel skal jeg prøve.

Gjerde er/består av:

10m langt

1,25 m høyt

5-7cm tjukt

10 støtteplanker(De som stikker ned i bakken)

spiker

treverk

Hva etser gjennom treverk, som er relativt lett å få tak i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

Takk for tibakemeldingene :!:

For det første, så kommer fyrverkeri til å bli et problem, ønsker ikke å tiltrekke meg hele nabolaget.

For det andre, har jeg fått voldsom interesse for kjemi i det sisste, og holder for øyeblikket holder jeg på med et tema som heter "syrer og baser" i boka "Kjemien stemmer"-Cappelens forlag. Desverre står det ikke noe hva slags syre jeg kan bruke for å etse gjennom feks. tre eller stål.

Kom gjærne med forslag på andre måter jeg kan fjærne dette gjerdet, men i hovedsak så ønsker jeg å bruke etsende midler

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke akkurat at dette er en direkte god idé, siden du kommer til å måtte bruke uhorvelig store mengder syre hvis du skal etse vekk et helt gjerde, og det vil ikke være særlig miljøvennlig. Uansett - svovelsyre kan trolig gjøre jobben, og salpetersyre er også ganske tøft for organisk materiale (som treverk).

Jeg vil fortsatt anbefale deg å brenne gjerdet i stedet. Da kan du studere den spennende redoksreaksjonen som skjer når oksygen i luften binder seg til karbon i treverket :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du skal etse vekk slike ting som tre fort trenger du noe litt sterkt.

Du trenger høy konsentrasjon, aka høyere PH. PH kan komme opp til mer enn 10 mol /dm^3 av H3O ioner noe som vil tilsvare -1 PH. Du trenger også en sterk syre, altså en hvor reaksjonen går lengst. Du trenger også en sterk syre for å kunne ha høy PH, og da har jeg funnet en for deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/HClO4 Eller så kan du gå for Salpetersyre som er like farlig og vil sannsynligvis forgifte deg.

Du kommer sannsynligvis til å dø om du forsøker, men du får ihvertfall bort gjerdet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hensikten med forsøket er ikke å etse bort hele gjerde, men bare de støttene. Det er 10* av disse støtteplankene og er ca. 5cm tjukke.

Vil HClO4 gjøre jobben uten at det blir for farlig?

Hva kan HCl04 egentlig gjøre mot naturen som jeg ikke er klar over?

Takk for tipsene (jeg kommer til å legge ut bilder, ettersom det blir noe av) :thumbup:

Lenke til kommentar
Hensikten med forsøket er ikke å etse bort hele gjerde, men bare de støttene. Det er 10* av disse støtteplankene og er ca. 5cm tjukke.

Vil HClO4 gjøre jobben uten at det blir for farlig?

Hva kan HCl04 egentlig gjøre mot naturen som jeg ikke er klar over?

Takk for tipsene (jeg kommer til å legge ut bilder, ettersom det blir noe av) :thumbup:

Les lenken jeg ga deg.

Upon contact with perchloric acid organic material such as cloth and wood inflame.

Jeg kan ikke nok om kjemi til å vite hvordan forskjellige syrer påvirker, men jeg skal love deg at de kommer til å gi dårlig resultat. Noen vil få den til å brenne, og de fleste er altfor trege.

For det andre er det farlig, og det kan tenne på klærene dine og det kommer ofte giftig gass fra dem sånn at du kan bli forgiftet.

Lenke til kommentar

Æh. Etse? Det hørtes tungvindt ut. Hvorfor ikke prøve å stråle det vekk med det samme? :dremel:

Nei, det enkleste er nok å spørre google:

1. Remove the dirt from around the post.

2. Measure up about a foot from ground level and drive a nail halfway into each face of the post.

3. Put a stack of bricks or concrete blocks at the edge of the area you dug out.

4. Lay a heavy piece of lumber across the bricks - this will act as a lever to pull the post up out of the ground.

5. Wrap a strong rope around the post under the nails (the nails will hold the rope in place).

6. Tie the ends of the rope to the lever. Press down on the other end of the lever. You, and maybe another person, might have to stand on it.

Lenke til kommentar
Etse bort et gjerde :!:

Skal du plukke det fra hverandre først eller skal du bare stå og skvette lit syre på gjerdet og håpe at det forsvinner?

haha...der lo jeg godt.. :!:

men til tråstarter: dette er den desidert dummeste ideen jeg har hørt. du kommerrt til å trenge sinsykt masse syre, og det nytter ikke å bare "skvette" på litt syre her og der, du må dyppe hele gjærdet i syre dersom du vil at det skal forsvinne. dessuten tvile jeg på at du klarer å fa tak i en syre som er sterk nok og dersom du får tak i den kommer du mest sansynelig til å etse bort mer av deg enn gjerdet...tror jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...