Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvorfor eller hvordan finne ut hvorfor PC-en fryser. ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Problemet

Problemet er at PC-en min fryser og det skjer såpass ofte at det gjør den vanskelig å bruke til dagligdags bruk og spilling. Frysingen skjer tilsynelatende helt tilfeldig.

PC-en min:

Hovedkort - Abit IX38 QuadGT

Prosessor - Intel Core 2 Duo E8400

Minne - Mushkin XP2-8500 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048)

Skjermkort - Sapphire Radeon HD 3870 X2 1024 MB

Strømforsyning - OCZ StealthXStream 600 Watt

Harddisk - Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Operativsystem - Windows Vista Ultimate

Drivere - Som regel nyeste skjermkortdriver, og ellers lite annet.

Kabinettet er et Antec Performance One P182 med 4x Noctua NF-S12-1200 vifter. CPU-kjøleren er en Thermalright ULTRA120 Extreme med en Papst 4412F2GLL vifte. Kjølepastaen som er brukt er Arctic Silver 5.

Så langt har jeg prøvd følgende:

1. Jeg har flashet BIOS til nyeste versjon, eller rettere sagt det som var nyeste versjon da jeg flashet. Det har kommet ut en ny versjon nå, men har ikke rukket å flashe til den enda.
  2. Jeg har prøvd XP, men den frøs da også.
  3. Jeg har kjørt ES-tool fra samsung for å sjekke disken for feil, men den fant ingenting.
  4. Jeg har prøvd å kjøre med en minnebrikke om gangen for å teste minnet for feil, men den frøs uansett hvilken av de jeg prøvde.

Det jeg lurer på er om det er noen som vet hva frysingen skyldes eller om noen kan si meg hvordan jeg finner det ut.

På forhånd takk for alle svar. :)

PS: Om dere trenger mer informasjon så er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturene er så vidt jeg vet greie. Core temperaturene på CPU er rundt 30 °C idle (load vet jeg ikke). På skjermkortet ligger temperaturen rundt 50 °C idle (vet ikke load på den heller). PC-en er ikke overklokket. Jeg skal finne ut av load temperaturene til i morgen ;)

Når det gjelder RAM så har jeg ikke noen annet enn mushkin brikkene, men jeg skal høre med en fyr jeg kjenner om han har noen jeg kan låne. Hvis ikke så får jeg se om lommeboka tilater at jeg kjøper noen nye.

Takk for svar :D

Lenke til kommentar

Jeg bruker den nyeste driveren til skjermkortet som i skrivende stund vil si Catlyst 8.9. Driverne til hovedkortet er lastet ned fra Abits hjemmeside så jeg går ut ifra at de er de nyeste tilgjengelig. I tilegg til det har jeg kun en driver til og den er for nettverkskortet og er også lastet ned fra produsentens nettside.

Jeg kan legge til at nettverkskortet mitt er et Linksys WMP54GS. Men jeg vet at nettverkskortet ikke har noe med problemet å gjøre siden jeg kjøpte det etter at PC-en var satt sammen, mens frysingen har vært der helt fra starten av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...