pululf Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Hei. Jeg har noen fysikkopgaver i lekse, og jeg får ikke riktig svar på en av oppgavene uansett hva. Dette er fysikk1 så jeg tror de fleste fysikkfolka der ute klarer å løse dette ganske enkelt. Oppgaven er som følger: Albin har massen 70 kg. Han løper opp en trapp med høydeforskjell på 5,0 m på 8,0 sekunder. Hvor stor effekt yter han? P=J/t Jeg vet ikke hvor mange Joule han bruker, derfor må jeg regne ut det først. J=N*s Jeg vet ikke hvor mange Newton han bruker, derfor må jeg også regne ut det først. N=m*a Jeg tar først og finner ut av hvor mange Newton man trenger for å holde 70 kg i konstant fart, for det står ikke at han akselerer opp trappen. N = 70kg*9,81 = 686,7 N Så finner jeg hvor mange Joule han bruker på å flytte seg de 5 meterne. J = 686,7*5 = 3433 J Så finner jeg hvor mange watt han bruker på det... P = 3433/8 = 429,12 Watt. Og det er her jeg får feil svar, for ifølge fasiten bruker han 0,43 watt Er det noen kloke hoder som kan se hvor jeg har gjort feil? Endret 2. november 2008 av pululf Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Noe sier meg at boka di sier 0.43kW? Lenke til kommentar
pululf Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Noe sier meg at boka di sier 0.43kW? Åh fy faen er det mulig. Beklager ass, men jeg har bare lest feil... Unnskyld meg mens jeg går og slår huet mitt mot en vegg. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Noe sier meg at boka di sier 0.43kW? +1 430W =0.43 kW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå