Gå til innhold

Er 3/4 instrumenter kun ment for barn?

StrikkeElvis

Anbefalte innlegg

Har spillt bass et par år nå..spiller på en Ibanez som jeg har hatt siden jeg begynnte.

Eneste er at jeg synes den er så svær,og jeg er ganske liten(er jente) Og det ser en smule..teit ut.

Synes egentlig store slemme basser ser teit ut på alle jenter,men det er en annen sak :whistle:

Så da tenkte jeg å anskaffe en sånn 3/4 bass,men så leste jeg en annonse der det stod "perfekt nybegynner bass for barn opp til 16 år" hmm..

Så betyr det at jeg ikke "kan" bruke en 3/4 bass?

Takker

Endret av StrikkeElvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt kan du bruke en 3/4- bass. Det er et jo bare du som bestemmer. jeg spiller for eksempel ukulele, og få som kjenner meg vil kalle meg "liten".. :)

Ulempen med såkalte 3/4- basser er at de mangler litt sustain, ganske mye, faktisk. Det kan du delvis bøte på med å kjøpe en bass av god kvalitet. Hvor viktig dette er avhenger jo litt av hva slags musikk du har lyst til å spille.

Har du kikket på såkalte shortscale- basser? De er kortere enn vanlige basser.

Men, må innrømme det, at det er noe tiltrekkende med små jenter med digre basser, altså. Det ser ikke teit ut, det ser tøft ut!

Dette er kanskje det mest kjente eksemplet, selv om det er veldig lenge siden:

http://www.youtube.com/watch?v=jXok94y3nLg

Jeg tror nok de "lekre" hvite støvlettene var finere i 1974 enn det jeg synes nå. Lykke til med bassingen.

Lenke til kommentar

Suzi Quatro, ja. Hun er fortsatt aktiv:

Se filmen hos Youtube

En fullstørrelse bass kan være både tung å bære på og vanskelig å rekke over halsen på. Skal du stå og spille kan en stor bass gå ut over ryggen.

Men du er jo ikke nødt til å gå helt ned til 3/4 størrelse. Som CastorFiber sier finnes det short-scale utgaver som blir en mellomting, der halsen ikke er så mye kortere at lyden påvirkes i like stor grad, og der kroppen er mindre og betydlig lettere. Fender Mustang har 30" skala, og det finnes mange modeller som er rundt 28". Her er en Mustang:

mustang.jpg

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...