Filosof Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Jeg liker å trene styrke (på egenhånd ikke i treningssenter) Det er særlig biceps jeg liker å trene. Og i den sammenheng er det en ting jeg lurer på, nemlig hvordan man kan "vite" om man overtrener eller ikke. De fleste jeg kjenner som trener styrke, følger en fast plan - der de trener biceps én gang i uken (blant alt annet). Jeg trener ofte biceps litt oftere, med ca. 2-3 dagers mellomrom. Jeg gjør det fordi jeg har lyst, og fordi jeg føler at jeg har krefter i bicepsene til å trene dem. Er det dumt av meg å gjøre dette? Ødelegger jeg for meg selv? Eller er det bra? (Og ja, jeg trener andre muskelgrupper også - hovedsakelig mage, lår, triceps, rygg og hoftene) Endret 2. november 2008 av Professoren Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Med 2-3 dagers mellomrom ødelegger du ingenting, ikke muskulært i hvert fall. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Annenhver dag skal være fint Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Poenget er vel at musklene trenger nok restitusjon, og i de fleste tilfeller vil 24 timer holde. Derfor er det at du i allfall ikke ødelegger noe muskulært Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Hvorvidt 24 timer er nok varierer. En som har trent i flere år vil ha kortere restitusjonstid, men det er andre faktorer som spiller inn. Om en trener tungt/få repitisjoner eller lett/mange repitisjoner er også en viktig faktor. Endret 2. november 2008 av Expired product Lenke til kommentar
Professional Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) lol for å si det sånt med mindre du trener profesjonnelt trenger du ikke bekymre deg. Endret 2. november 2008 av HWBruker Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 HWB: Dette er tullball. Om du trener profesjonelt eller amatørrettet har ingenting å si, musklatur er likt og reagerer likt. Slutt å spre feilinformasjon. Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 TAKK FOR MANGE GODE SVAR! Ettersom jeg føler jeg har fått nødvendig svar stenger jeg nå tråden! Lenke til kommentar
Professional Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Nei du vet ikke hva du prater om. Lykke til, rådet mitt står. Om du velger å tru på meg eller en som jobber for et forum er opp til deg. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 "lol for å si det sånt med mindre du trener profesjonnelt trenger du ikke bekymre deg. " er jo et kjempetroverdig svar da. Du fremstår ikke akkurat som mer seriøs når du indirekte sier at Expired ikke har peiling fordi han jobber for diskusjon. Skal vi dømme slik så er jo du den som har minst peiling her på bruket mtp. datakomponentene du har listet i signaturen Forøvrig er det riktige svaret at restitusjonstiden avhenger av totalt treningsvolum og intensitet. Altså, jo flere sets/reps du tar for hver økt og jo oftere du løfter til total utmattelse (failure) desto lengre blir resitusjonstiden. Bicepstrening involverer veldig lite CNS, så du skal ikke bekymre deg for at du trener til failure, men på den andre siden er det slik at restitusjonstid ofte øker mye mer enn det du får igjen for den ekstra treningen. Less is more Hvis du tar 3 sett med bicepscurl per økt så er det ingenting i veien for å gjøre det 2 - 3 ganger i uken. Tar du vesentlig mer enn det, trener du for mye. Biceps er en liten muskel og trenger derfor ikke så mye trening som man tror. Ellers, som nybegynner kan du like greit droppe bicepstreningen. Armene vil vokse av alle draøvelsene som roing og pull-ups. Fokuser på baseløft som knebøy, markløft, benkpress, militærpress, stangroing og pull-ups og hele kroppen kommer til å vokse, inkludert armene. Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 "lol for å si det sånt med mindre du trener profesjonnelt trenger du ikke bekymre deg. " er jo et kjempetroverdig svar da. Du fremstår ikke akkurat som mer seriøs når du indirekte sier at Expired ikke har peiling fordi han jobber for diskusjon. Skal vi dømme slik så er jo du den som har minst peiling her på bruket mtp. datakomponentene du har listet i signaturen Forøvrig er det riktige svaret at restitusjonstiden avhenger av totalt treningsvolum og intensitet. Altså, jo flere sets/reps du tar for hver økt og jo oftere du løfter til total utmattelse (failure) desto lengre blir resitusjonstiden. Bicepstrening involverer veldig lite CNS, så du skal ikke bekymre deg for at du trener til failure, men på den andre siden er det slik at restitusjonstid ofte øker mye mer enn det du får igjen for den ekstra treningen. Less is more Hvis du tar 3 sett med bicepscurl per økt så er det ingenting i veien for å gjøre det 2 - 3 ganger i uken. Tar du vesentlig mer enn det, trener du for mye. Biceps er en liten muskel og trenger derfor ikke så mye trening som man tror. Ellers, som nybegynner kan du like greit droppe bicepstreningen. Armene vil vokse av alle draøvelsene som roing og pull-ups. Fokuser på baseløft som knebøy, markløft, benkpress, militærpress, stangroing og pull-ups og hele kroppen kommer til å vokse, inkludert armene. Wow! Tusen takk for godt og fyldig svar! Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) For øvrig er det unøyaktig at jeg jobber for et forum. Jeg har ingenting med forumet og drift av forumet å gjøre. Jeg er ansatt av Edda Media AS, og jobber utelukkende med prisguide.no. ------------ On-topic: Awkward speaks the truth. : ) Endret 3. november 2008 av Expired product Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå