hojohansen Skrevet 2. november 2008 Rapporter Del Skrevet 2. november 2008 Gi kritikk Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 2. november 2008 Rapporter Del Skrevet 2. november 2008 Kanskje bare meg, og er ikke noe ekspert, men synes blant annet at himmelen er for utbrent....... Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 2. november 2008 Rapporter Del Skrevet 2. november 2008 Jeg ville prøvd med en annen vinkel. Jeg syns bakgrunnen forstyrrer veldig. Jeg syns også det er litt midtstilt, men greier ikke å si om det skal være mer himmel eller sjø. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november 2008 Hadde nok valgt en annen vinkel ja, men det var masse folk der - dette var den eneste vinkelen jeg kunne ta uten å få med folk. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Tror jeg hadde villet flyttet utsnittet litt ned, slik at det ble mindre himmel og mere sjø. Nå er alt midtstilt, og det harmonerer ikke helt synes jeg, ref: "rule og thirds". Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Hadde nok valgt en annen vinkel ja, men det var masse folk der - dette var den eneste vinkelen jeg kunne ta uten å få med folk. Hva med å gå nærme, å ta bilde oppover... tror det hadde gjort i tiden rett før mørket legger seg.. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 3. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Jo, det hadde vært mulighet hvis ikke vannet hadde vært så kaldt, bildet er tatt på andre siden av bukten.. Endret 3. november 2008 av hojohansen Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Kall meg gjerne kjip, men jeg mener at når motivet er andre menneskers kunst, må fotografiet tilføre en ny dimensjon for å være berettiget. Personlig tar jeg ytterst sjelden bilder av statuer, skulpturer, bilder etc. fordi jeg føler det er å snylte på andre menneskers åndsverk. Jeg mener det til og med står noen setninger om dette i lov om åndsverk, uten at jeg vet hva som går eller ikke. Med bakgrunn i dette mener jeg bildet overhode ikke fungerer. På meg virker det som det andre bildet du har lagt ut en "tommelfingernegl" av er mye, mye bedre, selvfølgelig med forbehold om at det er som jeg tror i stort format. En fin linje med stranden og sverdene som et oppfriskende element. Her har du i hvertfall skapt noe eget ved å finne en vinkel og ta kunstverket i omgivelsene med vær, mennesker og alt det bærer med seg. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 3. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Det andre bildet er ikke av meg, men et bilde for å vise hvofor jeg IKKE kan gå nærmere sverdet, da hadde jeg falt i vannet.. I sommer var jeg i Hellas og tok bilder av f.eks. kirker, det skulle jeg muligens ikke gjort - det står jo en arkitekt bak det bygget også.. Kan ikke si meg enig med deg kaaholm. Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Selvfølgelig kan du ta så mye bilder av arkitektur og skulptur du bare vil! De står jo der til vår nytelse. Bilder du har tatt av kirker i Hellas er sikkert veldig gode ferieminner. Det jeg forsøkte å si, men som jeg sikkert ikke uttrykket klart nok, er at når et bilde presenteres til kritikk bør det stilles litt høyere krav. Da beveger det seg over fra et privat blinkskudd, til et slags publisert åndsverk og bør derfor inneholde en tanke og litt kreativitet, særlig når det er kunst som avbildes. For å sammenlikne litt mer med arkitektur; Å presentere et oversiktsbilde av den nye operaen i Oslo i kritikken holder ikke etter mitt syn. Et sånt bilde hoier dokumentasjon, snapshot og mangel på blikk. Likevel har jeg sett at mange akamere har gått "ombord" på taket, funnet seg linjer og vinkler, refleksjoner og teksturer og kommet veldig heldig ut av det. De har brukt sitt blikk og formidlet sitt syn på bygget gjennom bildet. Tenker nok Snøhetta tar det som et kompliment. Det er ikke meningen å rakke ned på bildet ditt selv om jeg kan virke litt bastant. Det kan godt være at det er svært lite som skal til før selv tungnemme kranglefanter som jeg klarer å se tanken bak bildet. Den eneste grunnen til at jeg "kicker" litt er at kunst er kunst, og da må vi enten dokumentere den og gi heder til skaperen og reis dit og kjøp postkort og støtt skulptøren og takk-skal-du-ha, eller så må vi skape noe nytt ved evt. hjelp av elementer i kunstverket. Kravene er ekstra strenge her. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 4. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Slik kan du si det, men da får vi amatører aldri mulighet til å bli bedre. Slik jeg tenkte - jeg kan lite om fotografering, men vil lære mer, da er dette forumet bra - jeg knipser bilder jeg er fornøyd med (noe mer klarer jeg ikke) så kan dere andre fortelle meg hva jeg kunne gjort for at bildet blir ennå bedre.. Tenker jeg helt feil ang. bruken av BK-tråden? Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg tror egentlig ikke vi har den helt store meningsforskjellen når det kommer til stykket, og det er godt mulig jeg hadde fått for lite kaffe og at det var over leggetid for meg da jeg kommenterte i går. Jeg nekter å tro du har misforstått konseptet med bildekritikken, og du får ta de oppgulpene av magesyre en grinebiter sender din vei i beste mening. Lærdommen i dette tilfellet blir da kanskje, som også von-schnellfahrer foreslår, å gjøre et forsøk på å komme nærmere neste gang. Det viktigste er å fortsette å ta bilder og at det blir en neste gang! Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 4. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Hadde nok litt for mye kaffe jeg også.. Skulle nok ha brukt en annen linse i går til dette bildet, jeg stod helt ved vannet og tok dette bildet med min 28-70mm.. hvis jeg skulle komme nærmere så måtte jeg ha gått i sjøen - og det ville jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå