endrebjo Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hovedkortet har (som all annen elektronikk) et serienummer. Dette kan leses ut fra hovedkort/BIOS veldig enkelt, og produsenten forandrer selvfølgelig ikke ditt serienummer når du flasher BIOS. Såpass intelligent er ingeniører og andre folk som jobber med slikt. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Man kan i grunn si da, at kjøp av OEM kun lønner seg dersom du har planer om Pro eller Ultimate. For Home Premium er det såpass liten forskjell (600 kr) at man gjerne kan legge ut de ekstra lappene. Hvilken versjon man velger (retail, OEM) koker ned til hvor lang tid det går mellom hver gang man pleier å oppgradere plattform i stasjonær. Selv kunne jeg aldri hatt OEM da jeg har hatt plattformbytte 4 ganger på de siste 5 årene. De som har laptop kan fint kjøpe OEM siden den neste laptopen de kjøper mest sansynlig vil ha medfølgende W7 (vet det finnes barebones). Så OEM vs. Retail blir i grunn bare aktuelt for de med stasjonær og hvor lenge de tror det blir til neste gang de oppgraderer plattform. Endret 22. oktober 2009 av Feh Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har skrevet litt om forskjellen mellom OEM - oppgradering og fullversjoner her: http://samfunn.myhken.com/?p=787 Det er riktig at OEM lisensen låses mot hovedkortet til pcen du installerer den på første gang. Bytter man det, må du kjøpe ny lisens i verste fall. (du kan være heldig å få godkjent byttet hos MS om du ringer inn...men ikke regn med det) OEM lisensene som følger med på ferdig pcer er samme versjon, men er ofte aktivert på forhånd, og er derfor låst både mot BIOS på den pcen, samt hovedkortet. Du kan selvsagt oppgradere BIOS versjon uten problem. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Windows 7 er lansert. Tråden stenges. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg