Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til alle som sitter med engelske (eller andre språks) utgaver av Windows 7, jeg har nå laget en guide til hvordan du kan lage din egen norske installasjons DVD med Windows 7.

 

Du kan på denne måten få en norsk Windows 7 installasjons DVD over en måned før den kommer i butikken.

 

Guiden forutsetter at du har tilgang på en eller annen Windows 7 utgave:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1153909

Lenke til kommentar

MPC-HC kommer med innebyggede videodekoder for H.264 og VC-1. Den benytter seg altså ikke av eksterne kodeker ved default, hverken de innebygget i Windows 7 eller fra andre kodekpakker som CCCP/Win7Codecs. Media Player Classic og Media Player Classic Home Cinema er to ulike prosjekter, og det er bare førstnevnte som er en ren media-avspiller som er avhengig av eksterne kodeker.

 

H.264 dekoderen i Windows7 fungerer bare med containerformatene Mp4, Mov, Avi, DivX, og bare i WMP12/Mediasenter. Dette fordi den bruker Media Foundation istedenfor DirectShow/DMO.

 

Om man vil ha GPU-akselerert (DXVA) avspilling av H.264 i MKV-containeren under Windows 7 må man laste ned en codec for dette eller bruke en avspiller som kommer med egne filtre slik som Media Player Classic HomeCinema.

 

Etter min erfaring er Win7Codecs en veldig enkel løsning om man f.eks ikke er fornøyd med CCCP eller frittstående kodeker, eller ønsker å bruke Media Center/WMP til avspilling av H.264-materiale i MKV-conteineren. Som jeg nevnte tidligere kan det være et godt alternativ for de som vil gjøre det enkelt: Man laster ned og installerer, så er det i boks, ingen konfigurering eller innstillinger nødvendig. Man står igjen med plettfri avspilling av det meste i stort sett alle avspillere som ikke bruker egne kodeker/filtre og man får GPU-akselerert avspilling av H-264 materiale i MKV i både Media Center og WMP.

 

Man må heller ikke glemme de som sitter på 64-bits systemer. Ønsker man avspilling av FLAC eller materiale i MKV containeren i Media Center på et 64-bits system, kan det erfaringsmessig bli mye knot før alt fungerer 100%. Jeg har også opplevd mye stress med visse lyd-formater under samme forhold. Også her har Win7codecs og x64 komponenttillegget vert en veldig enkel og grei løsning for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

En ting er helt sikkert er at W7 ikke er så stabil som Vista. Jeg har hatt BSOD, og programmer som stadig henger seg opp, og slik står de flere minutter før maskina løsner igjen. Det var ikke slik i Vista. 32bits utgaven virker mere stabil enn 64bits utgaven. Det er nesten slik at jeg savner vista når det kommer til stabiliteten altså.. :p

Lenke til kommentar

Ok, takk. Har nå "gjort om" USB stikken til en Windows 7 disk, kommer opp i explorer som en installasjons disk, men jeg får ikke til å boote fra den!! :wallbash: Gått inn i BIOS og satt av på at den skal boote til USB, men den går jo rett inn i XP! :( Kan jeg ikke bare starte XP, gå inn på My Computer, velge installasjons disken der, dobbeltklikke på setup og installere Windows 7 slik? Må maskinen boote opp på USB stikken!?

Lenke til kommentar

Noen som har problem med at messenger ikke minimeres til "tray", men at det opprettes to elementer på oppgavelinjen. En som det står:

Chris (Tilgjengelig) på og en Windows Live messenger. Hvordan får jeg MSN til å oppføre seg normalt?

 

Installere win 7 eller beholde XP på denne maskinen?

- 3ghz Intel P4 Northwood

- 4 gig slapp ddr2 ram

- x850xtpe

Lenke til kommentar

Kobler opp stasjonær PC'en min til 10 disker på filserveren min via "network mapping" Dette funker vel å bra, og legger inn brukernavnet og passordet ( selv om jeg har deling UTEN passord slått på i serveren )så kommer jeg rett inn. Hukker av remember information, slik at den ikke skal spørre om denne informasjonen flere ganger. PC husker dette helt til jeg restarter. Da når jeg kommer inn i Windows igjen må jeg legge inn brukernavnet og passordet for å accesse diskene. Gjør jeg det på en av de mapped network drives så kobler alle seg til.

 

Er det noen måte å få PC til å huske dette av seg selv så jeg slipper å trykke dette inn hver gang? Er litt irriterende.

Lenke til kommentar
Kobler opp stasjonær PC'en min til 10 disker på filserveren min via "network mapping" Dette funker vel å bra, og legger inn brukernavnet og passordet ( selv om jeg har deling UTEN passord slått på i serveren )så kommer jeg rett inn. Hukker av remember information, slik at den ikke skal spørre om denne informasjonen flere ganger. PC husker dette helt til jeg restarter. Da når jeg kommer inn i Windows igjen må jeg legge inn brukernavnet og passordet for å accesse diskene. Gjør jeg det på en av de mapped network drives så kobler alle seg til.

 

Er det noen måte å få PC til å huske dette av seg selv så jeg slipper å trykke dette inn hver gang? Er litt irriterende.

 

Du kan benytte NET USE i en .cmd fil

NET USE V: \\10.30.0.17\lagring abcdefg /USER:FSC2-PC\ole

 

Legge denne .cmd i logon script i gpedit.msc

 

V: = Driveletter som blir mappet til sharename=lagring på serverip=10.30.0.17

Serverens maskinnavn=FSC2-PC og den lokale user account er ole og det lokale serverpassordet til ole=abcdefg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...