Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte Partition-Tool.

Jeg er ikke kjent med det produktet, men rent generelt må du opprette en "Primary Partition" for Windows 7. Du kan godt gi den et navn også, slik at du kjenner den igjen ved senere anledninger. (F.eks. Sys7)

 

Når du så starter installasjonen av Windows 7, så vil den vise deg hvilke partisjoner du har på maskinen (som Win7 kjenner igjen). Velg å installere på Sys7 (eller hva du nå kalte den). Hvis formattering er nødvendig, så vil Windows 7 gjøre det før den begynner å flytte filer fra DVD'en. Installasjonen vil sørge for å merke Sys7-partisjonen med de nødvendige attributter slik at PC'en starter opp fra riktig partisjon .

Lenke til kommentar

Da var jeg endelig oppe med Win 7 x64 på stasjonæren og x86 på laptopen, må si meg relativt godt fornøyd hittil. Hadde litt problemer med å finne drivere, men litt kluss må man jo forvente. Et annet problem som derimot er litt irriterende er noe kluss med DNS; skjer stadig vekk at både nettleseren og andre tjenester stopper opp i oppslag ... Noen som har dette problemet? Har aldri vært et problem med Vista, så er rimelig skråsikker på at Win 7 er synderen (evt. en Win7-driver til nettverkskortet, dog tvilsomt). Og sist, men ikke mist -- et spørsmål som sikkert har blitt spurt hundre ganger: Tips til gratis antivirus programmer som funker med 7? AVG Free fungerer dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Men Xp-partisjonen er jo primary. Så da kan jeg vel ikke velge Windows 7-partisjonen til å være det.

Du kan såvidt jeg husker ha 4 Primary Partitions på en disk, men bare én av dem kan være 'Active Partition'. Hvis du skal dual-boote XP og Win7 og har XP installert allerede, så trenger du bare å opprette en Primary Partition og installere Win7 der. Når du er ferdig skal du ha muligheten til å velge å boote enten XP eller Win7. Jeg er i farten ikke sikker på hvilken partisjon som vil være 'Active' i dette tilfellet, men poenget er at Win7's boot-loader gir deg valget mellom XP eller Win7.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Man kan vel selv velge hvem som skal boote opp tror jeg.

 

Edit: Ser nå at C: er en Logical, mens D: (som er HP-recovery) er Primary. Jeg gjør ikke noe galt nå da hvis jeg velger G: (Windows 7) til å være Primary? (litt paranoid kanskje :p )

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvilken partisjon som er Active. Bare gå inn på Control Panel -> System -> Advanced system settings -> Startup and recovery, trykk på Settings knappen. Velg hvilket OS som skal være default og enten still inn hvor lang tid du vil at OS-velgeren under startup skal vises, eller skru den av dersom du alltid vil boote rett i ett av OSene uten å vise lista.

Lenke til kommentar
Da var jeg endelig oppe med Win 7 x64 på stasjonæren og x86 på laptopen, må si meg relativt godt fornøyd hittil. Hadde litt problemer med å finne drivere, men litt kluss må man jo forvente. Et annet problem som derimot er litt irriterende er noe kluss med DNS; skjer stadig vekk at både nettleseren og andre tjenester stopper opp i oppslag ... Noen som har dette problemet? Har aldri vært et problem med Vista, så er rimelig skråsikker på at Win 7 er synderen (evt. en Win7-driver til nettverkskortet, dog tvilsomt). Og sist, men ikke mist -- et spørsmål som sikkert har blitt spurt hundre ganger: Tips til gratis antivirus programmer som funker med 7? AVG Free fungerer dessverre ikke.

 

Ehhh... jo? Gjør da hvertfall det i RC, er vel også et av alternativene MS lister opp i sin liste over testede AV...

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar. Man kan vel selv velge hvem som skal boote opp tror jeg.

 

Edit: Ser nå at C: er en Logical, mens D: (som er HP-recovery) er Primary. Jeg gjør ikke noe galt nå da hvis jeg velger G: (Windows 7) til å være Primary? (litt paranoid kanskje :p )

Hvis du oppretter en ny Primary partisjon mens du kjører XP, så skjer det ikke noe mer enn det. Du kan restarte PC'en og XP kommer opp som før. Du har bare fått en ny partisjon (G:). Det skjer ikke noe mer før du har installert Win7 på den nye partisjonen. Da vil du ved restart av maskinen få opp en meny der du kan velge om du vil boote XP eller Windows 7.

 

Og som Feh beskriver, kan du endre på hva som skal være default OS osv.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Ehhh... jo? Gjør da hvertfall det i RC, er vel også et av alternativene MS lister opp i sin liste over testede AV...

 

Joda, er klar over at MS lister AVG som kompatibel, men om jeg følger lenken derfra får jeg kun fram utgaver som koster. Om jeg starter AVG Free får jeg opp beskjeden "The application has failed to start because its side-by-side configuration is incorrect". Er vist flere som har denne feilen, men så langt har jeg ikke funnet noen løsning.

 

Edit: Hmm, står da vitterlig at AVG Free også skal fungere med Win7 ... Jaja, en reinstallasjon skader vel ikke.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Har en Flash Voyager Mini jeg tenkte å bruke til og installere Win 7.

Men hver gang jeg forsøker å boote fra den, får jeg en feilmelding om at disken ikke kan leses.

 

Dette er på en ThinkPad T500.

Voyageren er formatert med FAT32, og inneholder alt innholdet DVD'n skulle inneholde.

 

Dette har fungert fint tidligere med WinXP, dog da med en annen minnepenn, men denne var ikke stort nok til W7.

Kan det være at det ikke går å boote fra disse minnepennene?

 

Noen som har et tips for å få den til å funke?

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å bruke en disk image emulator (Daemon Tool, Power ISO...)

Da slipper du å styre med minnepenn eller DVD

 

Om jeg hadde hatt et operativsystem på laptopen så hadde nok det gått strålende bra :p

Men nei, siden jeg ikke har det, så blir det noe tuklete.

 

Edit:

Tillegsspørsmål:

 

Jeg har en W7 Ultimate DVD, men skal legge inn Prof.

Om jeg legger inn Ultimate først, og så installerer Prof. ved hjelp av Daemon; Vil jeg da få med meg noe "ekstra baggasje" fra Ultimate-installen?

Eller blir den nye installen helt clean, sett bort i fra windows.old?

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
*snip*

 

Ehhh... jo? Gjør da hvertfall det i RC, er vel også et av alternativene MS lister opp i sin liste over testede AV...

 

Joda, er klar over at MS lister AVG som kompatibel, men om jeg følger lenken derfra får jeg kun fram utgaver som koster. Om jeg starter AVG Free får jeg opp beskjeden "The application has failed to start because its side-by-side configuration is incorrect". Er vist flere som har denne feilen, men så langt har jeg ikke funnet noen løsning.

 

Edit: Hmm, står da vitterlig at AVG Free også skal fungere med Win7 ... Jaja, en reinstallasjon skader vel ikke.

Det funker fint her. Jeg kjører RTM utgaven.

Lenke til kommentar
Har en Flash Voyager Mini jeg tenkte å bruke til og installere Win 7.

Men hver gang jeg forsøker å boote fra den, får jeg en feilmelding om at disken ikke kan leses.

 

Dette er på en ThinkPad T500.

Voyageren er formatert med FAT32, og inneholder alt innholdet DVD'n skulle inneholde.

 

Dette har fungert fint tidligere med WinXP, dog da med en annen minnepenn, men denne var ikke stort nok til W7.

Kan det være at det ikke går å boote fra disse minnepennene?

 

Noen som har et tips for å få den til å funke?

 

Har du gjort minnepennen bootbar/bootable og satt partisjonen på den som active da ...

Hjelper ikke å bare formattere den til FAT32 for så å kopiere over filene fra Win 7 DVD ISOen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...