Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Fant ein guide her, skal prøve: http://thetechnicist.typepad.com/the_techn...tall-guide.html

 

On a sidenote, kan ein putte XP på ein eigen ekstern partisjon og dualboote Win7/XP med den eksterne tilkopla og ha Vista på PC-en (laptop)?

Ja, skulle tro det går greit (NB! Har ikke testet dette) men hva er vitsen???? Å ha ett operativsystem på en ekstern harddisk er å be om at det skal gå treigt. Bare så det er sagt. (Det fins muligens raske eksterne harddisker, men jeg har ikke opplevd så mange av dem)

 

Sånn rent praktisk sett så er det største hinderet å få inn USB drivere og drivere til eksterndisken under oppstart av installasjonen av XP. Men, hvis du greier det... Så skal det ikke være noen praktiske hindre for å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant ein guide her, skal prøve: http://thetechnicist.typepad.com/the_techn...tall-guide.html

 

On a sidenote, kan ein putte XP på ein eigen ekstern partisjon og dualboote Win7/XP med den eksterne tilkopla og ha Vista på PC-en (laptop)?

 

Det er jeg usikker på. Tror det vil bli rot i boot-menyen og mbr-en vil sannsynligvis slå krøll på seg, og du får kanskje ikke boota noe som helst. Men du kan jo forsøke, hvis du orker styret, og komme med en liten rapport. Er jo alltid kjekt å vite om ting funker.

Lenke til kommentar

Har installert W7 fast på laptop'en nå, og det fungerer for å si det mildt jævlig bra ;)

Har to småting eg lurer på om er mulig, hvis ikke burde det blitt det.

 

Libraries, kan ikke hente inn filer fra nettverksdisker fordi disse ikke er indeksert. Er det mulig å indeksere nettverksdisker? Prøvde "Make avaliable offline", men da kopierer den alle filene over lokalt.

 

Og er det mulig å få libraries til kun å hente inn bestemte filformat, og utelate andre?

Lenke til kommentar
Det er eit poeng, eg har ein plan om å legge det internt, men det går jo an å prøve eksternt først.

Men den absolutt største fordelen med W7 er at det er vesentlig raske enn Vista. Blir det ikke da litt meningsløst å først forsøke det med et tregt oppsett? Har du mulighet, så vil jeg heller anbefale deg å rydde plass med en gang på intern harddisk, opprett en ny Win7-partisjon om nødvendig (for dual-boot) og test i vei. Slik gjorde jeg det, og det endte opp med at jeg de siste par ukene har kjørt Win7 som hoved-OS i stedet for Vista. Har fremdeles Vista på det jeg regnet som hovedpartisjonen... starter det bare aldri.

Lenke til kommentar

Nei, dette kommer vel sannsynligvis av at maskinen ikke har like optimaliserte drivere som vista, eventuelt at "grunnlasten" på maskinen blir liggende litt over det som den ble liggende på når du kjørte Vista.

 

Ps: Forsøk å oppdatere med Vistadrivere til hovedkort, det kan fungere.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Fant ein guide her, skal prøve: http://thetechnicist.typepad.com/the_techn...tall-guide.html

 

On a sidenote, kan ein putte XP på ein eigen ekstern partisjon og dualboote Win7/XP med den eksterne tilkopla og ha Vista på PC-en (laptop)?

 

Det er jeg usikker på. Tror det vil bli rot i boot-menyen og mbr-en vil sannsynligvis slå krøll på seg, og du får kanskje ikke boota noe som helst. Men du kan jo forsøke, hvis du orker styret, og komme med en liten rapport. Er jo alltid kjekt å vite om ting funker.

Jeg har prøvd på det tidligere, og det er ikke uten videre mulig å kjøre XP fra en USB disk. Jeg husker ikke 100% nøyaktig problembeskrivelse, men det var noe i retning av at Windows refresher USB/firewire under bootprosessen, så man kapper i prinsippet av grenen man sitter på. Så dette ender i en god gammel bsod bluescreen. Så i utgangspunktet er ikke dette mulig, men skal ikke utelukke at det finnes workaround for problemet. Jeg fant ingen, og ga opp.

 

Men er det noen som har bekreftet at dette fungerer med Windows 7, eller er det noe vi tror? Altså å installere på, og boote FRA en USB enhet, og ikke bare installere fra en? (linken fra Zeph overbeviste meg ikke, for å si det slik ;) )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Wow. Dette var jo ganske enkelt helt flott.

 

Visste du kom til å si det. Det har alle jeg har fått 7 til å bruke sagt.

 

Vent litt? har du fått Win7 til og bruke dem? eller er dette en skriveleif?

 

Nei, du mistolker setningen. Det burde vært mer tydelig:

 

Visste du kom til å si det. Det har alle personene jeg har fått til å bruke 7, sagt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg mountet imagefilen i Daemon tools og kjørte install uten boot. Har nå dual boot med Vista og 7 som funker uten problemer. Så jeg tror ikke det er noe vits i å brenne dvd og boote.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...