Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et par spørsmål angående Windows 7.

 

Jeg bruker PC-en til surfing, skriving o.l. Ingen tunge oppgaver med andre ord. Holder det for meg å oppgradere 32-bits versjonen? (Når den tid kommer). PC-en har 4 GB RAM. Vil jeg merke stor forskjell ved å gå over til 64-bit med denne bruken?

 

Et spm. til:

Går det like greit å oppgradere som å installere "fra grunnen av?" Vil resultatet bli det samme?

 

Oppgradere fra hva. Det er nemlig ikke alle Windows lisenser som gir mulighet for å "oppgradere" fra en versjon til en annen.

 

Du vil reelt sett ikke merke annen forskjell enn at du får utnytta alt minne.

 

Personlig satser jeg alltid på nyinstallasjon når jeg neten bytter OS eller mye hardware. Tar litt mer tid, men da får man også ryddet bort det man egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det støttes ikke å kjøre "upgrade install" fra 32bits til 64bits.

Det krever en "fresh install".

 

Det Bolson også nevner mtp lisenser er også verdt å tenke på om man f.eks ser for seg å kjøpe Windows 7 lisens/media-kit av typen *UPGRADE*.

Kun eksisterende windows av type retail er da kvalifisert for upgrade - ikke OEM .

Lenke til kommentar

Oppgradere fra Vista ja. Jeg vet at det ikke går an å oppgradere fra XP. ;) Jeg vet også at det ikke går an å oppgradere fra 32-bit til 64-bit. ;)

 

Jeg kan stille spørsmålet på en litt annen måte:

Til mitt bruk; kan jeg likegreit bare oppgradere fra 32-bits Vista til 32-bits 7, i stedet for å installere alt "fra grunnen av" bare for å få 64-bit-versjonen? Og vil en oppgradering være like bra som å installere alt fra grunnen av?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd windows 7 upgrade installassjonen flere ganger både fra tidligere Win 7 build samt fra Vista og det funker overraskende bra.

 

Er det appcompat problemer med noe får du beskjed om at program ditt eller datt må avinstalleres først . Eller du får beskjed om at etter upgrade må du f.eks reinstallere det.

 

Merket ikke noe bugs/treghet på systemet etter upgrade forsøkene.

 

Men at jeg ikke merket problemer på mine forsøk bør ikke bety at andre ikke gjør det - tross alt har folk installert en god del ulike programmer og mengde.

Lenke til kommentar
Oppgradere fra Vista ja. Jeg vet at det ikke går an å oppgradere fra XP. ;) Jeg vet også at det ikke går an å oppgradere fra 32-bit til 64-bit. ;)

 

Jeg kan stille spørsmålet på en litt annen måte:

Til mitt bruk; kan jeg likegreit bare oppgradere fra 32-bits Vista til 32-bits 7, i stedet for å installere alt "fra grunnen av" bare for å få 64-bit-versjonen? Og vil en oppgradering være like bra som å installere alt fra grunnen av?

 

 

Du må tenke litt fremover også. Men "her og nå" så vil nok upgrade virke mest logisk for deg. Men hva om 2-3 år? Sitter du på samme maskinenspesifikkasjonene da?

 

En upgrade vil nok ha litt, altså LITT å si mtp ytelse og sånn. Men du sparer jo masse bry og tid på og oppgradere. I tillegg ser jo win7 til og bli mindre ressurskrevende. Så såfremt du kun bruker maskinen til det du gjør, ser jeg ikke bort fra at upgrade passer deg best nå når win7 kommer. Resultat vil bli noenlude samme.

 

Men om 2-3 år...kanskje du angrer på at du ikke kjøpte 64bit allikevel...? :)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke aktuelt for meg å oppgradere før den ferdige versjonen kommer. ;)

 

Men det er ingen forskjell på å oppgradere og å installere hele greia på fra grunnen av altså? (Jeg har forresten bærbar PC).

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar
Det er nok ikke aktuelt for meg å oppgradere før den ferdige versjonen kommer. ;)

 

Men det er ingen forskjell på å oppgradere og å installere hele greia på fra grunnen av altså? (Jeg har forresten bærbar PC).

 

Jo det "er" selvfølgelig forskjell. Data/programmer/settings skal migreres , windows registeret skal beholdes/parses til den nye install.

Budskapet mitt var at oppgraderings install funker overraskende bra med Win7 kontra hva som er erfart med tidligere windows versjoner.

 

Det skader uansett ikke å gjøre et forsøk med upgrade .

Lenke til kommentar
SinIC,

Du mener at en oppgradert versjon ikke vil være fullt så rask?

 

Ja, det er vel igrunn det jeg skriver. Men om det er merkbart for den vanlige bruker? Det vet jeg ikke.

Jeg prøvde med w7 build 7000. Med og uten upgrade. Synes selv at en fresh install virket mye mer responsiv og raskere. Men jeg er svært hårsår her. Er svært små sekunder vi snakker om.

Lenke til kommentar

Okay, det høres ut som at en oppgradering vil fungere bra nok for meg. Jeg er ingen avansert bruker.

 

syar2003,

Sorry, jeg glemte å presisere at det var ytelsesforskjeller jeg tenkte på. ;)

 

Men om jeg kjøper en oppgradering, vil jeg da kunne bruke den både på min bærbare og den stasjonære. Begge har Vista Home Edition 32-bit. Eller er det sånn at en lisens fungerer bare en gang, på en maskin?

Lenke til kommentar

Den ørlille forskjellen SinIC snakker om kan likeså godt tilskrives en helt ny/fersk file layout i en ny installasjon - mens en oppgradering beholder alt av filer og man kan ha en mere fragmentert partisjon sammenliknet med fresh install med formatering .

Det er isåfall ikke noe man ikke kan fikse på selv ved å slette "obsolete" filer og kjøre defragmentering etterpå.

Lenke til kommentar

Spørs vel hvor mye RAM du har i maskinen din. Hvis du, som meg har bare 2GB, er halvparten brukt opp bare på å kjøre Vista i task manager, uten noe annet. Det resulterer i at swapfila blir mye fortere tatt i bruk i spill, nedsatt ytelse og masse harddisk-grinding.

 

Mens i W7 er minnebruken MYE lavere rett etter booting av Windows.

 

Det gjør utslag for meg. Har du 10GB og 64-bit merker du sikkert ikke noe forskjell uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har 3gb, men husker ikke hva jeg lå på i Vista, så nytter ikke å sjekke det sånn. :)

 

Men er det noen som vet om man fortsatt kan ha msn nede til høyre på oppgavelinjen? Sammen med klokka, batteriet og det andre som er der? Den har alltid lagt seg der når jeg "lukker den", men nå vil den ikke. uTorrent f.eks legger seg der slik som den alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Har 3gb, men husker ikke hva jeg lå på i Vista, så nytter ikke å sjekke det sånn. :)

 

Men er det noen som vet om man fortsatt kan ha msn nede til høyre på oppgavelinjen? Sammen med klokka, batteriet og det andre som er der? Den har alltid lagt seg der når jeg "lukker den", men nå vil den ikke. uTorrent f.eks legger seg der slik som den alltid har gjort.

 

Du må kjøre .exe fila i Vista compability mode. Dette grunnet Win7 nye task/super/notification bar.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...