Gå til innhold

Elektro ing. Bør jeg lære meg Python?

Anbefalte innlegg

Hei allesammen!

Holder på å få en bachelorgrad i medisinsk teknologi (3-årig elektro-ing. utd.).

I lærerplanen finnes det litt Assembly og C-programmering, men dette i kun ett semester! Må nok si at det er svært få folk i klassen som er god i programmering. MEN! Jeg har lyst til å lære meg det!

Vil derfor få tips om hvilke språk jeg bør lærer meg.

Tenkte på Python, men har fått et intrykk av at "elektro-folk" heller lærer seg C og/eller C++.

Bør jeg heller satse på de?

Mvh

Jonas.H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte på Python, men har fått et intrykk av at "elektro-folk" heller lærer seg C og/eller C++.

Bør jeg heller satse på de?

Du har rett i at C/C++ er programmeringsspråk som elektronikkstudenter gjerne lærer seg. Hvorvidt de får bruk for det eller ikke er jo en annen sak, men det kan kanskje være greit å finne ut av før du evt. går over til et annet språk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer vel an på hvilken type programmering du skal gjøre. Har du assembly og C, er det vel fordi du skal programmere embedded systems/lowlevel stuff, og da blir det rett og slett ikke plass til et python-miljø. Det er ikke sikkert du engang har plass/råd til C++.

Veldig generelt er Python veldig bra for programmer / programmering hvor programmet ikke trenger å ha C-hastighet, hvilket er sant i de fleste tilfeller. Du kan også lage moduler i C/C++, for det som _trenger_ å gå fort. Det går også mye fortere å skrive programmer i Python(, da du skriver mer hva programmet skal gjøre, ikke hvordan det skal gjøre det).

Du bør absolutt lære deg mer enn ett språk - alle vil fortelle deg at det vil gjøre deg til en bedre programmerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...