mopani Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Jeg skal kjøpe meg en ny pc.. Er ikke helt sikker på om jeg skal ha bærbar eller stasjonær.. Jeg vil ikke bruke mer enn 5000kr.. Pc'en skal brukes til musikk, film, skolearbeid, surfing og spill ( FM09, litt Counter strike source) Hva er lurest å kjøpe? Stasjonær eller bærbar? Bør jeg kjøpe en ferdig pc eller bygge en selv? ( btw, jeg har null peiling på pc, bygging osv.. ) Takker på foråhnd Endret 2. november 2008 av 320_coupe Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien. Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Fanejunker Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bærbar pc. Mer fleksibilitet og siden du ikke skal bruke dem på "tøffere" spill enn de du nevnte så finnes det mange bærbare pc-er under 5000 som kan dra dem. Men med det kan hende at du i fremtiden vil begyne med kraftigere spill, å da kan det være lurt å ha en stasjonær pc hvor du kan bytte deler. Så du får selv velge. Men det er det jeg har å bidra med. Bedre å komme med et dårlig svar en å forbli stille. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 http://www.siba.no/Products/Section.aspx?id=1744670 Er det noen av disse pc'ene (til under 5000kr) som duger til spill og slikt?) Lenke til kommentar
Steamed Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Ingen under 5.000 der duger spessielt til spill. Men vis du leser litt, og kanskje ser noen videoer på youtube, eller har en litt erfaren far, onkel osv. Kanskje de kan hjelpe deg ? Men siden du ikke skal bruke den til spessielt spilling, støtter jeg bærbar forslag. (Med mindre du foretrekker stasjonær) Lenke til kommentar
mopani Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Ingen under 5.000 der duger spessielt til spill. Men vis du leser litt, og kanskje ser noen videoer på youtube, eller har en litt erfaren far, onkel osv. Kanskje de kan hjelpe deg ? Men siden du ikke skal bruke den til spessielt spilling, støtter jeg bærbar forslag. (Med mindre du foretrekker stasjonær) Jeg har hørt at man får mere for pengene av en stasjonær.. Lenke til kommentar
Steamed Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Jeg skrev spessielt til spill. Man får mere for pengene når man kjøper en stasjonær, der er sant ! Men en bærbar kan du ha med deg overalt, som blir en stort pluss. Endret 7. november 2008 av Steamed Lenke til kommentar
mopani Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Hva er det jeg skal se etter når det gjelder pc for spill? Skjermkort, hva mer? Og hva er det som kjennetegner et godt skjermkort? hvordan veit jeg om det er bra eller ikke? Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Stasjonær er MYE mer ytelse for pengene! Se på dette: CPU: E8400 1100 kr ca Ram: 4gb noe med 800mhz 5-600kr ca Strømforsyning: noe med 500W minst, corsair har noen fine. ca 500kr Kabinett: smak og behag: 500-1000kr Skjermkort: Vanskelig, men hva med ATI 4850? koster 11-1200 disk: samsung F1 spinpoint, velg str og vurder om du vil ha 32 eller 16mb cahce hovedkort: alltid vanskelig, men noe som støtter det du har kjøpt! Sjekk forumet og hva ander har, 1000kr burde du få bra saker for! Prisene er tatt ut fra hodet! Sjekk rundt på netshop/komplett/amentio osv og se hva det koster rundt omkring. Ovenfor er hvertfall komponenter i den prisklassen jeg ville vurdert og de er ganske gode:) Sett opp en handlekurv og link på forumet så blir det tunet godt inn for deg og dine behov ps e8400 er meget klokkbar;) Endret 6. november 2008 av Dundersalt Lenke til kommentar
andylove Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hva er det jeg skal se etter når det gjelder pc for spill? Skjermkort, hva mer? Og hva er det som kjennetegner et godt skjermkort? hvordan veit jeg om det er bra eller ikke? Om du skal handle stasjonær PC og vil ha det billig, så kan du fint kikke på fjorårets budsjett vinnere innenfor skjermkort, f.eks 3850 som duger i lange baner for ditt bruk. Ellers bør du passe på nok RAM. Med dagens priser burde 4GB være minimum. En CPU fra Intel, Core2Duo, er å foretrekke. AMD lager ikke dårlige saker, så du kan trygt kjøpe noe derifra også. Da blir prisen enda lavere. Alt ettersom, altså På bærbare er du låst med tanke på fremtide oppgraderinger. RAM og harddisk er noe du kan oppgradere, selvfølgelig. Ulempen er at bærbare er noe dyrere når du skal ha litt mer kraft i dem kontra stasjonære. Hadde du derimot lagt ca 7k på bordet, ville saken vært noe annerledes Ta en tur på nettet og sjekk bl.a Notebookreviews.com, de kan mye. Ellers har Tom's hardware guide også en oversikt for skjermkort på bærbare og i hvilken ytelsesklasse de er i. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hva er lurest? Kjøpe en ferdig pc eller bygge en selv? Veit dere om noen linker til sider hvor du kan "bygge" din egen pc? Endret 6. november 2008 av 320_coupe Lenke til kommentar
godal Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du bør helt klart kjøpe stasjonær. Stasjonær er mye bedre enn bærbar av mange årsaker, så lenge du ikke trenger å ta den med deg, eller har ekstremt liten plass. 1. I en stasjonær kan du bytte ut en og en del, f.eks. bytte skjermkort og beholde resten, bytte skjerm uten bytte noe annet osv. 2. Hvis noe går i stykker gjelder #1, altså du kan ha en stasjonær så lenge du vil, du kan alltid reparere den, mens en laptop holder 2 til 3 år. 3. Du kan oppgradere og utvide, f.eks. kan du sette inn ekstra harddisker osv., sette inn blu-ray spiller etterhvert osv. 4. Du kan koble til flere skjermer i en stasjonær f.eks. 2 skjermer på pulten (innmari digg) prosjektor flatskjerm osv. 5. Stasjonærkomponenter er alltid mer for pengene, f.eks. en harddisk til stasjonær har flere gb pr krone, prosessorer mer ytelse pr krone, skjermkort mer guffe pr krone, og ram mer gb pr krone. 6. Stasjonær dvd-rom er mye bedre enn bærbar-dvdrom, de er mye raskere, bråker mindre og har ikke så lett for å gå i stykker eller ødelegge platene inni. 7. Du trenger ikke inngå kompromisser (muligens med unntak av støy), eksempelvis må du ikke velge mellom stor og bråkete eller dårlig skjermkort osv. 8. Stasjonære går ikke så lett i stykker, f.eks. snubler du i strømledningen så faller ikke hele pc'en i gulvet og knuses, søler du kaffe på tastaturet, tar ikke hovedkortet kvelden. 9. Du har mye mer å velge i når det gjelder stasjonære, det finnes utrolig mange forskjellige leverandører og alle komponentene passer sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå