EightySeven Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hei! Jeg trenger litt hjelp for å finne en ny telefon. Jeg trener ganske masse, og har tidligere forsøkt å bruke telefonen for å holde styr på treningene og resultatene mine. Da har jeg brukt SE treningstelefoner, men syns det har vært komplisert og lite effektivt å holde styr på. De har vært greie for å se på skrittelleren, men har ikke vært så gode til å lage notater og treningskalender. Derfor lurte jeg litt på om jeg skulle prøve meg på en smarttelefon. Har sett en del på Nokia E71, og tenkte kanskje den kunne passe. Liker det at den ikke er så stor, og det virker som om de aller fleste er ganske fornøyde med den. Har også sett på Samsung SGH-i780, men den virker litt stor. Lurer også på om det finnes programmer som kan lastes ned på disse telefonene som jeg kan bruke. Noen som har vært borti noe slikt? Det er ikke nødvendig, men det kunne vært hjelpsomt. Jeg begynner snart å trene til en ny sesong, så ser egentlig bare etter et alternativ til min skriftlige treningsdagbok som kan gjøre det lettere å overføre dataen til laptopen min. Jeg anser meg selv som relativt datakyndig, så vil ikke tro at en smarttelefon vil by på store problemer. -Vil helst bruke mellom 3500-4000kr -Vil gjerne ha god internettkontakt -Vil gjerne ha GPS, men det er ikke avgjørende -Vil helst ha QWERTY for å kunne føre notater kjapt -Vil gjerne ha muligheten til å se filmer og høre på musikk for å ha med på lange turer -Vil gjerne ha grei batterilevetid, men så lenge den holder to dager med normalt bruk, er det ikke avgjørende -Vil at den skal passe i lommen, slik at jeg kan ha den med på trening. Det var vel ca hva jeg kunne huske på å ta med:) Vil gjerne høre hva dere syns om denne bruken av en smarttelefon. Er jeg på bærtur når jeg tror telefonen kan brukes til dette, eller vil det fungere greit? Noen som har bedre alternativer? Takk for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) I utgangspunktet ser det ut som noe slikt er noe for deg: http://www.amobil.no/artikler/adidas-mobil...ar_landet/52219 Men den er ikke så teknisk avansert som du ønsker, utover treningsbiten. Ellers et par andre artikler om treningssoftware: - http://www.amobil.no/artikler/oppgraderer_gps-trening/45735 - http://www.amobil.no/artikler/gps-trening_...e_mobiler/45840 Selv har jeg en N82 og bruker Sports Tracker og Step Counter til den. Bruker det ikke til å holde oversikt over treningsøkter, men til å være bevisst på generelt aktivitetsnivå, og synes begge deler er veldig presist og bra til det formålet. Spesielt skrittelleren er jeg imponert over, da den foreløpig kun er å finne som beta (http://betalabs.nokia.com/blog/tag/step-counter/). Problemet med N82 er batteritiden. Med aktiv bruk av skritteller og GPS forsvinner batteriet rimelig kjapt. Skrittelleren gnager spesielt på batteriet nå, i følge utviklerne har de ikke lagt vekt på strømstyring i betaversjonen. Dette merkes, og batteritiden er fort halvert med step counter gående hele tiden. Det skal komme en ny versjon før jul, og jeg krysser fingrer og tær for at de har bedre strømstyringen der. GPSen er imponerende rask etter siste firmware-oppdatering. Skjermen er lyssterk og bra (2,4"), og har 3,5 mm jack-utgang for lyd, og den er lommevennlig. Den har EDGE, 3G og HSDPA, samt wifi. Den tilfredsstiller ikke alle kravene dine, men det tror jeg du vanskelig finner en modell som gjør. N85 er kanskje enda litt nærmere, med bedre og større skjerm, og vesentlig bedre batteritid. Den skal i prinsippet kunne gjøre alt N82 greier, men den er helt ny, og du må vente på ny versjon av Step Counter for at den skal være kompatibel. Prisen er rett i overkant av 4000 kr. Håper dette hjelper deg litt på vei. Endret 2. november 2008 av Peppep Lenke til kommentar
EightySeven Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Adidasmobilen så stilig ut som treningspartner, men alt den kunne tilby har jeg allerede på puls-klokken. Så ettersom den var såpass dyr uten å inneholde noe særlig annet hardware, så var den ikke så spennende... Syns når de først skulle laget en så utpreget treningstelefon, så kunne de i det minste ha tatt med ting som 3G eller Wi-Fi som kan gjøre den interessant for andre enn de som kun trenger den til å løpe med. Har sett litt på N85, og den virker jo svært bra. Litt i overkant av hva jeg kunne tenke meg å betale, men pakken virker jo utrolig bra. Så at den hadde ca 7 timer videoavspilling, og det kan man jo absolutt leve med:) Men om den passer til det jeg ønsker, eller om den rett og slett bare er så kul at jeg ikke bryr meg om det, er jeg usikker på! Har vært i butikken og sett på E71, og tastene virker litt små for fingrene mine. Det var ikke et stor problem å skrive ned en setning eller to, og det blir nok bedre med litt tilvenning, men ser at det å skrive noe særlig langt ikke vil være så veldig produktivt. Akkurat som har vært nevnt i forskellige tester. N85 virket svært solid og god å skrive på, men som med de fleste mobiltastaturer virket det mer tungvint å skrive på enn på E71 og generelt QWERTY-tastaturer. Men må si at jeg ble litt usikker etter å ha sett litt på N85. Kanskje det er like greit å beholde treningsdagboken på papir. Har den forresten innebygget skritteller? Den siste telefonen jeg har hatt var SE W580 som hadde skritteller, men på den virket det ikke som om skrittelleren trakk noe særlig med strøm. Skrudde den av en liten uke, men merket ikke noen særlig økning i strømtiden. Kanskje rundt 10% ekstra på to dager. Noe som absolutt var greit å leve med. Får håpe en ny versjon av Step Counter er litt snillere på batteriet! Takk for tilbakemeldingen! Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 En av utviklerne svarer selv på spørsmål om Step Counter her: http://betalabs.nokia.com/blog/2008/05/09/...e-day/#comments @Claudio and jAi — battery consumptionIt drains my battery in about two days which I would classify as somewhere between bad and not great. I consider it is acceptable considering it is a research application without low-level power management. Unfortunately, the high-level implementation in the current version of the Step Counter has to run continuously, and the best we can do is to let the scheduler shut off the processing during the night. Så det vil nok bli bedre etter hvert som de kommer ut av beta. Uansett er det til å leve med, etter min mening. Med min N82 varer batteriet 1-2 dager med step counter på kontinuerlig og moderat bruk (vanligvis litt wlan, som også trekker en del strøm). Med N85, som generelt har forbedret batteritid, og nyere versjoner av Step Counter tror jeg at det blir veldig bra. (Du spør for øvrig om N85 har innebygget skritteller. Svaret er nei, men det har f.eks. heller ikke N82. Step Counter bruker akselerometeret til å beregne skrittene.) Den nåværende versjonen av Step Counter kan i begrenset grad være trenings-/aktivitetslogg. Du får opp totalt antall skritt, total tid i bevegelse og beregnet distanse (du legger inn gjennomsnittlig skrittlengde i "Settings"). Du får graf over hele dagen over aktivitetsnivået, fra lavt->moderat->høy->intens minutt for minutt, samt graf over totalt antall skritt den dagen (skritt/tid). Videre har du "Progress", som viser enkel statistikk på ukesbasis (totalt antall skritt, energibruk, distanse, og daglig gjennomsnitt av det samme), og et par enkle grafer (skritt per dag og totalt skritt den valgte uken i forhold til ukene før/etter). Regner med at det blir i enkleste laget for deg som trener mye. Sports Tracker er en del bedre her, men blir kanskje fremdeles for enkel. Her får du, gjennom GPSen, oversikt over ruten, høyeste/laveste punkt, høyeste/laveste intesitet, du kan dele opp i laps, høyeste fart, snittfart osv. Du kan eksportere dataene. Sports Tracker er forsåvidt også i beta, men en mye mer utviklet beta enn Step Counter. Tipper at begge deler vil begynne å følge med Nokia-telefoner (med GPS/akselerometer) i løpet av det neste året. Ser at det også finnes en "Wellness diary", hvor man kan registrere informasjon vedrørende kosthold og trening (link). Det kan dessuten være mye programvare jeg ikke kjenner til, både til Symbian og andre plattformer for smarttelefoner. For øvrig holder Amobil på å teste N85 nå, og jeg tipper at testen er klar om et par dager. Førsteinntrykket kan du lese her, og lanseringsnyhet her Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Tror nok du vil slite med å finne en qwerty-telefon som også fungerer bra som treningstelefon. For eksempel mangler N71 akselerometer, og vil derfor ikke kunne fungere som skritteller. Sports Tracker kan imidlertid brukes. Hvis du ender opp med E71, så kan du i alle fall ha lange økter med GPS og Sports Tracker, for batteritiden er bra på den. Lenke til kommentar
EightySeven Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg må si at skrittelleren er ganske spennende, men alt i alt håper jeg på å få en telefon der jeg kunne hatt en mal feks. i excel eller lignende, der jeg kunne føre inn resultatene mine, både fra pulsklokken og fra individuelle treningøkter som jeg så kunne fått opp på dataen for å lage grafer og rett og slett bare å holde oversikten på fremgang. Selv om disse programene kan være hjelpsomme til mye, så er jeg usikker på hvilke utbytte jeg kan få fra dem. Men ser jo at det kanskje ikke er så veldig realistisk å bruke en telefon til dette. Dermed er det kanskje mer spennende å heller skaffe en telefon til med skritteller men også GPS som fører data som jeg kan føre inn for hånd på dataen hjemme, sammen med data fra en skriftlig treningsdagbok, slik jeg har gjort tidligere. Kalenderen er vel relativt lik på både E71 og N85 regner jeg med. Det er vel kanskje ikke så veldig mange forskjeller jeg kan ta nytte av fra kalenderen i E71. Så lenge jeg kan bruke denne til å holde styr på jobb og treninger, så vil ikke dette gjøre stor forskjell. Jeg ser at N85 også omtales som en smarttelefon. Kunne du forklart hva som gjøre disse telefonene til forskjellige smarttelefoner? Jeg ser ikke noen steder at N85 har støtte for word og andre office programmer, men med samme (?) OS skulle vel begge telefonene kunne gjøre det samme, eller har jeg misforstått igjen? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Joda, samme OS skal i utgangspunktet kunne kjøre de samme programmene. Forskjellen ligger gjerne i hva Nokia inkluderer, og en telefon i E-serien har inkludert programvare for annerledes bruk enn telefoner i N-serien. For eksempel vet jeg at E71 har støtte for VPN "out of the box", og dette må en kjøpe programvare for å få til en N-telefon. Det er uproblematisk å lese/redigere Office-dokumenter med smarttelefoner, i alle fall med Windows Mobile og S60. Jeg lagde et enkelt excel-dokument nå for å teste med min N82, og det fungerte helt fint. Igjen, så ligger forskjellen i hva som er inkludert fra produsenten. Jeg mener at E-serien har inkludert redigering - dette har jeg ikke på min N82. Jeg kan lese, men ikke redigere med mindre jeg kjøper lisens for det. Fullisens til dette koster nå 26,5 Euro, 30 dagers trial koster 2,3 Euro. Da kan du velge hvilken vei du tar det, om du fører inn logg rett på telefonen, eller om du bruker data fra telefonen til å føre på papir/PC. Kalenderene er lik. Lenke til kommentar
EightySeven Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Ok! Da forstår jeg litt bedre:) Takk! Klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg, men liker N85 bedre som telefon, selv om det er noe som gjør at E71 fortsatt tiltrekker meg. Prisen er jo en ting, men det kan jo være lurt å vente en måned for at prisen skal synke litt på N85:) Det virker tross alt som en mye bedre telefon til alt annet enn mail og skriving... Uansett, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg forstår deg, E71 er en veldig stilig profftelefon. Jeg forsøkte å endre det forrige innlegget mitt, men det fungerte ikke. Uansett, jeg ser at kalenderene er litt annerledes. Funksjonsmessig er de lik, men på grunn av den brede skjermen kan E71 vise oppføringer for en dag samtidig som en ser kalenderoversikten (som vist på bilde på denne siden). Synes det virker som du har et bra/riktig inntrykk av telefonene. Begge er funksjonsrike, N85 har noe mer teknologi. E71 scorer høyest på byggekvalitet, og den har qwerty. Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg ville heller vurdert en pulsklokke med gps, f.eks Garmin Forerunner. Da slipper du jobben med å skrive treningsdagbok manuelt. Bare å laste ned SportTracks (donationware) og overføre fra klokka, så har du alt du trenger av grafer og rapporter der. Da slipper du batteriproblemer med mobilen også. Lenke til kommentar
EightySeven Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Jeg har allerede en pulsklokke med høydemåler, så det var vel egentlig lengden som var mer spennende når det gjaldt telefon med GPS. Men så var det egentlig ikke løping jeg trengte telefonen så mye til uansett:) Det var mer for tester, som faste rundetider, 100m, vekttrening, vertikal spenst, osv. der jeg ville ha muligheten til å føre resultater på telefonen når jeg var på trening. Helst rett inn i en mal, slik at jeg slapp å føre det for hånd, for så å føre det inn på dataen igjen seinere. Malen skulle da kunne fortelle meg hva jeg skulle trene på den individuelle treningen, på samme måte som min treningsdagbok gjør:) Etter hvordan jeg forstår at telefonene fungerer, så skal ikke dette være umulig. Jeg har jo tidligere ført resultater inn i Excel, så hvis jeg hadde det på telefonen, så skulle jeg bare føre det inn under treningen:) Lenke til kommentar
jorkus Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Jeg har allerede en pulsklokke med høydemåler, så det var vel egentlig lengden som var mer spennende når det gjaldt telefon med GPS. Men så var det egentlig ikke løping jeg trengte telefonen så mye til uansett:) Det var mer for tester, som faste rundetider, 100m, vekttrening, vertikal spenst, osv. der jeg ville ha muligheten til å føre resultater på telefonen når jeg var på trening. Helst rett inn i en mal, slik at jeg slapp å føre det for hånd, for så å føre det inn på dataen igjen seinere. Malen skulle da kunne fortelle meg hva jeg skulle trene på den individuelle treningen, på samme måte som min treningsdagbok gjør:) Etter hvordan jeg forstår at telefonene fungerer, så skal ikke dette være umulig. Jeg har jo tidligere ført resultater inn i Excel, så hvis jeg hadde det på telefonen, så skulle jeg bare føre det inn under treningen:) Hei, Jeg bruker E71 og sports tracker til løpetrening hver dag. E71 er så slank at den passer i en liten lomme på innsiden av tights-en med sleeve-en på. Jeg merker ikke at den er der når jeg løper. Med sports tracker har jeg da en treningsdagbok som forteller hvor langt jeg har løpt og hvilken løype jeg har tatt hver dag hele året. skritteller er helt unødvendig da gps-en forteller avstanden mye mer nøyaktig enn det man kan få til med en skritteller. Siste versjon av sports tracker har også kart på telefonen i tillegg til kartet på nettsiden "din". Gps lock får man på noen sekunder, jeg pleier å slå på sports tracker når jeg tar på joggeskoene (inne i gangen), da er den klar når skoene er på... Ellers bruker jeg E71 på jobb til mail og avtaler. Jeg bruker Bluetooth handsfree fra kl 0700-1500 og GPS-en i ca 65 minutter hver dag i tillegg til endel samtaler i løpet av dagen. Da holder batteriet i 2 dager. Alt i alt en super telefon! PS, leste ikke det siste innlegget ditt godt nok, du kan bruke excel på E71 hvis du vil... Endret 8. november 2008 av jorkus Lenke til kommentar
EightySeven Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Jeg hadde sett på E71 og N85, og det virket som om folk var veldig fornøyde med E71, spesielt her inne. Alikevel ventet jeg med å bestemme meg før testen av N85 kom ut, og den var ikke akkurat overbevisende. Så har jeg sett en del på N79 som virker som om den kan tilby mye det samme som N85, (ihvertfall det jeg trenger) men som også virker bedre satt sammen og som om det er mindre bugs. Dermed har jeg prøve å bestemme mellom E71 og N79. Så kom E63 i dag: YouTube-video av E63 Selv om den virker langt enklere enn både N79 og E71 så ligger prisen også langt under dem. Hvis den har samme mulighet for bruk av Office men samtidig kan være en bedre multimediaspiller, så kan den jo passe meg bra. Noen som har noen formening om hvordan denne telefonen kan passe meg? En ting jeg er litt redd for er at den kun kommer i utlandet. Dermed må jeg bestille den derfra, og hvis jeg får problemer med telefonen, så vil det være dyrt i tillegg til noe herk å få sendt den på reperasjon. På slike telefoner som blir bestilt fra utlandet, vil det være mulig å få lastet ned den norske programvaren og den norske ordboken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå